
  
 

 
 

ALGEMENE KAMER 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ZAAK VAN VRM t. VZW ANTWERPSE TELEVISIE 
 

(dossier nr. 2015/174A) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

BESLISSING 
nr. 2015/020 

 
23 februari 2015





 VRM t. ATV 1 

  
In de zaak van VRM tegen VZW Antwerpse Televisie, 
 
De Vlaamse Regulator voor de Media (algemene kamer), samengesteld uit: 
 
 Dhr P. SOURBRON, voorzitter, 
 Dhr C. ADAMS, ondervoorzitter, 

Dhr R. LANNOO, 
Mevr  P. VALCKE, 
Mevr K. VAN DER PERRE, leden 

  
en  Dhr D. PEEREMAN, griffier, 
 
Na beraadslaging op 23 februari 2015, 
Neemt op dezelfde datum de volgende beslissing: 
 
 
PROCEDURE 
 
1. Ingevolge de algemene opdracht, vastgesteld bij kaderbeslissing van 14 juli 
2014, tot het uitvoeren van een regelmatige monitoring van de Vlaamse 
televisieomroeporganisaties, heeft de onderzoekscel van de Vlaamse Regulator 
voor de Media (hierna: de VRM) de uitzendingen van de particuliere regionale 
televisieomroeporganisaties op 31 oktober 2014 van 18u tot 21u onderzocht. 
 
Het betreft hier onder meer de uitzendingen van het omroepprogramma ATV 
van VZW Antwerpse Televisie. 
 
2. Op 6 januari 2015 legt de onderzoekscel van de VRM aan de algemene kamer 
van de VRM een rapport inzake de naleving van de regelgeving voor. 
 
3. Op 12 januari 2015 beslist de algemene kamer van de VRM om, op basis van 
het onderzoeksrapport, tegen VZW Antwerpse Televisie (hierna: ATV), met 
maatschappelijke zetel Hangar 26-27, Rijnkaai 104 te 2000 Antwerpen, een 
procedure op tegenspraak op te starten. 
 
4. Deze beslissing wordt samen met het onderzoeksrapport bij aangetekende 
brief van 16 januari 2015 aan ATV meegedeeld. 
 
5. ATV bezorgt per brief van 27 januari 2015 schriftelijke opmerkingen aan de 
VRM. 
 
6. ATV maakt geen gebruik van de mogelijkheid om mondeling toelichting te 
geven op de zitting van 23 februari 2015. 
 
 
 



2 VRM t. ATV 

DE FEITEN 
 
7. De onderzoekscel stelt vast dat de uitzendingen van ATV een programmatie 
in lusvorm omvatten, waarbij meermaals dezelfde programma’s worden 
uitgezonden (‘Het Nieuws’, ‘Reportage: Winterfeest’ en ‘Het Weer’) . 
 
Tijdens de onderzochte periode wordt zes maal een sponsorvermelding vlak 
voor het journaal uitgezonden. 
 
Na het reclameblok volgt een reclameflits waarna de sponsorvermelding en 
aansluitend het journaal volgt. De sponsorvermelding betreft een stilstaand 
beeld waarop de presentator van het journaal vermeld wordt met de 
kledingsponsor.  
 
Volgens de onderzoekscel geeft de omroeporganisatie aan - door het uitzenden 
van een sponsorvermelding voor het journaal - dat het om een gesponsord 
programma gaat. De onderzoekscel is van oordeel dat ATV hierdoor een inbreuk 
begaat op artikel 96 van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-
omroep en televisie (hierna: het Mediadecreet) dat bepaalt dat journaals en 
politieke informatieprogramma’s niet mogen worden gesponsord. 
 
 
TOEPASSELIJKE REGELS 
 
8.1. Artikel 2, 41°, van het Mediadecreet bepaalt: 
 
“In dit decreet wordt verstaan onder: 
 
41° sponsoring: elke bijdrage van een publieke of particuliere onderneming, een 
overheid of een natuurlijke persoon die zich niet bezighoudt met het aanbieden 
van omroepdiensten of met de vervaardiging van audiovisuele of auditieve 
producties, aan de financiering van omroepdiensten of programma’s met het 
doel zijn of haar naam, handelsmerk, imago, activiteiten of producten meer 
bekendheid te geven.” 
 
8.2. Artikel 96 van het Mediadecreet luidt als volgt: 
 
“Journaals en politieke informatieprogramma's mogen niet worden gesponsord.  
 
Hetzelfde geldt voor teletekstpagina's met nieuws en politieke informatie.  
 
Verkeersmeldingen, weerberichten of -voorspellingen en beursberichten worden 
niet beschouwd als vormen van programma's als vermeld in het eerste lid, mits 
ze duidelijk gescheiden zijn van het nieuwsprogramma.” 
 
 
 



 VRM t. ATV 3 

A. Argumenten van ATV 
 
9. ATV betwist de vaststelling van de onderzoekscel dat tijdens de onderzochte 
periode het journaal aansluitend op de sponsorvermelding volgt. Volgens ATV 
is de sponsorvermelding op het einde van het reclameblok getoond en volgt er 
een reclamebumper alvorens het journaal volgt. Zij dacht dat het op die manier 
voldoende duidelijk was dat de sponsorvermelding bij het reclameblok hoorde, 
aldus ATV. 
 
ATV geeft aan bereid te zijn om de vermelding van naam van de presentator in 
de toekomst weg te laten, indien dit de aanleiding zou zijn voor de VRM om te 
oordelen dat het journaal wordt gesponsord, of om andere maatregelen te 
nemen om mogelijke problemen in dit verband te vermijden. 
 
 
B. Beoordeling. 
 
10.1. Uit de vaststellingen van de onderzoekscel blijkt dat tijdens de onderzochte 
periode door ATV een pancarte is uitgezonden met vermelding van 
handelszaken die hebben ingestaan voor onder meer de kleding van de 
presentator.  
 
Het leveren van faciliteiten of diensten, zoals bijvoorbeeld kleding en haartooi, 
moet worden beschouwd als een bijdrage aan de financiering van het 
programma met het doel naam, handelsmerk, imago, activiteiten of producten 
meer bekendheid te geven en beantwoordt dus aan de definitie van sponsoring, 
zoals vastgelegd in artikel 2, 41°, van het Mediadecreet (zie onder meer 
beslissingen nr. 2012/010 van 14 mei 2012, nr. 2011/032 van 28 november 2011 en 
nr. 2007/047 dd. 19 oktober 2007). 
 
10.2. Artikel 96, eerste lid, van het Mediadecreet bepaalt dat journaals en politieke 
informatieprogramma’s niet mogen worden gesponsord. 
 
Op de pancarte met sponsors wordt duidelijk verwezen naar het journaal door 
de vermelding van de kledingsponsor van de presentator van het journaal. 
Hieruit volgt dat ATV een inbreuk heeft begaan op artikel 96 van het 
Mediadecreet.  
 
Het verweer van ATV dat de sponsorvermelding bij het reclameblok hoorde en 
van het journaal was afgescheiden door een reclamebumper, doet hieraan geen 
afbreuk. 
 
De door ATV voorgestelde werkwijze om de naam van de presentator in de 
toekomst weg te laten verhelpt overigens niet aan de vastgestelde inbreuk. Een 
gesponsord journaal niet als zodanig kenmerken, vormt onverminderd een 
inbreuk op de bepaling dat journaals en politieke informatieprogramma’s niet 
mogen worden gesponsord (artikel 96 van het Mediadecreet). Bovendien schrijft 



4 VRM t. ATV 

het Mediadecreet voor dat gesponsorde omroepdiensten en programma’s 
duidelijk als zodanig moeten worden gekenmerkt (artikel 91, eerste lid, 3°, van 
het Mediadecreet). 
 
10.3. Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met het gegeven dat 
de schending van het verbod om journaals te sponsoren een ernstige inbreuk 
betreft. ATV is bij beslissingen nr. 2007/047 van 19 oktober 2007 en nr. 2008/072 
van 17 november 2008 reeds gesanctioneerd voor gelijkaardige inbreuken. 
 
Een administratieve geldboete van 1500 euro is in dit geval dan ook een gepaste 
sanctie. 
 
 
OM DEZE REDENEN, BESLIST DE VLAAMSE REGULATOR VOOR DE 
MEDIA 

 

In hoofde van VZW Antwerpse Televisie een inbreuk vast te stellen op artikel 96 
van het Mediadecreet;  
 
Overeenkomstig artikel 228, 4°, van het Mediadecreet VZW Antwerpse Televisie 
een administratieve geldboete van 1500 euro op te leggen.  
 

Aldus uitgesproken te Brussel op 23 februari 2015. 

 
 

 D. PEEREMAN P. SOURBRON 
 griffier voorzitter 

 
 
 
 
 

Tegen deze beslissing kan beroep tot nietigverklaring worden aangetekend bij de Raad 
van State. Dat beroep moet worden ingesteld bij aangetekende brief binnen zestig 
dagen na de kennisgeving, overeenkomstig de bepalingen van de gecoördineerde wetten 
op de Raad van State en het besluit van de regent van 23 augustus 1948 tot regeling 
van de rechtspleging voor de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. 


