6.1. De VRT als hefboom voor een sterke audiovisuele sector en een opkomende digitale, creatieve sector in Vlaanderen

6.1.1. De VRT besteedt minimaal 15% van haar totale inkomsten exclusief ruil, Brussels Philharmonic en herstructureringskosten aan externe producties, evoluerend naar minimaal 18,25%

De VRT stelt dat ze in 2018 18,29% van de totale inkomsten in de Vlaamse productie- en facilitaire sector besteedde. De VRT besteedde 60,6 miljoen euro aan de Vlaamse productiesector en 15,5 miljoen euro aan de Vlaamse facilitaire sector.

De productiesector

De VRT besteedde in 2018 bij 61 verschillende leveranciers uit (voornamelijk) de televisieproductie- sector en uit de digitale sector. De belangrijkste leveranciers waren: De Mensen, Woestijnvis, Panenka, Eyeworks, 100.000 volts.tv, De Chinezen, Hotel Hungaria, Studio 100, Roses are blue, Sylvester, Liefhebbers, Het Nieuwshuis, Jonny De Pony, Geronimo, Koeken Troef, Pretpraters, Borgerhoff & Lamberigts TV, Schema Producties, Lecter Media, HH107, De Hofleveranciers, Deklat Binnen, Small Town Heroes en Wieni.

De VRT had in 2018 een raamovereenkomst met De Mensen. De VRT had een minderheidsparticipatie van 10% in het productiehuis De Chinezen voor vijf jaar. Die participatie eindigde in februari 2018. De verhouding tussen de VRT en De Chinezen is sindsdien dezelfde als die tussen de VRT en ieder ander Vlaams productiehuis.

De facilitaire sector

In 2018 ging 80% van de bestedingen in de facilitaire sector naar 33 verschillende leveranciers. De rest van de bestedingen gingen naar vele kleinere leveranciers. De belangrijkste leveranciers waren: Videohouse, Production Resource Group, Jan Verbeke producties, Vanhaeren Services & Scaffoldings, Het Huis, Nep Belgium, Eurogrip, Kadenza Media, Arf en Yes en Optionmedia.

Met 122 facilitaire bedrijven had de VRT een raamovereenkomst. Dat waren bedrijven in verschillende domeinen:

  • cameraploegen,
  • klankploegen,
  • decorbouwers,
  • postproductiehuizen,
  • commentatorcabines en cameraplatformen,
  • facilitaire toelevering (studio’s, reportagewagens, bijhorend personeel),
  • huur camerakranen,
  • huur audio(visueel) materiaal.

Media-invest Vlaanderen

Media Invest Vlaanderen (MIV) werd als een joint venture van de VRT en de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV begin 2018 opgericht. Met een portefeuille van 10 miljoen euro wil MIV investeren in ondernemingen die actief zijn in het ontwikkelen van mediacontent en/of -technologie, om zo de Vlaamse audiovisuele mediasector te ondersteunen en te stimuleren.

PMV en de VRT bundelen daartoe hun krachten en expertise. Met rendabele investeringen willen beide partners de professionalisering en het internationaal potentieel van de Vlaamse mediasector versterken. Bedrijven in de mediasector met groeiambities, een uitgebalanceerd team en een goed plan kunnen een beroep doen op MIV voor financiering. De joint venture investeert in bedrijven die hun maatschappelijke zetel in Vlaanderen of Brussel hebben en dit via (converteerbare) achtergestelde leningen, kapitaalparticipaties of een combinatie ervan. Bij elke samenwerking moet de ondernemer een eigen inspanning leveren, en moet een ‘derde partij’ een deel van de investering invullen (zoals een bank, investeringsfonds of de huidige aandeelhouders).

Media Invest Vlaanderen was in 2018 partner van Media Fast Forward. Verschillende ondernemers deelden hun ervaringen van hun zoektocht naar financiering voor hun onderneming. Daarnaast waren er sessies met ondernemers die hun businessplannen voorstelden aan het MIV-team (met VRT- en PMV-experten en –managers). De eerste investeringen werden sindsdien goedgekeurd. Media Invest Vlaanderen zal in de toekomst verschillende initiatieven nemen om haar bekendheid bij de Vlaamse media-ondernemers te vergroten.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.