KPI 38. De VRT besteedt minimaal 18,25% met een groeipad naar 20% van haar totale inkomsten exclusief ruil, Brussels Philharmonic en herstructureringskosten aan de externe productie. Hiervan gaat op jaarbasis minimaal 500.000 euro naar de externe audiosector. De VRT investeert bovenop dit percentage, 33% van de bijkomende middelen die ze haalt uit commerciële communicatie en BAN (excl. ruil) door de indexering van het globale plafond.

Bestedingen (i.e. uitgaande geldstromen) aan de externe productie- (audio, video en digitale content) en facilitaire sector. Deze bestedingen bevatten 2 types: i.e. bestedingen in de externe productiesector (1) en de facilitaire sector (2). Bestedingen in de externe productiesector zijn cash out van tape op tafel (zonder schermwaarde en VRT-inbreng in natura), cash out van afgewerkte online producten, cash out van afgewerkte reportages, ontwikkelingsbudget externe productiehuizen. Versleuteling van de exclusiviteiten van de externe producenten vallen hier niet onder. Bestedingen in de facilitaire sector zijn cameraploegen, huur extern facilitair personeel en ENG-personeel, huur productiemiddelen, opnamemiddelen, studio’s, reportagewagens, montage. Bestedingen type (1) en type (2) blijven grosso modo in gelijke mate evolueren. Een globale stijging van externe bestedingen kan niet gepaard gaan met een negatieve evolutie van bestedingen type (1).

VRT produceert zelf het grootste deel van haar aanbod maar een belangrijk deel bestelt zij bij de Vlaamse productiesector. Tegelijk leveren facilitaire bedrijven ook heel wat diensten om VRT-producties mogelijk te maken (denk maar aan postproductiehuizen, cameraploegen en toeleveringsbedrijven (van studio’s bijvoorbeeld)). VRT is met andere woorden een belangrijke investeerder in de Vlaamse productie- en facilitaire sector.

In 2022 investeerde VRT 110.432.139 euro of 24,7% van haar totale inkomsten (exclusief ruil, de dotatie voor Brussels Philharmonic, de dotatie voor herstructureringskosten, uitgestelde dotatie en meerwaarde uit verkoop grond en gebouwen) in de externe productie- en facilitaire sector. Bovenop deze investeringen werd 33% of 745.378 euro van de bijkomende middelen die ze haalde uit commerciële communicatie en BAN (exclusief ruil) door de indexering van het globale plafond geïnvesteerd. In totaal investeerde VRT dus 111.177.519 euro aan de externe productie- en facilitaire sector.

De investering in de Vlaamse productiesector bedroeg 92.886.809 euro en 17.631.940 euro aan facilitaire bedrijven.

658.768 euro besteedde VRT aan de externe audiosector. Deze bestedingen bevatten de bestedingen voor externe audiocontent (podcasts), podcastmakers al dan niet verbonden aan Het Klankverbond (schrijvers, stemmen, historici, …), acteurs/presentatoren/scenaristen wanneer ze meewerken aan podcasts, het inzetten van een opnamestudio en jingle-pakketten.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2022 behaald te zijn.