2.4. De VRM als aanspreekpunt en kenniscentrum

2.4.1. Overlegmomenten

De VRM streeft naar een open en transparante houding en communicatie, in het bijzonder naar de audiovisuele sector.

In 2015 vonden 10 overlegmomenten plaats tussen mediaspelers (zowel televisieomroeporganisaties, radio-omroeporganisaties, dienstenverdelers, ...) en de VRM-administratie.

2.4.2. De VRM als kenniscentrum

2.4.2.1. Vragen / meldingen bij de VRM

De VRM ontvangt jaarlijks tal van vragen en meldingen via verschillende kanalen (onder andere het contactformulier op de website, e-mail, telefoon en sociale media).

Al deze vragen en meldingen worden bijgehouden in een contactregistratiedocument. In 2015 ontving de VRM 276 vragen en meldingen. Het gaat hierbij zowel over vragen en meldingen m.b.t. uitzendingen op radio en televisie, het Mediadecreet, andere regelgeving, de organisatie, ... Uit onderstaande tabel blijkt de grote diversiteit van personen en organisaties die bij de VRM aankloppen:

 
GroepAantal vragen / meldingen % aanvragen / meldingen
Omroepen, dienstenverdelers, productiehuizen, broadcastleveranciers, ...9033%
Burger7226%
Overheid3513%
Onderwijs218%
Andere207%
Pers187%
Advocaten104%
Regulatoren104%

Op alle vragen en meldingen wordt door de administratie van de VRM een antwoord geformuleerd. Vaak voorkomende vragen worden toegevoegd bij de veelgestelde vragen op de website van de VRM

2.4.2.2. Communicatiebeleid van de VRM

De VRM profileert zich reeds enkele jaren als kenniscentrum binnen de Vlaamse audiovisuele sector. In het communicatiebeleid van de VRM wordt hieraan ruime aandacht besteed. In 2015 werden volgende acties uitgevoerd:

Op dinsdag 23 november 2015 organiseerde de VRM zijn jaarlijks symposium. Als onderwerp werd gekozen voor de herziening van de Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten.  Aan het paneldebat namen Peggy Valcke (KU Leuven - CITIP), Steven Tas (Proximus - ETNO), Koenraad Deridder (Acht) en Caroline Pauwels (VUB - iMinds) deel. Het symposium werd afgesloten met het slotwoord door Vlaams minister van Media Sven Gatz.

Voor de vijfde maal organiseerde de VRM zijn Thesisprijs. Met de organisatie van de Thesisprijs wil de VRM onderzoek stimuleren naar onderwerpen die aansluiten bij zijn werkzaamheden. Eindlaureate is Michelle Rommelaere (Universiteit Gent) met haar masterproef 'Mediafusies in Vlaanderen: een empirisch onderzoek naar de aard van het politiek en publiek debat'.  Bavo Strobbe (Vrije Universiteit Brussel - 'Framing van de asielzoeker in de Belgische audiovisuele media in 2013: vergelijkend onderzoek tussen VRT, VTM, RTBF en RTL-TVI') en Tine Kellens (KU Leuven - 'Internationale nieuwsconsumptie bij Vlaamse jongvolwassenen') eindigen respectievelijk als tweede en derde.

De administratie van de VRM nam eind april 2012 zijn Twitter-account in gebruik (http://www.twitter.com/vrmmedia). Met de account wenst de administratie van de VRM het nieuws over de organisatie (belangwekkende beslissingen, Thesisprijs, symposium ...) in de kijker te zetten. Anderzijds verspreidt de VRM via dit kanaal ook interessant nieuws uit de Vlaamse, Belgische, Europese en mondiale mediasector. Eind 2016 telde de VRM-account 1.670 volgers.

Ook de nieuwsbrief van de VRM, al jaren een pijler van het communicatiebeleid, werd in 2015 verder ingezet. Eind 2015 telde de nieuwsbrief 1.352 ingeschrevenen.