2.4 Roularta Media Group nv

2.4.1       STRUCTUUR EN AANDEELHOUDERS

Roularta Media Group werd in 1954 opgericht door Willy De Nolf. De familie De Nolf is nog steeds de voornaamste aandeelhouder (via Koinon Comm. VA), maar sinds 1998 is de onderneming ook beursgenoteerd. De tweede belangrijkste aandeelhouder was lang SA West Investment Holding, in handen van de familie Claeys. Eind augustus 2018 verkocht de SA West Investment Holding een deel van haar participatie (11,415%) aan Koinon Comm. VA, waardoor zijn belang sterk teruggedrongen werd.

Het bedrijf begon als uitgever van lokale weekbladen. Daarna breidde het zijn activiteiten systematisch uit waardoor er steeds meer titels werden opgenomen in de portfolio. Vanaf begin jaren negentig zette Roularta zijn internationale expansie in, met titels in Nederland, Duitsland, Slovenië, Servië, maar voornamelijk in Frankrijk (die in juni 2015 echter alle verkocht werden). Deze evoluties hadden hun gevolgen voor de groepsstructuur: daarin correspondeerden de dochterondernemingen vaak met de titels of bedrijfsactiviteiten die één voor één werden overgenomen.

Op 1 juli 2015 fuseerde Roularta Media Group met een aantal ondernemingen die reeds tot de Roularta groep behoren. Meer specifiek ging het dan over Roularta Printing, Biblo, De Streekkrant-De Weekkrantgroep, Euro DB, Le Vif Magazine, New Bizz Partners, Press New, Regie De Weekkrant, Roularta Business Leads, Roularta IT-Solutions, Roularta Publishing en de West-Vlaamse Media Groep. De ondernemingen fusioneerden tot de vennootschap Roularta Media Group.

In 1987 was Roularta Media Group één van de Vlaamse uitgevers die aan de wieg stond van de Vlaamse Televisie Maatschappij (VTM), de eerste commerciële televisiezender in Vlaanderen. Anno 1998 opereerde die onder de benaming Vlaamse Media Maatschappij (VMMa) en bleven er met Roularta Media Group en De Persgroep (beide 50%) nog slechts twee aandeelhouders over. VMMa werd herdoopt tot Medialaan nv. Op 2 oktober 2017 werden plannen aangekondigd om Medialaan volledig over te dragen aan De Persgroep. Tegelijkertijd nam Roularta de aandelen in Mediafin, de uitgever van zakenkrant de Tijd, over van De Persgroep. De Mededingingsautoriteit zette hiervoor op 7 maart 2018 het licht op groen.

De Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) heeft op 29 juni 2018 ook haar goedkeuring gegeven voor de overname van een aantal Sanoma-merken door Roularta Media Group. Deze overname van een aantal titels heeft echter geen invloed op de groepsstructuur.

Roularta Healthcare NV en Regionale TV Media NV werden beide vereffend op 26 december 2018.

Roularta Media Group (RMG) nam in maart 2020 de 50% participatie van de Franse mediagroep Bayard Presse in Senior Publications, de uitgever van het maandblad Plus Magazine in België, over. Sedert de start van Plus Magazine in 1986, had RMG als mede-oprichter reeds een participatie van 50% in Senior Publications. Door deze transactie wordt RMG voortaan de enige aandeelhouder van Senior Publications. Per 1 juli 2020 werd de NV Senior Publications gefusioneerd met de NV Roularta Media Group.  Roularta heeft anderzijds haar 50% belang in de Duitse uitgever van kinderbladen 'Johann Michael Sailer Verlag Geschäftsführung GmbH' met titels zoals Bimbo, Olli&Molli, Tierfreund,… aan mede-aandeelhouder Bayard Presse verkocht.[298]

Begin juni 2020 werd er door Belfius een bindend bod uitgebracht op 30% van de aandelen van een nieuw op te richten vennootschap waarin de activiteiten van Immovlan en Vacancesweb zullen worden ondergebracht.  Mits goedkeuring van de mededingingsautoriteit van deze transactie wordt Belfius net als Roularta (35%) en de groep Rossel (35%) mede-aandeelhouder van de BV Immovlan in oprichting;

Het aandeelhouderschap is als volgt verdeeld:

Aandeelhouder

% kapitaal

Koinon Comm. VA

71,17%

SA West Investment Holding

3,97%

Bestinver Gestión S.G.I.I.C. SA

7,60%

Capfi Delen Asset Management NV

2,99%

Eigen aandelen

4,48%

Individuele en institutionele beleggers

9,77%

Totaal

100,00%

Tabel 58: Aandeelhouders Roularta Media Group nv
Bron http://www.roularta.be/nl/roularta-op-de-beurs/het-aandeel/aandeelhouder... toestand per 31/03/2020

Figuur 15: Organigram Roularta Media Group nv - tekstuele beschrijving Figuur 15
Bron: VRM op basis van NBB

2.4.2       AANBOD ROULARTA MEDIA GROUP NV

2.4.2.1         Radio

Door haar participatie van 50% in Medialaan was Roularta Media Group tot vorig jaar actief in het radiolandschap met twee landelijke private radio-omroeporganisaties: Qmusic en Joe. Door de verkoop van het aandeel in Medialaan aan de Persgroep (ondertussen DPG Media) kwam echter een einde aan de radioactiviteiten van de groep.

2.4.2.2         Televisie

De Medialaan TV-activiteiten verdwenen in het voorjaar 2018 met de overdracht van de aandelen aan De Persgroep uit de Roularta-portefeuille.

De zakelijke zender Kanaal Z blijft wel voor 100% in handen van Roularta Media Group (via Belgian Business Television nv). Door de uitstap uit Medialaan werd Kanaal Z geherlokaliseerd naar de gebouwen van facilitair bedrijf Videohouse. Het deelt daar een aantal faciliteiten met RINGtv.[299]

De groep was ook actief in het regionale televisielandschap door middel van de exploitatie van Focus en WTV.

In maart 2020 raakte bekend dat Roularta zijn 50%-aandeel in de Regionale Media Maatschappij, de exploitatiemaatschappij van Focus en WTV, wilde verkopen aan de West-Vlaamse Televisie Regio Zuid vzw.

Op 29 april 2020 droeg Roularta Media Group haar aandelen (50%) van de Regionale Media Maatschappij over en verkocht aan WTV Zuid, die haar voorkooprecht uitoefende. Hiermee verwierf WTV Zuid 75% van de aandelen in RMM nv. Focus TV oefende op haar beurt haar volgrecht uit en bood haar 25%-aandeel aan, waarbij WTV Zuid statutair gehouden is deze aandelen te kopen aan dezelfde voorwaarden en prijs als de Roularta-aandelen. Deze transactie moet nog officieel bevestigd worden. eens dit gebeurd is, is WTV Zuid 100% aandeelhouder van de exploitatiemaatschappij Regionale Media Maatschappij.

2.4.2.3         Geschreven pers

Roularta Media Group staat vooral bekend als de uitgever van periodieke bladen.

KW De Krant van West-Vlaanderen ligt aan de oorsprong van Roularta Media Group.
Vandaag is het een hybride krant die dagelijks non stop 24/7 zorgt voor actuele berichtgeving en op vrijdag een pakket publiceert dat bestaat uit drie delen.

- KW De Krant van West-Vlaanderen, een krant voor de hele provincie
- KW Magazine, een lifestyle- en entertainmentmagazine
- Per regio een lokaal traditioneel weekblad : KW Brugsch Handelsblad (Brugge - Torhout), KW De Weekbode (Roeselare - Izegem - Tielt), KW Kortrijk- Menen - Waregem, KW Het Wekelijks Nieuws (Westhoek en Westkust) en KW de Zeewacht/Kust.

Roularta nam in 2018 de deelname in Mediafin (50%) over van de Persgroep, waardoor sindsdien ook de krant De Tijd/l’Echo (samen met Sabatomagazine) en het magazine De Belegger/l’Investisseur tot het portfolio van Roularta worden gerekend.

Roularta Media Group is uitgever van zes Belgische magazines, met name Knack (Franstalige tegenhanger: Le Vif/L’Express), Trends (NL/FR) en Sport Voetbal Magazine (NL/FR).

Onder de noemer Business vallen Trends, Data News en de B2B-bladen zoals Fiscoloog, Grafisch Nieuws, M&C Magazine, Sterck, Trends Top en Verpakkings- en Labelmagazine.

Lifestyle biedt met Knack/Le Vif Weekend (NL/FR), Plusmagazine, Bodytalk, Trends Style, Steps.

Feeling, Gael, La Maison Victor, Flair (NL/FR), Libelle, Femmes d’Aujourdhui, Libelle mama, Libelle Nest, Libelle lekker vallen onder de noemer Women. 

Entertainment bevat Knack Focus, Focus Vif en Télépro.

Onder Roularta HealthCare ressorteren de Artsenkrant, de Apotheker, Belgian Oncology News en Healthcare Magazine (het vroegere Ziekenhuis- en Zorgkrant[300]).

Knack, Focus Knack en Knack Weekend verschijnen in één pakket. Plusmagazine werd via een joint venture met de Franse groep Bayard (Senior Publications) op de markt gebracht. In februari heeft Roularta het aandeel van 50% van Bayard Presse in Senior Publications overgenomen en daarmee haar belang verhoogt van 50% naar 100%. Tegelijkertijd heeft Roularta haar 50%-belang in de Duitse uitgever van kindertijdschriften ‘Johann Michael Sailer Verlag Geschäftsführung GmbH’ verkocht aan mede-aandeelhouder Bayard Presse. Het tijdschrift Royals werd in 2017 stopgezet.

Roularta Media Group is ook uitgever van een aantal lokale mediatitels (De streekkrant(tot voor kort Deze Week), De Zondag en Steps).Deze drie titels worden in alle steden en gemeenten van Vlaanderen elke week verspreid. Roularta halveerde in 2019 het aantal regionale edities van De Streekkrant, doordat de advertentieomzet onder druk staat. Het zet meer in op andere bladen met een nicheprofiel, zoals Sterck en Steps. Ook online zet het meer in op het online buurtplatform Postbuzz en lokale advertenties op de nationale sites.[301]

De Woonkijker nv werd ontbonden en vereffend in november 2019.

De coronamaatregelen troffen Roularta’s lokale partners hard en dit had ook gevolgen voor de lokale media van RMG. De Zondag ging gedurende 5 weken volledig digitaal, de verdeling van De Streekkrant ging pas op 20 mei 2020 weer van start, en Steps op 13 juni 2020. Ook de uitgave van Sport-Voetbalmagazine werd stopgezet tot de herneming van de voetbalcompetitie. [302]

2.4.2.4         Internet

Roularta Media Group heeft een groot aantal websites in haar portfolio. Deze worden onderverdeeld in de verschillende categorieën. [303] [304]

Lokale platformen zijn Postbuzz en Mijn stad.

Immovlan.be, autovlan, gocar.be (alle drie in joint venture met Rossel), datanewsjobs en regiotalent.be worden aangeduid als classified websites.

De business websites moneytalk.be, trends.be, datanews.be, kanaalz.be, grafischnieuws.be, insidebeleggen.be, trendstop.be.

News websites groepeert Knack, Le Vif, Sport, KW en De Zondag. Knack.be – levif.be is de nieuwssite waar de meeste andere (magazine)merken als rubrieken via het tabblad “magazines” ondergebracht zijn. Andere merken van geschreven pers hebben dan weer een eigen website.

Weekend (Knack en Le Vif), Trends Style, Plusmagazine, Steps ressorteren onder de Lifestyle websites; Focus onder Entertainment en Trends onder data.

Het segment Women omvat de websites shedeals.be, feeling.be, gael.be, flair.be, fashionista.be, libelle.be, femmesdaujourdhui.be, lamaisonvictor.com, lovingyou.be, libellemama.be, mamans.femmesdaujourdhui.be, libelle-lekker.be en delicesdefemmesdaujourdhui.be.

Tenslotte zijn er nog de B2B-titels met een aparte site zoals balans-bilan.be, fiscoloog.be, deapotheker.be, artsenkrant.com, tbi.be, en trv.be, en recent toegevoegd Sterck.

De belangrijkste titels uit de portefeuille hebben elk ook hun app en een aanwezigheid op de sociale media.

Ook Roularta Media speelt in op de trend om social media posts door te plaatsen op haar websites met een formule ‘Content To Commerce’. De advertenties op de websites zullen op desktop en mobile beschikbaar zijn. [305]

2.4.2.5         Divers en crossmediaal aanbod

Roularta Media Group nv heeft zijn eigen nationale reclameregie en een regionaal salesteam Roularta Local Media en Roularta Digital.

Roularta Media Group past een 360°-strategie toe waaronder line extensions, seminaries en events begrepen worden. Line extensions zijn bijvoorbeeld bijzondere uitgaves van een blad, reizen, boeken, cd’s, dvd’s, wijn of andere ‘plusproducten’. Roularta Media Group organiseert elk jaar een honderdtal events, bijvoorbeeld Trends Manager van het Jaar, Trends Gazellen, Trends Summer University … .

Roularta Media Group is aandeelhouder van de jaarlijkse Open Bedrijvendag, samen met Voka, het Vlaams Netwerk van ondernemingen.

Trends Business Information (vroeger Roularta Business Information) biedt bedrijfsinformatie aan.

Roularta Media Group heeft een participatie in Yellowbrick, dat een parkeer-app commercialiseert.

Via de business unit Roularta Digital helpt Roularta Local Media handelszaken reclame te maken via het web. Storesquare een e-commerceplatform voor lokale handelaars, waarin RMG samen met KBC, Unizo en ING participeerde, werd in 2020 stopgezet.[306]

In 2016 startte Roularta Media samen met De Persgroep Advertising, Mediahuis Advertising, IPM Advertising, Pebble Media, Proximus Skynet Advertising, Rossel Advertising en Trustmedia een geautomatiseerd aankoopplatform voor digitale media: buymedia.be.

In september 2016 werd in samenwerking met Duval Union een acceleratorprogramma voor start-ups die bezig zijn met 'media tech' opgericht: Roularta Mediatech Accelerator.

In 2017 verenigde Roularta zich samen met Mediahuis, De Persgroep, Rossel, IPM en L’avenir.net om mobiele advertenties aan te bieden via één systeem, Mobilepremium.

In 2018 bundelde Roularta al haar opgebouwde expertise inzake native advertising, crossmediale creativiteit en content marketing in één competentiecenter dat op die manier totaaloplossingen kan uitwerken voor de adverteerder: Roularta Brand Studio. Roularta Brand Studio ontstaat uit het samengaan van de Ideeënfabriek (de creatieve crossmediale cel van Roularta, die voor adverteerders projecten op maat uitrolt) en Roularta Custom Media (de content marketing afdeling van Roularta).[307]

Eind 2018 sloot Roularta zich aan bij The Pool, de crossmediale reclameregiecel van SBS Belgium en Mediahuis.

Doordat Belfius de krachten bundelt met de mediagroepen Rossel en Roularta om de zoekertjessite Immovlan een boost te geven, hopen ze er het digitaal referentievastgoedplatform op de Belgische markt van te maken en klanten op een geïntegreerde manier te begeleiden in alle fasen van hun vastgoedprojecten.

2.4.2.6         Aanbod buiten Vlaanderen

Roularta Media Group is in sterke mate vertegenwoordigd in markten buiten Vlaanderen.

RMG geeft vooraanstaande magazinemerken uit in Wallonië:  Le Vif L’Express (met Le Vif Weekend en Le Vif Focus), Femme d’Aujourd’hui, , Trends-Tendances, Flair, Sport Foot Magazine, Télépro, Plus, Gaël, La Maison Victor, Le Journal du Médecin, Fiscologue, Datanews, …

RMG bezit de Waalse zakenzender Canal Z en ook een participatie van 50% in Mediafin, de uitgever van o.a. L’Echo, Sabato en De Tijd.

In Nederland is Roularta uitgever van het maandblad Landleven.

In Nederland en Duitsland brengt Roularta Media Group Plusmagazine op de markt via een joint venture met de Franse groep Bayard (Senior Publications Nederland en Duitsland). In Duitsland is Roularta Media Group nv in joint venture met Bayard ook uitgever van een reeks magazines voor kinderen.

Sinds 2015 is Roularta niet meer actief in Frankrijk. Ze verkocht al haar Franse magazines en websites aan het Franse mediabedrijf Altice.

De huisdrukkerij van Roularta Printing werkt 50% voor (buitenlandse) klanten.

2.4.3       Overzicht merken Roularta

Merknaam

Radio

 

Televisie

 

 

Dagbladen

Periodieke bladen

Internet

Internet

Mobiel Internet

Mobiel internet

Regie

Andere

 

C+A

D

C

A

D

C+A

C+A

C+A

D

C+A

D

 

 

KANAAL Z/ Look@z (Franstalige tegenhanger Canal Z)

-

-

B

B

-

-

-

B

-

-

-

-

-

KNACK/KNACK WEEKEND/KNACK FOCUS

Knack.be (Franstalige tegenhanger Le Vif)

-

-

-

-

-

-

B

B

-

B

-

-

-

SPORT/VOETBALMAGAZINE (Franstalige tegenhanger Sport/Footmagazine)

-

-

-

-

-

-

B

B

-

B

-

-

-

La Maison Victor

-

-

-

-

-

-

B

B

-

-

-

-

-

Flair

-

-

-

-

-

-

B

B

-

B

-

-

-

Libelle (Franstalige tegenhanger Femmes d’Aujourd’hui)

-

-

-

-

-

-

B

B

-

B

-

-

-

Libelle Lekker

-

-

-

-

-

-

V

V

-

V

-

-

-

Libelle Mama

-

-

-

-

-

-

V

V

-

V

-

-

-

Feeling (Franstalige tegenhanger Gael)

-

-

-

-

-

-

B

B

-

B

-

-

-

SheDeals

-

-

-

-

-

-

-

B

-

B

-

-

-

Loving You

-

-

-

-

-

-

B

B

-

-

-

-

-

Communiekrant

-

-

-

-

-

-

V

-

-

-

-

-

-

Kids Only

-

-

-

-

-

-

B

-

-

-

-

-

-

Libelle NEST

-

-

-

-

-

-

B

B

-

-

-

-

-

PLUSMAGAZINE

-

-

-

-

-

-

B

B

-

B

-

-

-

BODYTALK

-

-

-

-

-

-

B

B

-

-

-

-

-

TRENDS/ TRENDS STYLE (Franstalige tegenhanger Tendances)

-

-

-

-

-

-

B

B

-

B

-

-

-

Steps

-

-

-

-

-

-

B

B

-

-

-

-

-

Sabato

-

-

-

-

-

-

B

B

-

-

-

-

-

DATANEWS

-

-

-

-

-

-

B

B

-

B

-

-

-

GRAFISCH NIEUWS (Franstalige tegenhanger Nouvelles Grafiques)

-

-

-

-

-

-

B

B

-

-

-

-

-

VERPAKKINGS- EN LABELMAGAZINE (Franstalige tegenhanger Emballages et Etiquettes Magazine)

-

-

-

-

-

-

B

-

-

-

-

-

-

M&C MAGAZINE

-

-

-

-

-

-

B

B

-

-

-

-

-

FISCOLOOG (Franstalige tegenhanger le fiscologue)

-

-

-

-

-

-

B

B

-

-

-

-

-

Sterck

-

-

-

-

-

-

B

B

-

-

-

-

-

De Streekkrant

-

-

-

-

-

-

R

R

-

-

-

-

-

DE ZONDAG

-

-

-

-

-

-

R

R

-

-

-

-

-

DE KRANT VAN WEST-VLAANDEREN

-

-

-

-

-

-

R

R

-

R

-

-

-

DE ARTSENKRANT (Franstalige tegenhanger Le Journal de Médecin)

-

-

-

-

-

-

B

B

-

-

-

-

-

BELGIAN ONCOLOGY NEWS

-

-

-

-

-

-

B

B

-

-

-

-

-

DE APOTHEKER (Franstalige tegenhanger Le Pharmacien)

-

-

-

-

-

-

B

B

-

-

-

-

-

AK hospitals

-

-

-

-

-

-

-

B

-

-

-

-

-

Roularta Digital

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

B

Roularta Local Media

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

B

Immovlan

-

-

-

-

-

-

-

B

-

-

-

-

-

TRV & RPS

-

-

-

-

-

-

-

B

-

-

-

-

-

BALANS (Franstalige tegenhanger Bilan)

-

-

-

-

-

-

-

B

-

-

-

-

-

STEPS

-

-

-

-

-

-

B

B

-

-

-

-

-

Autovlan

-

-

-

-

-

-

-

B

-

-

-

-

-

Gocar

-

-

-

-

-

-

-

B

-

-

-

-

-

Regiotalent

-

-

-

-

-

-

-

B

-

-

-

-

-

De Tijd (Franstalige tegenhanger l’Echo)

-

-

-

-

-

B

-

B

-

B

-

-

-

De Belegger

-

-

-

-

-

-

V

V

-

-

-

-

-

Mobilepremium

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

B

-

Buymedia

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

B

-

The Pool

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

V

-

Tabel 59: Overzicht merken Roularta Media Group nv


[298] Roularta Media Group, “ROULARTA WORDT 100% EIGENAAR VAN PLUS MAGAZINE EN VERKOOPT DUITSE KINDERBLADEN”, https://www.roularta.be/nl/over-roularta/persberichten/roularta-wordt-10..., 2 maart 2020.
[299] RINGtv, “Kanaal Z en Ring TV zijn voortaan buren”, http://www.ringtv.be/nieuws/kanaal-z-en-ringtv-zijn-voortaan-buren, 3 juli 2018.
[300] Mediaspecs, “Ziekenhuis- en Zorgkrant wijzigt naar HealthCare Magazine en er komt een Franstalige versie”, https://www.mediaspecs.be/ziekenhuis-en-zorgkrant-wijzigt-naar-healthcar..., 6 februari 2015.
[301] De Tijd, Haeck, P., “Roularta zet mes in regionale media”, 26 september 2019.
[302] Roularta Media Group, Belpaire, P., “#ROULARTACARES VOOR LEZERS EN ADVERTEERDERS.”, https://www.roulartamedia.be/nl/nieuws/roulartacares-voor-lezers-adverte....
[303] Roularta Media Group, Websites, https://www.roulartamedia.be/nl/merken/digitaal/websites.
[304] Roularta Media Group, Digitaal, https://www.roularta.be/nl/onze-merken/digitaal.
[305] Mediaspecs, “DPG Media pakt uit met sociaal adverteren: Xtra Social”, https://www.mediaspecs.be/dpg-media-pakt-uit-met-sociaal-adverteren-xtra-social/, 7 april 2020.
Mediaspecs, “Roularta Media start met Content To Commerce: doorplaatsing van social media posts op de Roularta sites”, https://www.mediaspecs.be/roularta-media-start-met-content-to-commerce-doorplaatsing-van-social-media-posts-op-de-roularta-sites/, 29 mei 2020.
[306] Roularta Media Group, “e-commerceplatform storesquare wordt stopgezet vanaf 28 februari 2020”, https://www.roularta.be/nl/over-roularta/persberichten/e-commerceplatfor..., 14 januari 2020.
[307] Roularta Media Group, “Roularta creëert Roularta Brand Studio en trekt Veerle Neyens aan”, https://www.roulartamedia.be/nl/nieuws/roularta-cre%C3%ABert-roularta-brand-studio-trekt-veerle-neyens-aan, 27 augustus 2018.