Bijlage 13 : Jaarverslag radio (SD8)

VRT radio behoudt zijn sterke positie dankzij duidelijk geprofileerde netten. Vrt radio is er voor iedereen in Vlaanderen, en staat sterk in alle doelgroepen. , Ook jonge luisteraars vinden hun weg naar onze radio’s. Onze radionetten, in de eerste plaats MNM en Studio Brussel evolueren naar 360 graden merken en zetten alle platformen in   (online, apps, video, televisie, social media, events ) om de band met de luisteraar te versterken.

In 2012 is inhoudelijk vooral gewerkt aan een versterking van de nieuws-  en informatiefunctie van radio, met gedifferentieerd nieuws bij MNM en Studio Brussel en een versterkt aanbod bij Radio 2 (regionaliteit en proximiteit).  Ook de ochtend-en voormiddagprogramma’s (primetime radio) werden slim  vernieuwd met bijvoorbeeld Hautekiet bij Radio 1, of Start je dag en Plaat Préféré bij Radio 2.  Radiotalent brak door en/of maakte de overstap naar televisie, waardoor radio frisse en jonge stemmen nieuwe kansen gaf, vooral bij Studio Brussel en MNM. Enkele radionetten lanceerden nieuwe succesvolle events waarbij de luisteraars de radio letterlijk mee maken (Marathonradio bij MNM), andere radionetten vonden beproefde formules opnieuw uit, zoals Music For Life bij Studio Brussel,  de Eregalerij bij Radio 2, of iedereen Klassiek bij Klara.

De radio van de toekomst is multiplatform, VRT radio ontwikkelde een nieuwe radiospeler in 2012 die de radiobeleving versterkt met visuele verrijking en die de interactiviteit stimuleert via integratie van social media. Deze radio+ werd begin 2013 gelanceerd.  VRT radio stimuleerde de creativiteit en scherpte de radioskills van zijn medewerkers aan via inspirerende sessies als de Wild Radio Day, met internationale input en  uitstraling. Samenwerking met jong radiotalent  kreeg onder meer vorm via Strak FM, een pop-up radiostation waarbij studenten zelf op locatie radio maken met  ondersteuning van VRT.  Het radiohuis in Leuven,  in 2012 geopend,  creëert ook nieuwe opportuniteiten om samen te werken rond radio met diverse partners.