
 

 

 

ALGEMENE KAMER 

ZAAK VAN VRM t. TV KEMPEN EN MECHELEN VZW 

(dossier nr. 2021/508B) 

BESLISSING nr. 2022/003 

24 januari 2022





 VRM t. TV Kempen en Mechelen VZW 1 

 

 

In de zaak van VRM tegen TV Kempen en Mechelen VZW, 

De Vlaamse Regulator voor de Media (algemene kamer), samengesteld uit: 

Dhr  C. ADAMS, voorzitter, 
Dhr P. SOURBRON, ondervoorzitter, 
Dhr R. LANNOO, 
Mevr P. VALCKE, 
Mevr K. VAN DER PERRE, leden 

en Dhr D. PEEREMAN, griffier, 

Na beraadslaging op 24 januari 2022, 
Neemt op dezelfde datum de volgende beslissing: 

 

PROCEDURE 

1. Ingevolge de algemene opdracht, vastgesteld bij kaderbeslissing van 14 juli 
2014 tot het uitvoeren van een regelmatige monitoring van de Vlaamse 
televisieomroeporganisaties, werden door de onderzoekscel van de Vlaamse 
Regulator voor de Media (hierna: de VRM) de uitzendingen van de particuliere 
regionale televisieomroeporganisaties op 11 november 2021 (17u tot 20u) aan 
een onderzoek onderworpen. 
 
Het betreft hier onder meer de uitzendingen van het omroepprogramma RTV 
van TV Kempen en Mechelen VZW.  
 
 
2. Op 14 december 2021 legt de onderzoekscel van de VRM aan de algemene 
kamer van de VRM een rapport voor aangaande mogelijke overtredingen van 
de regelgeving tijdens de bovengenoemde uitzending. 
 
 
3. Op 20 december 2021 beslist de algemene kamer van de VRM om, op basis 
van het onderzoeksrapport, TV Kempen en Mechelen VZW (hierna: RTV), met 
maatschappelijke zetel Lossing 16 te 2260 Westerlo, in een procedure op 
tegenspraak te betrekken. 
 
 
4. Deze beslissing wordt samen met het onderzoeksrapport bij aangetekende 
brief van 20 december 2021 aan RTV meegedeeld.  



2 VRM t. TV Kempen en Mechelen VZW 

 

 
5. Bij dezelfde aangetekende brief vraagt de VRM of RTV, omwille van de 
dreiging van het coronavirus, akkoord kan gaan met een volledig schriftelijke 
behandeling van de zaak, zonder hoorzitting. Zij krijgt hierbij de mogelijkheid 
om nog een nota in te dienen, ter vervanging van de mondelinge toelichting. 
 
 
6. Op 18 januari 2021 ontvangt de VRM de schriftelijke opmerkingen van RTV. 
De omroeporganisatie dient nadien geen bijkomende nota meer in en vraagt 
evenmin om gehoord te worden. 
 
 

DE FEITEN 

7. De onderzoekscel stelt vast dat de uitzendingen van RTV tijdens de 
onderzochte periode een programmatie in lusvorm omvatten, waarbij 
meermaals dezelfde programma’s worden uitgezonden. 
 
Doorheen het programma-aanbod zendt de omroep verscheidene keren 
aankondigingsspots uit voor programma’s (‘Body Talk’, ‘Wonen Plus’ en ‘De 
Ronde van de provincie Antwerpen’) van het omroepprogramma TV Plus van 
de particuliere televisieomroep BV Lumana.Media, weliswaar gevestigd op 
hetzelfde adres als de regionale televisieomroeporganisatie VZW TV Kempen 
en Mechelen.  

Er blijkt daarbij, aldus de onderzoekscel, sprake te zijn van een verwevenheid 
in de werking tussen beide omroepen. Dit blijkt ook uit het gebruik door RTV 
van pancartes voor het weerbericht en voor de aankondiging van reclame, die 
verwijzen naar TV Plus : 

 

  



 VRM t. TV Kempen en Mechelen VZW 3 

 

 
 

Het gaat echter om twee van elkaar onderscheiden omroeporganisaties. 

De spots in kwestie dienen dus te worden beschouwd als commerciële 
communicatie, zoals gedefinieerd in artikel 2, 5°, van het decreet van 27 maart 
2009 betreffende radio-omroep en televisie (hierna: het Mediadecreet) en 
betreffen zelfs een vorm van reclame zoals gedefinieerd in artikel 2, 35°, van 
het Mediadecreet.  
 
 
8. Volgens de onderzoekscel verschijnen de aankondigingsspots voor de TV 
Plus-programma’s in kwestie tussen het programma-aanbod van RTV door en 
worden ze niet aangekondigd als reclame, zoals bedoeld in artikel 2, 35°, van 
het Mediadecreet of als een andere vorm van commerciële communicatie. 
 
Door deze reclameboodschappen tussen de programma’s uit te zenden 
zonder duidelijke identificatie of specifieke afscheiding van de overige 
uitzendingen begaat RTV, aldus de onderzoekscel, een inbreuk op artikel 79, § 
1, van het Mediadecreet.  
 
 
 
 

TOEPASSELIJKE REGELS 

9. Artikel 2, 35° en 46°, van het Mediadecreet zegt : 
 
“In dit decreet wordt verstaan onder : 
 
35° reclame : de audiovisuele of auditieve boodschap van een publieke of 
particuliere onderneming of natuurlijke persoon - in welke vorm dan ook - 
over de uitoefening van een commerciële, industriële, ambachtelijke activiteit 
of van een beroep, ter bevordering van de levering tegen betaling van 
goederen of diensten, met inbegrip van onroerende goederen, rechten en 
verplichtingen, die tegen betaling of soortgelijke vergoeding dan wel voor 



4 VRM t. TV Kempen en Mechelen VZW 

 

zelfpromotie in een lineaire omroepdienst wordt uitgezonden; 
 
46° zelfpromotie : de aanprijzing door een omroepdienst van eigen producten, 
diensten, programma’s of netten.” 
 
 
10. Artikel 79, § 1, van het Mediadecreet luidt als volgt: 
 
“Televisiereclame, zelfpromotie uitgezonderd, en telewinkelen moeten duidelijk 
herkenbaar zijn en moeten kunnen worden onderscheiden van redactionele 
inhoud. Zonder afbreuk te doen aan het gebruik van nieuwe 
reclametechnieken, moeten reclame en telewinkelen met visuele en/of 
akoestische en/of ruimtelijke middelen van andere onderdelen van het 
programma worden gescheiden. 
 
[…].” 
 

 

A. Argumenten van de aangeklaagde omroeporganisatie 

11. De omroeporganisatie voert aan dat zij sinds 2015 de uitzendingen splitst in 
twee merken, nl. RTV (uitsluitend nieuws-, sport- en duidingsprogramma’s) en 
TV Plus (alle andere (rand)informatie, d.i. entertainment en infotainment). 
Volgens RTV “is het opzet vergelijkbaar met bijvoorbeeld KetNet en Canvas of 
Sporza bij de nationale omroep.” RTV en TV Plus zijn beiden merken van de 
vzw TV Kempen en Mechelen, aldus RTV. 
 
RTV bevestigt dat de genoemde programma’s in het onderzoeksrapport 
werden uitgezonden op het regionale kanaal van RTV en, aangezien het niet 
om nieuws, sport of duiding gaat, onder het label van TV Plus omwille van de 
genoemde merkstrategie. Er wordt, aldus de omroeporganisatie, dan ook op 
geen enkele manier in deze spots verwezen naar de uitzending op een andere 
omroep of een ander kanaal. Volgens RTV gaat de aankondiging van de drie 
betrokken programma’s wel degelijk over zelfpromotie voor uitzendingen op 
de eigen zender. 
 
De omroeporganisatie geeft wel mee dat onder het label ‘TV Plus’ door 
Lumana.Media ook uitzendingen worden verzorgd “op Vlaams niveau”, via 
Telenet kanaal 53 en Orange kanaal 29. Hoewel het hier om dezelfde 
merknaam gaat, is er volgens RTV toch een duidelijk onderscheid in 
programmatie, baseline en vormgeving. Volgens de omroeporganisatie is er 
een verschillende vormgeving voor het regionale merk TV Plus en de getoonde 
vormgeving is de regionale versie. 
 
RTV hoopt aldus te hebben aangetoond dat het hier om een fout begrip gaat. 



 VRM t. TV Kempen en Mechelen VZW 5 

 

 

B. Beoordeling 

12. Na het herbekijken van de beelden en rekening houdend met het verweer 
van de betrokken omroeporganisatie, oordeelt de VRM dat het verweer kan 
worden aanvaard. 
 
De VRM stelt dan ook geen inbreuk op de bepalingen van het Mediadecreet 
vast.  
 
 

OM DEZE REDENEN, BESLIST DE VLAAMSE REGULATOR VOOR DE MEDIA 

In hoofde van TV Kempen en Mechelen VZW geen inbreuk vast te stellen op het 
Mediadecreet.  
 

Aldus beslist te Brussel op 24 januari 2022. 

 

D. PEEREMAN C. ADAMS 
griffier voorzitter 

 

Tegen deze beslissing kan beroep tot nietigverklaring worden aangetekend bij de 
Raad van State. Dat beroep moet worden ingesteld bij aangetekende brief binnen 
zestig dagen na de kennisgeving, overeenkomstig de bepalingen van de 
gecoördineerde wetten op de Raad van State en het besluit van de regent van 23 
augustus 1948 tot regeling van de rechtspleging voor de afdeling bestuursrechtspraak 
van de Raad van State. 


