5.1.4. Een belangrijke rol voor de mediagebruiker

5.1.4.1. De VRT biedt online gepersonaliseerd aanbod aan op minstens één van haar merken

De VRT tracht de relevantie en de gebruiksvriendelijkheid van haar aanbod voor een stuk te verhogen via een gepersonaliseerd aanbod. Online gepersonaliseerd aanbod werd gerealiseerd op VRT NU. VRT NU-bezoekers konden hun favoriete programma’s volgen en kregen een reeks andere programma’s aanbevolen. Deze worden vanuit een algoritme gegenereerd en beogen dat de VRT NU-kijker diverse content kan ontdekken.

Verdere stappen werden gezet in de opbouw van het gepersonaliseerd aanbod:

  • VRT-profiel: Het VRT-profiel werd over alle merken heen uitgerold. Dat gebeurde in het kader van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en om het gebruiksgemak te vergroten. De mediagebruiker kan zelf de data die de VRT van hem/haar bezit inzien. Hij/zij kan die aanpassen en bepaalde voorkeuren aangeven.
  • Analyse: De VRT meet het bereik van haar digitale aanbod. Dat moet helpen om de online diensten van de VRT te optimaliseren en beter af te stemmen op de behoeften van de mediagebruiker.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

5.1.4.2. Elk aanbodsmerk ontwikkelt minstens vier acties per jaar die inzetten op participatie en co-creatie met het publiek

De VRT stelt dat ze in 2018 op allerlei manieren het publiek bij haar activiteiten betrok. Enkele voorbeelden:

Op Eén was de show Iedereen tegen kanker te zien voor Kom op tegen kanker, waarin Vlamingen werden aangespoord om geld te doneren. Iedereen beroemd lanceerde de rubriek De dag, waarvoor mensen via de sociale media videofilmpjes uit hun dagelijkse leven instuurden. De seizoensfinale van Thuis was te bekijken op grote schermen, samen met de cast (in Hasselt, Antwerpen en Kortrijk). Eén organiseerde een online wedstrijd, waarbij twee acteurs van Thuis bij de winnaars naar de seizoensfinale gingen kijken. Thuis-kijkers konden online de tattoo van een van de personages op een eigen foto plaatsen. Voor Reizen Waes werd een online wereldkaart ontworpen, waarop men kon aanduiden welke landen men al bezocht had. Bij een Facebook Live konden kijkers (tijdens de eindejaarsweken) reageren met het oog op een date met een persoon die in beeld kwam.

Canvas organiseerde Dans met Hanne, een online wedstrijd voor niet-professionele dansgroepen. De kandidaten stuurden een introductiefilmpje in, waaruit tien ensembles werden gekozen voor de eigenlijke danswedstrijd. De winnaar mocht het voorprogramma van de liveshow van Hanne danst verzorgen op 12 februari 2019. Speel het hard was een online muziekwedstrijd (tweede editie), verbonden aan de reeks Thomas speelt het hard. Amateurmuzikanten werden aangezet om korte opnames van een eigen muziekuitvoering in te sturen. In Bozar hield Canvas een debat naar aanleiding van Kinderen van de kolonie, waar het publiek mee kon debatteren. Er konden eigen getuigenissen en foto’s in verband met het koloniale verleden ingestuurd worden. Canvaskijkers konden in juli naar Cinema Canvas waarvoor drie keer per week een film op een groot scherm in verschillende steden werd getoond. Muzikanten uit Mosul (waarvoor muziekinstrumenten werden ingezameld) speelden tijdens de Imagine Tour onder meer een concertavond in Flagey. Het publiek kon vragen stellen aan de muzikanten.

Voor het programma Heldenland toverde Ketnet, in samenwerking met buurtbewoners, een leeg plein in Tienen om tot een speelterrein op basis van suggesties van kinderen. Via de Fotofabriek in de Ketnet-app konden kinderen zelf foto’s creatief bewerken met teksten, kleuren en symbolen. Met Shout-out konden kinderen via de Ketnet-app of Ketnet.be live participeren met de uitzending. Ze konden in een veilige omgeving reageren met tekst of emoji’s. Via het livecenter konden kinderen meedoen aan spelletjes. In de Escape room die zowel op televisie als digitaal werd uitgezonden, konden ze een studiogast helpen om de kamer te ontsnappen. Met mobiliserende acties zoals Move tegen pesten, De pet op tegen kanker en de Nationale pyjamadag moedigde Ketnet mensen aan om zich te verenigen rond een bepaalde thematiek en daar op een positieve manier mee aan de slag te gaan. Ketnet musical ging op zoek naar jongeren die wilden meewerken aan een musical. 4eVeR, een “realistische fictiereeks”, was te volgen op een gloednieuwe 4eVeR-zone in de Ketnet-app en op Ketnet.be. Ketnetters konden er updates ontvangen met extra’s over de reeks en de personages. Ze konden er ook hun mening geven rond de thema’s uit de reeks. De verschillende evenementen van Ketnet versterkten de interactie tussen het merk en de gebruiker, en tussen gebruikers onderling. Voorbeelden zijn onder meer Het gala van de Gouden K’s, waarvoor Ketnetters konden stemmen voor hun favorieten, en Ketnet zomertour, waarbij kinderen konden deelnemen aan verschillende activiteiten.

Samen met deBuren hield Radio 1 vorig jaar een out-of- office-wedstrijd. Mensen konden een originele afwezigheidsassistent-boodschap insturen. In de aanloop naar de gemeente- en provincieraadsverkiezingen trok Jij Kiest bij Debecker langs heel wat kleinere gemeenten. Elke dag kwam een ander thema aan bod (zoals mobiliteit of integratie). Vooraf werd een oproep gedaan om te participeren en de reacties werden meegenomen in de uitzending. Ter plaatse kwamen mensen spontaan langs om een verhaal te vertellen. Samen met Knack organiseerde Radio 1 in de Vlaamse provinciehoofdsteden publieke debatten met de lokale kopstukken, waaraan een interactief gedeelte met het publiek verbonden was. Het merk ging met De schoonste van Claus bij zijn luisteraars op zoek naar de mooiste zin van schrijver Hugo Claus. Luisteraars konden hun stem uitbrengen voor stemlijsten zoals De lage landenlijst (lijst met de mooiste Nederlandstalige nummers) en Belpop (lijst met Belgische nummers). De programma’s Hautekiet en Bij Debecker traden dagelijks in dialoog met het publiek. Hautekiet trapt het af trok voor het afscheid van de presentator door Vlaanderen, met een wisselend fietsteam waarbij luisteraars konden meefietsen. Luisteraars, passanten en bezoekers kwamen aan bod op de plekken waar men halt hield.

Radio 2 ontmoette zijn publiek onder meer tijdens De eregalerij in Oostende, Zomerhit in Blankenberge en De 1000 klassiekers on tour in Roeselare, Heist op-den-berg en Tielt. Voorts was er de interactieve Tuindag in Bokrijk met activiteiten rond tuinieren. Met De weekwatchers, De zoete inval en De rechtvaardige rechters waren er live publieksuitzendingen. Tijdens muzikale themadagen en –weken, zoals De Vlaamse 100, 1000 klassiekers of De week van de jaren 80, konden de luisteraars online stemmen op hun favorieten. Naar aanleiding van een biopic over Will Tura lanceerde Radio 2 een oproep om foto’s te verzamelen. De vraag aan het publiek was: “bezorg ons (oude) foto’s waarop jij samen met Will Tura staat”. Tijdens de Burgemeestersmarathon 2018 ontvingen de vijf regionale redacties alle burgemeesters uit hun provincie. Er was telkens een Facebook Live waarop alle burgemeesters te zien waren en het publiek rechtstreeks vragen kon stellen. Ook bij Plage préférée waren regelmatig Facebook Lives te zien, telkens vanuit een andere badstad. Het publiek kon in de commentaarsectie reageren en vragen beantwoorden.

Tijdens de Klara publieksevenementen Klara in deSingel en Iedereen klassiek vanuit het Concertgebouw Brugge kon het brede publiek kennismaken met klassieke muziek en een breed palet aan muzikanten. Luisteraars konden hun stem uitbrengen voor De Klara top 100 (live vanuit het Radiohuis in Kortrijk). In maart vond het Klarafestival plaats, waar naast concerten plaats was voor uiteenlopende activiteiten zoals debatten en lezingen.

MNM sloeg met Marathonradio de tenten op tussen de studenten in Leuven. Vier MNM-dj’s gingen op pad om studenten te ondersteunen. Bekende Vlamingen, artiesten en VRT-journalisten en -experten dialogeerden via de sociale media met studenten. MNM ging op zoek naar De strafste school. Middelbare scholen in Vlaanderen stuurden een zelfgemaakt filmpje door ter inschrijving. Tijdens verschillende muziekweken zoals de MNM1000, Teens en Sing Your Song500 bepaalde de luisteraar de platenlijst. Tijdens Sing Your Song Live konden luisteraars in de zomer meezingen met een live muziekgroep. MNM Rising Star (zangtalent dat door vrienden werd ingeschreven) en Start to dj (waarvoor dj-talent zich kon inschrijven) waren acties om jong muzikaal talent te ontdekken. Via de MNM talentendagen en Student Late Night ging MNM op zoek naar radiotalent. Deelnemers van MNM talentendagen konden zich inschrijven via Mnmzkttalent.be.

Studio Brussel organiseerde de muzikale talentwedstrijd De nieuwe lichting, waarvan de luisteraars de winnaar konden kiezen. De jaarlijkse talentwedstrijd Studio dada was het opleidingstraject waarmee Studio Brussel op zoek ging naar nieuwe mediatalenten. De luisteraars konden hun eigen voorkeuren leveren voor de muzikale hitlijsten op Studio Brussel zoals De 100 van eigen kweek (de 100 beste Belgische platen), De zwaarste lijst (de 66 beste zware gitaarplaten) en De tijdloze (de 100 ultieme tijdloze nummers). Naar aanleiding van de video-reeks 18 in 18 (over mensen die voor het eerst gaan stemmen) besteedde Studio Brussel een hele week aandacht voor jonge stemmers op de radio, waarbij jongeren mee konden debatteren over allerhande thema’s.

VRT NWS organiseerde een publieksevenement onder de naam VRT NWS Connect. Jijkiest.be was een digitaal platform waarop Vlamingen voorstellen konden indienen om het leven in hun woonomgeving te verbeteren. VRT NWS organiseerde de interactieve gespreksavond Pano live over armoede in Vlaanderen. Het publiek kon vragen stellen aan de makers van de reportage, experten en ervaringsdeskundigen. De VRT-nieuwsdienst werkte samen met de Europese Commissie voor de Europese Burgerdialoog. De eerste vicevoorzitter van de Commissie en de Vlaams minister-president gingen in dialoog met elkaar en met het publiek. De Burgerdialoog werd gepresenteerd en gemodereerd door VRT-journalisten.

Sporza organiseerde de Sporza fietsvakantie, met onder meer workshops over fietsmechaniek. Het merk ondersteunde een eigen e-sports-evenement (Sporza XmasCup), waar gamers FIFA 19 of Rocket League speelden. De rubriek Vraag het aan Michel en José beantwoordde vragen van kijkers tijdens de Ronde van Frankrijk via de sociale media. Er waren regelmatig interactieve Facebook Live-sessies over uiteenlopende onderwerpen, zoals het WK veldrijden of de perikelen rond bepaalde scheidsrechters in het Belgisch voetbal. Op Sporza.be konden voetballiefhebbers de wereldbekerwedstrijden “voorspellen” via de WK-pronostiek en het ultieme WK-team samenstellen via de Sporza WK-manager.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.