1.2.1 Contentleveranciers

De Vlaamse tv-markt wordt gekenmerkt door een uitgebreid aanbod aan lokale content. Deze content kan door de omroepen in huis aangemaakt zijn of aangeleverd worden door productiehuizen. Niet alle programma’s die op de Vlaamse tv te zien zijn worden ontwikkeld door Vlaamse omroepen en productiemaatschappijen. Er worden ook buitenlandse audiovisuele producties aangekocht. Dit laatste valt echter buiten het bestek van dit rapport.

1.2.1.1 Contentproductie door televisieomroeporganisaties

Televisieomroeporganisaties staan - afhankelijk van het profiel van de zender - in min of meerdere mate zelf in voor de aanmaak van de programma’s die zij uitzenden. Onder andere journalisten, schermgezichten, producers en technische medewerkers werken hieraan in dienstverband mee. Daarnaast schakelen de omroepen voor de realisatie van programma’s soms zelfstandige medewerkers of facilitaire bedrijven in. Dit model wordt voornamelijk gehanteerd voor nieuws en sport, en bij de publieke omroep ook voor cultuur en educatie.[38]

De organisaties die in Vlaanderen actief zijn als televisieomroeporganisatie worden verderop onder punt 1.2.2 Aggregatie: televisieomroeporganisaties vermeld.

1.2.1.2 Productiehuizen

Vlaamse productiehuizen bedenken en realiseren originele formats of zetten bestaande internationale formats om naar een Vlaamse versie. De Flanders DC Studie[39] onderscheidt verschillende processen van creatie:

  • Ontwikkeling door de omroep: een omroep heeft een idee of concept uitgewerkt voor de ontwikkeling van een programma en geeft de opdracht aan een productiemaatschappij om deze productie uit te werken. Hierbij is de omroep opdrachtgever en treedt een productiemaatschappij op als uitvoerend producent.
  • Uitwerking door de productiemaatschappij: een omroep wenst een bepaald concept uit te werken, i.e. identificeert een bepaalde behoefte of opportuniteit in de markt, en vraagt aan een productiemaatschappij het concept uit te werken en een productie of programma vorm te geven op basis van een aantal criteria. Hierbij is de productiemaatschappij de creator van het programma.
  • Creatie door de productiemaatschappij: een productiemaatschappij of een individuele producer kan een idee hebben voor een productie en dit gezamenlijk met een omroep verder uitwerken. Hierbij neemt de productiemaatschappij het initiatief.

In Tabel 11: Vlaamse productiehuizen werd op basis van de ledenlijst van VOFTP en informatie vergaard in vorige mediaconcentratierapporten een overzicht gemaakt van Vlaamse productiehuizen die content maken voor Vlaamse zenders.

Productiehuis

Ondernemingsnummer

Productiehuis

Ondernemingsnummer

100.000Volts.tv bv

888848810

Live Entertainment nv (De TV-Makers)

466727178

A Private View bv

452699295

Diamond City Films bv

440793536

Beast Studio bv

865749447

Lunanime bv

439100984

Blazhoffski België bv 809118867

Marmalade bv

542704508

Bravado Fiction - Great stories, well told, for all screens nv

732793032

Menuet bv[40]

450290430

Bonka Circus nv

829515789

Njam! nv (intern productiehuis)

830498855

Borgerhoff & Lamberigts TV nv

843959188

New Impact nv

435511984

Bulletproof Cupid bv

887960170

Off World bv

456635319

Cartouche bv

836986571

Panenka nv

556984688

Caviar Antwerp bv

476386596

Pinceel Producties (natuurlijk persoon)

768077474

Caviar Brussels bv

458891756

Pollock & Bacon bv

687996056

Chemisch Circus bv

636830536

Potemkino bv

894573590

Ciné Cri de Coeur bv

872110568

Pretpraters nv

843892278

C-view bv

810329684

Jack & Charlie bv

896899117

Creative Conspiracy nv

473522524

Roses Are Blue bv

669696314

Czar Film & TV bv

846783670

Riche, Riche & Riche bv

475037407

De Chinezen nv

840958326

RV Productions nv

421326527

De Filistijnen bv

865144582

Seamonster bv

837134150

De Hofleveranciers bv

806712673

SBS Belgium nv (intern productiehuis)

473307540

De wereldvrede bv

525815422

Skyline Entertainment nv

462318133

DED’s It bv

474271503

Spijkerdocs (vennootschap onder firma) 844030256

Dedsfilm bv

535832156

Sputnik TV bv

862245074

Deklat Binnen bv

632969738

Story BLVD bv

832358285

De Mensen nv

474766993

Storyrunner bv

847805833

Diplodokus bv

547773549

Studio 100 nv

457622640

Endemolshine Belgium nv

456086872

Studio Epwerk (natuurlijk persoon)

536549956

Eyeworks Film & TV Drama bv[41]

863293961

Sylvester TV bv

538972481

Fabrique Fantastique bv

543526929

Timescapes bv

460500372

Fabric Magic bv

652858005

Toespijs bv

521880982

FBO bv

880497902

TvBastards nv (intern productiehuis DPG Media)

445055103

Fobic Films bv

430436906

Vivi Film nv

829953378

Free Kings bv

687640819

Voices bv

450097816

FremantleMedia Belgium nv

441647730

VRT nv (intern productiehuis)

244142664

Geronimo bv

838652102

W2 bv

456083112

Grid Film bv[42]

870804929

Walking The Dog bv

467188721

Heartmade Media bv

746906235

Warner Bros. International Television Production België Specials bv

845231175

Het Nieuwshuis bv

838492546

Woestijnvis nv

460337749

Hotel Hungaria bv

810368286

XINIX cv

441745720

Kasona bv

456293344

Zie Ze Doen bv

466952654

Koeken Troef Bv

808691968

Zodiak Belgium nv

462185303

Lecter Media nv

650760132

Liefhebbers bv

552695805

Lionheart Productions bv

827050209

Tabel 11: Vlaamse productiehuizen
Bron: samengesteld a.d.h.v. ledenlijst VOFTP en eigen onderzoek

Het overzicht van Vlaamse productiehuizen is een evolutief gegeven, aangezien er elk jaar productiehuizen verdwijnen en bijkomen. Zo ging het productiehuis Grid Film in 2020 failliet. Aan de andere kant werd het productiehuis Heartmade Media opgericht door William Vaesen, ontdekker van K3.

Studio 100 rondde in 2019 de volledige overname van het productiehuis Ded’s IT af. Ded’s IT is vooral bekend van televisieprogramma’s zoals Tegen de sterren op, K2 zoekt K3, DED’s IT werd in 2001 opgericht en in 2006 verwierf Studio 100 al de helft van de aandelen van het productiehuis.[43]

Nog in 2019 werd Telenet de enige eigenaar van het productiehuis Woestijnvis.[44]

Het productiehuis De Mensen, bekend van producties als Blokken, Beau Sejour en de recente fictiereeks Undercover, kwam in 2019 voor 60% in handen van de Franse groep Newen. Newen is op zijn beurt een dochterbedrijf van de Franse zender TF1. [45] Hiermee wil de organisatie de verdere groeiambities waarmaken.[46]

In hoofdstuk 3 wordt verder ingegaan op de klantrelaties tussen deze productiehuizen en de verschillende omroepen.

INFOFRAGMENT: PRODUCTIEHUIZEN EN FACILITAIRE BEDRIJVEN HARD GETROFFEN DOOR CORONACRISIS

De productiehuizen en de facilitaire bedrijven werden hard getroffen door de coronacrisis. De facilitaire bedrijven leveren mensen en technologie aan televisiezenders en productiehuizen, maar ook aan overheden en de organisatoren van evenementen. Vaak gaat het om kleinere bedrijven en freelancers. De VOTF, beroepsvereniging van Vlaamse audiovisuele bedrijven, wijst na een rondvraag bij haar leden op een werkvermindering van 95 procent tijdens het hoogtepunt van de uitbraak van het coronavirus.

De opnames van fictie lagen stil, en (sport)manifestaties waarover verslag wordt uitgebracht waren afgeschaft. Het wordt bovendien onmogelijk om de opgelopen vertraging in te halen. Bij een heropstart ontstaat er een bottleneck. Alle producties worden dan tegelijk opgestart, waardoor een tekort aan beschikbare ploegen en acteurs ontstaat. Een deel van de geplande producties kan dus in het water vallen.

Wanneer op langere termijn door een slechtere algemene conjunctuur de reclame-inkomsten van de omroepen verminderen, valt te verwachten dat de bestedingen aan (duurdere) originele Vlaamse content zullen afnemen. Ook inkomsten uit de opname van publiciteitsfilms zullen dan wellicht verminderen. Daarbovenop zal de taxshelter, waarvan de kas wordt gespijsd door bedrijven die winst maken, leeglopen als bedrijven geen winst meer maken.

De laatste jaren slaan Vlaamse producties aan in het buitenland. Om ze verkocht te krijgen, is men aanwezig op buitenlandse fora. Door de COVID-19 maatregelen vervielen zulke netwerk- en promotiemogelijkheden.

De VRT produceerde Covid-bestendige fictie, vier reeksen, die gemaakt worden door Vlaamse productiehuizen. Ze zullen aan het einde van dit jaar uitgezonden worden.[47]

Naast de productiehuizen die vermeld worden in Tabel 11: Vlaamse productiehuizenzijn er nog Vlaamse ondernemingen die omwille van hun NACE-code gekend zijn als productiehuis. De VRM heeft geen weet van de programma’s die zij maken. Mogelijkerwijze beperken zij zich tot de aanmaak van reclamefilms of bioscoopfilms.

De overgrote meerderheid aan Vlaamse productiehuizen (momenteel 38), die recurrent produceren, zijn lid van de beroepsvereniging Vlaamse Onafhankelijke Film & Televisie Producenten (VOFTP).[48]

1.2.1.3 Creatieve crew via beheersvennootschappen

Auteurs, uitvoerende kunstenaars en producenten kunnen auteursrechten en naburige rechten op hun programma’s doen gelden. Dit wordt in België geregeld door boek XI van het Wetboek van economisch recht (hierna: WER).

Wanneer hun programma’s uitgezonden worden op televisie hebben auteurs en houders van naburige rechten enerzijds recht op uitzendrechten, een vergoeding die geregeld wordt tussen de rechtenhouder/beheersvennootschap en de omroep. Anderzijds zijn er de kabelrechten voor de verdeling van de programma’s over kabel of satelliet.

Auteurs moeten, zoals bepaald in artikel XI.224 §1 WER beroep doen op een beheersvennootschap om deze kabelrechten/vergoedingen te innen (verplicht collectief beheer). Er zijn beheersvennootschappen voor verschillende categorieën van rechthebbenden. De vennootschappen die actief zijn in Vlaanderen rond audiovisuele producties staan opgesomd in Tabel 12: Beheersvennootschappen.

Beheers-vennootschap

Ondernemingsnummer

Omschrijving

AGICOA

426385274

Vertegenwoordigt de Belgische en internationale producenten van audiovisuele werken

BAVP

456222078

Vertegenwoordigt de producenten van audiovisuele werken

deAuteurs

837299149

Beheert de auteursrechten verbonden aan de exploitatie van literaire werken, illustraties en strips, podiumkunsten en audiovisuele werken van Nederlandstalige auteurs

IMAGIA

456381634

Vertegenwoordigt de producenten van muziek en videoclips

JAM

455162008

Beheert de auteursrechten van de journalisten

PlayRight

440736227

Beheert de naburige rechten van uitvoerende kunstenaars

Procibel

455690558

Vertegenwoordigt audiovisuele producenten voor het kopiëren voor eigen gebruik in België

SABAM

408860839

Beheert de auteursrechten van auteurs, componisten en uitgevers

SACD

429747315

Vertegenwoordigt auteurs binnen de categorieën televisie- en radiofictie, bioscoopfilm, theater, dans, scènemuziek en multimediafictie

Scam

429747315

Vertegenwoordigt auteurs binnen de categorieën audiovisuele en radiodocumentaire, literatuur, geschriften, beelden, illustraties en foto’s, wetenschappelijk en pedagogisch werk, multimedia non-fictie

SOFAM

419415330

Beheert de auteursrechten in de visuele kunsten

Tabel 12: Beheersvennootschappen

INFOFRAGMENT: VOETBALRECHTEN ZORGEN VOOR COMMOTIE

Eind 2019 opende de Pro League de veiling voor de tv-rechten voor het Belgisch voetbal. Bedrijven kregen zes weken de tijd om een bod uit te brengen op de tv-rechten voor de komende vier of vijf seizoenen. Belangrijkste nieuwigheid was dat de Pro League de rechten platformneutraal verkoopt.[49]

De mediarechten zijn opgedeeld in verschillende loten, waaronder de live-uitzendingen, near-live clips, samenvattingen en het magazine op maandagavond. Vorige keer werden de tv-rechten gekocht door het Italiaanse MP & Silva. Dat betaalde zo’n 80 miljoen euro per jaar voor de rechten van het Belgische voetbal, waarna het de rechten doorverkocht aan verschillende aanbieders.[50]

De beslissing over de toewijzing van de televisierechten werd uitgesteld omdat de Belgische profvoetbalclubs niet tevreden waren met de biedingen. Er werd dan ook een tweede ronde georganiseerd.[51]

Uiteindelijk werden de rechten toegewezen aan Eleven Sports. Eleven Sports betaalt ca. 100 miljoen euro/jaar en haalde het contract voor vijf jaar binnen. Het zal voor de productie samenwerken met Proximus Media House en de content online verdelen via zijn eigen kanalen. Het verkocht zijn voetbalkanalen door aan dienstenverdelers Orange Belgium, Voo, Proximus en Telenet. Met Telenet werd er slechts na de eerste speeldag overeenstemming bereikt. De samenvattingen zullen ook weer te zien zijn op VIER.

Bank-verzekeraar KBC kocht dan weer de rechten om korte samenvattingen mobiel aan te bieden van Eleven Sports. KBC zal de komende vijf seizoenen via mobiele clips alle goals, hoogtepunten en onlinesamenvattingen van de Jupiler Pro League tonen via zijn app. [52]

Door de coronacrisis en de stopzetting van de competitie eisten de rechtenhouders een terugvordering van tv-gelden. De Pro League schermt met een verzekering die de laatste schijf van de tv-gelden voor dit seizoen, zo’n 20 miljoen euro, garandeert. Dit geldt evenwel alleen in het geval van absolute overmacht.[53]

1.2.1.4 Facilitaire bedrijven

Productiehuizen of omroepen staan niet altijd zelf in voor alle stappen in het productieproces van een televisieprogramma. Zij doen vaak een beroep op facilitaire bedrijven die hen bijstaan in het ontwerpen, produceren en realiseren van televisieomroepprogramma’s.

Het gamma aan diensten die facilitaire bedrijven kunnen leveren aan productiehuizen is erg breed: pre-productie, opnames, montage en ondertiteling zijn enkele voorbeelden van de activiteiten van facilitaire bedrijven. Door de brede waaier aan mogelijke diensten en het feit dat voor het leveren ervan soms één persoon voldoende is, is er een enorm groot aantal facilitaire bedrijven.

De beroepsvereniging Vlaamse Onafhankelijke Televisie Facilitaire Bedrijven (VOTF) stelt op zijn site een ledenlijst beschikbaar. Daarnaast zijn ook heel wat zelfstandigen actief voor het aanleveren van soortgelijke dienstverlening. Zij hebben zich gegroepeerd onder de benaming ZIDAS, een groepering binnen VOTF van freelancers zonder vast statuut.

Tabel 13: Televisie facilitaire bedrijven geeft een overzicht van de voornaamste facilitaire bedrijven bekend bij de VRM.Deze informatie is gebaseerd op de lijst met leden van de beroepsvereniging “Vlaamse Onafhankelijke Televisie Facilitaire Bedrijven” (VOTF).

Ondernemingsnaam Ondernemingsnummer Ondernemingsnaam Ondernemingsnummer
1elevation bv 861560631 Limecraft bv 825929759
2frame bv 461207977 LITES (FAC'S) bv 438811073
Ampli bv 427728626 LIVE IS LIFE bv 864869024
APSTRAKT bv 424104784 LIVE MEDIA bv 423044516
Arendsoog nv 863665927 Lucky Cameras bv 431466985
Balaba bv (Aquacam) 878477134 Lumi Technologies bv 458730222
Audio Rent Productions bv 844268796 Medialife bv 886029276
Audium bv 895977914 mediaventures bv 449890552
Beast Studio bv 865749447 MEVIPRO bv 438719023
Beehived Media bv 473900923 Midlife Cowboy nv 867206328
BEELDSPRAAK bv 473504906 MILAGRO nv 438037251
BROADCAST ASSISTANCE TV & VIDEO PRODUCTIONS bv 459993301 MILLY FILMS bv[54] 426047754
Broadcast Recording bv 434603649 MOJUICE bv 876093409
Iyuno Belgium nv (commerciële naam BTI Studios) 466037191 Motomediateam Comm. V 836195329
Camalot België bv 675582333 MOXY bv 886517840
Cartellino bv 464449262 nep BELGIUM nv 436482083
Cine Qua Non bv 438531852 NORVELL JEFFERSON PRODUCTIONS bv 475066903
CLAERBOUT STUDIO bv 863651673 NOVID nv 459113866
CO-MANA bv 461188478 OPTION FACILITIES nv 449462168
Crystal Clear Mediaproducties vzw 465010278 Prom. Video bv 441119772
Cyborn bv 464623763 Studio Regie bv 808219440
DB VIDEO PRODUCTIONS bv 463556169 PRG Projects nv 462106218
Digital Media Content bv 897131026 RAYGUN bv 879485340
Digital Media Facilities nv 452458973 RONSMANS bv 400652362
Docwerkers vzw 843833880 SCHADUWEN bv 479647083
DOK1 Media nv 695652128 Sen Studio bv 472617355
DOMAIN-AN-SAINTE bv 449392090 Sonhouse Flanders bv 536606077
Dries Teuwen gcv 679834693 SKRIPT bv 434237524
E.S. Broadcast Media bv 439140675 Sonicfilm nv[55] 879809794
EARTH IN MOTION bv 818668518 Sonhouse Brussels nv 889201869
Eurogrip bv 459727738 SONYBEL nv 454085407
Everstory Productions cv 627916731 SORRY PRODUCTIONS bv 472889648
EXIT 399 nv 455687192 Storyme bv 534886605
EXPERIENCE bv 461899944 STUDIO MM bv 465427477
EYE-CATCHER cv 440315563 StudioZ bv 694844256
Eye-Lite Flanders bv 521981348 TELEPORTEL EUROPE nv 444980075
Filmmore Belgium bv[56] 832628501 THE FRIDGE bv 883233104
FINAL DRAFT bv 454024534 THE SEQUEL bv 478243454
Fly Away bv 897639879 THE SUBTITLING COMPANY bv 473022676
Frame Media bv 478622447 THE VIDEO FACTORY bv 886867832
GRID bv 455623549 TV CONNECTIONS bv 463029993
GRIKAROS nv 460830370 VIDEO LINE bv 881728218
HEADLINE N.F.P. bv 441840641 Videocrew bv 832568222
Hillview gcv 695829203 VIDEOHOUSE nv 437799404
HOAX bv 476133903 VIDI-SQUARE AV SOLUTIONS & VIDEO RENTAL nv 460452268
HOMERUN RECORDS bv 897460430 Viewblaster bv 891922918
IMMERSIVE bv 810678884 Visual Creations bv 472250240
JAN VERBEKE PRODUCTIES bv 831523392 WARNER BROS. INTERNATIONAL TELEVISION PRODUCTION BELGIE bv 479332626
K5 bv 473165802 Watts bv 478825652
KADENZA Media bv 475550616 WIM ROBBERECHTS & CO nv 425666583
KNIP bv 445604736 XL VIDEO bv 462185105

Tabel 13: Televisie facilitaire bedrijven

1.2.1.5 Reclameregie

Naast redactionele content kunnen de televisieomroepprogramma’s commerciële communicatie, zoals reclame, telewinkelen of productplaatsing, bevatten. De manier waarop deze in de programmatie mag geïntegreerd worden, is aan regels onderhevig, zoals vastgelegd in artikels 47-101 van het Mediadecreet. Voor de openbare omroep VRT gelden striktere regels dan voor de private omroeporganisaties.

Televisiezenders verzorgen hun reclameregie doorgaans intern. Toch zijn er steeds meer externe reclameregies op de markt aanwezig.

Aanbieder

Ondernemings

nummer

Soort Regie

Televisieomroep

De Buren nv

455948795

Extern

ROB TV, TVL, ATV en TV Oost

Het Halfrond vzw

679840435

Intern

vlaamsparlement.tv

DPG Media nv

432306234

Intern

VTM, vtm.be, VTM2 (vroeger Q2), VTM3 (vroeger Vitaya), CAZ 2, VTM KIDS, VTM Go,

VTM4 (vroeger CAZ) (Bites Europe nv), Stievie (Stievie nv)

Make Up Your Brand bv (Televisiemakers)

811546936

Intern/Extern

MENTtv (werkt ook samen met Transfer nv, Ment Media bv)

ORR bv

871034858

Extern

AVS (regionale zender), TV Plus[57] (Vlamex nv)

Proximus Media House nv

875092626

Intern

Proximus Pickx, Proximus Sports, Proximus Movies & Series

Regionale Media Maatschappij nv (Picstory)

475952274

Extern

Focus & WTV

Roularta Media Group nv (RTR)

434278896

Extern

RINGtv

Kanaal Z (Belgian Business Television nv)

RTV bv

461812545

Intern

RTV

SBS Sales Belgium nv

456631755

Intern/Extern

VIER, VIJF, ZES, Njam! (Njam! nv), Play Sports (Telenet bv)

Transfer nv

841954753

Extern

Dobbit TV (Dobbit nv), Eclips TV (Via Plaza nv), Menttv (Ment Media bv), PlattelandsTV (Plattelands TV nv),

Studio 100 TV (Studio 100 TV nv), Kanaal Z (Belgian Business Television nv)

VAR nv

441331984

Extern

Eén, Canvas

Vlaams-Brusselse Media vzw

547949238

Intern

Bruzz

Tabel 14: Reclameregie televisie van de voornaamste Vlaamse televisieomroepen

Enkel de televisieomroepen die onder Vlaamse bevoegdheid vallen worden hierboven vermeld, maar het aanbod van televisieomroepen waar de Vlaamse kijker toegang tot heeft, is ruimer en sommige van deze regies werken ook voor buitenlandse zenders die zich richten op Vlaanderen (zie ook onder sectie 3.4.2 De wereld in Vlaanderen).

De rechtspersoon Regionale TV Media nv, externe reclameregie voor de regionale zenders, werd op 26 december 2018 stopgezet.[58]

Een nieuwe evolutie op reclamevlak, is de gepersonaliseerde reclame. Digitale televisie maakt het immers mogelijk dat er verschillende reclamespots getoond worden, afhankelijk van in welke doelgroep je bent ingedeeld. De indeling gebeurt meestal met sociodemografische gegevens, zoals leeftijd of geslacht.

SBS was de eerste tv-zender die aan de slag ging met adressable advertising bij live tv kijken, omstreeks 2017. Na SBS ging ook de andere grote Vlaamse particuliere televisieomroeporganisatie, DPG Media, eind 2019 van start met gepersonaliseerde reclame tijdens lineaire televisie. Op de videoplatformen VTM GO en HLN biedt DPG Media al langer gepersonaliseerde reclamemogelijkheden aan.

Telenet, in samenwerking met dochter SBS, bood al enige tijd een platform aan voor gepersonaliseerde reclame. Begin 2020 startte Proximus met een eigen platform.

Verder werd in juni 2019 een samenwerkingsverband, werknaam Belgian Data Alliance, aangekondigd waarin uitgeverijen, televisieomroepen en telecomoperatoren deelnemen aan een megaproject rond gepersonaliseerde reclame. Concreet gaat het om DPG Media, Mediahuis, VRT, SBS, Telenet, Rossel, RTBF, RTL en Proximus. De data-alliantie wil met de tests rond het delen van klantendata trachten om weerwerk te bieden tegen de waargenomen digitale advertentielekken.[59] Recentere informatie over dit project is momenteel niet bekend.

[38] Schrauwen, J., Demol, M., Van Andel, W., & Schramme, A. (2014), Onderzoeksrapport: creatieve industrieën in Vlaanderen – update. Flanders DC.
[39] Schrauwen, J., Demol, M., Van Andel, W., & Schramme, A. (2014), Onderzoeksrapport: creatieve industrieën in Vlaanderen – update. Flanders DC..
[40] In 2017 fuseerde Menuet met haar 100% dochtervennootschappen Favourite Films NV en Tijl producties NV. (Jaarverslag Menuet 2017, pagina 16).
[41] Eyeworks werd overgenomen door het Amerikaanse Warner (WBIT België). Eyeworks België zal echter onder eigen naam een aantal programma’s blijven produceren.
[42] Opening faillissement op 24/03/2020.
[43] De Morgen, “Studio 100 koopt productiehuis Dedsit”, 24 oktober 2018.
[44] BMA, “Persbericht Nr. 14/2019”, https://www.bma-abc.be/sites/default/files/content/download/files/20190…, 13 mei 2019.
[45] De Tijd, “Franse TF1-dochter neemt Vlaamse succesproducent over”, 1 maart 2019.
[46] Het Nieuwsblad, “Productiehuis De Mensen wordt voor 60 procent Frans”, 1 maart 2019.
[47] De Morgen, “VRT maakt coronaproof fictie”, 26 mei 2020.
[48] De Vlaamse Onafhankelijke Televisie Producenten vzw (V.O.T.P.) en de Vlaamse Film Producenten Bond (V.F.P.B.) zijn eind 2015 gefusioneerd. Ze gaan in de toekomst verder onder de koepel V.O.F.T.P.(Vlaamse Onafhankelijke Film & Televisie Producenten). Deze koepel is een beroepsvereniging die als doel heeft de economische en commerciële belangen van de Vlaamse onafhankelijke film & televisie producenten te bevorderen.
[49] De Tijd, Bervoet, D., “Belgisch voetbal opent tv-rechten voor techreuzen”, 3 december 2019.
[50] Het Laatste Nieuws, Vleminckx, N., “Op naar Netflix voor voetbal”, 3 december 2019.
[51] De Tijd, Rousseau, S., & Bervoet, D., “Biedingen nieuw voetbalcontract stranden onder verhoopte 100 miljoen”, 25 januari 2020.
[52] De Tijd, Suy, P., “KBC koopt rechten Belgisch voetbal”, 11 juli 2020.
[53] De Standaard, “Rechtenhouder dreigt: geen voetval, geen tv-geld”, 30 maart 2020.
Het Nieuwsblad, “Ook Proximus en Voo willen compensatie, Eleven praat met profclubs”, 24 april 2020.
[54] Opening faillissement sinds 2 december 2019.
[55] Fusie door overneming sinds 30/07/2019.
[56] Opening faillissement sinds 15 januari 2019.
[57] Stories TV werd op 16 november 2019 TV Plus.
[58] NBB, “Regionale Tv Media”, https://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/zoeknummerform.html?nummer=44870….
[59] De Tijd, Haeck, P., “Belgisch megaproject rond gepersonaliseerde reclame op til”, 13 juni 2019.