6.1. De VRT als hefboom voor een sterke audiovisuele sector en een opkomende digitale, creatieve sector in Vlaanderen

6.1.1. De VRT besteedt minimaal 15% van haar totale inkomsten exclusief ruil, Brussels Philharmonic en herstructureringskosten aan externe producties, evoluerend naar minimaal 18,25%

In 2019 besteedde de VRT 18,44% van de totale inkomsten in de Vlaamse productie- en facilitaire sector.

De VRT besteedde 60,9 miljoen euro aan de Vlaamse productiesector (ten opzichte van 60,6 miljoen euro in 2018) en 16,7 miljoen euro aan de Vlaamse facilitaire sector (ten opzichte van 15,5 miljoen euro in 2018).

De productiesector

De VRT besteedde in 2019 bij 57 verschillende leveranciers uit (voornamelijk) de televisieproductiesector en uit de digitale sector. De belangrijkste leveranciers waren: De Mensen, Woestijnvis, Panenka, Eyeworks, 100.000 volts.tv, De Chinezen, Hotel Hungaria, Studio 100, Roses are blue, Sylvester, De Liefhebbers, Het Nieuwshuis,  Koeken Troef, Pretpraters, Borgerhoff & Lamberigts TV en Zodiak.

De VRT had in 2019 een raamovereenkomst met De Mensen.

De facilitaire sector

In 2019 ging 80% van de bestedingen in de facilitaire sector naar 38 verschillende leveranciers. De rest van de bestedingen gingen naar vele kleinere leveranciers. De belangrijkste leveranciers waren: Videohouse, Production Resource Group, DB Video Productions, Jan Verbeke producties, Vanhaeren Services & Scaffoldings, Het Huis, Nep Belgium, Eurogrip, Kadenza Media en Arf en Yes.

Met 224 facilitaire bedrijven/freelancers had de VRT een raamovereenkomst. Dat waren bedrijven in verschillende domeinen:

  • cameraploegen,
  • klankploegen,
  • decorbouwers,
  • postproductiehuizen,
  • commentatorcabines en cameraplatformen,
  • facilitaire toelevering (studio’s, reportagewagens, bijhorend personeel),
  • huur camerakranen,
  • huur audio(visueel) materiaal.

Media-invest Vlaanderen

Media Invest Vlaanderen (MIV) is een joint venture tussen de VRT en PMV, de onafhankelijke investeringsmaatschappij van het Vlaams Gewest. MIV geeft (voornamelijk financiële) steun aan beloftevolle bedrijven actief in mediatechnologie (technologieën waar content op getoond en/of verspreid kan worden) en mediacontent (zoals film- en tv-producties en games). Op die manier willen beide partners het Vlaamse media-ecosysteem duurzaam ondersteunen en het internationaal potentieel ervan uitbouwen.

In 2019 investeerde Media Invest Vlaanderen in Cyborn, een 3D-animatiestudio die zich onder andere specialiseert in complexe en hyperrealistische 3D-karakteranimatie. Daarnaast investeerde MIV ook in Cybernetic Walrus, een gamestudio die naast eigen games apps en 3D-visualisaties ontwikkelt voor derden.

In 2019 was MIV aanwezig op Media Fast Forward. Op dit evenement konden verschillende bedrijven hun idee pitchen en kregen ze feedback van het MIV-team. Na de presentaties maakte MIV diepgaande analyses, waarna werd beslist om na te gaan of al dan niet samengewerkt kon worden met geïnteresseerde ondernemingen.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.