4.3. 'VRT' als kwaliteitslabel voor het gehele aanbod en koepel voor digitaal aanbod

4.3.1. De VRT rapporteert jaarlijks over haar beleid inzake kwaliteit, onpartijdigheid, beroepsethiek en integriteit

Kwaliteit

De VRT streeft naar kwaliteit op verschillende vlakken:

a) het realiseren van sociaal-maatschappelijke relevantie (publieke meerwaarde);

b) het inspelen op de behoeften van de mediagebruikers (functionele kwaliteit).

Publieke meerwaarde

  • Beroepsethiek

Elders in dit document worden de beroepsethische kaders uitvoerig beschreven. Mede hierdoor heeft de Vlaamse mediagebruiker een groot vertrouwen in de VRT: in een onderzoek bij Vlaamse mediagebruikers zegt 73% van de Vlamingen (veel) vertrouwen te hebben in de VRT.

Het onderzoeksbureau GfK voerde tussen 12 en 19 november 2018 een onderzoek uit bij 1.363 Vlamingen van 15 jaar en ouder over het vertrouwen dat ze hebben in het informatieaanbod van VRT en andere nieuwsmedia, en in de VRT als instelling. Daarmee is de VRT nog steeds een van de instellingen waar de Vlaming het meest vertrouwen in heeft.

  • Maatschappelijke impact

De maatschappelijke impact is een belangrijke drijfveer doorheen het gehele aanbod van de VRT.

71% van de Vlamingen vond het in 2018 belangrijk dat Vlaanderen een eigen publieke omroep heeft en een ruime meerderheid (57%) geloofde in de positieve impact die VRT heeft op onze samenleving. Het onderzoek over Vlaamse verankering werd uitgevoerd door het onderzoeksbureau GfK, tussen 12 en 19 november 2018 bij 1.363 Vlamingen van 15 jaar en ouder. Hierbij geeft 65% aan de VRT te zullen missen indien zij niet meer zou bestaan.

Op zowel de stelling “De VRT laat toe mijn algemene kennis te vergroten” als “De VRT helpt me up-to-date te blijven over wat er gebeurt” scoorde de publieke omroep 7,3 op 10.

De VRT onderzocht de impact die specifieke programma’s hebben. Zo zei bijvoorbeeld 24% van de Vlamingen dat het Eén-programma Taboe hen aan het denken heeft gezet en voelde 30% van de Vlaamse studenten zich persoonlijk gesteund door de MNM-actie Marathonradio.

De VRT bevraagde kijkers, luisteraars en surfers over de impact die ze ervaren bij het gebruik van het aanbod. Volgende stellingen kwamen daarbij naar voor:

  • Op de stelling “De VRT prikkelt mijn interesses op vlak van cultuur” was er een score 6,4 op 10.
  • Op de stelling “Ik zou minder weten over onze Vlaamse cultuur als de VRT niet zou bestaan” behaalde de VRT een score van 6,3 op 10.
  • Diversiteit

De VRT streeft naar diversiteit in beeldvorming (cf. supra), toegankelijkheid (cf. supra) en in het personeelsbestand (cf. infra);

  • Onderscheidend aanbod

De VRT biedt een onderscheidend aanbod vanuit de kernopdrachten informatie, cultuur en educatie (cf. hoofdstuk 2); en ontspanning en sport vanuit publieke meerwaarde (cf. hoofdstuk 3).

  • Innovatie

In 2018 werkte de innovatie-afdeling van de VRT (VRT Innovatie) aan nieuwe technologieën, duurzame “workflows” en thema’s als cocreatie, databeheer en personalisatie om een persoonlijker en interactiever aanbod te creëren.

Innovatie wordt bij de VRT mogelijk gemaakt door eigen middelen, financiële steun van het Google Digital News Initiative en subsidies van de Europese Comissie via het project Horizon 2020 en het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Uit een studie uitgevoerd door imec- SMIT, VUB en Flanders Business School, KU Leuven bleek dat de inspanningen van de VRT in onderzoeksamenwerkingen een hefboomeffect voor de Vlaamse economie genereren: de investering van de VRT van 6,03 miljoen euro levert over een periode van tien jaar (2011-2020) een economische meerwaarde op van 15,76 miljoen euro op voor Vlaanderen.

VRT Innovatie werkte in 2018 aan zestien onderzoeksprojecten, waarvan drie nieuwe goedgekeurd werden voor subsidiëring door de Europese Commissie en het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Publieke omroepen (zoals BBC, IRT en RAI), onderzoeksinstellingen en universiteiten (zoals imec en VUB), en Vlaamse en internationale mediapartners (zoals Mediahuis en The Walt Disney Company) waren de partners van de VRT voor deze projecten.

VRT Innovatie nam deel aan het Europees Technologieplatform New European Media, de EBU Research Group en de Raad van Bestuur van de Big Data Value Association (een Europese publiek-private samenwerking).

  • Vlaamse verankering

Het onderzoek over Vlaamse verankering werd uitgevoerd door het onderzoeksbureau GfK, tussen 12 en 19 november 2018 bij 1.363 Vlamingen van 15 jaar en ouder.

Hieruit blijkt dat het kijken naar Vlaamse tv-programma’s van belang was voor 87% van de Vlamingen die hierover een mening hadden. Eén bood de meeste Vlaamse programma’s aan volgens 41% van de Vlamingen. Het aanbod aan Vlaamse kinderprogramma’s bij de VRT bleek voldoende voor
81% van de Vlamingen met een mening. 77% van de respondenten gaf te kennen dat Vlaamse fictie voldoende aan bod kwam en 76% oordeelde dat de VRT voldoende aandacht had voor Vlaamse cultuur.

70% van de Vlamingen die hierover een mening hadden, vond dat de VRT voldoende aandacht had voor Vlaamse muziek. Radio 2 was volgens 50% van de respondenten die hun mening gaven de Vlaamse radiozender die het meest inzette op Nederlandstalige muziek. 13% van de ondervraagden stelde dat Radio 1 het vaakst Nederlandstalige nummers draait.

De VRT scoorde 6,9 op 10 op de stelling “De VRT weerspiegelt het echte Vlaamse leven goed” en 7,3 op 10 op de stelling “De VRT is een voorbeeld van correct taalgebruik”

Functionele kwaliteit

De VRT streeft ernaar om met haar aanbod tegemoet te komen aan de behoeften van de mediagebruikers. Het realiseren van deze functionele kwaliteit is af te leiden uit verschillende dimensies:

  • Bereik:

De VRT wil zoveel mogelijk mensen bereiken, los van hun afkomst, leeftijd, geslacht of opleidingsniveau. Zowel met het totale aanbod (totaalbereik en bereik per doelgroep), als met het volledige informatieaanbodbereikt de VRT een groot aandeel van de bevolking. Volgens de beheersovereenkomst moet de openbare omroep 85% van de totale bevolking in Vlaanderen bereiken en 75% van elke relevante bevolkingsgroep. Dat doel wordt over de hele lijn gehaald. In 2018 bereikte de VRT met haar aanbod op weekbasis 88,7% van de Vlaamse bevolking (15 jaar en ouder) (cf. supra).

  • Uit CIM|GFK-Audimetrie – VRT-Studiedienst cijfers blijkt dat gemiddeld 2.666.339 Vlamingen per dag bereikt werden door de VRT-televisienetten samen. De VRT-televisie haalde een marktaandeel van 37,3%. De Vlaming (ouder dan 4 jaar) besteedde gemiddeld 1 uur en 49 minuten per dag aan de VRT-zenders (inclusief de uitgesteld bekeken programma’s). 86,1% van de tv-uitzendingen van VRT werden in 2018 live bekeken en 13,9% uitgesteld (tot zeven dagen na de uitzending).
  • Eén haalde een marktaandeel van 30,4%; voor Canvas was dit 5,5% en Ketnet haalde een maktaandeel van 1,4%.
  • Het aantal accounts op het online videoplatform VRT NU steeg naar 1.542.167. Dit blijkt uit cijfers van Comscore/Adobe Analytics. In augustus werd VRT NU ook als app gelanceerd. Deze werd in totaal 233.564 keer gedownload en in de maand december was de app reeds goed voor 19,6% van het totaal aantal gestarte VRT NU-video’s. In totaal werden er 52.799.274 video’s gestart op VRT NU (zowel aanbod-op-aanvraag als livestreams).
  • De VRT was aanwezig op sociale media, waar ze onder andere videofragmenten deelde. Op Facebook werd 351.393.727 keer een VRT-videofragment gestart en op YouTube werden 195.972.048 starts geregistreerd. Dit blijkt uit cijfers van Engagor/YouTube.
  • Uit cijfers van de VRT Studiedienst en de CIM-radiostudie (gebaseerd op de groep Vlamingen van 12 jaar en ouder) blijkt dat de VRT-radionetten samen dagelijks 3.095.876 Vlamingen (55,7%) of wekelijks 4.073.030 Vlamingen (73,3%) bereikten.
  • In 2018 was Radio 2 de zender met het grootste marktaandeel (30,5%). Studio Brussel, MNM en Radio 1 haalden op jaarbasis een marktaandeel van respectievelijk 11,1%, 10,0% en 7,9%. Klara haalde een marktaandeel van 2,7%. De VRT-radionetten samen (Klara Continuo, MNM Hits, MNM UrbaNice, De Tijdloze en VRT NWS inbegrepen) haalden een totaal marktaandeel van 63,2% in 2018.
  • Eind december waren de verschillende apps van VRT-radio in totaal al 1.128.751 keer gedownload. (Bron: Comscore/Adobe Analytics)
  • 1.217.037 unieke bezoekers bezochten dagelijks een van de VRT-websites en/of VRT-apps. (Bron: Comscore/Adobe Analytics) Door het jaar heen was er een vrij stabiel bereik, met pieken in juni (onder meer door het WK voetbal) en december (met gemiddeld 1.340.706 bezoekers per dag, onder meer door De warmste week en veel bezoekers voor VRT NU en de online diensten van VRT NWS).

Het surfen naar de VRT-websites en het gebruik van de VRT-apps gebeurde in 2018:

  • door gemiddeld 28,8% via pc of laptop;
  • door gemiddeld 56,4% via smartphone;
  • door gemiddeld 14,9% via tablet
  • Waardering:

De kijker waardeerde in 2018 volgende Eén-programma’s het meest: een aflevering van Down the Road (9,0), een aflevering van Radio Gaga (9,0) en het reisverslag van Down the Snow (9,0).

Op Canvas kregen deze programma’s de hoogste waarderingsscores: een aflevering van Italy’s invisible cities (9,0), een aflevering van Wild Galapagos (8,9), een aflevering van Planet earth II (8,9) en een aflevering van Blue planet (8,9).

De mediagebruikers waardeerden het aanbod van VRT-Radio. Uit de waarderingsmonitoring bij mediagebruikers leverde dat volgende waarderingscijfers op: Radio 1: 8,1; Radio 2: 8,3; MNM: 8,0; Studio Brussel: 8,1 en Klara: 8,1. Per zender werden volgende programma’s het hoogst gewaardeerd: Studio Brussel Was het nu 80, 90 of 2000 (8,7), Radio 2 De week van Dirk (8,9), Radio 1 Retro (8,8), MNM Marathonradio (8,6) en Klara Klara live (8,7).

  • Feedback van klanten:

De VRT-klantendienst ontving in 2018 8.612 klachten. 30.141 contacten werden geregistreerd.(zie ook: https://www.vrt.be/nl/over-de-vrt/prestaties/klachtenrapport/ )

De stijging van het aantal klachten en klantencontacten is het gevolg van verschillende factoren.

  • In 2018 registreerde de VRT-klantendienst 9.660 contacten op het vlak van technologie. Daarvan waren er 3.006 klachten.
  • De VRT ontving over de DVB-T-afschakeling verschillende tweedelijnsklachten die eerder bezorgd werden aan de Vlaams minister van Media en de Vlaamse ombudsman.
  • Op 25 mei 2018 trad de Algemene Verordening Gegevensbescherming in werking. De VRT-klantendienst stond in voor het beantwoorden van alle vragen over het nieuwe privacybeleid bij de omroep. Daartoe werd een speciaal contactformulier ontwikkeld. Via deze weg kreeg de VRT in 2018 42 vragen over privacy.
  • De klantendienst ontving 8.605 vragen over het media-aanbod (waarvan het meest over Eén en Radio 1). Het aantal klachten over het aanbod daalde naar 874 in 2018. Het aantal klachten over de programmering van de aanbodsmerken steeg tot 365 klachten. De toename was het gevolg van het niet respecteren van programmatijden (waardoor privé-opnames niet volledig waren), de wijzigingen aan het uitzendschema naar aanleiding van het WK voetbal en de federale regeringscrisis in het najaar. (Daarnaast werden 635 vragen over de programmering beantwoord.)
  • Het aantal beroepsethische klachten (met uitzondering van de klachten met betrekking tot de nieuwsdienst) daalde tot 374. De klachten hadden betrekking op tal van onderwerpen (onder andere over verkeersveiligheid, alcoholgebruik, dierenleed en onrechtmatig beeldgebruik).
  • Naar aanleiding van een “drukke” sportzomer ontving de VRT extra vragen (2.391) en klachten (615). Technische problemen met betrekking tot het bijwonen van de omkaderingsprogramma’s bij het WK voetbal waren daarvan de grootste oorzaak.
  • De VRT-klantendienst registreerde 2.600 contacten over de nieuwsdienst. 816 daarvan waren klachten. Dat aantal steeg met 44,9% (zonder duidelijke reden).

De nieuwsombudsman beantwoordde in 2018 4.795 publieksreacties. Daarvan waren er 2.831 een klacht. De televisiekijker en de radioluisteraar vonden in 2018 meer hun weg naar de nieuwsombudsman. Het aandeel klachten over de nieuwswebsite Vrtnws.be daalde verhoudingsgewijs.

Zowel in het binnen- als in het buitenland wordt het aanbod van de VRT gewaardeerd en dit zowel door mediagebruiker als de sector. Getuige daarvan zijn de prijzen en nominaties die ook in 2018 de VRT te beurt vielen. Deze zijn in bijlage 13 opgenomen.

Onpartijdigheid

Onpartijdigheid is een van de kernwaarden van de VRT-journalistiek. De ombudsman van VRT NWS waakt vanuit zijn functie mee over de onpartijdigheid van de nieuwsdienst. In 2018 ontving de nieuwsombudsman 724 klachten over (vermeende) onpartijdigheid. Dat had wellicht te maken met de toenemende bekendheid van de ombudsman, een functie die pas in 2017 werd gecreëerd. Relatief gezien daalde het aandeel partijdigheidsklachten in het totale aantal klachten trouwens naar 26,0%. Veel van die klachten hadden te maken met specifieke gebeurtenissen, zoals een voorzittersdebat in De zevende dag, de Pano-reportage Wie is Schild & Vrienden echt? en de berichtgeving over het VN-migratiepact en de daaropvolgende federale regeringscrisis. Van alle partijdigheidsklachten werd 5,0% gegrond verklaard. De nieuwsombudsman gaf 18 workshops aan 165 medewerkers van de VRT-nieuwsdienst. Daarbij focuste hij op de publieksreacties inzake (on)partijdigheid en zijn analyse daarvan. Die analyse werd ook besproken met de hoofdredactie, de eindredacteurs en de themaverantwoordelijken.

Naast de algemene bepalingen over onpartijdigheid hanteerde de VRT specifieke gedragsregels tijdens een eigen ingestelde sperperiode in de aanloop naar de verkiezingen. Die regels golden voor alle personeelsleden van de VRT. De sperperiode was opgedeeld in twee periodes:

  • Vanaf 2 juli t.e.m. 31 augustus moest in alle programma’s/producties, items en berichten nog meer dan anders gewaakt worden over de onpartijdigheid, het innemen van politieke standpunten en mogelijke verkiezingspropaganda. Het optreden van politici in niet-nieuwsdienstprogramma’s werd strikt gereglementeerd.
  • Vanaf 1 september t.e.m. de verkiezingsdag (14 oktober) konden politieke gasten alleen aan het woord komen in programma’s, producties en items die onder de redactionele verantwoordelijkheid van de hoofdredactie van de nieuwsdienst vielen.

Beroepsethiek

Het beroepsethisch kader, de opleiding en bewustwording rond ethiek, de adviezen en de klachten met betrekking tot de programma’s van de VRT nieuwsdienst, zijn reeds eerder in dit document besproken.

Voor wat betreft de andere programma’s zijn er aangepaste richtijnen. Het Programmacharter bevat de deontologische richtlijnen voor alle programma’s die niet geproduceerd worden door VRT Nieuws. Het Programmacharter en de manager beroepsethiek spelen beiden een rol binnen het beroepsethisch kader van de openbare omroep.

Kader

Het redactiestatuut van de VRT-nieuwsdienst met inbegrip van de deontologische code voor de journalisten bij de VRT garandeert dat VRT-journalisten onafhankelijk kunnen werken, los van commerciële, groeps-, persoonlijke en politieke belangen. Het statuut bundelt ook de deontologische richtlijnen voor de journalisten. De basiswaarden voor de VRT-journalistiek zijn betrouwbaarheid, kwaliteit, accuraatheid, onafhankelijkheid van politieke partijen, drukkingsgroepen en commerciële belangen, onpartijdigheid en diepgang. Het beroepsethisch kader wordt bewaakt door het college van hoofdredacteurs van VRT NWS en de deontologische adviesraad.

Het programmacharter bundelt de beroepsethische richtlijnen voor alle programma’s die niet geproduceerd worden door VRT NWS. Dat charter beschrijft de verantwoordelijkheden en plichten van de medewerkers en hun rechten inzake redactionele vrijheid. De programmacharterraad waakt over het beroepsethisch kader en de toepassing ervan. Hij is samengesteld uit 19 vertegenwoordigers van de VRT-mediamakers. De raad stelt aanpassingen aan het programmacharter voor, onderzoekt beroepsethische kwesties en is het klankbord en het controleorgaan voor de manager beroepsethiek en integriteit. De raad vergaderde in 2018 elf keer.

Het programmacharter bestond in 2018 tien jaar en de programmacharterraad voelde de noodzaak om de passages rond fictie te verduidelijken, meer bepaald met een definitie van fictie en een betere omschrijving van de mogelijke impact die fictie heeft op publiek en maatschappij. De aanpassingen legden onder andere meer nadruk op grondige research bij realistische verhaallijnen en omzichtigheid omtrent thema’s zoals drugs en zelfmoord. Daarnaast werden het thema ‘duurzaamheid’ en ‘de 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de VN’ ingeschreven in Het programmacharter. De aanpassingen hadden tot doel de mediamakers bewuster te doen omgaan met de ecologische voetafdruk van hun productie.

Opleiding en bewustwording

De adviesraad gaf alle medewerkers van VRT NWS deontologische tips via e-mail, onder andere over het gebruik van archiefmateriaal, over de identificatie van verdachten en over het onherkenbaar maken van mensen die zijdelings betrokken waren bij een gerechtelijk onderzoek. Daarnaast was er een interne campagne voor de hele nieuwsdienst over cumuls en nevenactiviteiten en de deontologische richtlijnen daarover. Verder volgden 59 medewerkers van VRT NWS een opleiding “beroepsethiek in de praktijk”, waarbij aan de hand van voorbeelden uit de praktijk inzicht werd gegeven in de deontologische regels.

De manager beroepsethiek en integriteit is verantwoordelijk voor het dagelijkse advies en de algemene coördinatie van de beroepsethische regels voor alle niet-nieuwsdienstprogramma’s en -onlinediensten. Zij rapporteert maandelijks aan het directiecollege, aan de directie Media & Productie en aan de programmacharterraad.

126 medewerkers kregen een workshop integriteit of beroepsethiek, op maat van hun net, programma, project of functie. 100 gebruikers van een nieuwe toepassing voor onkostenverwerking kregen een toelichting over integriteit. Op de “welkomdag” voor nieuwe medewerkers stonden integriteit en beroepsethiek op de agenda.

Er liepen in 2018 interne bewustmakingscampagnes over grensoverschrijdend gedrag, verkiezingsrichtlijnen, diefstal en het aanvaarden van geschenken.

Klachten en beroepsethiek

Om beroepsethische klachten van mediagebruikers te bespreken en de antwoorden te evalueren was er regelmatig overleg tussen de klachtencoördinator, de nieuwsombudsman, de voorzitter van de programmacharterraad, de juridische dienst en de manager beroepsethiek.

Iedereen die een klacht indiende bij de VRT-klachtencoördinator en de nieuwsombudsman, kreeg een antwoord met een toelichting of verantwoording bij de gebeurtenissen, keuzes of beslissingen die de aanleiding vormden van de klacht. Indien bleek dat de VRT of haar medewerker(s) een fout hadden begaan, dan werd dat toegegeven en bood de VRT haar verontschuldigingen aan.

Integriteit

Het integriteitscharter en De integriteitscode vormen samen de morele leidraad voor iedereen die bij de VRT werkt. In het charter staan de basisprincipes die de VRT hanteert omtrent democratie, mensenrechten en diversiteit. Daarnaast bevat het de richtlijnen voor de medewerkers om discriminatie, racisme, seksuele intimidatie en grensoverschrijdend gedrag tegen te gaan. De code gaat over de toepassing van het charter in de praktijk. In 2018 werd de integriteitscode aangepast en een integriteitsrichtlijn voor externe stemmen en gezichten ingevoerd.

De VRT zette in op professionalisering van het integriteitsbeleid. Er werd een integriteitscommissie

opgericht met de integriteitscoördinator en vertegenwoordigers vanuit de juridische dienst, de directie human resources en de interne audit. De commissie fungeert als een klankbord en een controleorgaan voor de integriteitscoördinator. Ze evalueert adviezen, waakt over de toepassing van de integriteitscode en volgt vertrouwelijke meldingen mee op.

Medewerkers die inbreuken tegen de integriteitscode willen melden, doen dat in eerste instantie bij de eigen leidinggevende of diens hiërarchische overste. Leidt dat niet tot een gewenst resultaat, dan kunnen ze een interne klachtenbehandelaar aanspreken. Dat zijn de specifiek aangestelde vertrouwenspersonen, de preventieadviseur en de integriteitscoördinator.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

4.3.2. De VRT ontwikkelt een overkoepelend digitaal contentplatform onder het koepelmerk 'VRT'

De VRT biedt een brede en gediversifieerde portfolio van merken aan, ieder met hun eigen specifieke opdracht en aanbod. De merkenportfolio van de VRT bevat aanbodsmerken, submerken en dienstverlenende merken.

  • De aanbodsmerken van VRT zijn Eén, Canvas, Ketnet, Radio 1, Radio 2, Klara, Studio Brussel, MNM, VRT Nieuws en Sporza. Deze aanbodsmerken hebben een eigen missie, al dan niet gericht op een bepaalde doelgroep of een specifiek publiek domein.
  • Onder submerken vallen de programmamerken zoals Dagelijkse kost, themamerken zoals De warmste week en gezichten zoals Rudi Vranckx. Deze submerken dragen impliciet bij aan de realisatie van de publieke opdracht inzake informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport.
  • De dienstverlenende merken zijn merken met een servicegericht karakter met betrekking tot de mediaconsumptie zoals het videoplatform VRT NU.

De diverse aanbodsmerken van de VRT vervulden in 2018 op complementaire manier de publieke opdracht van de openbare omroep, met bijzondere aandacht voor informatie, cultuur en educatie. Ze werkten aan verschillende uitdagingen, zoals de verdere digitalisering van het aanbod, het beter bereiken van jongeren en het streven naar kwaliteit en diversiteit in het aanbod.

De omroep speelde zijn merknaam ‘VRT’ uit als een kwaliteitslabel voor zijn publieke aanbod, en ontwikkelde haar overkoepelend digitaal contentplatform onder het koepelmerk ‘VRT’ verder uit. Dat gebeurde enerzijds in de communicatie van de omroep (via diverse mediakanalen en andere contacten met het brede publiek) en anderzijds door het koppelen van de merknaam met het informatie-aanbod (VRT NWS) en het online videoplatform (VRT NU). Eerder werd in 2016 een nieuwe versie van de VRT-bedrijfswebsite vrt.be ontwikkeld.

Daarnaast werd een strategische oefening uitgevoerd waarbij werd nagegaan op welke wijze VRT op een efficiënte manier haar content kan aanbieden, gebruik makend van overkoepelende platformen. Daarin wordt onderzocht of en hoe online content beschikbaar kan gemaakt worden met een gezamenlijk productie- en publicatieplatform waarbij de websites van de radio- en tv-merken functioneel dichter zullen aansluiten bij respectievelijk Radioplus en VRT NU.

De VRT stelt dat in de huidige omgeving het creëren van een extra bijkomende overkoepelende site naast de reeds bestaande sites niet aangewezen is. Om van hieruit de mediagebruiker op een eenvoudige en transparante wijze in contact te laten komen de VRT-content is het eerder aangewezen om voor de bestaande platformen in te zetten op het crosslinken tussen de merken om een ‘journey’ doorheen de content van de diverse merken aan te bieden.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.