6.2. Structurele samenwerking met andere Vlaamse mediaorganisaties

6.2.1. De VRT laat haar samenwerkingsinitiatieven met de mediasector tweejaarlijks evalueren door een onafhankelijke deskundige, gekozen door zowel VRT als de Minister van Media. De evaluatie focust op de bijdrage van samenwerking aan (1) de maatschappelijke opdracht van de VRT (i.e. worden één of meerdere van de strategische doelstellingen 1 t.e.m. 5 beter vervuld?), (2) een kwalitatief sterke en diverse, economisch duurzame ontwikkeling van het media-ecosysteem, en (3) de concrete meerwaarde en/of kostenreductie voor de betrokken partners in de samenwerking (vanaf 2016, eerste rapportering in 2019)

Samenwerking met de externe productiesector

De VRT stelt dat ze in 2018 een onafhankelijk onderzoek liet uitvoeren naar haar economische meerwaarde. Die studie concludeerde onder meer: “VRT is de absolute motor van de Vlaamse onafhankelijke productiesector. De analyse bewijst dat (i) de VRT met een zeer grote diversiteit aan huizen samenwerkt (niet enkel tv, maar ook documentaire- en filmproducenten), (ii) dat de VRT voornamelijk met middelgrote en kleine huizen samenwerkt, (iii) die bovendien een DNA hebben dat sterk overeenkomt met de publieke waarden van de VRT, (iv) en voornamelijk Vlaamse bedrijven zijn. VRT zit op het vlak van uitbesteding aan de productiesector, bij de koplopers in Europa.”

De VRT stimuleert het Vlaamse medialandschap en draagt er in belangrijke mate toe bij dat de grote Vlaamse omroepen zich onderscheiden met een groot aandeel aan Vlaamse content. De omroep zorgt ervoor dat aan productiekant het Sociaal Charter voor de Audiovisuele sector door de onafhankelijke productie- en facilitaire sector wordt toegepast.

In de praktijk ondersteunde de VRT in 2018 op verschillende manieren de Vlaamse audiovisuele sector:

  • bestellingen bij onafhankelijke productiehuizen en
  • facilitaire bedrijven;
  • de besteding van ontwikkelingsgelden bij productiehuizen;
  • participeren aan coproducties (onder andere in samenwerking met het Vlaams Audiovisueel Fonds);
  • samenwerkingen met Vlaamse start-up.

Samenwerking met andere mediaspelers

De VRT werkt op verschillende vlakken samen met andere Vlaamse media-organisaties. Die samenwerkingen worden opgezet volgens een strikt kader. Dat bepaalt onder andere dat een samenwerking kan als dat een positieve impact heeft op het Vlaamse media-ecosysteem en op het realiseren van de maatschappelijke opdracht van de VRT.

Samenwerkingsovereenkomsten met Vlaamse media-organisaties

De VRT heeft verschillende samenwerkingsovereenkomsten met andere mediaspelers die actief zijn in het Vlaamse medialandschap. Enkele voorbeelden:

  • overeenkomsten met betrekking tot sport, zoals:
    • overeenkomsten met Medialaan, SBS Belgium en Proximus over het uitwisselen van sportcontent voor gebruik in nieuwsuitzendingen. De akkoorden met SBS Belgium en Proximus hadden ook betrekking op het inzetten van een Sporza-commentator.
    • Een samenwerkingsovereenkomst met Telenet over onder meer het gebruik van archiefbeelden en het inzetten van commentatoren/presentatoren (vooral rond veldrijden, Formule 1, Engels voetbal en de documentaire reeks Belgasport).
    • Een samenwerkingsovereenkomst met RTL over de wedstrijden van de Beker van België voetbal (Croky Cup).
    • overeenkomsten met betrekking tot het aanbod-op-aanvraag van VRT-programma’s met Proximus-TV en Telenet.
    • De openbare omroep werkte samen op programma-niveau. Zo liet de VRT bijvoorbeeld toe dat Bruzz gratis de Canvas-documentaire Chris Lomme: Een reverence kon gebruiken. Voor de reeks Kinderen van de kolonie werd redactioneel samengewerkt met De Standaard en uitgeverij Polis (voor een afgeleid boek). De VRT en Medialaan werkten samen voor de productie van De MIA’s (Eén), De gouden schoen (VTM) en Het gala van de gouden K’s (Ketnet) aangezien deze programma’s binnen een kort tijdsbestek op dezelfde locatie met hetzelfde basisdecor werden gemaakt. Radio 1 organiseerde met Knack een aantal regionale verkiezingsdebatten. Knack was samen met de VRT ook partner van Universiteit van Vlaanderen. Radio 2 was partner bij De Strafste Gentenaar, georganiseerd door Het Nieuwsblad. De ochtend (Radio 1) bood (vanaf september 2018) elke zaterdag aan hoofdredacteurs van Vlaamse kranten of nieuwssites de kans om een eigen verhaal toe te lichten en een selectie te presenteren uit het nieuws van andere nieuwsbronnen. VRT NWS werkte samen met De Standaard bij de lancering van de resultaten van Curieuzeneuzen (een burgeronderzoek naar luchtkwaliteit).
    • De VRT overlegde in 2018 op verschillende niveaus een aantal keer met Vlaamse regionale omroepen. Na gesprekken met de VRT-nieuwsdienst werden overeenkomsten bereikt met RTV, Bruzz, AVS, TV Oost, ATV en TV Limburg, onder andere over het uitwisselen van beeldmateriaal. De VRT-nieuwsdienst ontwikkelde daarnaast samenwerkingen rond concrete projecten, zoals een aantal over de beelduitwisseling van sportgebeurtenissen en de gemeente- en provincieraadsverkiezingen (zoals samenwerking van Radio 2-regioredacties met TV Limburg en Focus WTV over interviews van politici, en samenwerking met Bruzz over uitwisseling van uitslagen uit Brussel en artikels op Vrtnws.be). De openbare omroep was steeds bereid om kennis te delen met de regionale omroepen, bijvoorbeeld op het innovatie- en technologie-evenement Media Fast Forward.

Websyndicatie

De VRT stelde videofragmenten van haar programma’s ter beschikking van de Vlaamse uitgevers. Zo konden de online platformen van bijvoorbeeld Mediahuis en De Persgroep hun aanbod aanvullen met clips uit het VRT-aanbod. Dat had een positieve impact, enerzijds op het bereik van hun websites en anderzijds op het bereik van het VRT-video-aanbod.

Gezamenlijke acties

De VRT en andere mediaspelers werkten samen aan concrete “beleidsdossiers”, met name:

  • In Vlaanderen is een stappenplan opgemaakt om over te schakelen van FM- naar DAB+-uitzendingen. De VRT werkt mee aan de uitrol van dat plan. Dat doet ze onder andere samen met Medialaan NV, Mediahuis en Norkring NV.
  • In 2018 gebeurde een onderzoek en een nulmeting over digitaal luisteren. Dat kwam er dankzij een samenwerking tussen de VRT, Medialaan NV en onderzoeksbureau Ipsos, in opdracht van de Vlaamse overheid.
  • Voor de uitrol van de Radioplayer werkte de VRT samen met andere mediaorganisaties, zoals Mediahuis en Medialaan. Er werd daarvoor in 2018 een CVBA Digital Radio Vlaanderen opgericht.
  • De VRT werkte samen met andere Vlaamse mediagroepen rond verduidelijkingen met betrekking tot AVG.
  • De VRT stelt zich de vraag hoe ze kan evolueren naar een omroep die haar publieke opdracht kan vervullen in een lineaire en in een niet-lineaire omgeving. Daarbij bekijkt ze zowel haar content- als haar distributiestrategie, rekening houdend met haar financiering & inkomsten (binnen een gemengd financieringssysteem).

De VRT staat daarvoor ook open voor samenwerkingen met andere Vlaamse media-organisaties, zoals een gezamenlijk Vlaams aanbod-op-aanvraag-platform. De VRT voerde daarover in 2018 gesprekken met de andere Vlaamse omroepen en distributeurs. Ze bekeek samen met Medialaan of nieuwe valorisatiemodellen mogelijk zijn. De VRT vindt dat een samenwerkingsmodel breed gedragen moet zijn bij de Vlaamse omroepen en distributeurs.

Innovatie

De VRT werkte samen met Vlaamse (en Europese) mediabedrijven op het vlak van innovatie. Enerzijds voor projecten m.b.t. mediabeleving en anderzijds via VRT Sandbox voor het uittesten van nieuwe media-innovaties.

VRT Radio werkte mee aan ‘Audio is the next big thing’ van Medianet Vlaanderen, een evenement over podcasting, on demand luisteren, audio-assistentie, DAB+ en online audiodistributie. .

Samenwerking met andere publieke omroepen

Er werd zowel op contentvlak als op strategisch vlak in 2018 samengewerkt met diverse publieke omroepen in Europa:

  • De VRT en haar netten wisselden regelmatig kennis en inspiratie met NPO uit. Zo informeerde NPO de VRT over een plan van aanpak over het opzetten van een muziekonderzoek. Eén overlegde op strategisch niveau met NPO, onder andere over samenwerkingen en het opzetten van coproducties.
  • Eén stelde verschillende van haar fictiereeksen voor op Série Mania. Dat deed het net samen met RTBF. Ook met RTBF werd overlegd rond aanbod en mogelijke samenwerkingen.
  • De Belgodyssee-wedstijd voor jonge journalisten organiseerde VRT NWS samen met RTBF, L’Avenir en Metro.
  • De VRT werkte nauw samen met RTBF en NOS in het kader van het WK voetbal. Zo werden onder meer productiefaciliteiten gedeeld. Met RTBF werkte Sporza samen, onder andere voor de Europa League voetbal en de Memorial Van Damme.
  • De fictiereeks Over water (Eén) kwam tot stand in een coproductie met ZDF en met de steun van Stad Antwerpen en Haven Antwerpen.
  • Canvas overlegde meerdere keren met VPRO, BNNVARA en NTR over nieuwe coproducties.
  • De VRT en de Zweedse publieke radio SR deelden inzichten over het bereiken van jongeren.
  • Ketnet werkte samen met andere publieke omroepen voor de productie van verschillende animatiereeksen (Dropje (met AVROTROS (NPO)), Interstellar Ella (met BBC (Cheebies), TVO en YLE), Mironins (met TVE), Royals next door (met YLI)) en fictiereeksen (Dierendetectives (met NTR (NPO), ARD-ZDF), Lucas enzo (met RTBF (OUFtivi)). Ketnet overlegde rond strategie met NPO en France Télévision.
  • De Lage Landenlijst was een coproductie van Radio 1 met drie regionale omroepen uit Nederland: Omroep Brabant, de Limburgse L1 en Omroep Zeeland.
  • VRT NWS werkte samen met de Nederlandse collega’s van NOS. Waar dat mogelijk was, schakelt de VRT NWS correspondenten van NOS in.

De VRT was in 2018 een actieve partner binnen de EBU.

  • Samen met RTBF was de VRT gastheer voor de EBU Media Summit in Brussel.
  • Ketnet droeg bij aan het EBU Children Documentary Exchange-project waarbij documentaires (alle gemaakt vanuit het standpunt van kinderen) worden uitgewisseld tussen de publieke omroepen. Binnen het EBU Youth News Exchange-kader wisselden Ketnet en andere Europese omroepen expertise, strategie, beeldmateriaal en reportages van hun kinder- en jeugdjournaals uit. De netmanagers van de publieke kinderzenders kwamen samen op een EBU Children Experts Meeting om te discussiëren over strategie en een aantal gemeenschappelijke dossiers.
  • Aanbodsverantwoordelijken en programmamakers van Eén en Canvas namen deel aan het EBU-evenement Input waar publieke omroepen formats en programma’s aan elkaar voorstelden.
  • Eén werkte in EBU-verband samen rond de uitzending van het Eurovisiesongfestival. De zender wisselde informatie uit over digitaal programmeren binnen een EBU-samenwerkingsplatform. Een aanbodsverantwoordelijke van Eén gaf workshops over programmeringsstrategieën aan andere publieke omroepen.
  • Als lid van de EBU neemt VRT NWS deel aan de Eurovision News Exchange waarbij beelden, quotes en korte nieuwsreportages worden uitgewisseld. De VRT-nieuwsdienst bood ook zelf nieuwsreportages aan van gebeurtenissen in België. VRT NWS was actief in het bestuur van EBU News. Een VRT-journalist werd in 2018 verkozen tot vicevoorzitter van EBU News Committee (dat toeziet op de werking van EBU News en de belangen van de omroepen verdedigt). Ze is ook voorzitter van het Editorial Subcommittee, dat waakt over de inhoudelijke lijn van EBU News.
  • De hoofdredacteurs van de openbare omroepen kwamen samen om uitdagingen, moeilijkheden en evoluties van hun nieuwsdiensten te bespreken. Binnen EBU werkte de VRT samen met een aantal omroepen rond een onderzoeksproject om gemeenschappelijke journalistieke onderwerpen uit te werken.
  • In 2018 werd officieel een werkgroep van privacy professionals bij de diverse EBU leden opgericht. Deze groep komt viermaal per jaar samen, en heeft als doel het uitwisselen van kennis, ervaringen en goede praktijken met betrekking tot privacy vraagstukken bij openbaren omroepen. Bij de oprichting werd de VRT Data Protection Officer tot voorzitter verkozen.
  • Op vlak van innovatie werkte de VRT samen met EBU-partners. Dat gebeurde onder andere in het kader van Sandbox Hub. De VRT werkt samen met andere Europese publieke omroepen aan PEACH (Personalization for EACH) voor de ontwikkeling van een aanbevelingsalgoritme dat de filterbubbel (op de online-platformen) vermijdt en serendipiteit nastreeft.

De performantiemaatstaf (evaluatie) dient behaald te worden tegen 2019.