KPI 16. KLAAR en Edubox of gelijkaardige initiatieven worden verdergezet en dragen ertoe bij dat de VRT op een toekomstgerichte manier en vanuit haar educatieve taak connecteert met een jonger publiek.

VRT heeft een breed-educatieve opdracht. Die vervulde ze in 2022 enerzijds met aanbod dat erop gericht is om kennis over te brengen in verschillende domeinen zoals wetenschap, ondernemerschap, economie en innovatie. Anderzijds zette ze verder in op educatieve projecten die gericht waren op de jongste generaties. Met EDUbox en andere initiatieven voor het onderwijs kon VRT vanuit haar educatieve taak een jong publiek bereiken.

  • EDUbox

Met EDUbox bereikte VRT leerkrachten en leerlingen van het secundair onderwijs. EDUbox staat voor een educatief, digitaal en interactief pakket dat telkens een maatschappelijk relevant thema behandelt. De inhoud van elke EDUbox werd afgestemd op de eindtermen van en het verwerven van sleutelcompetenties in het secundair onderwijs. Het educatief pakket gaf jongeren inzichten en zette hen aan tot kritisch denken, leerde hen discussiëren en een eigen mening vormen. Zo kwamen in 2022 thema’s zoals migratie, teamwork, gezondheid en cybersecurity aan bod. Voor dit initiatief werkte VRT samen met diverse partners, afhankelijk van het thema, zoals (in 2022) Mediawijs, IMEC, Brightlab, Sciensano, Hannah Arendt Instituut en het BELVue Museum. De EDUboxen werden aangeboden aan leerkrachten via de VRT-kanalen, Smartschool en KlasCement.

  • KLAAR

KLAAR van VRT NWS zijn educatieve uitlegvideo’s met actueel materiaal over een specifiek thema, gericht op leerlingen van het secundair onderwijs. De video’s zijn geschikt voor leerkrachten als lesmateriaal, om te werken rond nieuws en discussie in de klasgroep te stimuleren. KLAAR werd aangeboden via Vrtnws.be, Smartschool en Het Archief voor Onderwijs. KLAAR bouwde de voorbije jaren een archief op dat beschikbaar bleef.

KLAAR evolueerde in het najaar van een permanent aanbod naar een thematisch aanbod waarmee beter aansluiting kon gevonden worden bij het mediagedrag van jongeren. Zo werden in het kader van De Warmste Week uitlegvideo’s van KLAAR ontwikkeld voor leerlingen en videogetuigenissen van jongeren in kansarmoede voor leerkrachten. Dat materiaal was beschikbaar op VRT MAX en op Het Archief voor Onderwijs.

  • NWS NWS NWS

Omdat jongeren in hoge mate via Instagram informatie verzamelen zette de nieuwsdienst vooral in op dit platform: via NWS NWS NWS werd ingespeeld op de actualiteit met duiding onder de vorm van leerrijke explainers.

Voor het NWS NWS NWS-format NWS@school ging de jongerenredactie wekelijks op bezoek in een school waar met tieners in gesprek werd gegaan over actuele nieuwsgebeurtenissen. Het gesprek werd telkens afgesloten met een NWS@school-quiz die ook verspreid werd door NWS NWS NWS. De klas die op het einde van het schooljaar de hoogste score heeft, mag een dag meewerken op de NWS NWS NWS-redactie en mee de nieuwsstroom van die dag bepalen.

  • Aandacht voor digitale inclusie

Voor het brede publiek zette VRT ook in op het thema digitale inclusie. Zo ondersteunde zij een bewustmakingscampagne van DigitAll. samen met Mediawijs. Iedereen beroemd (Eén) bracht in het najaar een rubriek Silver Surfers (laagdrempelige uitleg bij online toepassingen met ouderen). VRT publiceerde de eerste Digiwatte?-filmpjes (uitlegvideo’s over digitale toepassingen zoals online bankieren en gebruik maken van VRT MAX) op Eén en VRT MAX.

  • Inspiratieavonden De Warmste Week

Specifiek voor het onderwijs werd een aanbod uitgewerkt over het thema kansarmoede in het onderwijs, naar aanleiding van De Warmste Week. Samen met Welzijnszorg, Netwerk tegen Armoede, Klasse en Krijt vzw werden inspiratieavonden over dit thema opgezet.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2022 behaald te zijn.