2.4. De VRM als aanspreekpunt en kenniscentrum

2.4.1. Vragen/meldingen bij de VRM

De VRM ontvangt jaarlijks tal van vragen en meldingen via verschillende kanalen (onder andere het contactformulier op de website, e-mail, telefoon en sociale media).

Al deze vragen en meldingen worden bijgehouden in een contactregistratiedocument. In 2020 ontving de VRM 284 vragen en meldingen, een forse stijging in vergelijking met 2019. Het gaat hierbij om zowel vragen en meldingen m.b.t. uitzendingen op radio en televisie, het Mediadecreet, andere regelgeving, de organisatie, de dienstverlening van de VRM, ... Uit onderstaande tabel blijkt de grote diversiteit van personen en organisaties die bij de VRM aankloppen.

Contactregistratie 
Groepaantal vragen / meldingen% vragen / meldingen
Burger7526%
Omroepen, dienstenverdelers, productiehuizen, broadcastleveranciers7526%
Andere4516%
Overheid3211%
Onderwijs217%
Regulator155%
Advocaat135%
Pers83%
Totaal284100%

 

Op alle vragen en meldingen wordt door de administratie van de VRM een antwoord geformuleerd. Vaak voorkomende vragen worden toegevoegd bij de veelgestelde vragen op de website van de VRM.

2.4.2. Communicatiebeleid van de VRM 

De VRM profileert zich reeds enkele jaren als kenniscentrum binnen de Vlaamse audiovisuele sector. Het communicatiebeleid van de VRM ondersteunt deze doelstelling. In 2020 werden onder meer volgende acties uitgevoerd:

Op 9 januari 2020 werd het mediaconcentratierapport 2019 voorgesteld in de Commissie Cultuur, Jeugd, Sport en Media van het Vlaams Parlement. Op 18 juni 2020 was er een toelichting door de VRM in de Commissie Cultuur, Jeugd, Sport en Media van het Vlaams Parlement bij het toezichtsrapport 2019 op de beheersovereenkomst met de VRT.

Doorheen het jaar verzorgde de VRM verschillende gastlezingen aan Vlaamse universiteiten en hogescholen. Deze gastlezingen gingen hoofdzakelijk digitaal door. Zo was de VRM o.a. te gast bij de VUB, Universiteit Gent, KU Leuven, PXL Hogeschool, Howest en Lessius Hogeschool.

Met het oog op de omzetting van de nieuwe Europese Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten in de eigen Vlaamse regelgeving, meer specifiek de nieuwe regels met betrekking tot de zogenaamde videoplatformdiensten, werd op 28 oktober 2020 een eerste online infosessie gehouden met enkele van de grootste Vlaamse influencers / content creators en/of hun agentschappen. De VRM gaf er inzicht in de toekomstige regelgeving. Ook de eigen organisatie werd voorgesteld.

Sinds april 2012 is de administratie van de VRM ook actief op Twitter (http://www.twitter.com/vrmmedia). Met deze account wil de administratie van de VRM het nieuws van de organisatie (beslissingen, symposium, rapport Mediaconcentratie in Vlaanderen, ...) in de kijker te zetten. Anderzijds verspreidt de VRM via dit kanaal ook interessant nieuws uit de Vlaamse, Belgische, Europese en mondiale mediasector. Eind 2020 telde de VRM-account 2.281 volgers.

De VRM heeft ook een eigen pagina op Linkedin. In 2020 kwamen heel wat extra volgers op deze pagina. Eind 2020 was het aantal volgers op de pagina opgelopen tot 719.

Ook de Facebookpagina van de VRM kende een groei naar het aantal pagina-vind-ik-leuks (120 eind 2020).

Eind 2018 startte de VRM met een eigen verzendlijst op Whatsapp. Eind 2020 telde deze verzendlijst 114 inschrijvingen.