1.2.1 Contentleveranciers

De Vlaamse tv-markt wordt gekenmerkt door een uitgebreid aanbod aan lokale content. Deze content kan door de omroepen in huis aangemaakt zijn of aangeleverd worden door productiehuizen. Niet alle programma’s die op de Vlaamse tv te zien zijn worden ontwikkeld door Vlaamse omroepen en productiemaatschappijen. Er worden ook buitenlandse audiovisuele producties aangekocht. Dit laatste valt echter buiten het bestek van dit rapport.

1.2.1.1 Contentproductie door televisieomroeporganisaties

Televisieomroeporganisaties staan - afhankelijk van het profiel van de zender - in min of meerdere mate zelf in voor de aanmaak van de programma’s die zij uitzenden. Onder andere journalisten, schermgezichten, producers en technische medewerkers werken hieraan in dienstverband mee. Daarnaast schakelen de omroepen voor de realisatie van programma’s soms zelfstandige medewerkers of facilitaire bedrijven in. Dit model wordt voornamelijk gehanteerd voor nieuws en sport, en bij de publieke omroep ook voor cultuur en educatie.[41]

De organisaties die in Vlaanderen actief zijn als televisieomroeporganisatie worden verderop onder punt Aggregatie: Televisieomroeporganisaties vermeld.

1.2.1.2 Productiehuizen

Vlaamse productiehuizen bedenken en realiseren originele formats of zetten bestaande internationale formats om naar een Vlaamse versie. De Flanders DC Studie[42] onderscheidt verschillende processen van creatie:

  • Ontwikkeling door de omroep: een omroep heeft een idee of concept uitgewerkt voor de ontwikkeling van een programma en geeft de opdracht aan een productiemaatschappij om deze productie uit te werken. Hierbij is de omroep opdrachtgever en treedt een productiemaatschappij op als uitvoerend producent.
  • Uitwerking door de productiemaatschappij: een omroep wenst een bepaald concept uit te werken, i.e. identificeert een bepaalde behoefte of opportuniteit in de markt, en vraagt aan een productiemaatschappij het concept uit te werken en een productie of programma vorm te geven op basis van een aantal criteria. Hierbij is de productiemaatschappij de creator van het programma.
  • Creatie door de productiemaatschappij: een productiemaatschappij of een individuele producer kan een idee hebben voor een productie en dit gezamenlijk met een omroep verder uitwerken. Hierbij neemt de productiemaatschappij het initiatief.

Het magazine InsideTV publiceert wekelijks een overzicht van welke programma’s er voor het eerst, of terug, op het scherm komen, op welke zender en wie het produceert. Daarnaast publiceert het een overzicht van producties die aangekondigd werden, maar nog niet op het (open) scherm te zien zijn, voor welke zender en wie het produceert. InsideTV neemt enkel Vlaamse (co)producties op. Voor 2017 publiceerden ze ook een overzicht van welke programma’s er momenteel op tv te zien zijn. Dit maakt dat we vanaf 2017 met een iets kleinere steekproef werken.

In Tabel 11: Vlaamse productiehuizen werd op basis van deze informatie een overzicht gemaakt van Vlaamse productiehuizen die in de eerste jaarhelft van 2019 content maakten voor Vlaamse zenders. Daarnaast onderzocht de VRM welke productiehuizen, die in het mediaconcentratierapport van 2018 vermeld werden, vandaag nog werken voor televisie. Zij werden ook opgenomen in tabel 11.

Productiehuis

Ondernemingsnummer

Productiehuis

Ondernemingsnummer

100.000Volts.tv (Quality Levels bvba)

888848810

Live Entertainment nv (De TV-Makers)

466727178

Bert Smets Productions bvba[43]

469941046

L.N.M. bvba (Diamond City Films)

440793536

Blazhoffski België bvba

809118867

Lunanime bvba

439100984

Bonka Circus nv

829515789

Marmalade bvba

542704508

Borgerhoff & Lamberigts TV nv

843959188

Menuet bvba[44]

450290430

Broektoe bvba

844268796

Njam! nv (intern productiehuis)

830498855

Cartouche bvba

836986571

Off World bvba

456635319

Caviar Brussels bvba

458891756

Panenka nv

556984688

Chemisch Circus bvba

636830536

Pinceel Producties (natuurlijk persoon)

768077474

Ciné Cri de Coeur bvba

872110568

Pretpraters nv

843892278

C-view bvba

810329684

Red Pepper Media bvba (Jack & Charlie)

896899117

Czar Film & TV

846783670

Riche, Riche, Riche bvba

475037407

De Chinezen nv

840958326

RV Productions nv

421326527

De Filistijnen bvba

865144582

Seamonster bvba

837134150

De wereldvrede bvba

525815422

SBS Belgium nv (intern productiehuis)

473307540

DED’s It cvba

474271503

Serendipity bvba

865935232

Dedsfilm bvba

535832156

Skyline Entertainment nv

462318133

Deklat Binnen bvba

632969738

Spijkerdocs (vennootschap onder firma)

844030256

De Mensen nv

474766993

Sputnik TV bvba

862245074

Diplodokus bvba

547773549

Story BLVD bvba

832358285

Endemolshine Belgium nv

456086872

Storyrunner bvba

847805833

Eyeworks Film & TV Drama bvba[45]

863293961

Studio 100 nv

457622640

Fabric Magic bvba

652858005

Studio Epwerk (natuurlijk persoon)

536549956

FBO bvba

880497902

Sylvester Productions nv

450334574

Fobic Films bvba

430436906

Timescapes bvba

460500372

Free Kings bvba

687640819

Toespijs bvba

521880982

FremantleMedia Belgium nv

441647730

TvBastards nv (intern productiehuis DPG Media)

445055103

Geronimo bvba

838652102

Voices bvba

450097816

Grid Film bvba

870804929

VRT nv (intern productiehuis)

244142664

Het Nieuwshuis bvba

838492546

W2 bvba (Luna Films)

456083112

Hotel Hungaria bvba

810368286

Walking The Dog bvba

467188721

Kasona bvba

456293344

Warner Bros. International Television Production België Specials bvba

845231175

Koeken Troef Bvba

808691968

Woestijnvis nv

460337749

Lecter Media nv

650760132

XINIX nv

441745720

Liefhebbers bvba

552695805

Zie Ze Doen bvba

466952654

Lionheart Productions bvba

827050209

Zodiak Belgium nv

462185303

Tabel 11: Vlaamse productiehuizen

Bron: samengesteld a.d.h.v. InsideTV en eigen onderzoek

TvBastards, het intern productiehuis van Medialaan, legt zich sinds midden 2017 enkel nog toe op fictiereeksen. Sedertdien maakt het nieuw intern productiehuis, PIT, een nieuwe programma’s zoals At the Festivals of nieuwe seizoenen van Blind getrouwd. Ook ontstond een interne creatieve cel, FC Panache, die ideeën bedenkt voor tv, radio of marketingdoeleinden.[46] Verder nam het extern productiehuis Zodiak Belgium vanaf 2018 de productie van Familie over van TvBastards.[47]

Het overzicht van Vlaamse productiehuizen is een evolutief gegeven, aangezien er elk jaar productiehuizen verdwijnen en bijkomen. Zo heeft het productiehuis Nieveranst zichzelf eind mei 2018 ontbonden. Aan de andere kant werd het productiehuis Free Kings, dat zal instaan voor de productie van het tweede seizoen van Bake Off Vlaanderen, opgericht, evenals Dok1 Media, dat in ons land over de exclusieve rechten op de catalogus van Talpa beschikt.

In november 2017 raakte bekend dat drie Vlaamse productiehuizen (Woestijnvis, De Mensen en Lecter Media) een productiehuis oprichten. Fabiola, de naam van de joint venture van de drie bedrijven, zal Vlaamse formats voor de Nederlandse Tv-zenders produceren.[48]

Studio 100 rondde in 2019 de volledige overname van het productiehuis Ded’s IT af. Ded’s IT is vooral bekend van televisieprogramma’s zoals Tegen de sterren op, K2 zoekt K3, DED’s IT werd in 2001 opgericht en in 2006 verwierf Studio 100 al de helft van de aandelen van het productiehuis.[49]

Nog in 2019 werd Telenet de enige eigenaar van het productiehuis Woestijnvis.[50]

Het productiehuis De Mensen, bekend van producties als Blokken, Beau Sejour en de recente fictiereeks Undercover, kwam in 2019 voor 60% in handen van de Franse groep Newen. Newen is op zijn beurt een dochterbedrijf van de Franse zender TF1. [51] Hiermee wil de organisatie de verdere groeiambities waarmaken.[52]

In hoofdstuk 3 wordt verder ingegaan op de klantrelaties tussen deze productiehuizen en de verschillende omroepen.

Naast de productiehuizen die vermeld worden in Tabel 12: Vlaamse productiehuizenzijn er nog Vlaamse ondernemingen die omwille van hun NACE-code gekend zijn als productiehuis. De VRM heeft geen weet van de programma’s die zij maken. Mogelijkerwijze beperken zij zich tot de aanmaak van reclamefilms of bioscoopfilms.

Ook Mediarte, het sociaal fonds van het paritair comité voor de audiovisuele sector, publiceert een lijst van productiehuizen op zijn website. Een groot aantal Vlaamse productiehuizen (momenteel 33) zijn lid van de beroepsvereniging Vlaamse Onafhankelijke Film & Televisie Producenten (VOFTP).[53]

1.2.1.3 Creatieve crew via beheersvennootschappen

Auteurs, uitvoerende kunstenaars en producenten kunnen auteursrechten en naburige rechten op hun programma’s doen gelden. Dit wordt in België geregeld door boek XI van het Wetboek van economisch recht (hierna: WER).

Wanneer hun programma’s uitgezonden worden op televisie hebben auteurs en houders van naburige rechten enerzijds recht op uitzendrechten, een vergoeding die geregeld wordt tussen de rechtenhouder/beheersvennootschap en de omroep. Anderzijds zijn er de kabelrechten voor de verdeling van de programma’s over kabel of satelliet.

Auteurs moeten, zoals bepaald in artikel XI.224 §1 WER beroep doen op een beheersvennootschap om deze kabelrechten/vergoedingen te innen (verplicht collectief beheer). Er zijn beheersvennootschappen voor verschillende categorieën van rechthebbenden. De vennootschappen die actief zijn in Vlaanderen rond audiovisuele producties staan opgesomd in Tabel 12: Beheersvennootschappen.

Beheers-vennootschap

Ondernemingsnummer

Omschrijving

AGICOA

426385274

Vertegenwoordigt de Belgische en internationale producenten van audiovisuele werken

BAVP

456222078

Vertegenwoordigt de producenten van audiovisuele werken

deAuteurs

837299149

Beheert de auteursrechten verbonden aan de exploitatie van literaire werken, illustraties en strips, podiumkunsten en audiovisuele werken van Nederlandstalige auteurs

IMAGIA

456381634

Vertegenwoordigt de producenten van muziek en videoclips

JAM

455162008

Beheert de auteursrechten van de journalisten

PlayRight

440736227

Beheert de naburige rechten van uitvoerende kunstenaars

Procibel

455690558

Vertegenwoordigt audiovisuele producenten voor het kopiëren voor eigen gebruik in België

SABAM

408860839

Beheert de auteursrechten van auteurs, componisten en uitgevers

SACD

429747315

Vertegenwoordigt auteurs binnen de categorieën televisie- en radiofictie, bioscoopfilm, theater, dans, scènemuziek en multimediafictie

Scam

429747315

Vertegenwoordigt auteurs binnen de categorieën audiovisuele en radiodocumentaire, literatuur, geschriften, beelden, illustraties en foto’s, wetenschappelijk en pedagogisch werk, multimedia non-fictie

SOFAM

419415330

Beheert de auteursrechten in de visuele kunsten

Tabel 12: Beheersvennootschappen

INFOFRAGMENT 7: OMROEPEN STRIJDEN VOOR SPORTRECHTEN

Live sportuitzendingen zijn een belangrijk middel om (linea)re kijkers aan te trekken. Via exclusieve deals (vb. Formule 1, wielrennen, …) worden de rechten verkocht aan geïnteresseerde mediaorganisaties. De nationale voetbalcompetitie is een uitzondering hierop, omdat deze rechten, gebundeld voor de hele competitie, op niet-exclusieve basis verkocht worden. In 2017 werden de rechten opnieuw geveild in zes verschillende loten. Telenet, Proximus en VOO haalden Lot 1 (Live uitzending van alle wedstrijden op alle platformen, incl. televisie) opnieuw binnen.

Wat de rechten voor de Champions League betreft, delen DPG Media en SBS de uitzendrechten voor de jaren 2018, 2019 en 2020. Q2 zendt de beste woensdagwedstrijd uit, en de samenvatting van de dinsdag- en woensdagmatchen, evenals de Europese Super Cup en de finale van de Champions League. SBS beschikt over het dinsdagpakket[54]en gaat hiermee voor live bereik in prime time.[55]

De rechten voor de Beker van België voor de komende drie seizoen werden begin juni 2018 verdeeld. Opmerkelijk aan de Vlaamse zijde is dat naast de VRT, dat zich verzekerde van zes matchen naar keuze, waaronder minstens de finale en maximaal, twee kwartfinales, DPG Media zich in de debatten mengde en de rechten op minimaal zes matchen naar keuze bedong.[56]

Naast mannenvoetbal zet DPG Media vanaf de zomer van 2019 ook in op vrouwenvoetbal. De wedstrijden zullen niet enkel te zien zijn op Q2 (televisie), maar zullen tevens live gestreamd worden op HLN.be.

Ook de rechten op het wielrennen blijven belangrijk voor Vlaamse omroepen. Zo verhuisden de rechten voor de Beker van België wielrennen (voor 3 jaar) van DPG Media naar Sporza. Anderzijds slaagde DPG Media er wel in om de rechten op de Italiaanse wielerklassiekers (Milaan - San Remo en de Ronde van Lombardije) te behouden (voor 2 jaar).

1.2.1.4 Facilitaire bedrijven

Productiehuizen of omroepen staan niet altijd zelf in voor alle stappen in het productieproces van een televisieprogramma. Zij doen vaak een beroep op facilitaire bedrijven die hen bijstaan in het ontwerpen, produceren en realiseren van televisieomroepprogramma’s.

Het gamma aan diensten die facilitaire bedrijven kunnen leveren aan productiehuizen is erg breed: pre-productie, opnames, montage en ondertiteling zijn enkele voorbeelden van de activiteiten van facilitaire bedrijven. Door de brede waaier aan mogelijke diensten en het feit dat voor het leveren ervan soms één persoon voldoende is, is er een enorm groot aantal facilitaire bedrijven.

De beroepsvereniging Vlaamse Onafhankelijke Televisie Facilitaire Bedrijven (VOTF) en het Sociaal Fonds voor de Audiovisuele Sector (Mediarte) stellen op hun sites ledenlijsten beschikbaar. Daarnaast zijn ook heel wat zelfstandigen actief voor het aanleveren van soortgelijke dienstverlening. Zij hebben zich gegroepeerd onder de benaming ZIDAS, een groepering binnen VOTF van freelancers zonder vast statuut.

Tabel 13: Televisie facilitaire bedrijven geeft een overzicht van de voornaamste facilitaire bedrijven bekend bij de VRM.Deze informatie is gebaseerd op de lijst met leden van de beroepsvereniging “Vlaamse Onafhankelijke Televisie Facilitaire Bedrijven” (VOTF) en een lijst die beschikbaar gesteld werd door het Sociaal Fonds voor de Audiovisuele Sector (Mediarte).

Ondernemingsnaam

Ondernemingsnummer

Ondernemingsnaam

Ondernemingsnummer

1elevation bvba

861560631

Lumi Technologies bvba

458730222

2frame bvba

461207977

Medialife bvba

886029276

Ampli bvba

427728626

mediaventures bvba

449890552

APSTRAKT bvba

424104784

MEVIPRO bvba

438719023

Aquacam (Balaba) bvba

878477134

Midlife Cowboy nv

867206328

Beast animation bvba

865749447

MILAGRO nv

438037251

BEELDSPRAAK bvba

473504906

MILLY FILMS bvba

426047754

BROADCAST ASSISTANCE TV & VIDEO PRODUCTIONS bvba

459993301

MOJUICE bvba

876093409

BTI Studios nv

466037191

Motomediateam Comm. V

836195329

Cartellino bvba

464449262

MOXY bvba

886517840

CLAERBOUT STUDIO bvba

863651673

nep BELGIUM nv

436482083

Colli-Bri bvba

447586506

NORVELL JEFFERSON PRODUCTIONS bvba

475066903

CO-MANA bvba

461188478

NOVID nv

459113866

CREATIVE CONSPIRACY nv

473522524

OPTION FACILITIES nv

449462168

Crystal Clear Mediaproducties vzw

465010278

PIX IT nv

446969466

DB VIDEO PRODUCTIONS bvba

463556169

POSTORGASMICKITCHEN (Studio Regie) bvba

808219440

Digital Media Content bvba

897131026

PRG Projects nv

462106218

Digital Media Facilities nv

452458973

RAYGUN bvba

879485340

DOMAIN-AN-SAINTE bvba

449392090

RONSMANS bvba

400652362

E.S. Broadcast Media bvba

439140675

SCHADUWEN ebvba

479647083

EARTH IN MOTION bvba

818668518

Sen Studio bvba

472617355

Eurogrip bvba

459727738

SKRIPT bvba

434237524

EXIT 399 nv

455687192

Sonicfilm nv

879809794

EXPERIENCE bvba

461899944

Sonicville sound & music nv

889201869

EYE-CATCHER cvba

440315563

SONYBEL nv

454085407

Eye-Lite Flanders bvba

521981348

SORRY PRODUCTIONS bvba

472889648

Filmmore Belgium bvba

832628501

STUDIO MM bvba

465427477

FINAL DRAFT bvba

454024534

TELEPORTEL EUROPE nv

444980075

GRID bvba

455623549

THE FRIDGE bvba

883233104

GRIKAROS nv

460830370

THE SEQUEL bvba

478243454

HEADLINE N.F.P. bvba

441840641

THE SUBTITLING COMPANY bvba

473022676

HOAX bvba

476133903

THE VIDEO FACTORY bvba

886867832

HOMERUN RECORDS bvba

897460430

TV CONNECTIONS bvba

463029993

IMMERSIVE bvba

810678884

VIDEO LINE bvba

881728218

JAN VERBEKE PRODUCTIES bvba

831523392

Videocrew bvba

832568222

K5 bvba

473165802

VIDEOHOUSE nv

437799404

KADENZA bvba

475550616

VIDI-SQUARE AV SOLUTIONS & VIDEO RENTAL nv

460452268

KNIP bvba

445604736

Viewblaster bvba

891922918

Limecraft bvba

825929759

WARNER BROS. INTERNATIONAL TELEVISION PRODUCTION BELGIE bvba

479332626

LITES (FAC'S) bvba

438811073

Watts bvba

478825652

LIVE IS LIFE bvba

864869024

WIM ROBBERECHTS & CO nv

425666583

LIVE MEDIA bvba

423044516

XL VIDEO bvba

462185105

Tabel 13: Televisie facilitaire bedrijven

Begin 2017 verwierf Videohouse de aandelen in DB Video België en Luxemburg. DB Video wordt zo ook een onderdeel van Euro Media Group. De twee bedrijven werken reeds samen voor het audiovisueel contract binnen het Europees parlement. Beide bedrijven zijn eerder complementair. Zo heeft DB Video een sterke positie binnen de event/corporate markt en bij de Europese instellingen, terwijl Videohouse zich vooral richt op telco’s, broadcasters en productiehuizen. DB Video blijft dan ook als een apart merk bestaan.

In mei 2017 nam Videohouse ook TV Data over, een Brusselse specialist in extra informatie op het tv-scherm tijdens de uitzending van beelden.[57] Sinds begin juli 2018 is Kanaal Z verhuisd naar de gebouwen van Videohouse, waar de zender een aantal faciliteiten deelt met RINGtv.[58]

1.2.1.5 Reclameregie

Naast redactionele content kunnen de televisieomroepprogramma’s commerciële communicatie, zoals reclame, telewinkelen of productplaatsing, bevatten. De manier waarop deze in de programmatie mag geïntegreerd worden, is aan regels onderhevig, zoals vastgelegd in artikels 47-101 van het Mediadecreet. Voor de openbare omroep VRT gelden striktere regels dan voor de private omroeporganisaties.

Televisiezenders verzorgen hun reclameregie doorgaans intern. Toch zijn er steeds meer externe reclameregies op de markt aanwezig.

Aanbieder

Ondernemings

nummer

Soort Regie

Televisieomroep

Halfrond vzw

679840435

Intern

vlaamsparlement.tv

DPG Media nv

432306234

Intern

VTM, Q2, Vitaya, VTM KIDS jr. VTM KIDS, CAZ (Bites Europe nv), Stievie (Stievie nv)

Make Up Your Brand bvba (Televisiemakers)

811546936

Extern

MENTtv (werkt ook samen met Transfer nv, Ment Media bvba)

ORR bvba

871034858

Extern

AVS (regionale zender), Stories TV (Vlamex nv)

Proximus Media House nv

875092626

Intern

Proximus Pickx, Proximus Sports

Regionale Media Maatschappij nv (Picstory)

475952274

Extern

Focus & WTV

Roularta Media Group nv (RTR)

434278896

Extern

RINGtv

Kanaal Z (Belgian Business Television nv)

RTV bvba

461812545

Intern

RTV

SBS Sales Belgium nv

456631755

Intern/Extern

VIER, VIJF, ZES, Njam! (Njam! nv), Play Sports (Telenet bvba)

Transfer nv

841954753

Extern

Dobbit TV (Dobbit nv), Evenaar (Cvba De Vijfde Weg), Menttv (Ment Media bvba), PlattelandsTV (Plattelands TV nv), Studio 100 TV (Studio 100 TV nv), Kanaal Z (Belgian Business Television nv)

VAR nv

441331984

Extern

Eén, Canvas

Vlaams-Brusselse Media vzw

547949238

Intern

Bruzz

Tabel 14: Reclameregie televisie van de voornaamste Vlaamse televisieomroepen[59]

Enkel de televisieomroepen die onder Vlaamse bevoegdheid vallen worden hierboven vermeld, maar het aanbod van televisieomroepen waar de Vlaamse kijker toegang tot heeft, is ruimer en sommige van deze regies werken ook voor buitenlandse zenders die zich richten op Vlaanderen (zie ook onder sectie 3.4.2 De wereld in Vlaanderen).

Sinds 1 januari 2018 bundelden De Persgroep Publishing en Medialaan hun reclameregie onder de benaming Morfeus. Morfeus nv werd op 23 augustus 2017 opgestart en op 31 december 2018 stopgezet door fusie door overneming (Medialaan nv). Sindsdien luidt de naam van de reclameregie DPG Media Advertising (interne business unit).

De rechtspersoon Regionale TV Media nv, externe reclameregie voor de regionale zenders, werd op 26 december 2018 stopgezet.[60]

INFOFRAGMENT 8: DATA DRIVEN ADVERTISING SUCCESVOL VOOR SBS, ANDERE ACTOREN VOLGEN

Sinds 2017 werkt SBS als eerste tv-zender op het Europese vasteland aan adressable advertising bij het live tv-kijken. Begin 2019 kondigde SBS aan dat het initiatief erin slaagt om adverteerders van Facebook en Google terug naar televisie te halen én nieuwe klanten, die nog niet eerder op tv adverteerden, aan te trekken. Op de SBS-zenders (VIER, VIJF EN ZES) werden honderd adressable campagnes gelanceerd, waarvan in de helft van de campagnes de adverteerder nieuw is. In 2019 streeft SBS naar een verdubbeling van het aantal campagnes. SBS biedt eveneens als enige speler ‘pauzeknopreclame’ aan.[61]

Na SBS ging ook de andere grote Vlaamse particuliere televisieomroeporganisatie, Medialaan, in 2019 van start met gepersonaliseerde reclame. Medialaan kondigde aan technisch klaar te zijn om gepersonaliseerde reclame aan te bieden aan mensen die live televisie kijken via hetzij Proximus, hetzij Telenet, hetzij Orange Belgium. Waar Medialaan dit systeem al gebruikte via Stievie en vtm.be, heeft Medialaan de duidelijke intentie om het systeem voor live tv-kijken uit te rollen voor de zomer van 2019.[62] Ook wordt targeted advertising door Medialaan gebruikt op VTM GO.[63]

Verder werd in juni 2019 een samenwerkingsverband, werknaam Belgian Data Alliance, aangekondigd waarin uitgeverijen, televisieomroepen en telecomoperatoren zitten voor een megaproject rond gepersonaliseerde reclame. Concreet gaat het om DPG Media, Mediahuis, VRT, SBS, Telenet, Rossel, RTBF, RTL en Proximus. De data-alliantie wil met de tests rond het delen van klantendata trachten om weerwerk te bieden tegen de waargenomen digitale advertentielekken. “De negen leden van de alliantie laten zich voorlopig nergens op vastpinnen. Er is geen bedrijf opgezet en ze besteden ad hoc tijd, mankracht en budgetten. Pas tegen eind dit jaar, als de tests voorbij zijn, beslissen ze of er een aanbod voor adverteerders komt.”, aldus de betrokkenen.[64] De lancering van het nieuwe tv-platform van Proximus, amper een aantal dagen later, wat voor veel wrevel zorgde bij de betrokken Tv-zenders[65], zal het wederzijds vertrouwen in functie van de data-alliantie wellicht weinig goed gedaan hebben.

[41] Schrauwen, J., Demol, M., Van Andel, W. en Schramme, A. (2014), Onderzoeksrapport: creatieve industrieën in Vlaanderen – update. Flanders DC.

[42] Schrauwen, J., Demol, M., Van Andel, W. en Schramme, A. (2014), Onderzoeksrapport: creatieve industrieën in Vlaanderen – update. Flanders DC.

[43] Bert Smets Productions bvba produceerde Hopla voor Ketnet. Sinds 27 november 2009 werd het overgenomen door Lascaux nv. Dit bedrijf ging op 18 december 2015 in vereffening. Bert Smets Productions bvba blijft in deze lijst opgenomen omdat Hopla nog steeds uitgezonden wordt op Ketnet.

[44] In 2017 fuseerde Menuet met haar 100% dochtervennootschappen Favourite Films NV en Tijl producties NV. (Jaarverslag Menuet 2017, pagina 16).

[45] Eyeworks werd overgenomen door het Amerikaanse Warner (WBIT België). Eyeworks België zal echter onder eigen naam een aantal programma’s blijven produceren.

[46] De Morgen, “Medialaan investeert in interne producties”, 13 juni 2017.

[47] Medialaan, “Medialaan en Zodiak Belgium investeren in Familie“, https://medialaan.be/nl/medialaan-en-zodiak-belgium-investeren-samen-toekomst-van-familie, 15 november 2017.

[48] De Morgen, “Woestijnvis, De Mensen en Lecter Media richten productiehuis op in Nederland”, 21 november 2017.

[49] De Morgen, “Studio 100 koopt productiehuis Dedsit”, 24 oktober 2018.

[50] BMA, https://www.bma-abc.be/sites/default/files/content/download/files/20190513_persbericht_14_bma.pdf, 13 mei 2019.

[51] De Tijd, “Franse TF1-dochter neemt Vlaamse succesproducent over”, 1 maart 2019.

[52] Het Nieuwsblad, “Productiehuis De Mensen wordt voor 60 procent Frans”, 1 maart 2019.

[53] De Vlaamse Onafhankelijke Televisie Producenten vzw (V.O.T.P.) en de Vlaamse Film Producenten Bond (V.F.P.B.) zijn eind 2015 gefusioneerd. Ze gaan in de toekomst verder onder de koepel V.O.F.T.P.(Vlaamse Onafhankelijke Film & Televisie Producenten). Deze koepel is een beroepsvereniging die als doel heeft de economische en commerciële belangen van de Vlaamse onafhankelijke film & televisie producenten te bevorderen.

[54] Knack, “VTM en SBS delen uitzendrechten Champions League in 2018-2020”, 07 december 2017.

[55] SBS, “Dit is SBS”, 18 januari 2018.

[56] HLN, “Tv-rechten van de Croky Cup zijn voor VRT, VTM en RTL-TVI”, 5 juni 2018.

[57] De Tijd, “Videohouse neemt TV Data over”, 31 mei 2017.

[58] RINGtv, “Kanaal Z en RingTv zijn voortaan buren”, http://www.ringtv.be/nieuws/kanaal-z-en-ringtv-zijn-voortaan-buren, 3 juli 2018.

[59] De rechtspersoon Regionale TV Media werd stopgezet. RTV regelt sindsdien de reclame intern. Focus & WTV via Regionale Media Maatschappij en RINGtv via Roularta Media Group. De regionale televisieomroepen van De Buren nv (ROB TV, TVL, ATV en TV Oost) lijken sindsdien ook een interne reclameregie te hebben dan wel dit te regelen via De Buren nv. Bij het afsluiten van de reactie van het rapport werd dit nog niet opgehelderd door de regionale tv-omroepen.

[60] NBB, Regionale Tv Media, https://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/zoeknummerform.html?nummer=448708637&actionLu=Zoek

[61] SBS, “SBS halt adverteerders van Facebook en Google terug naar de Vlaamse televisie”, https://www.sbsbelgium.be/nieuws/sbs-haalt-adverteerders-van-facebook-en-google-terug-naar-de-vlaamse-televisie?fbclid=IwAR3_WwufwqWJ1Ci6_XOxsJ_-xpCJr9L068dVINUFWKXP9TqzmrgFZZ0rQEY, 18 januari 2019.

[62] De Tijd, “HLN wordt ons Digitaal hart”, 16 februari 2019.

[63] Medialaan, “MEDIALAAN/DE PERSGROEP PUBLISHING LANCEERT VTM GO EN WIL ‘VLAAMSE NETFLIX’ BOUWEN”, https://nieuws.vtm.be/cultuur-media/medialaande-persgroep-publishing-lanceert-vtm-go-en-wil-vlaamse-netflix-bouwen, 23 augustus 2018.

[64] De Tijd, Haeck, P., “Belgisch megaproject rond gepersonaliseerde reclame op til”, 13 juni 2019.

[65] De Tijd, Suy, P., “Tv-zenders verklaren Proximus de oorlog”, 25 juni 2019.