2.2.1. Cultuur voor alle Vlamingen

2.2.1.1. Elk aanbodsmerk brengt een cultuuraanbod, aangepast aan de doelgroep van het merk

De VRT stelt dat alle VRT-netten in 2018 bijdroegen aan de invulling van de culturele opdracht. Elk aanbodsmerk bracht een cultuuraanbod dat aangepast was aan zijn doelgroep. Onderstaande geeft een greep uit het cultuuraanbod.

Eén bracht cultuur voor een breed publiek. Het journaalbelichtte 654 unieke cultuur- en media-items (norm: 365). Met uniek wordt bedoeld dat items die meerdere keren werden uitgezonden in verschillende hoofdjournaals (13u, 19u en Het Laat), maar één keer geteld worden.

Daarnaast waren er redactionele bijdragen over cultuur in het duidingsprogramma De zevende dag, in het reportageprogramma Iedereen beroemd en het praatprogramma Van Gils & gasten. Cultuur kwam aan bod in reeksen zoals Leve de Zoo (over de geschiedenis van de Antwerpse Zoo) en Dance Around the World (over dans in diverse culturen), en in evenementen zoals Nooit meer ten oorlog (naar aanleiding van 100 jaar Wapenstilstand). Een nieuwe reeks van Weg zijn wij focuste op toerisme in Vlaanderen. Weg zijn wij was toe aan zijn laatste seizoen. De VRT engageerde zich om met haar netten en platformen aandacht te blijven bieden aan reizen en toerisme. De VRT over- legde met de toeristische partners (zoals Toerisme Vlaanderen, Logeren in Vlaanderen, ...) over hoe in de toekomst samengewerkt kan worden.

Reizen Waes Europa liet de kijker kennismaken met minder bekende Europese landen, regio’s en culturen. Naast de cultuurberichtgeving in de nieuws- en duidingsprogramma’s bracht VRT NWS ook op de digitale platformen verslag uit over de culturele actualiteit. Dat deed het onder andere in de rubriek Cultuur & media van Vrtnws.be.

Canvas bood een verdiepend cultuuraanbod, onder meer in het duidingsprogramma De afspraak. Gasten uit de culturele wereld werden uitgenodigd in Alleen Elvis blijft bestaan en Winteruur. Eigen culturele documentaires waren onder andere Chris Lomme. een reverence (naar aanleiding van de 80ste verjaardag van de actrice, in samenwerking met de Koninklijke Vlaamse Schouwburg) en Het koninkrijk van René Heyvaert (naar aanleiding van een tentoonstelling over de architect in Museum M). Canvas bracht verslag uit over de Koningin Elisabethwedstrijd voor zang en Rock Werchter. Daarnaast waren er cinefiele films, internationale muziekdocumentaires (zoals American Epic en Maria by Callas), cultuurhistorische reeksen (zoals Civilisations en Ancient Invisible Cities) en op literatuur gebaseerde fictiereeksen (zoals The Handmaid’s Tale en My Brilliant Friend).

Ketnet bracht cultuur op verschillende manieren onder de aandacht van kinderen. Het kinderjournaal Karrewiet bood cultuurreportages over uiteenlopende onderwerpen, van boeken en strips over musea, speciale expo’s, theater- en filmvoorstellingen en populaire cultuur (zoals popartiesten en games). De wrap (de omkadering tussen de programma’s) had rubrieken zoals Het boek van de week, De strip van de maand en Komt dat Sien (over theater). Daarnaast had Ketnet aandacht voor onder meer de Jeugdboekenmaand, Kunstendag voor kinderen en allerhande film- en musicalpremières. Ketnet ging voor de achtste keer op zoek naar het Kinderwoord van het jaar (boeie, wat betekent: ‘wat maakt dat uit?’) en werkte daarvoor samen met Van Dale.

Radio 1 verankerde zijn aandacht voor cultuur in zijn hele aanbod. De cultuuractualiteit kwam onder meer aan bod in de duidingsprogramma’s De ochtend en De wereld vandaag. Voor verdieping zorgde het cultuurmagazine Culture Club, dat in februari van een naar twee uur zendtijd ging. Door het programma van woensdag naar vrijdag te verplaatsen sloot het volgens de VRT beter aan bij de culturele actualiteit en kon het rechtstreeks verslag uitbrengen van belangrijke evenementen. Culturele onderwerpen en gasten kwamen geregeld aan bod in interviewprogramma’s zoals Touché en Interne keuken. Radio 1 presenteerde podcasts over onder meer de Eerste Wereldoorlog (Wapenstilstanddag) en het einde van het Russische keizerrijk (In het spoor van de laatste tsaar).

Radio 2 had aandacht voor streekgebonden cultureel nieuws in zijn regionale aanbod. Programma’s zoals De weekwatchers en De rotonde berichtten over populaire cultuur en lifestyle. Dat gebeurde ook in De madammen, dat onder meer tijd maakte voor klassieke muziek en boeken. Het programma Spits had een wekelijkse filmrubriek.

Cultuur was een van de fundamenten in het aanbod van Klara. Het kunstprogramma Pompidou besteedde aandacht aan een breed spectrum van kunstdisciplines, met vaste experten en gasten uit de culturele actualiteit. Het programma zond geregeld live uit vanuit culturele ontmoetingsplaatsen. Eind 2018 breidde Pompidou zijn digitale aanbod uit met een eigen Instagram-kanaal. De radioreeks De sporen van Claus bracht hulde aan de schrijver (naar aanleiding van de tiende verjaardag van zijn overlijden). Klara stond uitgebreid stil bij de verjaardag van ‘mei ‘68’. Het radionet bood een serie over de schrijvende zussen Brontë. Verdwaalde stad was een reeks met en over wiskundige en filosoof Jean Paul Van Bendegem. Het videoplatform Dagelijkse kunst toonde hoe mensen alledaagse schoonheid vonden in hun dagelijkse leven. Het YouTube-kanaal Iedereen klassiek belichtte klassieke muziek op een toegankelijke manier. VRT NU bood de Klara-videoreeks Van A tot Z: lange interviews met persoonlijkheden uit het cultuurveld. Klara maakte podcasts, onder meer Rubens (in het kader van het festival Antwerpen barok 2018 en het koepelproject Vlaamse meesters van Toerisme Vlaanderen) en De zonnekoning (aansluitend bij de radioreeks en in samenwerking met Johan Op de Beeck, auteur van een boek over de Franse koning Louis XIV).

MNM zoomde in op de jongerencultuur in Vlaanderen met programma’s zoals De grote Peter Van de Veire ochtendshow, Planeet De Cock en Generation M. MNM had ook aandacht voor de culturele actualiteit en herdenkingsmomenten. Diversiteit in de (Vlaamse) muziekcultuur stond centraal in het programma UrbaNice. AussemStops was een video- en vlogverhaal over citytrips in Europa.

Studio Brussel had vanuit zijn focus op actieve muziekbeleving aandacht voor de muziekcultuur. De zender verzorgde een meer algemeen cultuuraanbod op maat van zijn doelpubliek, met onder meer informatie over nieuwe films en series, en ontwikkelingen in nieuwe media. In samenwerking met de jaarlijkse beurs Gameforce belichtte Studio Brussel de gamecultuur.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.2.1.2. Het Journaal van één bevat jaarlijks minstens 365 cultuuritems.

In totaal werden er 654 unieke cultuur- en media-items gemaakt voor Het journaal (norm: 365). Onder uniek wordt verstaan dat items die meerdere keren werden uitgezonden in verschillende hoofdjournaals (13u, 19u en Het Laat), maar één keer geteld worden.

De VRM heeft steekproefsgewijs een controle uitgeoefend op de cijfergegevens van de VRT. Deze controle gebeurt op basis van de opgevraagde overzichtslijst van cultuuritems in Het journaal. De gegevens voor de periodes van 1 tot en met 31 mei en van 1 tot en met 30 november 2018 werden aan de VRT opgevraagd. Er wordt een vergelijking gemaakt tussen de overgemaakte overzichtslijst van de VRT en de opnames die door de VRM steekproefsgewijs zijn gemaakt. Uit deze controle blijkt dat de gegevens die door de VRT werden overgemaakt, gelijk zijn aan de controledate van de VRM.

Opmerking: Tijdens de controle van de VRM is nagegaan of de beelden effectief zijn uitgezonden. Er werd geen interpretatie gedaan of elk van de items zoals aangeduid door de VRT effectief voldoet aan de definitie van cultuuritem.

Het overzicht van alle cultuuritems in Het Journaal in 2018 zijn als bijlage 4 opgenomen.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.