
 

 
 

 
 

ALGEMENE KAMER 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ZAAK VAN VRM t. NV VLAAMSE RADIO- EN 
TELEVISIEOMROEP 

 
(dossier nr. 2010/0502) 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

BESLISSING 
nr. 2010/015 

 
15 maart 2010 

 





 VRM t. NV VLAAMSE RADIO- EN TELEVISIEOMROEP 1 

In de zaak van VRM tegen NV Vlaamse Radio- en 
Televisieomroep, 
 
De Vlaamse Regulator voor de Media (algemene kamer), samengesteld 
uit: 

 
 Dhr E. BREWAEYS, voorzitter, 
 Dhr C. ADAMS, ondervoorzitter, 

Dhr R. LANNOO, 
Mevr  P. VALCKE, 
Mevr  K. VAN DER PERRE, leden, 

  
en  Dhr D. PEEREMAN, griffier, 
 

Na beraadslaging op 22 februari 2010 en 15 maart 2010, 
Neemt op de laatste datum de volgende beslissing: 
 

 
 
PROCEDURE 
 
1. Ingevolge de algemene opdracht, vastgesteld bij het kaderbesluit 
monitoring van het Vlaams Commissariaat voor de Media van 22 april 2005 
tot het uitvoeren van een regelmatige monitoring van de Vlaamse 
televisieomroepen, werd door de onderzoekscel van de Vlaamse Regulator 
voor de Media (hierna : de Regulator) de uitzending op 6 december 2009 
van het programma ‘De Zevende Dag’ via het omroepprogramma Eén  
onderzocht. 
 
 
2. Op 15 januari 2010 legt de onderzoekscel van de Regulator aan de 
algemene kamer van de Regulator een onderzoeksrapport voor aangaande 
mogelijke overtredingen van de regelgeving tijdens die uitzending. 
 
 
3. Op 25 januari 2010 beslist de algemene kamer van de Regulator om, op 
basis van dat onderzoeksrapport, tegen NV Vlaamse Radio- en 
Televisieomroep (hierna : VRT), met maatschappelijke zetel August 
Reyerslaan 52 te 1043 Brussel, een procedure op tegenspraak op te 
starten. 
 
 
4. Deze beslissing wordt samen met het onderzoeksrapport bij 
aangetekende brief van 28 januari 2010 aan VRT meegedeeld. 
 
 
5. VRT bezorgt zijn schriftelijke opmerkingen van 12 februari 2010 aan de 
Regulator. 
 



2 VRM t. NV VLAAMSE RADIO- EN TELEVISIEOMROEP 

 
6. Op de hoorzitting van 22 februari 2010 wordt VRT vertegenwoordigd 
door Merel Janssen en Lut Vercruysse. 
 
 
 
DE FEITEN 
 
7.1. Restaurant/Brasserie ‘Kwint’ (Publi-reportage). 
De onderzoekscel stelt vast dat het programma een rubriek van ongeveer 
drie minuten omvat rond slechts één onderwerp, met name de opening van 
de nieuwe brasserie ‘Kwint’ te Brussel. Door de wijze waarop deze rubriek 
gebracht wordt, krijgt die volgens de onderzoekscel het karakter van een 
publi-reportage. Deze reportage betekent volgens de onderzoekscel dan 
ook een overtreding van de decretale bepaling volgens dewelke publi-
reportages voorbehouden zijn aan de regionale en private lineaire 
televisieomroeporganisaties en van het verbod voor de openbare 
omroeporganisatie om reclame op televisie te brengen, met uitzondering 
van zelfpromotie. 
 
7.2. Marie Jo-Intense/Yanina Wickmayer (Productplaatsing). 
De onderzoekscel stelt vast dat hetzelfde programma een reportage van 
ongeveer twee minuten dertig seconden omvat rond de voorstelling van 
een nieuwe (sport)collectie van het lingeriemerk Marie Jo-Intense door 
onder meer de bekende tennisster Yanina Wickmayer, die het gezicht van 
de collectie wordt. 
Aan het begin van de rubriek zijn er twee auditieve vermeldingen van de 
merknaam Marie Jo-Intense. Tijdens het beeldverslag worden enkele 
promotionele afbeeldingen telkens gedurende een tweetal seconden 
geprojecteerd waarbij Wickmayer de lingerie draagt. Er zijn ook twee 
soortgelijke projecties van promotionele afbeeldingen van lingerieproducten 
alleen. Yanina Wickmayer wordt tweemaal aan het woord gelaten waarbij 
zij niets dan lof voor de collectie en voor de samenwerking met de 
producent uit. Er vindt tevens een gesprek met de marketing manager van 
de producent en met de vader van Yanina Wickmayer plaats. 
De onderzoekscel is van oordeel dat de rubriek duidelijke specifieke 
aanprijzingen voor een product bevat, die daardoor rechtstreeks aanspoort 
tot het aankopen ervan en dat de rubriek overmatige aandacht besteedt 
aan het product. 
 
 
 
TOEPASSELIJKE REGELS 
 
8.1. Artikel 50, eerste lid, van het decreet van 27 maart 2009 betreffende 
radio-omroep en televisie (hierna : het Mediadecreet) bepaalt : 
 



 VRM t. NV VLAAMSE RADIO- EN TELEVISIEOMROEP 3 

“Het is de omroeporganisatie van de Vlaamse Gemeenschap verboden 
reclame te brengen, met uitzondering van radioreclame en van reclame die 
gericht is op zelfpromotie.” 
 
 
8.2. Artikel 81, § 5, van het Mediadecreet luidt als volgt : 
 
“De regionale en private lineaire televisieomroeporganisaties mogen publi-
reportages uitzenden die niet worden in aanmerking genomen bij de 
berekening van de percentages vermeld in § 2 van dit artikel, mits deze 
publi-reportages in overeenstemming zijn met alle bepalingen van dit 
hoofdstuk. 
 
Onder publi-reportages wordt begrepen commerciële communicatie die 
meer tijd in beslag neemt dan reclamespots omdat het accent ligt op de 
redactionele en informatieve inhoud.” 
 
 
 
8.3. Artikel 100, § 1, 2° en 3°, van het Mediadecreet schrijft voor : 
 
“§ 1. De programma’s die productplaatsing bevatten, voldoen aan al de 
volgende voorwaarden : 
 
2° ze sporen niet rechtstreeks aan tot aankoop of huur van goederen of 
diensten, in het bijzonder door die producten of diensten specifiek aan te 
prijzen; 
 
3° het product of de dienst in kwestie krijgt geen overmatige aandacht.” 
 
 
 
 
A. Argumenten van de aangeklaagde omroeporganisatie. 
 
9.1. Restaurant/Brasserie ‘Kwint’ (Publi-reportage). 
De betrokken reportage is geen publi-reportage. Publi-reportages zijn 
immers reclamespots en de reportage over ‘Kwint’ is geen reclamespot. 
Het is zelfs geen commerciële communicatie want hier is geen sprake van 
een uitzending tegen betaling of soortgelijke vergoeding. VRT is hierin 
formeel : de omroeporganisatie heeft niets gekregen om deze reportage te 
maken en uit te zenden. Stellen dat de loutere toelating om ter plaatse te 
gaan filmen al voldoende is om te spreken van een soortgelijke vergoeding 
gaat te ver. 
De reportage over ‘Kwint’ is gewoon een redactioneel programma-item dat 
volledig in de wekelijkse culinaire rubriek van de ‘Zevende Dag’ past. 
Een redactioneel programma-item kan niet geherkwalificeerd worden als 
publi-reportage enkel en alleen omdat het over een commerciële speler 
gaat die positief belicht wordt. Zolang VRT niets krijgt om een item te 



4 VRM t. NV VLAAMSE RADIO- EN TELEVISIEOMROEP 

brengen, is VRT vrij om een redactioneel programma-item te maken over 
commerciële spelers en producten, als VRT vindt dat dit redactioneel 
relevant is. Het doel van de culinaire rubriek is niet een bepaalde zaak te 
promoten, maar wel om het publiek te informeren. Zowel de ligging, als de 
locatie en de goede prijs/kwaliteit-verhouding, maakten de opening van 
brasserie ‘Kwint’ interessant voor het publiek. 
 
9.2. Marie Jo-Intense/Yanina Wickmayer (Productplaatsing). 
De betrokken reportage is geen productplaatsing en is zelfs geen 
commerciële communicatie omdat er geen sprake is van een uitzending 
tegen betaling of soortgelijke vergoeding. Ook hier is VRT formeel : de 
omroeporganisatie heeft niets gekregen om deze reportage te maken en uit 
te zenden. Louter op basis van de inhoud kan niet beslist worden dat het 
om commerciële communicatie gaat. 
De reportage is een redactioneel programma-item en VRT hoeft zich niet te 
verantwoorden over haar redactionele keuzes. In dit geval paste de 
reportage binnen de lifestyle rubriek van de ‘Zevende Dag’. De bedoeling 
van die rubriek is het publiek op een aangename manier informeren over 
uiteenlopende lifestyle onderwerpen zoals binnenhuisinrichting, reizen, 
cultuur en ook mode. Als dan tennisspeelster Yanina Wickmayer het model 
wordt van een Belgisch modemerk, zoals Marie Jo, zijn de mensen daarin 
geïnteresseerd. 
 
 
 
 
B. Beoordeling. 
 
10. 1. Restaurant/Brasserie ‘Kwint’ (Publi-reportage). 
Tijdens het beraad stelt zich de vraag of er geen mogelijke schending zou 
zijn van artikel 54 of artikel 100 van het Mediadecreet. Aangezien deze 
artikelen niet het voorwerp van het ambtshalve onderzoek zijn, heeft VRT 
zich op deze punten niet kunnen verdedigen. Het ambtshalve onderzoek 
wordt bijgevolg uitgebreid tot de artikelen 54 en 100 van het Mediadecreet. 
Aan de omroeporganisatie moet dus de gelegenheid worden gegeven om 
haar argumenten met betrekking tot deze artikelen naar voren te brengen. 
 
 
10.2. Marie Jo-Intense/Yanina Wickmayer (Productplaatsing). 
Uit de beelden en uit het onderzoeksrapport blijkt dat in het programma 
aandacht wordt besteed aan de lancering van een nieuw commercieel 
product waarbij dit product zelf auditief vermeld en visueel vertoond wordt. 
Tijdens delen van het interview zowel met Yanina Wickmayer als met vader 
Wickmayer en doorheen de hele rubriek worden diverse modellen van de 
lingeriecollectie prominent in beeld gebracht. Wanneer Yanina Wickmayer 
aan het woord komt, benut zij die mogelijkheid door een zuiver 
promotioneel betoog te houden dat het betrokken lingeriemerk enkel ten 
goed kan komen : “ Ik denk dat Marie Jo-Intense vooral staat voor 
‘Sportief’, ‘Mode’, ‘Comfort’ en ik denk voor mij zeker ook voor 
‘Jeugdigheid’. Ik vond de lijn ongelofelijk. Ik heb ze een paar dagen kunnen 



 VRM t. NV VLAAMSE RADIO- EN TELEVISIEOMROEP 5 

testen en eens kunnen uitproberen en ja, ik was er gewoon helemaal weg 
van. Ik kan ze echt niet meer missen.” 
 
Er is dus wel degelijk sprake van het opnemen van of het verwijzen naar 
een product of dienst of een desbetreffend handelsmerk binnen het kader 
van een televisieprogramma, zoals de decretale definitie van 
productplaatsing vereist. 
Die beelden dienen ook om rechtstreeks of onrechtstreeks de goederen, de 
diensten of het imago van een natuurlijke persoon of rechtspersoon die een 
economische activiteit verricht, te promoten, in dit geval de sportcollectie 
van het lingeriemerk Marie Jo-Intense van producent Van de Velde. 
De combinatie van de visuele elementen en de uitsluitend lovende 
auditieve bijdragen hebben immers een onmiskenbare promotionele 
waarde die het lingeriemerk Marie Jo-Intense enkel ten goede kan komen. 
Voor het lingeriemerk Marie Jo-Intense betekent de medewerking van de 
omroeporganisatie meer bekendheid van de sportcollectie en het merk. 
 
Door het veelvuldig vertonen van lingerieartikelen van het merk in kwestie, 
overschrijdt de omroeporganisatie de limieten van de aandacht die ingeval 
van productplaatsing aan het product in kwestie mag worden besteed 
waardoor er sprake is van overmatige aandacht. 
Door het zuiver promotioneel geaarde betoog van Yanina Wickmayer 
waarbij zij als bekend tennisgezicht de producten van het lingeriemerk in 
kwestie specifiek looft en aanprijst, wordt rechtstreeks aangespoord tot het 
aankopen ervan. 
 
Het verweer van de omroeporganisatie dat er geen sprake is van 
commerciële communicatie of productplaatsing omdat zij geen betaling of 
soortgelijke vergoeding voor de uitzending ervan zou hebben ontvangen, 
kan niet worden aanvaard. Er kan immers niet worden ontkend dat 
goederen of diensten gratis geleverd werden, met het oog op de opneming 
ervan in het programma : aan de omroeporganisatie worden zowel een 
locatie waar gefilmd kan worden als diverse lingerieproducten van Marie 
Jo-Intense ter beschikking gesteld. Voor de omroeporganisatie is de 
medewerking van het lingeriemerk Marie Jo-Intense aan het programma 
dan ook ontegensprekelijk een vorm van productiehulp, wat een toegelaten 
vorm van productplaatsing is. Aangezien er sprake is van productiehulp 
wordt aldus ook beantwoord aan de vereiste van een soortgelijke 
vergoeding zoals bepaald in de definitie van commerciële communicatie 
spreekt.  
Uit het bovenstaande volgt dan ook dat er sprake is van productplaatsing 
en kan het verweer van de omroeporganisatie niet worden aanvaard. 
 
 
Bijgevolg heeft de openbare omroeporganisatie met de vertoning van 
lingerieproducten van Marie Jo-Intense, zoals uitgezonden op 6 december 
2009, artikel 100, § 1, 2°, en 3°, van het Mediadecreet geschonden. 
 
10.3. Bij het bepalen van de sanctie kan de Regulator niet voorbijgaan aan 
het gegeven dat het om een zeer ernstige inbreuk gaat en dat het 



6 VRM t. NV VLAAMSE RADIO- EN TELEVISIEOMROEP 

programma een marktaandeel van 52% haalde. Een administratieve 
geldboete van €5.000 is dan ook een gepaste sanctie. 
 
 
 
 
 
OM DEZE REDENEN, BESLIST DE VLAAMSE REGULATOR 
VOOR DE MEDIA 
 

 1. In hoofde van NV Vlaamse Radio- en Televisieomroep een inbreuk 
vast te stellen op artikel 100, § 1, 2°, en 3°, van het Mediadecreet; 

 
Overeenkomstig artikel 228, 4°, van het Mediadecreet NV Vlaamse 
Radio- en Televisie een administratieve geldboete van €5.000 op te 
leggen. 
 
2. Het ambtshalve onderzoek voort te zetten en uit te breiden zoals 
aangegeven in onderdeel 10.1. van deze beslissing. 
 

 
 

Aldus uitgesproken te Brussel, op 15 maart 2010. 

 

 D. PEEREMAN E. BREWAEYS 
 griffier voorzitter 

 
 
 

Tegen deze beslissing kan beroep tot nietigverklaring worden aangetekend bij de 
Raad van State. Dat beroep moet worden ingesteld bij aangetekende brief binnen 
zestig dagen na de kennisgeving, overeenkomstig de bepalingen van de 
gecoördineerde wetten op de Raad van State en het besluit van de regent van 23 
augustus 1948 tot regeling van de rechtspleging voor de afdeling 
bestuursrechtspraak van de Raad van State. 

 


