6.2. Structurele samenwerking met andere Vlaamse mediaorganisaties

6.2.1. De VRT laat haar samenwerkingsinitiatieven met de mediasector tweejaarlijks evalueren door een onafhankelijke deskundige, gekozen door zowel VRT als de Minister van Media. De evaluatie focust op de bijdrage van samenwerking aan (1) de maatschappelijke opdracht van de VRT (i.e. worden één of meerdere van de strategische doelstellingen 1 t.e.m. 5 beter vervuld?), (2) een kwalitatief sterke en diverse, economisch duurzame ontwikkeling van het media-ecosysteem, en (3) de concrete meerwaarde en/of kostenreductie voor de betrokken partners in de samenwerking (vanaf 2016, eerste rapportering in 2019)

Samenwerking met de externe productiesector

In de Beheersovereenkomst 2016-2020 wordt de rol van de VRT als versterker van het media-ecosysteem benadrukt. Naast het waken over de toepassing van het Sociaal Charter in de sector, dient de omroep een kwalitatief sterk en economisch leefbaar landschap te stimuleren om zo een pluralistisch en divers aanbod mee in stand te houden.

De VRT stelt dat de eerste evaluatie begin 2018 zal uitgevoerd worden over de jaren 2016 en 2017.

De VRT ondersteunde de Vlaamse audiovisuele sector in 2016 op verschillende manieren:

  • via productiebestellingen bij onafhankelijke productiehuizen,
  • via bestellingen bij facilitaire bedrijven,
  • via ontwikkelingsgelden,
  • via coproducties,
  • via samenwerking met Vlaams Audiovisueel Fonds.

De VRT deed een beroep op Vlaamse productiesector voor 59,2 miljoen euro (ten opzichte van 54,8 miljoen euro in 2015) en de Vlaamse facilitaire sector voor 16,4 miljoen euro (ten opzichte van 16,8 miljoen euro in 2015). Dit wordt meer in detail besproken in doelstelling 6.1.

Samenwerking met andere mediaspelers

De VRT ontwikkelde in 2016 een kader voor samenwerking met andere mediaspelers. Dat werd goedgekeurd door de Raad van Bestuur. Daarbij werden criteria afgesproken om te bepalen of de VRT in een samenwerkingsproject met een andere Vlaamse mediaspeler kan stappen.

De VRT kan samenwerken met andere mediaspelers als dat een positieve impact heeft op het Vlaamse media-ecosysteem en als de samenwerking bijdraagt tot het vervullen van haar maatschappelijke opdracht.

De VRT werkte in 2016 met andere Vlaamse mediaspelers samen op verschillende vlakken.

Overeenkomsten met andere Vlaamse mediaspelers

  • De VRT had overeenkomsten met Medialaan, SBS Belgium en Proximus over het uitwisselen van sportcontent voor gebruik in nieuwsuitzendingen.
  • Met Telenet had de VRT een samenwerkingsovereenkomst over onder meer het gebruik van archiefbeelden en het inzetten van commentatoren, vooral voor veldrijden.
  • Voor de thuiswedstrijden van de Belgische clubs in de Europa League voetbal werkte de VRT samen met RTL en Telenet.

Websyndicatie

De VRT bood aan de Vlaams uitgevers (zoals Mediahuis en De Persgroep) videofragmenten aan voor gebruik op de websites van hun aanbodsmerken (Web syndication).

Terwijl het in eerste instantie ging om fragmenten uit het VRT-nieuwsaanbod, werd het beschikbare aanbod in 2015 uitgebreid naar fragmenten uit andere programma’s (zoals ontspanningsprogramma’s en fictiereeksen).

Het publiceren van VRT-fragmenten op de websites van andere Vlaamse mediaspelers heeft verschillende voordelen:

  • Het bereik van dat video-aanbod van de VRT vergroot. (In 2016 verliep 6 tot 10% van het totale VRT-videobereik (afhankelijk van de actualiteit) via syndicatie.
  • Het ondersteunt het bereik van de websites van de uitgevers.
  • Extra advertentie-inkomsten kunnen verworven worden door gebruik te maken van pre-roll-advertenties (en worden verdeeld tussen de partners).

De VRT stelt dat deze advertentiemiddelen bovendien in de lokale markt blijven.

VRT Sandbox

De VRT werkt samen met andere Vlaamse mediaspelers op het vlak van mediatechnologie. Dat gebeurt door de afdeling VRT Sandbox.

Samenwerking met andere publieke omroepen

Voorbeelden van samenwerking met andere publieke omroepen in 2016:

  • Voor het programma Als de dijken breken werkte Eén samen met de Nederlandse publieke omroep EO (Evangelische Omroep). Na de fictiereeks The Missing I, werkte Eén samen met BBC en het productiehuis Czar aan een vervolg (The Missing II).
  • Canvas werkte voor de documentaire Exitus samen met de Nederlandse publieke omroep NTR. Ook het Groot dictee der Nederlandse taal kwam tot stand door een samenwerking tussen Canvas en NTR.
  • Het programma Superbrein kwam tot stand door een samenwerking tussen Ketnet en NPO. Naar aanleiding van de Buitenspeeldag werkte Ketnet samen met Nickelodeon, VTMKZOOM en Studio 100 TV. Ketnet overlegde maandelijks over content met de verantwoordelijken van RTBF-Ouftivi en werkte met hen samen aan reeksen zoals Stoppeltje (Petit poulu), Charly vet, Mijn ridder en ik en Paf de hond.
  • Voor bijvoorbeeld dubbings op Ketnet (de reeksen Peter Pan en Dance Academy, en de films Bollie & Billy en Marie & de 12 maanden) werkten de VRT en NPO regelmatig samen. Er was in 2016 twee keer overleg met de programma-aankopers van Z@ppelin/Z@pp (Nederland 3-NPO). Daarbij werden nieuwe aankopen besproken en werden mogelijke nieuwe samenwerkingen m.b.t. dubben van de programma’s en de lancering van de programma’s bekeken. Ook met NPO Sales waren er halfjaarlijkse vergaderingen waarop alle programma’s worden voorgesteld.
  • Ketnet was aanwezig op MIP TV, het jaarlijkse internationale evenement over televisie- en online-content waar overlegd wordt over rechten, programma-aankoop en coproductie.
  • Ketnet nam, samen met andere Europese openbare kinderzenders, actief deel aan tal van EBU-initiatieven. Voorbeelden van uitwisselings- en coproductie-initiatieven:
    • Op EBU Youth News Exchange bood Ketnet Karrewiet-reportages aan andere Europese jeugdjournaals aan en omgekeerd.
    • Op EBU Children Documentary Exchange werden lange documentaires tussen verschillende landen uitgewisseld.
    • De VRT werkte samen met de RTBF voor de organisatie van de Koningin Elisabethwedstrijd. Voor de uitzending van het nationaal defilé werkte de openbare omroep samen met de RTBF. Ook voor de thuiswedstrijden van de nationale voetbalploeg werkte de VRT samen met de RTBF.
    • Om de zes weken zat Eén samen met de RTBF om expertise uit te wisselen en opportuniteiten te detecteren over formatverkoop en productionele samenwerking.
    • De VRT werkte samen met de RTBF aan Belgodyssee, een radioreportagewedstrijd voor laatstejaarsstudenten. Ook Editions Vers l’Avenir en Metro waren partner in dit project ism het Prins Filipfonds. De winnende Vlaamse studente kreeg een betaalde stage aangeboden bij VRT Nieuws.
    • Radio 1 werkte samen met de Nederlandse Radio 5 naar aanleiding van De Lage Landenlijst.
    • Voor buitenlandse verslaggeving werd op regelmatige basis een beroep gedaan op NOS-correspondenten.
    • VRT Nieuws werkte via haar themaredacties samen met de RTBF en met buitenlandse zenders via de EBU. Ook met de NOS werkte ze nauw samen om onder andere gebruik te maken van hun correspondenten over heel de wereld.
    • Samen met 14 andere openbare omroepen (waaronder France Télévisions, ZDF, RAI en ORF) organiseerde de VRT Generation What? (Dit Europees project van openbare omroepen zet jongeren tussen 18 en 34 jaar ertoe aan hun mening te geven via een online enquête.)

 

De performantiemaatstaf (evaluatie) dient behaald te worden tegen 2019.