
 

 
 

 
 

ALGEMENE KAMER 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ZAAK VAN VRM t. VZW TV KEMPEN EN 
MECHELEN 

 
(dossier nr. 2010/0524) 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

BESLISSING 
nr. 2010/048 

 
25 oktober 2010 

 





 VRM t. VZW TV KEMPEN EN MECHELEN 1 

 
 
In de zaak van VRM tegen VZW TV Kempen en Mechelen, 
 
 
De Vlaamse Regulator voor de Media (algemene kamer), samengesteld 
uit: 

 
 Dhr E. BREWAEYS, voorzitter, 
 Dhr C. ADAMS, ondervoorzitter, 

Dhr R. LANNOO, 
Mevr  P. VALCKE, 
Mevr  K. VAN DER PERRE, leden, 

  
en  Dhr D. PEEREMAN, griffier, 
 

Na beraadslaging op 25 oktober 2010, 
Neemt op dezelfde datum de volgende beslissing: 

 
 
PROCEDURE 
 
 
1. Ingevolge de algemene opdracht, vastgesteld bij kaderbeslissing van 31 
mei tot het uitvoeren van een regelmatige monitoring van de Vlaamse 
televisieomroeporganisaties, werden door de onderzoekscel van de 
Vlaamse Regulator voor de Media (hierna : de Regulator) de uitzendingen 
van de regionale televisieomroeporganisaties, uitgezonden op 29 mei  
2010 van 16 uur tot 19 uur, onderzocht. 
 
Het betreft hier onder meer de uitzendingen van de regionale 
televisieomroeporganisatie VZW TV Kempen en Mechelen. 
 
 
2. Op 16 september 2010 legt de onderzoekscel van de Regulator aan de 
algemene kamer van de Regulator een onderzoeksrapport voor aangaande 
mogelijke overtredingen van de regelgeving tijdens de uitzendingen op 29 
mei 2010 van de regionale televisieomroeporganisatie VZW TV Kempen en 
Mechelen. 
 
 
3. Op 27 september 2010 beslist de algemene kamer van de Regulator om, 
op basis van het onderzoeksrapport, tegen VZW TV Kempen en Mechelen 
(hierna: RTV), met maatschappelijke zetel Lossing 16 te 2260 Westerlo, 
een procedure op tegenspraak op te starten. 
 
 
 
 



2 VRM t. VZW TV KEMPEN EN MECHELEN 

4. Deze beslissing wordt samen met het onderzoeksrapport bij 
aangetekende brief van 29 september 2010 aan RTV meegedeeld. 
 
 
5. RTV bezorgt de schriftelijke opmerkingen aan de Regulator bij brief van 
13 oktober 2010. 
 
RTV maakt geen gebruik van de mogelijkheid om haar opmerkingen 
mondeling te komen toelichten op de zitting van 25 oktober 2010. 
 
 
 
DE FEITEN 
 
 
6. De onderzoekscel stelt vast dat tijdens de onderzochte periode onder 
meer het programma ‘Trendiez’ werd uitgezonden. Het programma wordt 
aan- en afgekondigd als een programma dat productplaatsing bevat door 
het vertonen van het PP-logo. Een van de betrokken reportages in 
‘Trendiez’, met name het item over ‘Lac de l’eau d’Heure’ betreft volgens 
de onderzoekscel een publi-reportage waarin promotie wordt gevoerd voor 
de betrokken streek als toeristische bestemming. De onderzoekscel merkt 
op dat deze reportage in opdracht van een adverteerder (toeristische 
instelling) en via de regionale televisieomroeporganisaties AVS, ROB TV, 
Focus en WTV op dezelfde datum als publi-reportage werd uitgezonden. 
 
De onderzoekscel is van oordeel dat door het uitzenden van deze publi-
reportage in een programma, zonder deze als dusdanig duidelijk 
herkenbaar te maken en te onderscheiden van de redactionele inhoud, 
RTV een overtreding op de artikelen 79, § 1, en 81, § 5, van het decreet 
van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie (hierna: het 
Mediadecreet) heeft begaan. 
 
 
 
TOEPASSELIJKE REGELS 
 
 
7.1. Artikel 79, § 1, eerste lid, van het Mediadecreet van 27 maart 2009 
bepaalt : 
 
“Televisiereclame, zelfpromotie uitgezonderd, en telewinkelen moeten 
duidelijk herkenbaar zijn en moeten kunnen worden onderscheiden van 
redactionele inhoud. Zonder afbreuk te doen aan het gebruik van nieuwe 
reclametechnieken, moeten reclame en telewinkelen met visuele en/of 
akoestische en/of ruimtelijke middelen van andere onderdelen van het 
programma worden gescheiden.” 
 
 



 VRM t. VZW TV KEMPEN EN MECHELEN 3 

7.2. Artikel 81, § 5, van het Mediadecreet luidt als volgt : 
 
“De regionale en private lineaire televisieomroeporganisaties mogen publi-
reportages uitzenden die niet worden in aanmerking genomen bij de 
berekening van de percentages vermeld in § 2 van dit artikel, mits deze 
publi-reportages in overeenstemming zijn met alle bepalingen van dit 
hoofdstuk. 
 
Onder publi-reportages wordt begrepen commerciële communicatie die 
meer tijd in beslag neemt dan reclamespots omdat het accent ligt op de 
redactionele en informatieve inhoud.” 
 
 
 
A. Argumenten van de aangeklaagde omroeporganisatie. 
 
 
8. RTV voert aan dat in de reportage over ‘Lac de l’eau d’Heure’ de vaste 
chef-kok van RTV samen met de presentatrice gasten ontvangt en dat hij 
als gastheer zorgt voor fijne hapjes en sfeer en actief deelneemt aan de 
gesprekken. RTV voert aan dat de reportage over ‘Lac de l’eau d’Heure’ 
perfect thuishoort in het programma ‘Trendiez’ en niet in een apart publi-
blok.  
 
Het gegeven dat andere regionale televisieomroeporganisaties deze 
programma’s als publi-reportage uitzenden heeft volgens RTV te maken 
met het feit dat de chef-kok van RTV bij hun geen vast tv-gezicht is en doet 
niets af aan het feit dat bij RTV deze reportage wel in het programma over 
lifestyle, wellness, muziek, koken en reizen past. 
 
Volgens RTV gaat het hier om een reportage waarin een streek centraal 
staat en waarin de toeristische troeven worden bezocht in combinatie met 
het proeven van een streekgerecht en het duiden op de sport- en 
ontspanningsmogelijkheden van die streek. RTV erkent dat de toeristische 
reportage kan worden bestempeld als een vorm van productplaatsing en 
wijst erop dat de kijker hiervan op de hoogte werd gebracht door het 
vertonen van het PP-logo. 
 
 
 
B. Beoordeling. 
 
 
9. De reportage over ‘Lac de l’eau d’Heure’ bevat in hoofdzaak toeristische 
informatie over de streek in kwestie, waarbij de klemtoon ligt op de streek 
als dusdanig en niet op een bepaald product of merk. 
 
In de reportage wordt wel verwezen naar bepaalde producten en merken 
maar ze sporen niet rechtstreeks aan tot aankoop ervan. De producten en 



4 VRM t. VZW TV KEMPEN EN MECHELEN 

diensten worden niet specifiek aangeprezen. Het informatieve karakter 
primeert. 
De bedoelde reportage omvat geen promotie voor bepaalde producten of 
merken. 
 
Hieruit volgt dat de reportage over ‘Lac de l’eau d’Heure’ geen publi-
reportage is, zoals bedoeld bij artikel 81, § 5, van het Mediadecreet. 
 
 
 
 
 
 
 
 
OM DEZE REDENEN, BESLIST DE VLAAMSE REGULATOR 
VOOR DE MEDIA 
 

In hoofde van VZW TV Kempen en Mechelen geen inbreuk vast te 
stellen; 
 

 

 

Aldus uitgesproken te Brussel, op 25 oktober 2010. 

 

 D. PEEREMAN E. BREWAEYS 
 griffier voorzitter 

 
 
 

Tegen deze beslissing kan beroep tot nietigverklaring worden aangetekend bij de 
Raad van State. Dat beroep moet worden ingesteld bij aangetekende brief binnen 
zestig dagen na de kennisgeving, overeenkomstig de bepalingen van de 
gecoördineerde wetten op de Raad van State en het besluit van de regent van 23 
augustus 1948 tot regeling van de rechtspleging voor de afdeling 
bestuursrechtspraak van de Raad van State. 

 


