5.1.3. Maximale deelbaarheid en aanbod op verschillende platformen

5.1.3.1. De VRT maakt het short form digitale aanbod waarvoor ze over de nodige rechten beschikt, 100% deelbaar voor individuele mediagebruikers en niet-commerciële actoren (tegen 2020)

De VRT moet tegen 2020, volgens de beheersovereenkomst, haar short form digitaal aanbod (fragmenten van het audiovisuele en audio-aanbod) 100% deelbaar maken voor individuele mediagebruikers en niet-commerciële actoren.

De VRT streefde ernaar om alle korte fragmenten die digitaal aangeboden worden, deelbaar te maken. De omroep kon dus in 2018 reeds een deel van zijn aanbod op die manier ter beschikking stellen. Via het VRT-syndicatieplatform stelde ze een ruime selectie videofragmenten ter beschikking aan Vlaamse mediapartners. Op het platform waren onder meer fragmenten uit Zelfde deur, 20 jaar later (Eén) en De weekenden (Canvas) te zien. Alle programma’s van Ketnet waren gratis beschikbaar op de website, VRT NU, de Ketnet-app en de Ketnet Junior-app. Daar was naast het lineaire aanbod ook extra aanbod te zien. Ook Canvas en Eén boden digitaal extra materiaal aan, onder meer bij Thuis (Eén) Kinderen van de kolonie (Canvas), De klas (Eén), Down the Snow als aanvulling op Down the Road (Eén), Hanne danst (Canvas) en Voor de mannen (Canvas).

De performantiemaatstaf dient behaald te worden tegen 2020.