2.3.1. De VRT heeft een breed-educatieve rol

2.3.1.1. Elk aanbodsmerk brengt een educatief aanbod, aangepast aan de doelgroep van dat merk

De VRT stelt dat alle VRT-netten in 2016 de educatieve inhoud aangepast aan zijn doelgroep invulden. Het gaat onder meer om:

Eén bracht verschillende programma’s die aandacht hadden voor de educatieve meerwaarde. Dat deed het net in informatieprogramma’s zoals Het journaal, Koppen en Pano. Het dierenprogramma Copy beest ging na hoe dieren de mens fascineren. Voor hetzelfde geld gaf tips over hoe het dagelijks leven goedkoper kan. Spoed 24/7 toonde wat gebeurtachter de schermen van de spoedafdeling van het UZ Leuven. In het reportagemagazine Over eten werd voedsel onderzocht. Ook andere programma’s hadden educatieve waarde zoals Ten oorlog: onder Vlaamse Velden, De noodcentrale, De fiscus, Dagelijkse kost en natuurdocumentaireszoals The wonder of animals en Wild Britain.

Canvastoonde De herontdekking van de wereld waarin Vlaamse wetenschappers op zoek gingen naar de wetenschappers die hen geïnspireerd hadden om een wetenschappelijke carrière uit te bouwen. Het eerste kwartaal volgde beginnende ondernemers en mensen die ervoor kozen om hun eigen baas te worden. In 2016 heeft Canvas acht Belgische auteursdocumentaires geproduceerd en uitgezonden: Oratorium zonder Doel, WIM, No man is an Island, Gardenia, Back to Utopia, Samuel in de wolken, Arno en The Invicible City [Kakuma]. Daarnaast heeft Canvas twee documentairereeksen uitgezonden: Exitus en België scherpgesteld.

In samenwerking met het Kinderrechtencommissariaat maakte Ketnet Generatie K, een programma over kinderrechten. Verschillende afleveringen van Ketnet swipe hadden aandacht voor onder andere de ruimte en sterrenkijken, robots en de toekomst. Superbrein was een wetenschappelijke quiz waar proeven en experimenten uitgevoerd werden. De Geonauten was een belevingsprogramma rond millenniumdoelstellingen en kinderrechten.

Verder informeerde Ketnet scholen over programma’s en fragmenten door een nieuwsbrief te versturen over de maandelijkse uitzending van Karrewiet plus, waarbij een link zat naar volledige afleveringen. Daarnaast werden onderdelen van Generatie K als beeldfragment opgenomen in gratis lespakketten die ter beschikking stonden van verenigingen en scholen. Ook de thematiek rond Safer Internet Day werd op Ketnet behandeld.

Radio 1 ontwikkelde vanuit het programma Hautekiet acties waarin de Vlaming zijn kennis over bepaalde thema’s kon toetsen en verruimen (onder andere over taal, verkeer, geld, geschiedenis en werk). Ook in Interne keuken, De bende van Annemie en Touché kwamen wetenschappelijke thema’s aan bod, maar was er ook ruimte voor maatschappelijke thema’s en voor diepgaande gesprekken met prominente socio-culturele en maatschappelijke actoren.  Deze geven de luisteraar de mogelijkheid om een sterker inzicht omtrent zijn eigen leven te krijgen.

Het consumentenprogramma De inspecteur (Radio 2) informeerde de Vlaamse consument over zijn of haar dagelijks aankoopgedrag. Universele maatschappelijke en ethische thema’s zoals rouwen, abortus en nieuwe gezinnen, werden vanuit menselijke verhalen besproken en geduid in De madammen. Radio 2 heeft bijzondere aandacht voor een gevulgariseerde aanpak van wetenschappelijke onderwerpen. Dat gebeurt in het kader van actuele thema’s die aan bod komen in de regionale programma’s, De Inspecteur, De Madammen en Spits. De interesse voor wetenschap blijkt ook uit bewust gekozen partnerships met onder meer Technopolis, de FOD Leefmilieu en de FOD Volksgezondheid, de Boerenbond, de Bond Beter Leefmilieu en het Davidsfonds. Via de website aha.radio2.be en posts op sociale media deelt Radio 2 tips & tricks die handig zijn in het dagelijkse leven.

Klara probeert vanuit zijn missie mensen warm te maken voor klassieke muziek en probeert via verbredende acties (iedereen klassiek, klarafy) zowel individuen als grotere groepen (bv onderwijs) aan te zetten tot het ontdekken van klassieke muziek. Op dat vlak speelt Klara binnen zijn domein een belangrijke educatieve rol. Tijdens Iedereen klassiek probeerde Klara mensen warm te maken voor klassieke muziek door een gebruiksaanwijzing aan te bieden met 100 muziektermen en cd’s.

MNM behandelt in programma’s als Generation M relevante thema’s vanuit het standpunt van de luisteraar zelf (bijvoorbeeld werkloosheid, pesten, relaties, jongerencultuur...) en behandelt thema’s die jongeren helpen om ten volle aan de samenleving deel te nemen. GenerationM.be, het onlineplatform van MNM, snijdt relevante thema’s aan op een toegankelijke manier en probeert jongeren doorheen keuzes en obstakels in hun jonge leven te gidsen. Via grote acties als Het grootste arbeidsbureau van de wereld (waar MNM samenwerkte met VDAB om aandacht te hebben voor werken en solliciteren)en de Verkeersweken helpt MNM jongeren de wereld rondom hen beter te begrijpen.

Actuele maatschappelijke thema’s krijgen op Studio Brussel aandacht via themadagen: met de actie De Digitale Balans (villa 84) onderzocht Stubru samen met de luisteraar de impact van het digitale in ons dagelijkse leven en met Car Free Festival maakt Studio Brussel (de keuze voor) het openbaar vervoer aantrekkelijker.

VRT Nieuws zorgde ervoor dat nieuwsgebeurtenissen voldoende werden geduid (onder andere met experten) en gekaderd binnen een (historische en maatschappelijke) context. Hoewel het merk “VRT-nieuws” vooral werd ingezet op de informatieopdracht, speelde het ook een rol voor de invulling van de culturele en educatieve opdracht van de openbare omroep. In het nieuws- en duidingsaanbod werd dagelijks aandacht besteed aan de culturele actualiteit. Verschillende programma’s (bijvoorbeeld reportage-programma’s zoals Vranckx) legden op een begrijpbare manier maatschappelijke gebeurtenissen en evoluties uit (ter vervulling van de educatieve opdracht).

Sporza gaf ook achtergrondinformatie bij sportgebeurtenissen en gebeurtenissen in de sportcontext (zoals dopinggebruik). Het organiseerde een informatiedag voor studenten sportmanagement.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

 

2.3.1.2. Minimaal één aanbodsmerk voorziet multimediaal in een aanbod over wetenschap

De VRT stelt dat in de tv-reeks De herontdekking van de wereld (Canvas) zes Vlaamse wetenschappers hun held achterna reisden. Deze ‘helden’ waren stuk voor stuk wetenschappers die hun vakgebied veranderden én in een moeite door de geschiedenis van de 20ste eeuw.

Ook op Canvas.be werd het programma belicht en kon achtergrondinformatie gevonden worden over de sprekers, het belang van wetenschappers die hun vakgebied veranderden en de invloed die ze hadden op de geschiedenis van de 20ste eeuw.

Daags voor het uitzenden van deze reeks organiseerde Canvas naar aanleiding van De Dag van de Wetenschap een debat in de Bijloke in Gent. Dit werd ook belicht op Canvas.be.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.