SD 3.1. Ontspanning | Vlaams, verbindend en kwaliteitsvol

Ontspanning is een cruciale component inzake sociale cohesie en het samenbrengen van mensen. De VRT brengt kwaliteitsvolle ontspanning. Ze neemt informatieve, culturele en/of educatieve elementen op in ontspannende programma's. Voorts investeert de VRT in ontspannende programma's die belangrijke maatschappelijke thema's op de kaart zetten of deze bespreekbaar maken.

3.1.1. Minstens vier aanbodsmerken maken belangrijke maatschappelijke thema's bespreekbaar in kwaliteitsvolle en ontspannende programma's

De VRT stelt dat de VRT-zenders ontspanning brachten onder verschillende vormen. Daardoor ondersteunde de VRT haar bereik van haar informatie-, cultuur- en educatief aanbod. Daarenboven hadden verschillende ontspanningsprogramma’s informatieve, culturele en educatieve elementen in hun aanbod.

De VRT vindt het belangrijk om maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken in kwaliteitsvolle en ontspannende programma’s. Dat deed ze in 2018 in verschillende programma’s, zoals:

Verschillende maatschappelijke thematieken kwamen aan bod in de dagelijkse programma’s op Eén: Thuis, Iedereen beroemd en Van Gils & gasten. Verschillende reeksen kaarten een bepaalde maatschappelijk thema aan: de fictiereeks Gevoel voor Tumor (over leven met kanker), de realityreeks Down the Road (over jongeren met het downsyndroom), Taboe (over mensen uit een minderhedengroep), Vandaag over een Jaar (over mensen met een persoonlijk doel, bijvoorbeeld niet meer stotteren) en Mij overkomt het niet (over daders van onder andere verkeersongelukken).

Op Canvas was er plaats voor maatschappelijke thema’s in onder meer De weekenden (over mensen voor wie 2018 een speciaal jaar werd) en Team Scheire (een programma waarin wetenschappers het leven voor mensen met een beperking of een ander probleem proberen te verbeteren).

Ketnet gidste kinderen door de digitale wereld met het programma @Elindo. In de fictiereeks 4eVeR werden verschillende thema’s aangesneden, zoals pesten, racisme en seksuele geaardheid. Ketnet was met de campagne De pet op tegen kanker solidair met kinderen met kanker en mobiliseerde kinderen en volwassenen actief om aandacht te hebben voor pesten met de Move tegen pesten.

MNM behandelde in Generation M relevante jongerenthema’s (zoals werkloosheid, pesten en jongerencultuur). Thema’s, zoals influencers op sociale media, afval verminderen en autisme, kwamen aan bod op GenerationM.be, een onlineplatform van MNM.

Radio 1 besprak maatschappelijke thema’s onder meer in zijn dagelijkse programma’s De wereld vandaag, Nieuwe feiten en Bij Debecker.

Radio 2 maakte verschillende maatschappelijke thema’s bespreekbaar in De madammen. De weekwatchers zoomde in op de gebeurtenissen van de voorbije week.

Bij Klara kwam de maatschappelijk actualiteit aan bod in Vrijdag. De reeks Van A tot Z bood diepte-interviews met “interessante mensen”.

In de videoreeks 18 in 18 van Studio Brussel debatteerden jongeren over maatschappelijke thema’s. Voor de actie Mobiele Maandag kwamen presentatoren met een alternatief vervoersmiddel naar het werk, wat live te volgen was. Met de actie Goede voornemens zette Studio Brussel, samen met Sport Vlaanderen, zijn luisteraars aan om sportieve en gezonde voornemens waar te maken.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.