
  
 

 
 

ALGEMENE KAMER 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ZAAK VAN VRM t. VZW REGIONALE TV VOOR HET 
NOORDEN VAN WEST-VLAANDEREN 

 
(dossier nr. 2015/174C) 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

BESLISSING 
nr. 2015/019 

 
23 februari 2015





 VRM t. FOCUS TV 1 

  
In de zaak van VRM tegen VZW Regionale TV voor het noorden van West-
Vlaanderen, 
 
De Vlaamse Regulator voor de Media (algemene kamer), samengesteld uit: 
 
 Dhr P. SOURBRON, voorzitter, 
 Dhr C. ADAMS, ondervoorzitter, 

Dhr R. LANNOO, 
Mevr  P. VALCKE, 
Mevr K. VAN DER PERRE, leden 

  
en  Dhr D. PEEREMAN, griffier, 
 
Na beraadslaging op 23 februari 2015, 
Neemt op dezelfde datum de volgende beslissing: 
 
 
PROCEDURE 
 
1. Ingevolge de algemene opdracht, vastgesteld bij kaderbeslissing van 14 juli 
2014, tot het uitvoeren van een regelmatige monitoring van de Vlaamse 
televisieomroeporganisaties, heeft de onderzoekscel van de Vlaamse Regulator 
voor de Media (hierna: de VRM) de uitzendingen van de particuliere regionale 
televisieomroeporganisaties op 31 oktober 2014 van 18u tot 21u onderzocht. 
 
Het betreft hier onder meer de uitzendingen van het omroepprogramma Focus 
TV van VZW Regionale TV voor het noorden van West-Vlaanderen. 
 
2. Op 6 januari 2015 legt de onderzoekscel van de VRM aan de algemene kamer 
van de VRM een rapport inzake de naleving van de regelgeving voor. 
 
3. Op 12 januari 2015 beslist de algemene kamer van de VRM om, op basis van 
het onderzoeksrapport, tegen VZW Regionale TV voor het noorden van West-
Vlaanderen (hierna: Focus TV), met maatschappelijke zetel Koningsstraat 104 bus 
8 te 8400 Oostende, een procedure op tegenspraak op te starten. 
 
4. Deze beslissing wordt samen met het onderzoeksrapport bij aangetekende 
brief van 16 januari 2015 aan Focus TV meegedeeld. 
 
5. Focus TV bezorgt per brief van 29 januari 2015 schriftelijke opmerkingen aan 
de VRM. 
 
6. Focus TV maakt geen gebruik van de mogelijkheid om mondeling toelichting 
te geven op de zitting van 23 februari 2015. 
 
 



2 VRM t. FOCUS TV 

DE FEITEN 
 
7. De onderzoekscel stelt vast dat de uitzendingen van Focus TV een 
programmatie in lusvorm omvatten, waarbij meermaals dezelfde programma’s 
worden uitgezonden (‘Nieuws’, ‘Het Weer’, ‘Focus Sportkalender’, ‘Jow-kalender’, 
‘De beste moaten van Focus’ en ‘Alles Goed’) samen met programma-
aankondigingen en reclameblokken. 
 
Na de uitzending van de ‘Jow-kalender’ verschijnen geanimeerde pancartes met 
sponsorvermeldingen (“Kleding nieuwsanchors Deleye 
Roeselare/Kuurne/Brugge; Kapper presentatoren Deswarte kappers; Optiek Jan 
Vererfven Waregem; Print Mona Visa Roeselare; Desk AVC Kortrijk”). 
 
In de linkerbovenhoek van de pancartes blijft doorlopend het woord “SPONSOR” 
in beeld. De pancartes verschijnen ongeveer vijf minuten na het einde van het 
journaal. Door de uitzendingen in lus worden de pancartes met de sponsors vijf 
maal uitgezonden tijdens de onderzochte periode van drie uur. 
 
Volgens de onderzoekscel blijkt uit deze visuele sponsorvermelding dat de 
bijdrage in kwestie volledig beantwoordt aan de definitie van sponsoring, zoals 
vastgelegd in artikel 2, 41° van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-
omroep en televisie (hierna: het Mediadecreet). 
 
Op de pancarte met de sponsors wordt duidelijk verwezen naar het journaal 
door de vermelding van de kledingsponsor van de ‘nieuwsanchors’. De 
onderzoekscel is van oordeel dat Focus TV hierdoor een inbreuk begaat op 
artikel 96 van het Mediadecreet dat bepaalt dat journaals en politieke 
informatieprogramma’s niet mogen worden gesponsord.   
 
 
TOEPASSELIJKE REGELS 
 
8.1. Artikel 2, 41°, van het Mediadecreet bepaalt: 
 
“In dit decreet wordt verstaan onder: 
 
41° sponsoring: elke bijdrage van een publieke of particuliere onderneming, een 
overheid of een natuurlijke persoon die zich niet bezighoudt met het aanbieden 
van omroepdiensten of met de vervaardiging van audiovisuele of auditieve 
producties, aan de financiering van omroepdiensten of programma’s met het 
doel zijn of haar naam, handelsmerk, imago, activiteiten of producten meer 
bekendheid te geven.” 
 
8.2. Artikel 96 van het Mediadecreet luidt als volgt: 
 
“Journaals en politieke informatieprogramma's mogen niet worden gesponsord.  
 



 VRM t. FOCUS TV 3 

Hetzelfde geldt voor teletekstpagina's met nieuws en politieke informatie.  
 
Verkeersmeldingen, weerberichten of -voorspellingen en beursberichten worden 
niet beschouwd als vormen van programma's als vermeld in het eerste lid, mits 
ze duidelijk gescheiden zijn van het nieuwsprogramma.” 
 
 
A. Argumenten van Focus TV 
 
9. Focus TV beaamt dat tijdens de onderzochte periode in de zogenaamde 
eindaftiteling van een volledige lus, telkens door middel van een billboard de 
sponsors worden vermeld die medewerking verlenen aan programma’s of 
diensten leveren aan de omroeporganisatie. 
 
In de loop van september 2014 werd voor Focus TV een nieuwe ‘zenderlook’ 
ontworpen en geïmplementeerd. Bij de vaststellingen van de onderzoekscel is 
per vergissing de tekstvermelding van een oude pancarte/billboard voor de 
sponsorvermelding gebruikt, aldus Focus TV, met de foutieve verwijzing naar de 
‘nieuwsanchors’. De inbreuk was dus niet intentioneel, maar het gevolg van een 
onoplettendheid. Focus TV vraagt hiermee rekening te houden bij het bepalen 
van een eventuele sanctie. 
 
Focus TV geeft aan dat de instructie is gegeven om deze sponsorvermeldingen 
te wijzigen, zonder verwijzing naar het journaal of nieuwslezers, opdat ze 
conform de regelgeving zouden zijn. 
 
Volgens Focus TV kan haar hoofdredacteur bovendien bevestigen dat de 
sponsors nooit enige impact hebben op de vorm of de inhoud van een journaal. 
Behoudens de in bruikleen ter beschikking gestelde kledij staat er geen 
bijzondere inkomst voor Focus TV tegenover deze sponsorvermelding.  
 
 
B. Beoordeling. 
 
10.1. Uit de vaststellingen van de onderzoekscel blijkt dat tijdens de onderzochte 
periode door Focus TV pancartes zijn uitgezonden met vermelding van 
handelszaken die hebben ingestaan voor onder meer de kleding en haartooi  
van de presentatoren.  
 
Het leveren van faciliteiten of diensten, zoals bijvoorbeeld kleding en haartooi, 
moet worden beschouwd als een bijdrage aan de financiering van het 
programma met het doel naam, handelsmerk, imago, activiteiten of producten 
meer bekendheid te geven en beantwoordt dus aan de definitie van sponsoring, 
zoals vastgelegd in artikel 2, 41°, van het Mediadecreet (zie onder meer 
beslissingen nr. 2012/010 van 14 mei 2012, nr. 2011/032 van 28 november 2011 en 
nr. 2007/047 dd. 19 oktober 2007). 
 



4 VRM t. FOCUS TV 

10.2. Artikel 96, eerste lid, van het Mediadecreet bepaalt dat journaals en politieke 
informatieprogramma’s niet mogen worden gesponsord. 
 
Op de pancarte met sponsors wordt duidelijk verwezen naar het journaal door 
de vermelding van de kledingsponsor van de ‘nieuwsanchors’. Hieruit volgt dat 
Focus TV een inbreuk heeft begaan op artikel 96 van het Mediadecreet. In haar 
verweer betwist Focus TV dit niet. 
 
De door Focus TV voorgestelde werkwijze om deze sponsorvermeldingen aan 
te passen, zonder verwijzing naar het journaal of nieuwslezer, verhelpt 
overigens niet aan de vastgestelde inbreuk. Een gesponsord journaal niet als 
zodanig kenmerken, vormt onverminderd een inbreuk op de bepaling dat 
journaals en politieke informatieprogramma’s niet mogen worden gesponsord 
(artikel 96 van het Mediadecreet). Bovendien schrijft het Mediadecreet voor dat 
gesponsorde omroepdiensten en programma’s duidelijk als zodanig moeten 
worden gekenmerkt (artikel 91, eerste lid, 3°, van het Mediadecreet). 
 
10.3. Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met het gegeven dat 
de schending van het verbod om journaals te sponsoren een ernstige inbreuk 
betreft. Focus TV heeft bij beslissing nr. 2012/019 van 25 juni 2012 voor een 
gelijkaardige inbreuk reeds een waarschuwing gekregen. 
 
Een administratieve geldboete van 1500 euro is in dit geval dan ook een gepaste 
sanctie. 
 
 
OM DEZE REDENEN, BESLIST DE VLAAMSE REGULATOR VOOR DE 
MEDIA 

 

In hoofde van VZW Regionale TV voor het noorden van West-Vlaanderen een 
inbreuk vast te stellen op artikel 96 van het Mediadecreet;  
 
Overeenkomstig artikel 228, 4°, van het Mediadecreet VZW Regionale TV voor 
het noorden van West-Vlaanderen een administratieve geldboete van 1500 euro 
op te leggen.  
 

Aldus uitgesproken te Brussel op 23 februari 2015. 
 

 D. PEEREMAN P. SOURBRON 
 griffier voorzitter 

 
 



 VRM t. FOCUS TV 5 

 
 

Tegen deze beslissing kan beroep tot nietigverklaring worden aangetekend bij de Raad 
van State. Dat beroep moet worden ingesteld bij aangetekende brief binnen zestig 
dagen na de kennisgeving, overeenkomstig de bepalingen van de gecoördineerde wetten 
op de Raad van State en het besluit van de regent van 23 augustus 1948 tot regeling 
van de rechtspleging voor de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. 


