KPI 36. De VRT realiseert jaarlijks minimaal 3 innovatieprojecten in samenwerking met Vlaamse en internationale mediabedrijven, universiteiten en starters.

In 2022 werkte VRT samen met diverse partners rond volgende innovatieprojecten:

Desinformatie

  • Benedmo (Start: 2021).
    • Doel: uitbouwen van een netwerk waarin factcheckers, mediabedrijven, wetenschappers, e.a. kennis en expertise samenbrengen in de strijd tegen desinformatie.
    • Samen met Knack, KU Leuven, Textgain, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Universiteit Leiden, Universiteit Amsterdam, het Algemeen Nederlands Persbureau, onderzoekscollectief Bellingcat, Netwerk Mediawijsheid en Mediawijs.
  • TITAN (Start: september 2022).
    • Doel: onderzoek naar toepassingen voor mediagebruikers waarmee ze op een kritische manier met informatie op het internet kunnen omgaan en zelf valideren.
    • Samen met VUB, Artevelde Hogeschool, Engeneering ATC, NCSR-D, Uninnettuno, IPT, Swarmcheck, DBT, VTT en CSD.
  • AI4MEDIA (Start: 2020).
    • Doel: opzetten van een expertisenetwerk over AI in de media, ter ondersteuning van nieuwsproductie en desinformatie.
    • Samen met o.a. KU Leuven, Deutsche Welle, RAI en Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.
  • Eerste hulp bij twijfel (Start: november 2022).
    • Doel: journalisten en burgers weerbaarder maken tegen desinformatie door de ontwikkeling van toegankelijke toepassingen en nieuwe formats die een antwoord bieden op twijfel rond desinformatie.
    • Samen met deCheckers, KU Leuven, Roularta Media Group, Textgain, UAntwerpen en VUB.
  • Counterscam (Start: november 2022).
    • Doel: een community bouwen en op die manier de meest kwetsbare jongeren beter bereiken in het bestrijden van desinformatie.
    • Samen met deCheckers en Chase.

Digitale content en interactie.

  • CityStory (Start: 2019 – Einde: december 2022).
    • Doel: ontwikkeling van een digitaal verhalenplatform om samenwerking te stimuleren.
    • Samen met Bureau voor urbanisme, KU Leuven, NCP SemiConductors, Studio Dott, Bits of Love en Legind Technologie A/S.

Educatie

  • ParCos (Start: 2020).
    • Doel: wetenschappelijke data op een interactieve en aantrekkelijke manier begrijpelijk maken en communiceren.
    • Samen met KU Leuven, Lappeeranta University of Technology en Knowle West Media Centre.
  • Real Heroes (Start: 2020 – Einde: juni 2022).
    • Doel: opzetten van een multi-gebruikersomgeving voor VR-beleving voor het engageren van jongeren in wetenschappen, kunsten en de maatschappij.
    • Samen met Digi.Ba en WeMakeVR.
  • STEAMS (Start: 2021 – Einde: september 2022).
    • Doel: het inzetten van technologie en verhalen vertellen om samenwerkend leren te stimuleren.
    • Samen met FTRPRF, Hudson, Uitgeverij Averbode, ITEC en KU Leuven Augment.
  • EDUMAKE (Start: oktober 2022).
    • Doel: het internationaliseren van EDUbox en het realiseren van een EDUbox rond de Europese verkiezingen van 2024.
    • Samen met IMEC (Mediawijs), MLA, NTR en FPZG.

Productieprocessen en werkstromen.

  • FogProtect (Start: 2020 – Einde: december 2022).
    • Doel: ontwikkelen van technologieën voor end-to-end-gegevensbescherming bij gedecentraliseerde media-werkstromen.
    • Samen met Ubiwhere, Athens Technology Center, IBM Israel, University of Southampton, Nokia Solutions and Networks, Thales SIX GTS, Technische Universität Wien en Universität Duisburg-Essen.

Toegankelijkheid

  • SignOn (Start: 2021).
    • Doel: nagaan hoe communicatie tussen slechthorenden en goedhorenden vergemakkelijkt kan worden.
    • Samen met UGent, Vlaams GebarentaalCentrum, KU Leuven, European Union of the Deaf, Dublin City University, Fincons Group, Instituut voor de Nederlandse Taal, University of the Basque Country, The National Microelectronics Applications Centre Ltd, Pompeu Fabra University, Technological University Dublin, Trinity College Dublin, University College Dublin, Radboud Universiteit, Nederlandse Taalunie en Tilburg University.

Ondersteuning en samenwerking met start-ups en scale-ups.

  • MediaMotorEurope (Start: 2020 – Einde: april 2022).
    • Doel: ondersteuning van ‘deep tech’-start-ups en scale-ups.
    • Samen met Samen met Media City Bergen, Thermi Ventures, Athens Technology Center, Cluster Sofia Knowledge City, FastTrack en F6S.
  • STADIEM (Start: 2020).
    • Doel: coachingprogramma voor start-ups en scale-ups.
    • Samen met Media City Bergen, Storytek Ou, Next Media Accelerator Gmbh, Martel Gmbh, EBU en F6S.
  • REACH (Start: 2020).
    • Doel: opzetten van een Europese incubator voor start-ups en kmo’s in data.
    • Samen met Commissariat A L Energie Atomique Et Aux Energies Alternatives, Universidad De La Iglesia De Deusto Entidad Religiosa, Instituto Tecnologico De Informatica, Zabala Innovation Consulting, Bright Development Studio S, Maat France Sarl, F6s Network Limited, Mtu Eesti Ariinglite Assotsiatsioon, Ethniko Kentro Erevnas Kai Technologikis Anaptyxis, System@Tic Paris Region, Jot Internet Media España Sl, Migros Ticaret Anonim Sirketi, Yapi Kredi Teknoloji Anonim Sirketi, Play And Go Experience Sl, Sonae Mc - Servicos Partilhados, Sa, Almerys, Idea75 Srl en Diputacion Foral De Bizkaia.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2022 behaald te zijn.