2.4. De VRM als aanspreekpunt en kenniscentrum
2.4.1. Vragen/meldingen bij de VRM
De VRM ontvangt jaarlijks tal van vragen en meldingen via verschillende kanalen (onder andere het contactformulier op de website, e-mail, telefoon en sociale media).
Al deze vragen en meldingen worden bijgehouden in een contactregistratiedocument. In 2016 ontving de VRM 253 vragen en meldingen. Het gaat hierbij zowel over vragen en meldingen m.b.t. uitzendingen op radio en televisie, het Mediadecreet, andere regelgeving, de organisatie, ... Uit onderstaande tabel blijkt de grote diversiteit van personen en organisaties die bij de VRM aankloppen:
Groep | aantal vragen / meldingen | % vragen / meldingen |
Burger | 83 | 33% |
Omroepen, dienstenverdelers, productiehuizen, broadcastleveranciers | 69 | 27% |
Overheid | 32 | 13% |
Regulator | 29 | 11% |
Andere | 17 | 7% |
Onderwijs | 9 | 4% |
Pers | 7 | 3% |
Advocaat | 7 | 3% |
Totaal | 253 | 100% |
Op alle vragen en meldingen wordt door de administratie van de VRM een antwoord geformuleerd. Vaak voorkomende vragen worden toegevoegd bij de veelgestelde vragen op de website van de VRM
2.4.2. Presentaties / gastlezingen door de VRM
Datum | Organisatie | Onderwerp |
15/11/2016 | Vlaams Mediawijs Congres - Mediawijs | Welke vormen van reclame komen op ons af? |
10/11/2016 | Arteveldehogeschool | Voorstelling VRM - Mediaconcentratie |
28/10/2016 | Studiedag 'Iedereen Reclamewijs. Das's wijs! - AdLit en Mediawijs | Kinderen en reclame - instrumenten en beslissingspraktijk van de VRM en de JEP (presentatie samen met JEP) |
25/08/2016 | Nederlands Stimuleringsfonds voor de Journalistiek | Werking van de VRM |
31/05/2016 | delegatie Raad voor de Journalistiek | Werking van de VRM |
11/05/2016 | Nederlands Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Werking van de VRM |
18/04/2016 | Erasmus Hogeschool Brussel | Mediaconcentratie |
09/03/2016 | Howest | Voorstelling VRM - Mediaconcentratie |
03/03/2016 | AP Hogeschool | Voorstelling VRM - Mediaconcentratie |
2.4.3. Communicatiebeleid van de VRM
De VRM profileert zich reeds enkele jaren als kenniscentrum binnen de Vlaamse audiovisuele sector. In het communicatiebeleid van de VRM wordt hieraan ruime aandacht besteed. In 2016 werden volgende acties uitgevoerd:
Op 8 november 2016 organiseerde de VRM zijn jaarlijks symposium. Als onderwerp werd gekozen voor de herziening van de Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten. Aan het paneldebat namen Wouter Gekiere (EBU), Prof. dr. Karen Donders (VUB), Prof. mr.Dr. Madeleine De Cock Buning (CVDM-ERGA) en Ben Appel (Medialaan) deel. Het symposium werd afgesloten met het slotwoord door Vlaams minister van Media Sven Gatz.
Voor de zesde maal organiseerde de VRM zijn Thesisprijs. Met de organisatie van de Thesisprijs wil de VRM onderzoek stimuleren naar onderwerpen die aansluiten bij zijn werkzaamheden. Eindlaureaat is Jonathan Hendrickx (KU Leuven) met zijn masterproef ‘Our schedule for tonight. The programming of European PSBs: its genres, origins and online presence’. An Truyts (Vrije Universiteit Brussel – 'Vrouwen op het scherm: de genderrepresentatie en beeldvorming van vrouwen bij de openbare omroep. Een kwalitatieve analyse van het beleid en de praktijk') en Natasja Van Buggenhout (Vrije Universiteit Brussel – ‘Targeted advertising als strategie tegen reclamemoeheid van televisiekijkers in Vlaanderen’) eindigen respectievelijk als tweede en derde.
Eind 2016 werden 20.000 exemplaren van de VRM-folder verspreid bij de Vlaamse steden, gemeenten en bibliotheken. In deze folder staat de dienstverlening van de VRM centraal. Door het verspreiden van de folder wil de VRM ook blijven inzetten op mensen die niet of weinig digitaal actief zijn.
Sinds april 2012 is de administratie van de VRM ook actief op Twitter (http://www.twitter.com/vrmmedia). Met deze account wenst de administratie van de VRM het nieuws over de organisatie (beslissingen, symposium, Thesisprijs, ...) in de kijker te zetten. Anderzijds verspreidt de VRM via dit kanaal ook interessant nieuws uit de Vlaamse, Belgische, Europese en mondiale mediasector. Eind 2016 telde de VRM-account 1.840 volgers.
Ook de nieuwsbrief van de VRM, al jaren een pijler van het communicatiebeleid, werd in 2016 verder ingezet. Eind 2016 telde de nieuwsbrief 1.304 inschrijvingen.