2.1.3. Nieuws aangepast aan verschillende doelgroepen

2.1.3.1. Elk aanbodsmerk brengt een informatieaanbod, aangepast aan de doelgroep van dat merk

De VRT stelt dat haar netoverschrijdende informatie-opdracht wordt ingevuld door VRT Nieuws. VRT Nieuws geeft prioritair en multimediaal aandacht aan de basisopdracht informatie en heeft een evenwaardig aanbod op radio, televisie en online. Bijlage 3 bevat een overzicht van de nieuwsuitzendingen per dag en per net in 2016 (gemiddeld in minuten per dag).

VRT Nieuws brengt informatie die correct, volledig en eerst is, en dit voor heel Vlaanderen (alle leeftijden en alle achtergronden). Daarnaast brengt VRT Nieuws meer dan toegankelijke informatie: ook context, inzicht en betrokkenheid, en dit gediversifieerd en gedifferentieerd per platform. Sporza levert daarbij een vast sportblok in de (hoofd)journaals op televisie en in de radiojournaals. Sporza geeft ook achtergrondinformatie bij sportgebeurtenissen en gebeurtenissen in de sportcontext (zoals dopinggebruik). Als er voldoende sportactualiteit is en de VRT beschikte over de betrokken uitzendrechten, dan zond Eén op zondagmiddag Sporza op zondag uit. Daarin ging aandacht naar tal van sporten. Het merk bracht daarnaast de rechtstreekse verslagen, en biedt tenslotte online sportactualiteit en duiding via de website sporza.be en apps.

Eén vervulde zijn informatieve opdracht onder andere in de nieuws- en duidingsprogramma's Het journaalKoppen, Koppen XL, Pano, Villa politica, De zevende dag, Van Gils & gasten, Over eten en De vrije markt. Met de verschillende nieuwsuitzendingen werd geprobeerd om bepaalde doelgroepen te bereiken, zowel ouders van jonge kinderen, familiekijkers als ouderen te bedienen.

De VRT stelt dat alle nieuwsdienstprogramma's op Canvas een informatieaanbod voor een publiek brachten dat interesse had in duiding, actualiteit, synthese en diepgang. Dat deden ze in een ‘nieuwsuur’ met Het journaal van 20 uur, Terzake en De afspraak. Terzake bracht duiding en verdieping van het nieuws, terwijl De afspraak ruimte bood aan debat en opinie. Daarnaast bood Canvas duidingsprogramma's zoals Panorama, Vranckx en Check-point (als opvolger van Panorama in het najaar).

Voor kinderen bood Ketnet het dagelijkse nieuwsprogramma Karrewiet. Daarnaast bevatte het informatie-aanbod van het kindermerk onder andere de Karrewiet-pagina’s en -dossiers op Ketnet.be, De week van Karrewiet en Karrewiet plus (met reportages over maatschappelijke thema’s zoals pesten en jongeren die revalideren). Het journaal laat werd opgebouwd op een manier die jongeren kon aanspreken. Ook in de andere journaals werd aandacht besteed aan onderwerpen uit de leefwereld van jongeren.

Radio 1 bracht nieuws en duiding in programma’s zoals De ochtend, De wereld vandaag en Bonus. Met speciale uitzendingen stond de zender stil bij de actualiteit (bijvoorbeeld naar aanleiding van de aanslagen op 22 maart, de brexit en de Amerikaanse verkiezingen). In de reguliere programma’s werden naargelang de actualiteit extra nieuwsbulletins uitgezonden. In de ontkoppelde Radio 2-uitzendingen (Start je dag en het middagblok om 12 uur) bood de zender informatie uit en over de eigen regio. Vanuit de regio's wordt zelf nieuws gemaakt onder andere via het Burgemeester-onderzoek van Radio 2 in januari 2016. Ook in het avondprogramma De spits werden regionale nieuwsbulletins uitgezonden. Naast de nationale bulletins bood Radio 2 op weekdagen in totaal tien regionale nieuwsbulletins per dag. Studio Brussel en MNM boden nieuws dat afgestemd is op hun doelgroepen. MNM bracht een digitaal nieuwsaanbod gericht op jongeren (Ninja-nieuws). De jongerenzenders boden extra nieuwsuitzendingen bij belangrijke gebeurtenissen. Klara bood elke dag, als aanvulling op haar reguliere nieuwsbulletins, een overzicht van de krantencommentaren in prime time.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

 

2.1.3.2. De VRT bereikt met de totaliteit van haar informatieaanbod op weekbasis minstens 75% van de bevolking

Volgens de CIM-cijfers werd in 2016 met het volledige informatieaanbod van de VRT op televisie, radio en online op weekbasis 81,0% van de Vlaamse bevolking (15 jaar en ouder) bereikt. Dit is 4,2 miljoen Vlamingen.

De aparte cijfers voor radio, televisie en internet zijn als volgt:

Het bereik van de informatieprogramma’s wordt op dagelijkse basis opgevolgd en gerapporteerd. Meer specifiek bereikten de verschillende journaaluitzendingen op VRT-Televisie per dag gemiddeld 1.919.559 Vlamingen (of 32,0% van alle Vlamingen ouder dan 4 jaar (5.995.000 Vlamingen)). Op weekbasis bereikten deze programma’s 63,7% van de Vlamingen.

VRT-Radio bereikte in 2016 dagelijks gemiddeld 2.947.913 Vlamingen met de nieuwsuitzendingen (of 53,5% van de Vlamingen ouder dan 12 jaar): via Radio 2 werden 1.247.665 personen bereikt, via Radio 1.651.524, via Studio Brussel 666.024, via MNM 645.816 en via Klara 148.237. Op weekbasis bereikte het nieuwsaanbod op VRT-radio 72,6% van de Vlamingen ouder dan 12 jaar.

Deredactie.be bereikte gemiddeld 270.140 unieke bezoekers per dag. Voor de app van Deredactie.be waren er daarnaast nog gemiddeld 63.437 unieke bezoekers per dag.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

 

2.1.3.3. De VRT voorziet in een Engels-, Frans- en Duitstalig informatieaanbod voor anderstaligen met interesse in Vlaanderen

De VRT stelt dat het voor anderstaligen met interesse in Vlaanderen, VRT Nieuws een Engels-, Frans- en Duitstalig informatieaanbod aanbood met respectievelijk Flandernews.be, Flandreinfo.be en Flanderninfo.be. Dat aanbod werd gerealiseerd door VRT-redacties. De keuze van de artikels voor deze subsites van Deredactie.be gebeurde met het oog op het specifieke doelpubliek (onder meer data over de sitebezoeken, achtergrond, kennis van institutioneel landschap).

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.