1.3.2 Aggregatie: uitgevers
De uitgeverij fungeert als aggregator voor de verschillende kranten- en tijdschriftentitels. Uitgeverijen kunnen, naast de verkoop van hun product, op verschillende manieren inkomsten genereren: via de verkoop van reclame, branded content, abonnementen, evenementen, lidmaatschappen en merchandising.
1.3.2.1 Uitgeverijen van dagbladen
In Vlaanderen verschijnen dagelijks zeven betalende dagbladen. Twee dagbladen hebben naast de hoofdversie ook een ‘kopblad’, dat enkel qua titel verschilt van het hoofdblad. Het gaat om De Nieuwe Gazet (kopblad van Het Laatste Nieuws) en De Gentenaar (kopblad van Het Nieuwsblad). Elk dagblad heeft ook een digitale editie, een nieuwswebsite en is aanwezig op sociale media. Tegenwoordig kan je je abonneren op de papieren krant, de digitale krant en/of een mobiel abonnement dat toegang geeft tot alle betalende content op de website en de app. Deze abonnementsmogelijkheden kunnen ook gecombineerd worden.
Door de grote verspreiding en hun toegankelijke presentatie worden Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad aangewezen als “populaire bladen”. De Standaard en De Morgen worden vaak geclassificeerd als “kwaliteitskranten”.
De Tijd, hoewel gespecialiseerd in economische berichtgeving, levert ook inspanningen in de richting van algemenere berichtgeving en zou dan ook tot de categorie van “kwaliteitskranten” gerekend kunnen worden. In haar beslissing van mei 2017 met betrekking tot de uitbreiding van de activiteiten van Mediahuis nv, rekent de Belgische Mededingingsautoriteit De Tijd tot een aparte categorie ‘zakenkranten’.[121]
Ten slotte zijn er nog twee regionale dagbladen, namelijk Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. Beide kranten brengen veel regionaal nieuws.
Kranten die tot dezelfde mediagroep behoren delen vaak bepaalde inhoud. Zo wordt er veel content van Het Nieuwsblad gebruikt in de Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.
De krantenuitgevers selecteren de informatie die zal verschijnen, zorgen voor een lay-out en voor het drukken.
De (betalende) krantensector heeft de afgelopen jaren enkele grote wijzigingen ondergaan. Na de aandelenoverdracht van Medialaan van Roularta aan De Persgroep, werd Medialaan integraal deel van De Persgroep, dat nu DPG Media noemt. In ruil droeg De Persgroep (DPG Media) haar aandelen in Mediafin, uitgever van De Tijd, over aan Roularta. [122] Momenteel zijn er dus drie bedrijven actief, met name Mediahuis, DPG Media en Roularta.
Hierboven werd reeds aangehaald dat alle nieuwsredacties van DPG Media (Het Laatste Nieuws, HLN.be, De Morgen, Humo, Dag Allemaal en VTM Nieuws) werden ondergebracht onder het dak van News City in Antwerpen. [123]
Tabel 31 geeft een overzicht weer van de drie uitgeverijen in de (betalende) Vlaamse krantensector.
UITGEVERIJEN BETALENDE DAGBLADEN
Aanbieder |
Ondernemingsnummer |
Aanbod |
DPG Media nv |
432306234 |
De Morgen |
Het Laatste Nieuws/De Nieuwe Gazet |
||
Mediahuis nv |
439849666 |
De Standaard |
Gazet van Antwerpen |
||
Het Belang van Limburg |
||
Het Nieuwsblad/De Gentenaar |
||
Mediafin nv |
404800301 |
De Tijd |
Tabel 31: Uitgeverijen betalende dagbladen
Verschillende nationale dagbladen hebben ook regionale edities. In de onderstaande tabel, Tabel 32, geven we een overzicht van het aantal edities. Die edities zijn voor het grootste deel hetzelfde, enkel de regionale katern verschilt. Digitale abonnees kunnen meerdere edities raadplegen.
AANTAL REGIONALE EDITIES NATIONALE KRANTEN
Aanbieder |
Ondernemingsnummer |
Aanbod |
Aantal regionale edities |
DPG Media nv |
432306234 |
De Morgen |
1 nationale editie |
Het Laatste Nieuws/De Nieuwe Gazet |
24 |
||
Mediahuis nv |
439849666 |
De Standaard |
5 |
Gazet van Antwerpen |
3 |
||
Het Belang van Limburg |
6 |
||
Het Nieuwsblad/De Gentenaar |
15 |
||
Mediafin nv |
404800301 |
De Tijd |
1 nationale editie |
Tabel 32: aantal regionale edities nationale kranten
Bron: Gopress.be
DPG Media, Mediahuis en Mediafin, die samen de zeven bovenstaande betalende kranten uitgeven, hebben zich verenigd in de Vlaamse Nieuwsmedia. Dit is de associatie van de Vlaamse nieuwsuitgevers, met als doel de promotie van de Vlaamse nieuwsindustrie als innovatieve en duurzame groeisector met een bijzondere culturele en economische waarde. Daarnaast bevordert ze de economische, commerciële en financiële belangen van de bedrijven die ze vertegenwoordigt. De Vlaamse Nieuwsmedia is als vereniging op haar beurt aangesloten bij de Vereniging van de Raad voor de Journalistiek. [124]
Naast de betalende kranten, is er ook de gratis krant Metro, die vijf keer per week verschijnt (in de vakantieperiodes slechts twee keer per week). Metro is eigendom van Mass Transit Media, een joint-venture tussen Mediahuis en Rossel. Vanaf 2018 wordt de journalistieke productie deels door nieuwsagentschap Belga verzorgd. De pagina’s over cultuur en vrije tijd worden nog intern gemaakt. [125]
UITGEVERIJEN GRATIS DAGBLADEN
Aanbieder |
Ondernemingsnummer |
Aanbod |
Mass Transit Media |
472432659 |
Metro |
Tabel 33: Uitgeverijen gratis dagbladen
INFOFRAGMENT: GEMENGDE IMPACT VAN CORONA OP DAGBLADEN
De uitgeverijen van dagbladen ondervonden zowel positieve als negatieve gevolgen van de coronacrisis. Positief zijn de toename van de bezoek- en leescijfers en de stijgende verkoop van digitale abonnementen. De burger greep terug naar bekende en vertrouwde nieuwsmerken. Jammer genoeg volgde de reclamemarkt niet, wat nog altijd de helft van de totale inkomsten vertegenwoordigd voor de private nieuwsmedia. De Unie van Belgische Adverteerders (UBA) becijferde dat sinds de start van de coronacrisis ongeveer 80 procent van de adverteerders zijn reclamecampagne heeft uitgesteld.[126]
Bovenstaande tegenstrijdige situatie wordt ook wel de corona- of nieuwsparadox genoemd. De hoge leescijfers en de extra verkochte abonnementen maken het gigantische verlies aan reclame-inkomsten niet goed. Deze paradox brengt voornamelijk kleine(re) media zonder grote buffer zoals lokale en regionale media in de problemen.
De ongeziene situatie zette een aantal uitgevers ertoe aan om hun publicaties te beperken. Enkele voorbeelden zijn de tijdelijke schrapping van de zaterdagbijlage Netto in De Tijd of De Streekkrant en De Zondag door Roularta.
De Vlaamse overheid kwam de uitgeverijen in de mate van het mogelijke tegemoet door bijkomend te investeren door middel van overheidsadvertenties, bijvoorbeeld met haar campagne ‘check-check-check’. [127]
1.3.2.2 Uitgeverijen van tijdschriften
Er bestaat in Vlaanderen een gevarieerd aanbod van honderden periodieke bladen, uitgebracht door verschillende uitgeverijen. Tijdschriften kunnen in verschillende categorieën worden ondergebracht. Magazinefederatie We Media organiseert zich in vijf departementen. [128]
• Business-to-consumer press: publieksbladen en gespecialiseerde pers
• Business-to-business press: vakbladen
• Free press: huis-aan-huisbladen, gratis magazines en gratis kranten
• Digital: web, apps en mobile van kranten- en magazine-nieuwssites
• Community & cultural press: ledenbladen en socio-culturele magazines
In wat volgt, wordt ingegaan op de business-to-consumer press, meer bepaald de publieksbladen. Gratis huis-aan-huisbladen worden apart behandeld onder het onderdeel ‘gratis pers’.
Omdat het onmogelijk is de volledige markt voor publieke tijdschriften overzichtelijk op te nemen in dit rapport, bevat Tabel 33 een selectie van de belangrijkste uitgeverijen van publieksbladen in Vlaanderen en de titels die ze uitgeven. De selectie is gebaseerd op de aangesloten leden van We Media en werd verder aangevuld met enkele andere populaire periodieke bladen. [129] Sommige periodieke bladen zijn bijlagen van kranten. Ze zijn hier ook opgenomen omdat ze wel degelijk concurreren met andere periodieke bladen (vooral wat advertentie-inkomsten betreft) en soms los van de krant gedistribueerd worden. Roularta verdeelt ook enkele vakbladen, deze zijn voor de volledigheid ook in de tabel opgenomen.
De markt voor periodieke publieksbladen is een krimpende markt en kent een groot verloop. Er verschijnen nieuwe titels, er verdwijnen bestaande titels of titels veranderen van eigenaar.
De magazinemarkt probeert meer en meer crossmediaal te zijn, maar dit verloopt stroef. Het magazinegevoel wordt doorgetrokken op andere platformen zoals de website en sociale media. In het verleden trad Sanoma het opvallendst in het voetlicht met een aantal crossmediale initiatieven zoals Story FM en Libelle TV, maar gezien de herstructureringen zijn deze activiteiten afgestoten. Ook het crossmediale initiatief Vitaya magazine van Medialaan stopte en ging op in het magazine Goed Gevoel. Doe-het-zelf-merk Dobbit heeft nog wel magazines en een tv-zender.
De convergentie tussen het papieren en digitale medium verloopt minder vlot bij de magazines dan bij de kranten. Er worden beduidend minder digitale edities van tijdschriften verkocht, die je dan op tablet, smartphone of pc kan lezen. Roularta startte tijdens de coronacrisis wel met een vrij succesvol digitaal initiatief mijnmagazines.be om digitaal verschillende magazines te kunnen raadplegen. Eind dit jaar willen ze ook komen met de One App, een soort Spotify voor magazines.
Sinds de publicatie van het vorige Mediaconcentratierapport waren er enkele wijzigingen.
Op 2 maart 2020 maakte Roularta Media Group nv (RMG) bekend dat het de 50% participatie van de Franse mediagroep Bayard Presse in Senior Publications nv overneemt. Hierdoor wordt RMG 100% eigenaar van Plus Magazine en haar reclameregie. Tegelijkertijd verkoopt Roularta Media Group haar 50% participatie in ‘Johann Michael Sailer Verlag Geschäftsführung GmbH’, een Duitse uitgever van kinderboeken, aan Bayard Presse. [130] Eind juni 2020 nam Roularta Media Group de nv Senior Publications volledig over.
Sinds 2020 wordt de reclameregie van de titels van zowel De Deeluitgeverij bv als Eos Wetenschap vzw verzorgd door De Deeluitgeverij zelf. Hierdoor is de reclameregie bij De Deeluitgeverij intern geworden. De reclameregie van Eos Wetenschap vzw blijft extern.
INFOFRAGMENT: DPG MEDIA NEDERLAND NEEMT SANOMA MEDIA NETHERLANDS OVER
Op 10 december 2019 kondigde DPG Media aan dat het een akkoord had bereikt met Sanoma Group over de overname van Sanoma Media Netherlands door DPG Media Nederland.
Sanoma Media Netherlands is de grootste uitgever van magazines in Nederland met meer dan 1 miljoen abonnees op verschillende bekende titels zoals onder andere Libelle, vtwonen en Veronica Magazine. Het is daarnaast ook eigenaar van de grootste nieuwssite in Nederland, het nieuwsplatform NU.nl. De overname moet nog worden goedgekeurd door de Nederlandse mededingingsautoriteit, Autoriteit Consument en Markt (ACM). [131]
Op 14 april 2020 oordeelde Autoriteit Consument en Markt (ACM) dat het geen bezwaar had tegen de overname van Sanoma Media Netherlands door DPG Media Nederland. Hierdoor kon de overname ter waarde van 460 miljoen euro opgestart worden. Sanoma Media Netherlands heeft ook enkele Belgische titels onder haar vleugels, zoals Feeling Wonen, Wonen Landelijke Stijl, Stijlvol Wonen, Ik Ga Bouwen Ariadne at Home, vtwonen en Eigen Huis & Interieur. [132]
Een gevolg van de overname voor de Belgische markt is dat de merknaam Sanoma (Sanoma Media Belgium nv) geschrapt wordt. De bovenstaande titels en de reclameregie worden verder verzorgd door DPG Media Home Deco Holding nv. [133]
UITGEVERIJEN PERIODIEKE BLADEN
Aanbieder |
Ondernemingsnummer |
Reclameregie |
Publicatie |
Frequentie |
Dobbit nv |
454023544 |
Intern |
Dobbit Magazine |
Driemaandelijks |
DPG Media nv |
432306234 |
Intern |
Dag Allemaal/ Expres |
weekblad |
DM Magazine |
weekblad |
|||
Goed Gevoel/Vitaya Magazine |
maandblad |
|||
Humo |
weekblad |
|||
Nina |
weekblad |
|||
Primo magazine en TV gids |
weekblad |
|||
Story |
weekblad |
|||
TeVe-Blad |
weekblad |
|||
TV Familie/Blik |
weekblad |
|||
Drukkerij en Uitgeverij Halewijn nv |
405998646 |
Extern (Trevi Plus bv 807842427) |
Kerk en Leven |
weekblad |
Editions Maglife bv |
821495770 |
Intern |
Fifty & Me Magazine |
4 nummers per jaar |
Edition Ventures nv |
437339742 |
Intern |
Actief Wonen |
8 nummers per jaar |
Elle Eten |
2 nummers per jaar |
|||
Elle Gezondheid |
1 nummer per jaar |
|||
Elle Gidsen |
1 nummer per jaar |
|||
Farmassistent(e) |
9 nummers per jaar |
|||
Gentleman & Ladies |
3 nummers per jaar |
|||
Play Golf |
5 nummers per jaar |
|||
Play Hockey |
1 nummer per jaar |
|||
Play Tennis |
2 nummers per jaar |
|||
Elle Decoration België |
4 nummers per jaar |
|||
Villas Decoration bv |
0713865857 |
Intern |
Villas |
Driemaandelijks |
Edition Ventures Woman nv |
480152077 |
Intern |
Elle |
maandblad |
L’officiel |
tweemaandelijks |
|||
Marie-Claire |
maandblad |
|||
GMGroup nv |
464231310 |
Intern |
Newsweek |
maandblad |
Goodbye |
Driemaandelijks |
|||
Mediafin nv |
404800301 |
Intern |
De Belegger |
weekblad |
Netto |
maandblad |
|||
Sabato |
weekblad |
|||
Mediageuzen nv |
446586614 |
Intern |
Culinaire Ambiance |
maandblad |
Mediahuis nv |
439849666 |
Intern |
Check |
weekblad |
Mark Magazine |
Trimestrieel |
|||
CittA |
weekblad |
|||
De Standaard Magazine |
weekblad |
|||
dS Weekblad |
weekblad |
|||
De Markt |
weekblad |
|||
Het Nieuwsblad magazine |
weekblad |
|||
Sjiek |
weekblad |
|||
Goesting |
weekblad |
|||
Blue Pixl Media b.v. |
735567727 |
Intern |
Clickx |
maandblad |
Shoot |
8 nummers per jaar |
|||
Smart Business |
tweemaandelijks |
|||
PC Magazine |
8 nummers per jaar |
|||
Produpress nv |
426753973 |
Intern |
Autogids |
tweewekelijks |
Autowereld |
maandblad |
|||
Miles |
driemaandelijks |
|||
Psycho Media Belgium nv |
426759715 |
Intern (Edition Ventures) |
Psychologies |
Tweemaandelijks |
rekto:verso vzw |
862153915 |
Intern |
rekto:verso |
4 nummers per jaar |
Roularta Media Group nv
|
434278896
|
Intern
|
Artsenkrant |
46 nummers per jaar |
Belgian Oncology & Hematology News |
4 nummers per jaar |
|||
De Apotheker |
tweewekelijks |
|||
AK Hospitals |
driemaandelijks |
|||
Bodytalk |
tweemaandelijks |
|||
Datanews |
maandelijks |
|||
Fiscoloog |
wekelijks |
|||
Grafisch Nieuws |
10 nummers per jaar |
|||
Feeling (met submerken Feeling City en Feeling Gold |
maandelijks |
|||
Knack |
weekblad |
|||
Knack Extra |
9 nummers per jaar |
|||
Knack Focus |
weekblad |
|||
Knack Weekend (met submerk Weekend Black) |
weekblad |
|||
Krant van West-Vlaanderen |
weekblad |
|||
M&C |
Driemaandelijks |
|||
Sport/ Voetbalmagazine |
weekblad |
|||
Sterck Magazine |
5 nummers per jaar |
|||
Trends |
weekblad |
|||
Trends Style |
8 nummers per jaar |
|||
Verpakking- en Labelmagazine |
driemaandelijks |
|||
Flair |
weekblad |
|||
Kids Only |
semestrieel |
|||
La Maison Victor |
tweemaandelijks |
|||
Libelle (met submerken Libelle Mama, Libelle Nest en Libelle Lekker) |
weekblad |
|||
Plus Magazine |
maandelijks |
|||
DPG Media Home Deco Holding |
404802477 |
Intern |
Ariadne at Home |
13 nummers per jaar |
Ik ga Bouwen |
10 nummers per jaar |
|||
Feeling Wonen |
10 nummers per jaar |
|||
Stijlvol Wonen |
8 nummers per jaar |
|||
vtWonen |
13 nummers per jaar |
|||
Wonen Landelijke Stijl |
8 nummers per jaar |
|||
Eigen huis & Interieur |
10 nummers per jaar |
|||
Tertio Millennio cv |
467287404 |
Extern (Trevi Plus bv 807842427) |
Tertio |
weekblad |
De Deeluitgeverij bv |
725510411 |
Extern (Mag Advertising nv 0824622239) |
Bahamontes |
trimestrieel |
For Girls Only |
maandblad |
|||
Motoren & Toerisme |
7 nummers per jaar |
|||
Eos Wetenschap vzw |
725701837 |
Extern (Mag Advertising nv 0824622239)) |
Eos Specials |
4 tot 5 nummers per jaar |
Eos Psyche & Brein |
tweemaandelijks |
|||
Eos Wetenschap |
maandblad |
|||
Wereldmediahuis vzw |
479817230 |
Extern (Ademar bv 477885940) |
Mo*Magazine |
4 nummers per jaar |
Bloom BV |
430009908 |
Intern |
Bloom |
11 nummers per jaar |
De Hoogstraatse Pers bv |
419121756 |
Intern |
De hoogstraatse maand |
11 nummers per jaar |
Gemex Publishing bv |
432747187 |
Intern |
Tijdloos Wonen |
Driemaandelijks |
Landelijk Wonen |
Tweemaandelijks |
|||
Genieten in Stijl Outdoor Living |
Jaarlijks |
|||
Motorrijder bv |
888211083 |
Intern |
Motorrijder |
Maandelijks |
Tabel 34: Uitgeverijen periodieke bladen [134] [135] [136] [137] [138] [139]
The Ppress was een vereniging van uitgevers van de Belgische periodieke pers en telde vier departementen: B2B Press (vakbladen), OPPAb (Online Professional Publishers Association), Febelmag (publieksbladen) en Free Press (gratis pers). Daarnaast bestond ook de Unie van de Periodieke Pers (UPP). In 2018 zijn The Ppress en UPP gefuseerd tot één formele federatie: We Media. Medianetwerk plus (vroegere VUKPP) verenigt voornamelijk bladen uitgegeven door vzw’s.
Begin 2020 heeft Roularta Media Group (RMG) haar toekomstplannen voor haar West-Vlaamse regionale media bekend gemaakt. Zo wil RMG de Krant van West-Vlaanderen (KW) laten uitgroeien tot dé krant van (en voor) West-Vlaanderen, naar het voorbeeld van gemeenschapsgerichte krant Het Belang van Limburg. Het doel van deze plannen is om KW meer te laten inspelen op regionaal nieuws en zo aan ‘community-building’ te doen. [140]
In oktober 2019 besloot de Franstalige uitgeverij Edition Ventures om de Nederlandse redactie van het magazine ‘Elle’ grotendeels te ontslaan. Vanaf januari 2020 is het merendeel van de Nederlandstalige versie van het magazine een vertaling van de Franstalige versie. De uitgeverij nam deze beslissing omwille van besparingen. [141]
INFOFRAGMENT: TIJDSCHRIFTEN ONDERVINDEN BIJKOMENDE GEVOLGEN DOOR CORONA
De gevolgen van het coronavirus op de uitgeverijen van tijdschriften mogen niet onderschat worden gezien het feit dat de magazinemarkt het al jaren moeilijk heeft met de tegenvallende inkomsten. Deze daling is te verklaren door een dalend aantal betalende lezers in combinatie met een krimpend aandeel inkomsten uit advertenties in de totale inkomsten van de uitgeverijen. Bovendien was ook hier de corona- of nieuwsparadox van toepassing.
Een ‘meevaller’ tijdens de lockdown was de beslissing van de federale overheid om krantenwinkels te erkennen als essentiële sector. Hierdoor konden zij open blijven waardoor de verspreiding van gedrukte kranten en magazines werd gewaarborgd. Hierdoor stroomde een deel van de broodnodige inkomsten voor de uitgevers toch binnen. [142]
1.3.2.3 Uitgeverijen van gratis bladen
De Vlaamse lezer heeft toegang tot een zeer uitgebreid aanbod van gratis bladen. Sommige van die titels hebben een nationaal bereik, al dan niet met regionale edities. De bekendste voorbeelden zijn Metro (dat ook bij de dagbladen vermeld wordt), Rondom, Deze Week en de Zondag. Andere titels zijn dan weer beperkt tot een kleiner geografisch gebied. Die lokale initiatieven kennen echter vaak een aanzienlijke verspreiding, mede te danken aan hun gratis karakter. Vele lokale bladen zijn eigendom van een kleine lokale uitgeverij. In hoofdstuk 3 gaan we dieper in op lokale nieuwsberichtgeving.
In Tabel 34: Uitgeverijen gratis pers werd een selectie gemaakt van een aantal gratis verspreide bladen. De lijst is niet-exhaustief. Er zijn nog heel wat andere kleine, lokale bladen die niet werden opgenomen. De sector van de gratis bladen kan dus als omvangrijk worden beschouwd, met een groot aantal spelers.
Op 29 november 2019 maakte Mediahuis nv bekend dat het zich terugtrekt uit Rondom Media nv. De dertien best verkopende edities, voornamelijk in het Waasland en Vlaams-Brabant, worden verkocht aan Primetime Communication Group (PCG). De overige zestien edities worden stopgezet. Daarnaast koopt PCG een producent van gratis bladen, Thema Media, terug van Mediahuis. [143]
Een maand later kondigde Primetime Communication Group aan dat het gratis huis-aan-huisblad Rondom vanaf januari 2020 opnieuw Passe-Partout zou heten in Vlaams-Brabant. In totaal zijn er acht edities van Rondom in Vlaams-Brabant, met name Aarschot, Leuven, Diest, Oostrand, Noordrand, Haacht, Tienen en Pajottenland. [144]
Blits Magazine, uitgegeven door Mediatopper bv, dekt vanaf januari 2020 Vlaanderen volledig. De verschillende edities van het huis-aan-huis-magazine zullen op een maandelijkse basis verspreid worden. In West-Vlaanderen zijn er veertien edities. De uitbreiding komt in de vorm van vier provinciale edities. [145]
Eind november 2019 besloot Roularta Local Media, onderdeel van Roularta Media Group nv, om de merknaam ‘Deze Week’ te vervangen door de vorige naam, ‘De Streekkrant’. Bijna alle edities zullen deze naamsverandering ondergaan. Daarnaast koos Roularta ervoor om in 2019 een aantal regionale edities van Deze Week te schrappen. De reden hiervoor was de advertentieomzet die onder druk staat. Aangezien er geen nationale dekking meer is, stapte het eveneens uit het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). Roularta zet meer in op andere bladen met een nicheprofiel, zoals Sterck en Steps. Ook online zet het meer in op het online buurtplatform Postbuzz en lokale advertenties op nationale sites. [146]
UITGEVERIJEN GRATIS PERS
Aanbieder |
Ondernemingsnummer |
Aanbod |
Bazuin bv |
412905442 |
Bazuin |
Drukkerij-Uitgeverij Bode Van Schoten bv |
426062503 |
Bode Van Schoten |
Rondom Media nv |
444716591 |
Rondom |
Pas Uit |
||
Rondom Culinair |
||
Rondom Magazine |
||
Rondom Exclusief |
||
De Nieuwe Omroeper |
||
Passe-Partout |
||
De Grensverspreider bv |
448094369 |
De Grenskrant |
Crescendo nv |
423685211 |
Elite Reklaam |
Goeiedag nv |
877000061 |
Goeiedag |
Impuls Media bv |
883918636 |
Aankondigingsblad |
Etalage |
||
Impuls |
||
Kreatief |
||
Standing |
||
‘t Gazetje |
||
De Kempenklok nv |
449163250 |
Kempenklok Turnhout |
Kempenklok Hoogstraten |
||
Flash |
||
Puur |
||
Ziezo |
||
inUWgemeente |
||
Mass Transit Media nv |
472432659 |
Metro |
Mediahuis nv |
439849666 |
Hebbes Immomagazine |
Jet |
||
Mediatopper bv |
471547583 |
Blits |
Roularta Media Group nv |
434278896 |
Deze Week |
Extranet (Het Gouden Blad/’t Fonteintje/Tam-Tam/Zeeuwsch-Vlaams Advertentieblad) |
||
De Zondag |
||
Steps |
||
De Streekkrant |
||
Tips nv |
406823245 |
Tips |
Vlaamse-Brusselse Media vzw |
547949238 |
BRUZZ |
Tabel 35: Uitgeverijen gratis pers [147] [148]
INFOFRAGMENT: GRATIS BLADEN STOPPEN NOODGEDWONGEN DOOR CORONA
De uitgevers van gratis bladen werden misschien wel het hardst van alle uitgevers van geschreven pers geraakt door de coronacrisis. Het gehele businessmodel van gratis bladen is namelijk dat de productiekosten gedekt worden door reclame-inkomsten die afkomstig zijn van lokale handelaars. De meerderheid van deze lokale handelaars sloten al dan niet tijdelijk de deuren door de crisis. Zoals gesteld in titel ‘Reclameregies en mediacentrales’ zijn advertentiebudgetten meestal de eerste kostenpost die geschrapt wordt in tijden van crisis. Zelfs indien de lokale handelaren terug de deuren openen, lijkt het daarom onwaarschijnlijk dat alle gratis bladen opnieuw zullen publiceren. [149]
[121] BMA, “17-CC-14 Mediahuis 3.0”, https://www.bma-abc.be/nl/beslissingen/17-cc-14-mediahuis-30.
[122] Meer informatie hieromtrent is terug te vinden in het Mediaconcentratierapport 2019, pagina 64
[123] De Morgen, “News City brengt nieuws samen”, 22 maart 2018.
De Tijd, Smolders, T., “Redacties De Persgroep en Medialaan smelten samen”, 22 maart 2018.
De Standaard, Heremans, T., “400 journalisten onder één dak”, 22 maart 2018.
[124] Vlaamse Nieuwsmedia, https://www.vlaamsenieuwsmedia.be/, 20 juli 2020
[125] De Morgen, Wauters, R., “Belga neemt productie nieuws over van ‘Metro’”, 10 november 2017.
[126] De Standaard, Heremans, T., & Deckmyn, D., “Coronaparadox in de media”, 2 april 2020.
[127] Vlaamse Vereniging voor Journalisten, Deltour, P., “EEN MAAND CORONACRISIS: DE IMPACT OP DE (VLAAMSE) JOURNALISTIEK”, https://journalist.be/2020/04/een-maand-coronacrisis-de-impact-op-de-vlaamse-journalistiek, 11 april 2020.
[128] We Media, “Organisatie”, https://wemedia.be/organisatie/.
[129] We Media, “Leden”, https://wemedia.be/b2c/leden/.
Magazine Media, “Magazines”, https://www.magazinemedia.be/magazines.
[130] Roularta Media Group, “ROULARTA WORDT 100% EIGENAAR VAN PLUS MAGAZINE EN VERKOOPT DUITSE KINDERBLADEN”, https://www.roularta.be/nl/over-roularta/persberichten/roularta-wordt-100-eigenaar-van-plus-magazine-verkoopt-duitse, 2 maart 2020.
[131] DPG Media, “Overname Sanoma Media Netherlands door DPG Media Nederland”, https://www.dpgmedia.be/nl/nieuws/overname-sanoma-media-netherlands-door-dpg-media-nederland.
[132] Mediaspecs, “Overname van Nederlandse activiteiten Sanoma door DPG Media Nederland krijgt groen licht”, https://www.mediaspecs.be/overname-van-nederlandse-activiteiten-sanoma-door-dpg-media-nederland-krijgt-groen-licht/, 14 april 2020.
[133] Mediaspecs, “Sanoma wordt DPG Media Home Deco”, https://www.mediaspecs.be/sanoma-wordt-dpg-media-home-deco/, 14 mei 2020.
[134] Het magazine Villas is niet langer onderdeel van Edition Ventures nv. De titel is overgegaan naar de bv Villas Décoration.
[135] Vanaf februari 2020 vervangt Mediahuis nv haar tv-magazine Hallo in Het Belang van Limburg door het weekendmagazine Goesting.
[136] Blue Pixl Media b.v. nam alle magazinetitels en de reclameregie over van Minoc Data Services bvba.
[137] Psycho Media Belgium nv is voor 100% in bezit van Edition Ventures (437339742)
[138] De Krant van West-Vlaanderen heeft acht verschillende regionale edities: Het Brugsch Handelsblad, KW Kortrijk-Menen, De Weekbode (drie verschillende edities), Het Wekelijks Nieuws (twee verschillende edities) en De Zeewacht Kust.
[139] Het magazine Eos Geschiedenis bestaat niet langer. Het is vervangen door het magazine Eos specials dat vier tot vijf keer per jaar verschijnt.
[140] De Standaard, Heremans, T., “Het Belang van West-Vlaanderen”, 3 januari 2020.
[141] De Standaard, Heremans, T., “Et pour les Flamandes la même chose”, 19 oktober 2019.
[142] Vlaamse Vereniging voor Journalisten, Deltour, P., “EEN MAAND CORONACRISIS: DE IMPACT OP DE (VLAAMSE) JOURNALISTIEK”, https://journalist.be/2020/04/een-maand-coronacrisis-de-impact-op-de-vlaamse-journalistiek, 11 april 2020.
[143] De Standaard, “Mediahuis zet punt achter Rondom”, 29 november 2019.
[144] Mediaspecs, “Passe-Partout komt terug: Rondom wordt in Vlaams-Brabant vanaf januari herdoopt”, https://www.mediaspecs.be/passe-partout-komt-terug-rondom-wordt-in-vlaams-brabant-vanaf-januari-herdoopt/, 2 december 2019.
[145] Mediaspecs, “Blits Magazine breidt uit naar heel Vlaanderen, bus-aan-bus naar 2,4 mio gezinnen”, https://www.mediaspecs.be/blits-magazine-breidt-uit-naar-heel-vlaanderen-bus-aan-bus-naar-24-mio-gezinnen/, 22 november 2019.
[146] Mediaspecs, “Deze Week wordt opnieuw De Streekkrant”, https://www.mediaspecs.be/deze-week-wordt-opnieuw-de-streekkrant/, 20 november 2019.
De Tijd, Haeck, P., “Roularta zet mes in regionale media”, 26 september 2019.
[147] Mass Transit Media is een joint venture van Concentra Media (51%) en Rossel & Cie (49%).
[148] Rinfo (Rinfo cvba) is stopgezet sinds 19 december 2019.
[149] VRT NWS, Struyve, S., “Roularta stopt even met De Streekkrant, De Zondag enkel digitaal”, 24 maart 2020.
Vlaamse Vereniging voor Journalisten, Deltour, P., “EEN MAAND CORONACRISIS: DE IMPACT OP DE (VLAAMSE) JOURNALISTIEK”, https://journalist.be/2020/04/een-maand-coronacrisis-de-impact-op-de-vlaamse-journalistiek, 11 april 2020.