KPI 15. De VRT geeft een overzicht van de evoluties en gemaakte keuzes in de aanbod- en merkenportfolio en hoe die inspelen op het wijzigende mediagebruik.

Om haar opdracht te vervullen heeft de publieke omroep een afgewogen merkenportefeuille met aanbodsmerken, submerken, dienstverlenende merken en het koepelmerk VRT. Deze merken worden multimediaal ingezet waarbij uitgegaan wordt van de behoeften van de diverse doelgroepen.

Eind augustus verscherpte VRT haar digitale strategie. VRT MAX en VRT NWS werden daarbij naar voor geschoven als de pijlers van een multimediale publieke omroep.

  • Het eigen streamingplatform veranderde van naam van VRT NU naar VRT MAX. Het platform zette de gebruiker centraal en breidde zijn rol uit: naast video-aanbod vond de mediagebruiker er nu ook audio (onder meer alle podcasts van de VRT-merken) en ander digitaal aanbod terug. VRT MAX bood daarnaast ook verschillende programma’s aan die exclusief op dat platform te zien waren (zoals Zonder ouders op vakantie), waarmee het zich ook expliciet richtte tot de jongere digitale doelgroepen. Aan de hand van zijn/haar profiel en mediagebruik kreeg de gebruiker enerzijds aanbod rond thema’s en genres die al in zijn/haar interessegebied lagen maar anderzijds ook aanbod dat daarbuiten valt.
  • De nieuwsapp van VRT NWS werd in het najaar vernieuwd. Daardoor werd het voor de gebruiker eenvoudiger om al het audio- en video- nieuws- en duidingsaanbod te raadplegen. Het VRT NWS-platform bracht voortdurend nieuwsberichten en duiding. Daarbij zorgde de nieuwsdienst dat een diversiteit aan meningen aan bod kwam, dat de berichten rond desinformatie beter zichtbaar werden (onder andere de Check-berichten waarbij nieuwsberichten die op het internet rondgaan op hun waarheidsgehalte gecontroleerd werden) en dat informatieaanbod van andere VRT-aanbodsmerken geïntegreerd werd op de nieuwssite (en app). Tegelijk werd regionaal nieuws, verzameld door het correspondentennetwerk van Radio2, nog meer uitgespeeld op het online nieuwsplatform. Daardoor verbreedde VRT NWS zijn aanbod en richtte het zich meer op jongeren en kortgeschoolden. VRT NWS lanceerde eerder ook #BelRiadh. In dat live-programma op Vrtnws.be (en de VRT NWS-app) wordt over een maatschappelijk onderwerp in gesprek gegaan met vooral twintigers en een bekende centrale gast of expert/beleidsmaker. In het najaar startte een dagelijkse podcast Het kwartier met duiding bij nieuwsberichten van de dag.

De andere aanbodsmerken stemden hun digitale aanbod stap voor stap af op de nieuwe strategie.

  • Eén ontwikkelde specifiek digitaal aanbod om jongere doelgroepen te bereiken via VRT MAX (zoals de fictiereeks Roomies, de realityreeks Zonder ouders op vakantie, Na Down The Road (een terugblik van de deelnemers aan Down The Road), Stephanie zoekt mee (dat inging op de emoties uit Junior op zoek naar liefde), Hotel romantiek: de kijk van de kroost (waarbij de deelnemers samen met familie en vrienden terugblikten op hun deelname aan Hotel romantiek) en de podcast De thuisploeg (dat inspeelde op de Thuis-afleveringen). Op VRT MAX werden behalve de programma’s ook fragmenten, extra videomateriaal en programma-informatie gedeeld.
  • Canvas richtte zich met enkele programma’s specifiek op jongeren via het VRT MAX-kanaal (de docureeks Those were The Days en de podcast Club angst). Ook programma-items en informatie werden er gepubliceerd. Aanvullend bij de reeks Als je eens wist over oudermishandeling werd een webinar uitgezonden waarbij ingegaan werd op vragen van kijkers.
  • Ketnet profileerde zich sterker als een merk dat de digitale media op de eerste plaats zet (met een eigen app en website en video-aanbod op VRT MAX). Ketnet bracht wekelijks op de digitale platformen specifiek aanbod waarmee de doelgroep in interactie kon gaan of samen kon spelen. Dat gebeurde onder meer via de Peetie Club waarmee Ketnet ‘digitale figuren live tot leven brengt’. Het kindermerk zette ook in op spelletjes (mini-games verbonden aan Ketnet-programma’s), op de eigen platformen en op het gamingplatform Roblox.
  • Sporza.be zette zijn rol als belangrijkste sportsite van Vlaanderen (met ruim 1,1 miljoen bezoeken per dag) kracht bij door niet enkel voetbal en wielrennen in de kijker te plaatsen maar ook een veelheid aan andere sporten. Tegelijk verhoogde hij ook de aandacht voor vrouwencompetities. Om de gebruiker beter en gerichter te bedienen werd gesleuteld aan de navigatie en weergave van de website: zo werden gepersonaliseerde ’swimlanes’ op de startpagina geïntroduceerd en de live scoreborden werden gedetailleerder. VRT liet de Sporza-app en de Sporza Voetbal-app samensmelten. Bij de grote sportevenementen werden tal van formats aangeboden in het digitaal sportaanbod. Enkele voorbeelden: een liveblog bij de Olympische Winterspelen, uitlegvideo’s en dynamische beeldvoering bij 3x3 basketbal, een podcast bij Tour de France Femmes en korte sport-videofragmenten op TikTok (om op een laagdrempelige manier ook jongeren en kortgeschoolden te bereiken). Sporza zette ook in op directe interactie met de mediagebruikers, bijvoorbeeld door een WK Voetbal-pronostiek aan te bieden (na overleg met VAD) en door op Facebook en Instagram in te gaan op reacties van volgers.
  • Ook het digitaal luik van de radiozenders werd in hoge mate ontsloten via VRT MAX (live radio, muzieksessies, podcasts,…) en VRT NWS (onder meer regionale berichtgeving van Radio2). De merken speelden verder in op het wijzigende mediagebruik op diverse manieren. Enkele voorbeelden:
    • Radio 1 versterkte de samenwerking met VRT NWS door onder andere meer items uit programma’s zoals Nieuwe feiten en De wereld van Sofie te ontsluiten via het nieuwsplatform. Radio 1 promootte zijn Select-aanbod waarin woordfragmenten uit de radioprogramma’s online makkelijk herbeluisterbaar werden.
    • Radio 2 bouwde haar dochterzender Radio2 Bene Bene (die te horen was online en via DAB+) verder uit met naast muziek ook gepresenteerde muziekprogramma’s. De regionale redacties van Radio2 leverden regionieuws aan voor Vrtnws.be.
    • MNM lanceerde een nieuw digitaal concept voor jongeren: swipe met informatie voor jongeren over showbizz, films en series. Daarbij werd zowel een apart videoformat voor VRTMAX gerealiseerd als digitale berichten voor gebruik op sociale media. Na de lancering van de podcast Bless the Mess werd een digitale community opgebouwd waarbij een apart Instagramkanaal werd gelanceerd. 22 minuten stomme vragen was een digitale audio-afgeleide van het ochtendprogramma Kawtar & Keyaert.
    • Studio Brussel bouwde zijn dochterzender StuBru De Tijdloze doorheen 2022 verder om met eigen specifieke radioprogramma’s (te beluisteren online en via DAB+). In januari werd een nieuwe muziekstroom Vuurland gelanceerd (naast De Tijdloze, Untz, Hooray en Bruut) met ‘non-stop rustige muziek’.
    • Klara realiseerde podcasts, vaker dan voorheen, als een specifiek aanbod (in plaats van een afgeleide van een radio-uitzending).

In het najaar werd verder werk gemaakt om het audioaanbod ook via Apple CarPlay en Android Auto aan te bieden. Zo kan in de auto geluisterd worden naar alle VRT-radioprogramma's, -podcasts en (vanaf 2023) digitale streams in de app van VRT MAX. De apps van VRT NWS en Sporza waren in 2022 al op een zelfde manier beschikbaar.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2022 behaald te zijn.