3.1.2.2 Analyse op basis van financiële gegevens

Hieronder volgen enkele overzichten van de meest recente financiële gegevens voor de belangrijkste facilitaire bedrijven, onafhankelijke productiehuizen, publieke en private omroeporganisaties, exploitatiemaatschappijen voor regionale televisie en netwerkbeheerders/operatoren. De jaarrekeningen omvatten de financiële gegevens van alle activiteiten van een onderneming zonder daarbij een onderscheid te maken tussen de verschillende producten en diensten waarmee ze op de markt vertegenwoordigd zijn. Het is dus niet mogelijk om op basis van louter omzetcijfers of andere financiële gegevens eenduidige conclusies te trekken betreffende concentraties in de televisiemarkt.

3.1.2.2.1            Facilitaire bedrijven

In de volgende tabel vindt u een selectie uit de financiële rapportering van de tien facilitaire bedrijven met het grootste eigen vermogen.

Onderneming

Eigen

vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbrengsten

Bedrijfswinst (-verlies)

Winst (-verlies)van het boekjaar voor belastingen

Werk

nemers

 

10/15

20/58

70

70/74

9901

9903

9087

PRG Projects nv[107]

30.718.845

46.865.034

944.737

7.932.267

-886.391

10.203.590

32

Videohouse nv

17.834.233

65.102.095

65.558.310

67.862.993

3.817.609

5.947.262

316

Lites (fac’s) nv

5.302.819

7.732.222

-

-

209.125

32.579

14,4

Warner Bros Television Production Belgium bvba

4.756.076

5.552.957

2.733.249

3.291.715

364.687

379.353

10,3

Homerun Records bvba

2.833.683

3.274.387

-

-

454.999

461.473

-

NEP Belgium nv

1.822.334

9.254.793

12.226.208

12.511.864

-424.053

-1.360.912

73,3

Eurogrip ebvba

1.504.883

1.809.334

-

-

63.285

59.851

5,5

DB Video Productions ebvba

1.050.626

5.337.036

-

-

131.280

77.197

28,7

Mediaventures ebvba

973.289

2.758.563

-

-

159.219

182.610

12,2

Vidi-Square AV Solutions & Video Rental nv

782.885

2.210.954

-

-

86.197

46.145

13

Tabel 66: Financiële gegevens 2015 grootste facilitaire bedrijven

In juni 2015 werd de groep van XL Holding verkocht aan de Amerikaanse groep PRG. In dit kader werden de deelnemingen in XL Video USA, XL Video UK, XL Video Germany, XL Video Nederland en XL Video France verkocht aan vennootschappen binnen de nieuwe groep. PRG Projects zal zich voortaan specialiseren in het realiseren van creatieve video-oplossingen voor grotere events. Hiertoe fusioneerde zij dan ook in januari 2016 met de dochters Projects bvba en XL Technologies bvba, waarna de naam XL Holding nv gewijzigd werd in PRG Projects nv. Het eigen vermogen stijgt met 10 miljoen euro t.o.v. 2014 door het overdragen van de winst van het boekjaar. 

NEP Belgium, het vroegere Outside Broadcast, realiseerde in 2015 een opmerkelijk verlies, zeker t.o.v. de winstcijfers van 2014. Dit verschil wordt verklaard door een omzetdaling van 2.243.675 euro, een waardevermindering op de participatie van RecordLab TV & Media GmbH en een in 2014 gerealiseerde meerwaarde op vaste activa van 742.971 euro.

Figuur 46 : Evolutie gemiddelde waarden sinds 2006 – facilitaire bedrijven - tekstuele beschrijving figuur 46

Bron: VRM op basis van informatie NBB

De gemiddelde bedrijfswinst van de facilitaire bedrijven kende een dip in 2015. De andere parameters stagneerden. Er dient dan ook vermeld te worden dat er heel veel kleine facilitaire bedrijven zijn en enkele grote. Als een groot facilitair bedrijf geen goed jaar heeft, kan dit een grote invloed hebben op de parameters.

De gemiddelde winst daalde bijvoorbeeld sterk in 2009 door de mindere cijfers van Alfacam nv (dat door zijn grootte een aanzienlijke impact had op de grafiek). Vanaf 2011 werden er geen gegevens van Alfacam nv meer opgetekend. In oktober 2012 vroeg Alfacam nv gerechtelijke bescherming tegen zijn schuldeisers aan en in april 2013 werd het bedrijf failliet verklaard. Dit verklaart de toenmalige daling in winst en omzet. 

3.1.2.2.2           Productiehuizen

Hieronder bevindt zich een selectie uit de financiële rapportering van de vijftien grootste productiehuizen.

Onderneming

Eigen

vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbrengsten

Bedrijfswinst (-verlies)

Winst (-verlies) van het boekjaar voor belastingen

Werk

nemers

 

10/15

20/58

70

70/74

9901

9903

9087

Studio 100 nv

34.636.550

246.961.699

59.510.902

63.275.941

-1.537.712

-3.995.258

199,3

Eyeworks Film & TV Drama bvba

13.554.592

32.294.314

26.342.370

33.614.257

1.615.696

1.907.521

68,7

G.H.I. nv

8.578.107

9.755.799

-

-

541.767

482.035

-

Zodiak Belgium nv

7.615.694

11.274.447

13.484.264

14.617.442

1.412

7.381

29,7

Menuet bvba

6.218.247

16.952.834

-

-

-2.928.470

1.754.184

18

deMENSEN nv

5.689.480

32.153.189

17.548.020

29.882.251

1.770.597

1.739.203

72,2

T N T Produkties bvba

2.437.486

2.622.095

-

-

59.399

56.666

1

FremantleMedia Belgium nv

2.404.196

3.121.969

4.648.327

4.366.075

-357.630

-363.872

7,5

RV Productions nv

1.747.159

1.950.106

-

-

322.723

323.115

4,8

FBO bvba

1.698.345

3.935.929

-

-

-129.021

-153.667

3,1

TvBastards nv

1.695.804

14.432.527

27.454.940

28.633.953

540.429

477.356

110,8

De B. Ploeg bvba

1.428.319

1.609.470

-

-

46.874

305.063

-

Endemolshine Belgium nv

1.416.808

14.682.438

9.749.830

9.998.142

-537.238

-539.711

14,6

Koeken Troef Bvba

1.262.823

2.256.646

-

-

124.043

123.659

8,7

Woestijnvis nv

955.073

7.492.401

26.993.540

27.105.604

-417.712

-334.253

102,5

Tabel 67: Financiële gegevens 2015 productiehuizen

Studio 100 is veruit het grootste productiehuis, maar kon in 2015 niet zo’n goede resultaten voorleggen als in 2014. Er is een omzetsdaling van 20%. Deze daling is voornamelijk te verklaren door de 14-18 musical die in 2014 plaatsvond. In 2015 werden er geen theaterproducties van die omvang gelanceerd. Het negatieve bedrijfsresultaat is dan weer het gevolg van aanzienlijke investeringen in de productie van nieuwe tv-series en films die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden en waarvan de bijbehorende afschrijvingskosten sterk doorwegen op het operationeel resultaat.

Figuur 47: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2006 – productiehuizen - tekstuele beschrijving figuur 47

Bron: VRM op basis van informatie NBB

De stijging van de gemiddelde bedrijfsopbrengsten voor de productiehuizen volgde over de periode 2006-2014 met schommelingen de stijging van de consumptieprijzen. Daarna versnelde de stijging van de gemiddelde bedrijfsopbrengsten. De winstcijfers kenden tot in 2011 een daling en bleven sindsdien rond het niveau van 2011 variëren. In 2015 is er echter opnieuw een fikse daling. Het aantal werknemers zakte tot in 2009 en klom dan in sterke mate terug.

3.1.2.2.3           Openbare omroep en landelijke televisie

Onderneming

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbrengsten

Bedrijfswinst (-verlies)

Winst (-verlies) van het boekjaar voor belastingen

Werk

nemers

 

10/15

20/58

70

70/74

9901

9903

9087

VRT nv

214.773.369

 

352.718.444

 

432.352.680

 

433.425.574

 

2.812.282

 

4.899.958

 

2.226,7

 

Tabel 68: Financiële gegevens 2015 publieke televisieomroeporganisatie

Figuur 48: Evolutie gemiddelde waarden 2006-2015 publieke televisieomroep - tekstuele beschrijving figuur 48

Bron: VRM op basis van informatie NBB

Er zit weinig evolutie in de bedrijfsopbrengsten van de publieke televisieomroeporganisatie, maar we zien een lichte daling de laatste jaren. Ze volgt de evolutie van de consumptieprijzen niet. Dat valt deels te verklaren doordat de dotaties voor de VRT voor langere periodes vastgelegd worden. Er is een daling van het aantal werknemers.

Deze grafiek toont de evolutie van de waarden t.o.v. 2006. De winstgevendheid van de VRT heeft enkele moeilijke jaren achter de rug. 2015 was een relatief goed jaar in dat opzicht. De winstgevendheid van 2006 werd de voorbije tien jaar echter niet herhaald.

De opsplitsing tussen de financiële gegevens van radio en televisie kan niet exact gemaakt worden. De VRT geeft echter in haar jaarverslag aan hoe de kosten tussen de verschillende mediaplatformen worden verdeeld. Voor tv bedroeg het aandeel in de kosten voor 2015 59,9% (t.o.v. 62% in 2014).[2]

Onderneming

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbrengsten

Bedrijfswinst (-verlies)

Winst (-verlies) van het boekjaar voor belastingen

Werk

nemers

 

10/15

20/58

70

70/74

9901

9903

9087

Medialaan nv

73.549.187

230.519.109

256.692.269

313.759.007

43.892.347

43.606.881

531,6

Skynet iMotions Activities nv

40.275.012

83.098.553

68.469.455

68.473.718

4.900.677

4.807.545

34

Studio 100 TV nv

34.636.550

246.961.699

59.510.902

63.275.941

-1.537.712

-3.995.258

199,3

Media Ad Infinitum nv

23.176.868

24.737.059

2.406.912

6.784.583

6.408.960

6.561.600

1,6

SBS Belgium nv

13.101.170

112.649.102

96.290.757

97.270.296

564.233

-2.329.772

115,8

Dobbit nv

2.090.093

3.098.296

-

-

85.961

108.370

14,2

Actua-Tv bvba

107.621

218.138

-

-

8.438

1.714

5,2

Vlamex nv

48.129

377.664

-

-

648

472

2

Ment Media bvba 

32.169

591.744

-

-

-8.165

-7.641

-

Seniorennet nv

-267.025

305.565

-

-

-211.190

-216.889

5,5

NTV nv

-784.033

3.318.508

-

-

6.827

-89.442

8

Njam! nv

-3.077.278

8.831.605

1.947.932

1.970.635

-716.292

-944.874

1

Belgian Business Television nv

-12.393.470

760.142

1.965.148

1.984.205

330.598

177.732

14,2

Bites Europe nv

-16.341.766

1.727.507

4.161.997

4.272.830

-99.481

-242.582

1,3

Tabel 69: Financiële gegevens 2015 private omroeporganisaties

2015 was een goed jaar voor de grootste private omroeporganisatie Medialaan, bijna alle tellers gingen in het groen. De overname van de klantenbestanden van JIM Mobile en Mobile Vikings heeft nog geen impact op deze financiële gegevens. De overname werd immers pas in februari 2016 voltrokken. Ook de fusie met Media Ad Infinitum (Vitaya) op 31 december 2015 heeft geen impact op deze cijfers.

Figuur 49: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2006 – private omroeporganisaties - tekstuele omschrijving figuur 49

Bron: VRM op basis van informatie NBB

Voor de berekening van de gemiddelden in deze grafiek werd geen rekening gehouden met de gegevens van Telenet en Proximus, aangezien omroepactiviteiten slechts een kleine fractie van hun activiteiten omvatten en ze dus buitenproportioneel sterk zouden doorwegen in de gemiddelden. De gegevens van deze ondernemingen worden opgenomen in Tabel 71: Financiële gegevens 2015 netwerken/dienstenverdelers omroepsignaaltransmissie (‘000 euro’s, behalve werknemers).

Bovendien werd er voor SBS Belgium voor 2011 geopteerd om code 9902: “Winst uit de gewone bedrijfsuitoefening vóór belasting” te gebruiken i.p.v. 9903: “Winst van het boekjaar vóór belasting”. Door de overname van SBS Belgium door De Vijver Media werd er een meerwaarde bij de realisatie van vaste activa (code 763) bekomen van € 632.093.092. Om te vermijden dat deze uitzonderlijke transactie de grafiek volledig zou vertekenen, werd deze wijziging doorgevoerd.

De evolutie van gemiddelde bedrijfsopbrengsten en gemiddeld aantal werknemers voor de omroeporganisaties volgen tot en met 2009 min of meer de index der consumptieprijzen om er daarna onder te duiken. In 2015 stijgen ze terug. De gemiddelde bedrijfswinst en winst voor belastingen kenden tussen 2009 en 2011 een opwaartse trend. In 2012 was er een scherpe daling van de winst voor VMMa/Medialaan. Sinds 2013 is er terug een stijging. Aangezien Medialaan een grote speler is, heeft dit grote invloed op het gemiddelde resultaat.

3.1.2.2.4           Regionale omroeporganisaties

Onderneming

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbrengsten

Bedrijfswinst (-verlies)

Winst (-verlies) van het boekjaar voor belastingen

Werk

nemers

 

10/15

20/58

70

70/74

9901

9903

9087

De Buren nv

5.419.983

7.392.377

11.015.954

11.440.474

199.002

158.147

48,4

Regionale Media Maatschappij nv

1.606.298

4.866.398

6.445.436

7.328.003

-80.955

-254.019

36

Vlaams-Brabantse Mediamaatschappij nv

796.571

1.555.194

2.555.553

2.600.196

308.626

151.129

9,7

RTV bvba

144.570

501.077

-

-

-361.436

-81.189

5,9

Tabel 70: Financiële gegevens 2015 exploitatiemaatschappijen regionale televisie

In de tabel verschijnt voor het eerst exploitatiemaatschappij De Buren, overkoepelende exploitatiemaatschappij voor ATV, TVL en TV Oost.

De Vlaams-Brabantse Mediamaatschappij ziet zijn bedrijfsopbrengsten stijgen. Die bestaan voornamelijk uit reclame-inkomsten en vergoedingen voor auteursrechten. Ook de, sinds 2015, decretaal verplichte vergoeding van de dienstenverdelers hebben hier een invloed op.

De omzet van Regionale Media Maatschappij is in 2015 met 12% gedaald. Ze wijten dat aan de gevolgen van de economische crisis, in het bijzonder door de lagere publicitaire bestedingen in de audiovisuele media.

Figuur 50: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2006 – exploitatiemaatschappijen regionale tv - tekstuele beschrijving figuur 50

Bron: VRM op basis van informatie NBB

De gemiddelde waarden van de financiële gegevens van de exploitatiemaatschappijen van regionale tv kennen een stijging voor alle weergegeven punten. De bedrijfsopbrengsten en het aantal werknemers stijgen tot de CPI, terwijl de bedrijfswinst en de winst voor het boekjaar licht stijgen. In 2015 konden de regionale tv-zenders voor de eerste maal profiteren van een decretaal verplichte vergoeding van de dienstenverdelers.

INFOFRAGMENT: VERGOEDING VANWEGE DE DIENSTENVERDELERS VOOR DE REGIONALE OMROEPEN

Naar aanleiding van het heronderhandelen van de overeenkomsten tussen de regionale omroepen en Telenet ontstond er in 2011 een conflictsituatie.

De kabeldistributeur wilde zich voor zijn nieuwe vergoedingen baseren op het marktaandeel van de omroepen. De regionale omroepen konden zich niet vinden in die nieuwe berekeningswijze. Zij maken immers informatieprogramma’s voor een specifiek publiek in een welomschreven – beperkt – zendgebied. Deze opdracht is zo vastgelegd door de Vlaamse overheid. Hierdoor is hun marktaandeel automatisch beperkt.

Dit heeft geleid tot het decreet van 21 februari 2014 houdende wijziging van diverse bepalingen over de regionale televisieomroeporganisaties van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie en een bijhorend besluit van de Vlaamse Regering van 25 april 2014 betreffende de regionale televisieomroeporganisaties ter uitvoering van artikel 166/1 van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie.

Sinds 2015 heeft elke regionale omroep recht op een bereikvergoeding vanwege de dienstenverdelers die in het Nederlandse taalgebied actief zijn.

De VRM berekent deze bereikvergoeding per kwartaal op basis van de bereikgegevens die de dienstenverdelers haar meedelen. Het procentueel dagbereik is een interessante meeteenheid van het bereik van een regionale zender. Dit cijfer geeft weer welk percentage van alle abonnees binnen het verzorgingsgebied van een regionale omroep minstens één minuut naar de regionale omroep hebben gekeken op die dag.

Figuur 51: Gemiddelde, maximum en minimum van het procentueel dagbereik van de negen regionale omroepen voor het tweede kwartaal van 2016 - tekstuele beschrijving figuur 51

Bron: VRM op basis van gegevens dienstenverdelers

In de grafiek in Figuur 51 geven we het gemiddelde van het procentueel dagbereik van de negen regionale omroepen die vallen onder de bereikvergoedingsregeling weer, net zoals het maximum en minimum voor die dag. Het maximum en minimum worden niet elke dag door dezelfde omroep gerealiseerd.

De meeste omroepen volgen een gelijkaardige trend wat pieken en dalen van bereikcijfers betreft. Het bereik ligt wel ver uiteen: terwijl de populairste regionale omroep gemiddeld over het kwartaal bijna dagelijks 20% van haar potentiële kijkers bereikt, ligt dit van de minst populaire omroep gemiddeld net onder de 10%. Lokale evenementen, gebeurtenissen of rampen kunnen soms hoge pieken veroorzaken.

Als we de weektrend bekijken, dan zien we dat er op zondag en maandag het meest naar de regionale omroeporganisaties wordt gekeken, terwijl woensdag en zaterdag de minst populaire dagen zijn. Voor enkele omroepen is zaterdag nog een relatief sterke dag, maar voor de meesten is het de dag waarop ze het minst kijkers lokken.          

3.1.2.2.5           Netwerken/dienstenverdelers omroepsignaaltransmissie

 

Onderneming

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbrengsten

Bedrijfswinst (-verlies)

Winst (-verlies) van het boekjaar voor belastingen

Werk

nemers

 

10/15

20/58

70

70/74

9901

9903

9087

Proximus nv

2.075.497

17.343.525

4.025.690

4.481.425

442.618

690.869

13.054,3

Nethys nv

1.698.934

1.857.156

-

97.912

8.666

43.802

1.018,2

Telenet bvba

793.334

3.900.527

1.849.902

1.902.442

447.160

256.014

2.198,9

Orange Belgium nv

464.915

1.478.389

1.161.958

1.218.608

71.504

120.020

1.439,6

Coditel Brabant bvba

38.991

270.498

55.635

57.961

20.285

4.016

60,3

Norkring België nv

9.076

29.170

18.182

18.322

9.251

9.183

22,2

Stievie nv

-1.081

1.774

1.737

2.593

-4.074

-4.081

4,9

Tabel 71: Financiële gegevens 2015 netwerken/dienstenverdelers omroepsignaaltransmissie (‘000 euro’s, behalve werknemers)

Telenet nam in 2016 Base over. Dat zien we nog niet terug in deze financiële gegevens, die in lijn liggen met 2014. Er is wel een lichte stijging van alle parameters. De investeringen in 2015 lagen in de lijn van 2014, maar Telenet verwacht de volgende jaren extra te investeren. Begin 2016 verhoogde het dan ook zijn prijzen.

Orange Belgium startte pas in 2016 met televisiedistributie. Deze cijfers kunnen dus vanaf volgend jaar worden vergeleken.

2015 was het eerste boekhoudjaar voor Stievie. Het bedrijf sloot af met verlies.

Figuur 52: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2006 – omroepsignaaltransmissie - tekstuele beschrijving figuur 52

Bron: VRM op basis van informatie NBB

Orange is in 2015 nog niet in deze evolutie opgenomen omdat ze in 2015 nog geen aanbod van televisiedistributie hadden.

De gemiddelde bedrijfsopbrengsten volgen de index der consumptieprijzen. Met enkel een dip in 2009 die hersteld werd in 2010. De winstgevendheid blijft de laatste jaren stabiel, evenals het gemiddeld aantal werknemers.

INFOFRAGMENT: INKOMSTEN UIT VIDEO-ON-DEMAND

Bij interactieve digitale televisie vormt video-on-demand een bijkomende bron van inkomsten voor de distributeurs. De aangeboden content wordt daarbij al dan niet via tussenkomst van een omroeporganisatie verdeeld. De opvragingen zonder tussenkomst betreffen vooral films of erotische programma’s.

De VRM vraagt jaarlijks bij alle Vlaamse dienstenverdelers informatie op over de evolutie van het aantal opvragingen en de evolutie van de inkomsten, zowel met als zonder tussenkomst van omroeporganisaties. Daarnaast wordt er gepeild welk percentage van de inkomsten de omroep of rechtenhouder ten goede komt en welk percentage de distributeur. Gezien de vertrouwelijkheid van de gegevens kan de VRM hierover uitsluitend in geaggregeerde vorm rapporteren.

Zoals geïllustreerd in Figuur 53 en Figuur 54 werd de markt tot 2012 in beide gevallen gekenmerkt door een positieve evolutie.

De markt stagneerde in 2013, maar in 2014 en zeker in 2015 zien we duidelijk een daling van zowel het aantal opvragingen als de inkomsten. Bij video-on-demand met tussenkomst van de televisieomroepdiensten kan een verklaring gevonden worden in de trend dat televisieomroepdiensten meer en meer televisieprogramma’s beschikbaar stellen online. Bij video-on-demand zonder tussenkomst van de televisieomroepdiensten kan een verklaring gevonden worden in de opkomst van streamingdiensten zoals Netflix.

Figuur 53: Procentuele evolutie van het aantal opvragingen en inkomsten in euro met tussenkomst van de televisieomroepdiensten - tekstuele beschrijving figuur 53

Bron: VRM op basis van informatie ingewonnen bij de Vlaamse dienstenverdelers

 

Figuur 54: Procentuele evolutie van het aantal opvragingen en inkomsten in euro zonder tussenkomst van de televiseomroepdiensten - tekstuele beschrijving figuur 54

Bron: VRM op basis van informatie ingewonnen bij de Vlaamse dienstenverdelers



[107] Vroegere XL Holding bvba.

[108] VRT nv (2016), Jaarverslag 2015, p. 154.