2.1.3. Nieuws aangepast aan verschillende doelgroepen

2.1.3.1. Elk aanbodsmerk brengt een informatieaanbod, aangepast aan de doelgroep van dat merk

De VRT stelt dat haar netoverschrijdende informatie-opdracht wordt ingevuld door VRT Nieuws. VRT Nieuws geeft prioritair en multimediaal aandacht aan de basisopdracht informatie en heeft een evenwaardig aanbod op radio, televisie en online. Bijlage 3 bevat een overzicht van de nieuwsuitzendingen per dag en per net in 2018 (gemiddeld in minuten per dag).

De VRT stelt dat VRT Nieuws informatie brengt die correct, volledig en eerst is, en dit voor heel Vlaanderen (alle leeftijden en alle achtergronden). Daarnaast brengt VRT Nieuws meer dan toegankelijke informatie: ook context, inzicht en betrokkenheid, en dit gediversifieerd en gedifferentieerd per platform. Sporza levert daarbij een vast sportblok in de (hoofd)journaals op televisie en in de radiojournaals. Sporza geeft ook achtergrondinformatie bij sportgebeurtenissen en gebeurtenissen in de sportcontext (zoals dopinggebruik). Als er voldoende sportactualiteit is en de VRT beschikte over de betrokken uitzendrechten, dan zond Eén op zondagmiddag Sporza op zondag uit. Daarin ging aandacht naar tal van sporten. Het merk bracht daarnaast de rechtstreekse verslagen, en biedt tenslotte online sportactualiteit en duiding via de website sporza.be en apps.

De nieuws- en duidingsprogramma’s op Eén bereikten een groot en breed publiek. Het net bracht dagelijks vier journaals (om 13 uur, 18 uur, 19 uur en Het journaal laat). Vanaf juni werd Het journaal van 18.00 uur vervangen door een kortere VRT NWS update omstreeks 18.06 u. omdat uit onderzoek was gebleken dat Het journaal van 18.00 uur een beperkt uniek bereik had: het bereikte vooral kijkers die ook Het journaal van 19.00 uur volgden. De VRT NWS update was door zijn korte lengte geschikt voor gebruik op digitale en sociale media, en kon zo een ander publiek bereiken. Vanaf oktober kwam er nog een tweede VRT NWS update bij, omstreeks 16.30 uur. Voor achtergrond en analyse van het nieuws zorgden de duidingsprogramma’s Pano (onderzoeksjournalistiek), De zevende dag (debat),Villa politica (politieke verslaggeving vanuit het Vlaams Parlement en de Kamer van Volksvertegenwoordigers) en De markt (sociaaleconomische duiding, vanaf januari ter vervanging van De vrije markt). Daarnaast waren er programma’s rond meer specifieke thema’s, zoals Over eten (consumentenprogramma over voeding en de voedselketen) of herdenkingsprogramma’s in het kader van 100 jaar Wapenstilstand.

Canvas bracht met zijn informatie- en duidingsprogramma’s op een verdiepende manier achtergrond, duiding en analyse bij de actualiteit. Terzake bevatte reportages en interviews met hoofdrolspelers uit het nieuws van de dag. De afspraak (van maandag tot en met donderdag) kaderde de actualiteit in een bredere context met debatten en opiniëring. De afspraak op vrijdag bood debat over de afgelopen politieke week. Daarnaast programmeerde Canvas nieuwe, thematische journalistieke reeksen, zoals Dank dat u bij ons was (over 40 jaar televisiejournalistiek) en De val. Tien jaar na de crisis (over de financiële en economische crisis van 2008).

Ketnet bood nieuws en informatie op kindermaat in Karrewiet (op weekdagen) en De week van Karrewiet (in het weekend). In het najaar van 2018 werd de formule van Karrewiet aangepast: het programma kreeg een eigen studio en presentatoren, en het werd langer. Karrewiet was ook beschikbaar op Ketnet.be, waar geregeld extra reportages en dossiers werden aangeboden. De Karrewiet-app werd in de loop van 2018 beschikbaar gemaakt voor tablet-pc’s (voor smartphones was dat al eerder het geval). Twee keer per dag kregen de abonnees een nieuwsupdate en soms ‘breaking news’, bijvoorbeeld bij de val van de federale regering en sommige wedstrijden van de Rode Duivels op het WK voetbal.

Radio 1 trok de kaart van informatie, met dagelijkse nieuws- en duidingsprogramma’s. Vanaf het najaar van 2018 werden die uitgezonden en gestreamd vanuit een vernieuwde studio die de doorstroming vergemakkelijkte van nieuws en interviews van radio naar andere kanalen (tv, website, sociale media). Radio 1 had heel de dag door eigen nieuwsbulletins om het uur, en tijdens de ochtend- en avondspits korte updates op het halfuur. Het duidingsprogramma De ochtend werd dagelijks uitgezonden, van maandag tot zondag. De ochtend werd uitzonderlijk op locatie uitgezonden, zoals bij de herdenking van 100 jaar Wapenstilstand in Ieper. In de vooravond was er De wereld vandaag, van maandag tot vrijdag. Wanneer de actualiteit dat vroeg, waren er extra lange duidingsprogramma’s, zoals bij de federale regeringscrisis in december.

Radio 2 had zijn eigen gedifferentieerde nieuwsbulletins van 6 tot en met 19 uur, aangepast aan zijn publiek en met veel aandacht voor helderheid en verstaanbaarheid. Naast die nationale bulletins focuste Radio 2 op regionaal nieuws, met specifieke nieuwsuitzendingen per regio op het halfuur tussen 6 en 9, 12 en 13 en 16 en 18 uur. De regionale redacties van Radio 2 versterkten hun regionale verankering met de expertise van lokale reporters en correspondenten, en bevestigden zo hun nieuwsautoriteit in de regio. Ze brachten grote en kleine nieuwsverhalen, onder meer naar aanleiding van de gemeente- en provincieraadsverkiezingen, de leegstand in seniorenflats in West-Vlaanderen, elektrische deelwagens in Vlaams-Brabant en de diamantsector in Antwerpen. Radio 2 breidde in 2018 zijn online regionieuws uit op Radio2.be en via Vrtnws.be.

MNM bracht nieuws voor jongeren, zowel op radio als online. Elk uur was er een eigen nieuwsbulletin en tijdens de ochtend- en avondspits een overzicht van de hoofdpunten op het halfuur. Om jongeren nog beter te bereiken met een nieuwsaanbod werd MNM NWS gelanceerd (als opvolger van Ninjanieuws), een nieuwsmerk met veel video voor jongeren en verspreid op MNM.be en de sociale media. Naast algemeen nieuws vanuit jongerenperspectief (onder meer over de gemeente- en provincieraadsverkiezingen), focuste MNM op specifieke jongerenthema’s.

Studio Brussel bracht nieuwsupdates om het uur met eigen herkenbare nieuwsstemmen en zorgde bij belangrijke nieuwsfeiten voor extra duiding tijdens de spitsblokken.

Klara bood naast de nieuwsbulletins dagelijks een overzicht van de perscommentaren, dat werd uitgezonden om 7:30 uur en 9 uur.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.1.3.2. De VRT bereikt met de totaliteit van haar informatieaanbod op weekbasis minstens 75% van de bevolking

In 2018 bereikte de VRT met haar totale informatieaanbod op weekbasis 78,9% (in 2017: 77,5%) van de Vlaamse bevolking. (15 jaar of ouder) De VRT onderzocht dit totaalbereik door middel van een telefonische en online bevraging bij 2.501 Vlamingen in de periode september-oktober 2018. Het onderzoek werd uitgevoerd door een externe partner, het onderzoeksbureau TNS Research.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.1.3.3. De VRT voorziet in een Engels-, Frans- en Duitstalig informatieaanbod voor anderstaligen met interesse in Vlaanderen

De VRT stelt dat VRT Nieuws voor anderstaligen met interesse in Vlaanderen, een Engels-, Frans- en Duitstalig informatieaanbod met respectievelijk Flandernews.be, Flandreinfo.be en Flanderninfo.be. Dat aanbod werd gerealiseerd door eigen redacties. De keuze van de artikels voor deze subsites van VRTNws.be gebeurde met het oog op het specifieke doelpubliek (vb. data over de sitebezoeken, achtergrond, kennis van institutioneel landschap, etc.).

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.