3.1.3.2 Analyse op basis van financiële gegevens

3.1.3.2.1            Persagentschappen
 

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbrengsten

Bedrijfswinst (-verlies)

Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting

Werk-

nemers

Onderneming

10/15

20/58

70

70/74

9901

9903

9087

Agentschap Belga nv

1.460.611

6.157266

18.260.171

18.719.301

-330.294

-21.595

124.3

Jan Verbeke Producties bvba

-10.166

481695

1.589.224

-

86.011

80.623

21,2

Tabel 79: Financiële gegevens 2015 persagentschappen

In hoofdstuk 1 stelden we dat Belga het belangrijkste Belgische persagentschap is. Ook in de financiële cijfers kunnen we zien dat het vele malen groter is dan een ander persagentschap dat hier in opgenomen is, Jan Verbeke Producties. Van het persagentschap IPS Vlaanderen zijn geen openbare cijfers beschikbaar.

3.1.3.2.2           Fotoagentschappen

 

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbrengsten

Bedrijfswinst (-verlies)

Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting

Werk-

nemers

Onderneming

10/15

20/58

70

70/74

9901

9903

9087

Photo News nv

356.732

1.032.613

-

-

304.524

295.366

9

Reporters nv

322.487

1.376.754

-

-

-88.514

-151.530

15,5

Image Globe nv

293.812

346.548

-

-

-12.525

-7.832

-

Isopix bvba

165.194

489.000

-

-

79.337

68.890

6,2

Wouters en Fasseur   bvba

137.039

201.318

-

-

-9.31

-9.871

1,1

Pixelmind bvba

80.856

111.627

-

-

30.713

30.474

-

 Tabel 80: Financiële gegevens 2015 fotoagentschappen

3.1.3.2.3           Mediacentrales

Mediacentrales zorgen ervoor dat publiciteitsruimten in verschillende media opgevuld worden met advertenties. Ze beheren de reclamebudgetten van adverteerders en kopen hiermee reclameruimte aan.

In Tabel 81zijn de financiële gegevens van 2015 van de belangrijkste mediacentrales weergegeven. Van de ondernemingen Omnicom Media Group, PHD Media en Vivaki Belgium waren op het moment van redactie geen cijfers van 2015 beschikbaar. De ondernemingen Vizeum, Posterscope, Carat, iProspect en Amnet zijn dochterondernemingen van Dentsu Aegis Network.

 

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbrengsten

Bedrijfswinst (-verlies)

Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting

Werk-

nemers

Onderneming

10/15

20/58

70

70/74

9901

9903

9087

Dentsu Aegis Network nv

8.213.915

59.945.126

143.922.437

156.244.935

1.001.075

1.928.911

85,6

MindShare nv

3.460.081

28.824.645

83.678.413

84.645.628

447.686

706.129

40,3

Vizeum Belgium nv

1.914.775

20.565.755

51.835.858

51.837.521

354.829

343.190

6,8

Posterscope Belgium nv

1.430.927

14.320.689

46.301.331

46.520.817

388.768

575.769

8

Carat Belgium nv

1.396.460

39.228.091

121.234.242

121.237.359

299.839

297.940

11,9

Mediabrands Belgium nv

1.392.444

58.546.366

222.831.892

222.831.892

-2.178.110

-894.656

107,7

iProspect nv

1.255.899

5.441.747

12.121.477

12.125.122

124.681

124.117

15,1

Havas Media Belgium nv

1.170.459

49.017.517

131.455.270

133.676.648

2.017.204

2.018.319

65,6

Maxus Belgium nv

790.166

18.361.835

35.913.922

35.951.655

183.135

313.780

10,6

Mediaedge: CIA Belgium nv

641.193

26.558.359

55.685.342

55.975.388

-1.260.768

-1.033.063

32,8

Amnet Belgium nv

565.434

2.351.809

4.913.456

4.914.730

695.077

693.930

5

Space nv

349.014

47.108.534

162.559.820

163.133.543

127.861

176.144

70,9

Mediaplus Belgium nv

-385.673

4.547.761

22.691.303

23.249.409

-42.394

-139.158

3,7

Tabel 81: Financiële gegevens 2015 mediacentrales

3.1.3.2.4           Uitgevers van dagbladen

 

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbrengsten

Bedrijfswinst (-verlies)

Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting

Werk-

nemers

Onderneming

10/15

20/58

70

70/74

9901

9903

9087

De Persgroep Publishing nv

307.217.532

542.578.527

243.043.359

289.629.855

1.032.192

115.832.394

792,1

Mediahuis nv

32.781.554

255.574.064

325.817.868

341.815.751

10.492.943

4.415.645

904,7

Mediafin nv

6.275.245

38.231.721

59.219.708

61.124.643

7.584.855

8.132.974

224

 

Tabel 82: Financiële gegevens 2015 uitgevers van dagbladen

In november 2013 werd de oprichting van de joint venture Mediahuis door Concentra en Corelio een feit. In de loop van 2014 werden nog verschillende activa overgebracht van Concentra, Corelio en De Vlijt. Ook nam Mediahuis het Nederlandse NRC Media over. Terwijl in 2014 nog een bedrijfsverlies van 1,4 miljoen euro werd geboekt, werd in 2015 voor het eerst winst gemaakt. Een groot deel van de winst is toe te schrijven aan de overname van NRC Media, maar er zijn ook efficiëntiewinsten door de samenwerking tussen de twee uitgeverijen.[127] Het aantal werknemers is afgenomen t.o.v. 2014 (904,7 in 2015 tov 969,7 in 2014).

Het eigen vermogen van De Persgroep Publishing is vervijfvoudigd t.o.v. 2014 wegens enerzijds de overname door fusie van haar dochter Depefin en anderzijds wegens overgedragen winst. De Persgroep Publishing behaalde een bedrijfswinst van 1 miljoen euro (t.o.v. 12,8 miljoen euro in 2014). Vooral de hoge bedrijfskosten haalden de winst in 2015 naar beneden. Dankzij hoge financiële opbrengsten (o.a. een dividend van Mecom) bedraagt de totale winst vóór belastingen maar liefst 15,8 miljoen euro (t.o.v. 0,5 miljoen euro in 2014).

De balanscijfers en bedrijfsopbrengsten van Mediafin liggen in dezelfde lijn als die van 2014. De winstcijfers stegen: de winst vóór belasting in 2015 ligt 40% hoger dan in 2014. Ook het aantal werknemers is toegenomen.

Figuur 62: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2006 - uitgevers dagbladen - tekstuele beschrijving figuur 62

Bron: VRM op basis van informatie NBB

De bedrijfswinst en de winst vóór belasting kennen een schommelende evolutie tot 2011. In 2013 en 2014 daalde de winst van het boekjaar vóór belasting vooral door een grote waardevermindering op financiële vaste activa bij De Persgroep Publishing en door hoge kosten (waaronder herstructureringskosten) bij Mediahuis. De grote sprong in winst vóór belasting is bijna uitsluitend toe te schrijven aan de winst van 115 miljoen euro die De Persgroep Publishing boekte.

Vanaf 2014 maakt het gemiddeld aantal werknemers een grote sprong. Dit heeft te maken met het grote aantal werknemers die in de joint venture Mediahuis werd ondergebracht.

3.1.3.2.5           Uitgevers van tijdschriften

 

 Eigen vermogen

 Activa

 Omzet

 Bedrijfs-opbrengsten

 Bedrijfswinst (-verlies)

 Winst (verlies) van het boekjaar vóór belasting

 Werk-

nemers

 Onderneming

 10/15

 20/58

70

 70/74

9901

9903

9087

De Persgroep Publishing nv

307.217.532

542.578.527

243.043.359

289.629.855

1.032.192

115.832.394

792,1

Roularta Media Group nv

105.135.137

349.733.533

279.201.780

292.198.059

9.134.136

52.563.116

961,7

Sanoma Media Belgium nv

29.940.494

79.964.180

109.735.757

117.743.658

-20.314.947

-2.792.292

330,6

Senior Publications nv

14.570.482

17.412.870

6.758.407

6.872.593

681.276

653.119

16,5

Produpress cva

9.212.766

12.262.114

10.279.169

11.044.368

-119.609

-102.627

42,6

Humo nv

7.660.851

15.183.898

23.565.498

23.678.416

3.368.259

3.411.380

37,3

Drukkerij en Uitgeverij Halewijn nv

6.662.248

8.850.635

10.213.649

10.501.988

296.406

411.976

57,6

Uitgeverij Cascade nv

4.041.068

6.183.997

7.438.165

8.042.023

688.513

725.181

25,3

Edition Ventures nv

790.307

5.811.187

-

-

40.865

4.718

26,6

Mediageuzen nv

771.094

6.122.760

-

-

149.906

85.040

5,1

Edition Ventures Woman nv

497.871

2.884.266

6.221.921

-

49.702

7.841

27

Psycho Media Belgium nv

-136.579

1.049.363

-

-

130.897

123.938

4,8

Roularta Healthcare nv

-916.713

1.382.614

5.769.303

5.906.172

574.478

552.889

21,4

 Tabel 83: Financiële gegevens 2015 uitgevers van tijdschriften

De magazinemarkt gaat al een aantal jaar door een moeilijke periode. Een dalend aantal betalende lezers, krimpende advertentie-inkomsten en dit vaak gecombineerd met herstructureringen voor een beter bedrijfsmodel, leiden tot tegenvallende cijfers voor uitgeverijen.

Roularta Media Group kende zowel in 2012, 2013 als in 2014 mindere jaren door dalende advertentie-inkomsten in combinatie met herstructureringen en waardeverminderingen. Vooral op de activiteiten in Frankrijk dienden minwaardes te worden geboekt. Begin 2015 werden de Franse activiteiten verkocht. Op die manier slaagde Roularta Media Group er in 2015 in om opnieuw winst te boeken. Terwijl het boekjaar 2014 werd afgesloten met een verlies vóór belasting van 140 miljoen euro, werd in 2015 een winst vóór belasting van 52,6 miljoen euro geboekt.

De bedrijfswinst van De Persgroep Publishing was in 2015 wegens hoge bedrijfskosten eerder bescheiden (1 miljoen euro) zoals we hierboven bij de bespreking van de uitgeverijen van dagbladen reeds zagen. De totale winst vóór belastingen bedroeg echter dankzij hoge financiële opbrengsten maar liefst 115,8 miljoen euro (t.o.v. 0,5 miljoen euro in 2014). We zullen in Figuur 63 zien dat deze de cijfers de grafiek volledig bepalen.

Sanoma Media Belgium is sinds 2013 verlieslatend. Sinds eind 2013 zocht het Finse moederbedrijf een overnemer voor de Belgische activiteiten. Uiteindelijk werden in 2015 enkele titels aan De Persgroep verkocht. In 2015 daalden de omzet en bedrijfsopbrengsten t.o.v. 2014. Doordat de daling van de omzet groter is dan de daling in de bedrijfskosten, is het bedrijfsverlies in 2015 maar liefst tien keer groter dan in 2014 (20 miljoen euro in 2015 t.o.v. 2 miljoen euro in 2014). Dankzij de verkoop van enkele van haar tijdschriften, ondergebracht onder ‘uitzonderlijke opbrengsten’, is het totale verlies vóór belastingen beperkt tot 2,8 miljoen euro.

Think Media Magazines ging in 2015 failliet. Haar titels werden deels overgenomen door Uitgeverij Cascade en deels door Mediageuzen. Het bedrijf Mediageuzen is in de handen van de stichter van Think Media (en Think Media Magazines) en zijn partner en is op hetzelfde adres geregistreerd.

Humo werd in december 2015 overgenomen door De Persgroep Publishing via fusie. De onderneming zal vanaf volgend jaar niet meer apart worden opgenomen.

Van Minoc Media Services waren de cijfers voor 2015 op het moment van redactie nog niet beschikbaar.

Figuur 63: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2006 - uitgevers weekbladen - tekstuele beschrijving figuur 63

Bron: VRM op basis van informatie NBB

In Figuur 63 zien we dat de bedrijfsopbrengsten van de uitgeverijen van weekbladen ongeveer stabiel gebleven zijn in de afgelopen tien jaar. De bedrijfswinst zit echter - vooral sinds 2011 - in dalende lijn. In de winst vóór belasting zitten grote schommelingen. De sterke dalingen in 2012, 2013 en 2014 zijn voornamelijk te wijten aan de negatieve cijfers van Sanoma en Roularta. De sterke stijging in 2015 heeft te maken met een zeer hoog winstcijfer van De Persgroep Publishing, zoals hierboven besproken.

Het aantal werknemers steeg in 2015. Deze stijging is toe te wijzen aan Roularta Media Group: hun aantal werknemers steeg met de helft. De verklaring is te vinden in de fusies van enkele dochterondernemingen met het moederbedrijf. De werknemers van de voormalige dochterondernemingen werden mee overgenomen.

3.1.2.3.6           Gratis pers

Tabel 84: Financiële gegevens 2015 uitgevers gratis pers geeft voor de 15 grootste uitgevers van gratis pers enkele financiële gegevens.

 

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbrengsten

Bedrijfswinst (-verlies)

Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting

Werk-

nemers

Onderneming

10/15

20/58

70

70/74

9901

9903

9087

De Persgroep Publishing nv

307.217.532

542.578.527

243.043.359

289.629.855

1.032.192

115.832.394

792,1

Roularta Media Group nv

105.135.137

349.733.533

279.201.780

292.198.059

9.134.136

52.563.116

961,7

Mediahuis nv

32.781.554

255.574.064

325.817.868

341.815.751

10.492.943

4.415.645

904,7

Tips nv

1.425.198

2.162.689

-

-

98.259

80.511

17

Bode Van Schoten bvba

765.161

176.763

-

-

47.201

40.333

6

Kempenklok nv

748.213

1.078.571

-

-

115.663

99.287

2,3

Crescendo nv

695.862

1.707.186

-

-

167.102

141.738

6,1

Publico-Print bvba

530.868

534.794

-

-

-11.738

-12.617

0,8

Vacature cvba

474.347

3.775.532

10.033.307

11.129.895

-191

-7.390

10

Impuls Media bvba

261.664

852.185

 

 

174.883

183.646

1

Bazuin bvba

111.694

441.336

 

 

71.430

66.819

2,9

Evolution Media Group bvba

51.088

1.129.957

2.881.513

2.901.614

-234.560

-240.422

7,4

Mass Transit Media nv

-3.088.652

4.027.173

11.020.341

12.399.580

330.872

67.712

35,1

Corelio Connect Noord nv

-4.309.800

2.905.263

15.472.334

16.426.839

310.346

-166.738

68,1

Tabel 84: Financiële gegevens 2015 uitgevers gratis pers

Figuur 64: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2006 - uitgevers gratis pers - tekstuele beschrijving figuur 64

Bron: VRM op basis van informatie NBB

Figuur 65: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2006 - uitgevers gratis pers (met uitzondering van Roularta Media Group, De Persgroep Publishing en Mediahuis) - tekstuele beschrijving figuur 65

Bron: VRM op basis van informatie NBB

In de grafiek in Figuur 64 zijn de cijfers van 31[128] uitgevers van gratis pers opgenomen. De opbrengstcijfers zijn over de afgelopen tien jaar relatief stabiel gebleven. Het gemiddeld aantal werknemers steeg in 2014 en 2015. Dit is toe te wijzen aan Mediahuis en Roularta Media Group, zoals hiervoor bespreken. De winst vóór belastingen schommelt sterk.

We zien echter dat deze evolutie sterk gelijkt op de evolutie in de grafiek van de uitgevers van tijdschriften. De cijfers worden dan ook in grote mate bepaald door de grote spelers zoals Roularta en De Persgroep. Gratis pers vormt slechts een deel van de activiteiten van deze groepen. Winst en verlies van deze ondernemingen wordt niet (volledig) bepaald door hun activiteiten in de gratis pers.

Daarom bekijken we in Figuur 65 de evolutie van de gemiddelde waarden van de uitgevers van wie de voornaamste of enige activiteit gratis pers is. We zien dat de gemiddelde bedrijfsopbrengsten, bedrijfswinsten en aantal werknemers sinds 2006 in dalende lijn zit. De cijfers van winst vóór belasting schommelt sterk, maar heeft ook een dalende trend.

3.1.3.2.7           Distributie geschreven pers

 

 Eigen vermogen

 Activa

 Omzet

 Bedrijfs-opbrengsten

 Bedrijfswinst (-verlies)

 Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting

 Werk-

nemers

Onderneming

 10/15

 20/58

 70

 70/74

9901

9903

9087

Bpost nv

511.728.504

1.787.768.656

2.168.736.908

2.224.277.121

416.998.320

431.785.529

23.882,3

Belgische Distributiedienst nv

100.522.703

25.939.532

97.003.161

98.596.873

-

15.564.199

247,7

AMP nv

15.399.897

99.123.494

347.272.725

382.534.218

3.728.058

2.755.488

414,9

Imapress nv

7.457.075

17.877.462

17.499.280

18.858.461

219.867

-394.906

12,2

Deltamedia nv

-1.472.978

4.479.748

10.764.011

12.625.901

-1.984.766

-5.177.630

29,6

 Tabel 85: Financiële gegevens 2015 distributeurs geschreven pers

Deltamedia, een dochteronderneming van Bpost, verloor in 2016 haar contract met Mediahuis voor de bezorging van kranten in bepaalde regio’s. Het bedrijf zal dan ook haar activiteiten stopzetten.[129]

In de onderstaande Figuur 66: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2006 distributeurs geschreven perswordt de evolutie van de gemiddelde waarden sinds 2006 voor de distributeurs weergegeven.

Figuur 66: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2006 distributeurs geschreven pers - tekstuele beschrijving figuur 66

Bron: VRM op basis van informatie NBB

In tegenstelling tot de uitgeverijen die vanaf 2012 voornamelijk minder winst optekenen, stijgen voor de distributeurs gemiddeld zowel de bedrijfswinst als de winst vóór belasting. De gemiddelde cijfers worden natuurlijk sterk beïnvloed door de cijfers van Bpost. Als we naar de cijfers afzonderlijk kijken, zijn het in feite enkel Bpost en Belgische Distributiedienst die stijgende winstcijfers sinds 2006 optekenen. De bedrijfsopbrengsten van AMP zijn de afgelopen tien jaar elk jaar gedaald, terwijl de winstcijfers schommelen. Het aantal werknemers zit in dalende lijn bij alle distributiebedrijven, behalve bij de Belgische Distributiedienst.



[127] Dumon Pieter, “NRC helpt Mediahuis aan winst”, De Morgen, 26 februari 2016.

[128] Van 20 van hen beschikken we over cijfers tot en met 2015. De overige elf zijn in de loop van de jaren gestopt, overgenomen of er waren nog geen cijfers voor 2015 beschikbaar.

[129] Peter Dirix, Het Nieuwsblad, “Deltamedia gaat dicht: 31 banen sneuvelen”, 15 oktober 2015.