5.2.3. Starters en KMO's helpen groeien

5.2.3.1. De VRT organiseert samenwerking met minstens 12 starters en KMO's per jaar (VRT Sandbox)

Binnen het omroepcentrum biedt VRT Sandbox een tijdelijke locatie en samenwerking aan startups, kmo’s binnen de mediasector, en andere innovatieve organisaties. Het initiatief heeft als doel nieuwe producten, diensten en werkprocessen binnen de VRT te demonstreren en testen. De openbare omroep stelt daarvoor haar productiesystemen, rechtstreekse contacten met medewerkers en gebruikers, en het VRT-netwerk van organisaties en Europese omroepen ter beschikking.

VRT Sandbox zette nationale en internationale samenwerkingen op met start-ups, scale-ups en innovatieve organisaties uit Vlaanderen. De ondernemingen konden terugvallen op de infrastructuur, de expertise, de technologische middelen en de contacten die de VRT heeft.

Dat de aanpak van VRT Sandbox een positieve meerwaarde heeft, blijkt uit de studie "De economische meerwaarde van de VRT." die uitgevoerd is door imec- SMIT, VUB en Flanders Business School, KU Leuven. Tussen 2015 en 2017 groeidende betrokken start-ups, mede onder impuls van VRT Sandbox, en verdubbelden ze hun bedrijfskosten (een goede indicator voor de groei van een bedrijf) op twee jaar tijd. De bedrijven haalden bovendien voor 19,7 miljoen euro nieuw kapitaal op.

VRT Sandbox ondersteunde in 2018 zestien start-ups en kmo’s. Zij kregen de kans om nieuwe content, diensten en werkprocessen binnen de VRT te demonstreren en te testen. Enkele voorbeelden:

  • Start-up Metachat bouwde een interactief platform voor het programma Pano op Eén. Na elke uitzending werden de berichten van kijkers gemodereerd door artificiële intelligentie. Dat gaf kijkers de kans om met elkaar in contact te komen en leverde tegelijkertijd feedback voor de redactie.
  • Door een samenwerking met start-up Selma.ai kreeg Eén een beter zicht op hoe ze haar nieuwsbrief kan personaliseren en een groter engagement kan verkrijgen bij abonnees met behulp van artificiële intelligentie.
  • Tijdens De grote Peter Van de Veire Ochtendshow op MNM heeft start-up Voizzup het aantal luisteraars, de luistertijd en de volumewijzigingen in de MNM-app gemeten. Deze dagelijkse metingen hielpen de radioredactie om content snel aan te passen en inhoudelijke en muzikale keuzes te maken.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.