2.3.2. De VRT draagt bij tot de mediawijsheid van de Vlaamse mediagebruikers

2.3.2.1. De VRT brengt een aangepast aanbod voor kinderen, jongeren en digitale inwijkelingen om hen vertrouwd te maken met nieuwe mediatoepassingen. De VRT biedt specifiek voor deze groepen de kans zelf te experimenteren met creatie en co-creatie van media

De VRT stelt dat ze een aangepast aanbod brengt voor kinderen, jongeren en digitale inwijkelingen om hen vertrouwd te maken met nieuwe mediatoepassingen. De VRT biedt specifiek voor deze groepen de kans zelf te experimenteren met creatie en co-creatie van media. Enkele voorbeelden

  • In samenwerking met het Kenniscentrum mediawijsheid ontwikkelde Ketnet @Elindo, een programma voor kinderen van 9 tot 12 jaar rond mediawijsheid. Aan de hand van getuigenissen en voorbeelden kregen kinderen antwoorden op vragen over de digitale wereld en tips voor veilig gedrag op internet en de sociale media. Ketnet werkte samen met het Kenniscentrum mediawijsheid voor de tweede editie van De schaal van M, een online spel over digitale vaardigheden voor kinderen van 10 tot 12 jaar. Thema’s zoals reclame, privacy en digitale etiquette werden daarbij aangekaart in “webisodes” (online afleveringen) van de Ketnet-reeks 4eVeR. In het kader van het spel streden meer dan 600 klassen en ongeveer 11.000 kinderen om de titel van “Meest mediawijze klas van Vlaanderen”
  • Naar aanleiding van de nieuwe AVG-regelgeving, lanceerde Ketnet een privacy-website met “voor kinderen bevattelijke” uitleg over gegevensbescherming en veilig internetgedrag. In de interactieve online gemeenschap van Ketnet (met meer dan 25.000 actieve accounts) konden kinderen in een veilige omgeving experimenteren met online-media. Ketnet organiseerde in september een panelgesprek rond mediawijsheid. Als gevolg van de AVG-regelgeving werden alle oude accounts afgesloten en moesten de belangstellenden zich opnieuw registreren. Daardoor verdwenen niet-gebruikte accounts en was het totale aantal accounts in 2018 kleiner dan in 2017 (ongeveer 60.000).
  • Bij MNM had Generation M geregeld aandacht voor thema’s uit de digitale en sociale media, zoals de impact van “influencers” en veiligheid op het internet. Generation M nodigde zijn publiek uit om digitaal te experimenteren door via de website en Facebook video’s te delen over relevante jongerenthema’s. De tweede editie van Let’s get digital gaf jongeren de kans om de digitale wereld te leren kennen tijdens masterclasses en workshops over onder meer digitale trends, digitale muziek, digitale start-ups en Virtual Reality. Tijdens een live-uitzending vanop het evenement werd aandacht besteed aan thema’s zoals de technologische revolutie en digitale programmering. Samen met MNM bood sCoolEdu een digitaal leerpakket en campagnes aan over mediawijsheid voor jongeren van 18 tot 26 jaar.
  • Met Studio dada ging Studio Brussel op zoek naar nieuwe mediatalenten. Na een uitgebreide selectie kregen twaalf jongeren de kans om hun vaardigheden te tonen op het gebied van radio, video, online en techniek. Via het project Festival Force konden online talenten hun creativiteit tonen in diverse digitale disciplines (zoals digitale en visuele creatie). Na een selectie kregen vijf kandidaten een opleiding met workshops en masterclasses en mochten ze de redactie van de zomerfestivals versterken.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.3.2.2. De VRT organiseert twee keer per jaar overleg met de partners op het veld, zoals het Kenniscentrum Mediawijsheid en onderwijs

De VRT had geregeld overleg met het Departement Onderwijs en het Kabinet van de Vlaams Minister van Onderwijs, met het Kenniscentrum mediawijsheid en met de koepelverenigingen van het katholiek onderwijs en het gemeenschapsonderwijs. De VRT werkte structureel samen met het Archief voor onderwijs van het VIAA (6-wekelijks overleg). Voor concrete projecten werkten de omroep en de aanbodsmerken samen met uiteenlopende spelers in het onderwijsveld, zoals Klasse en NEDbox. De VRT organiseerde een netwerkmoment voor het hoger onderwijs met het oog op versterkte samenwerking.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.3.2.3. De VRT ondersteunt het onderwijs door actueel aanbod en aangepast formats m.b.t. actueel aanbod beschikbaar te stellen (bijvoorbeeld door middel van nieuwsbrieven)

De VRT ondersteunde het onderwijs door actueel aanbod en aangepaste formats met betrekking tot actueel aanbod beschikbaar te stellen, onder andere door nieuwsbrieven te versturen over de maandelijkse uitzending van Karrewiet plus.

VRT NWS ontwikkelde in 2017 en implementeerde in 2018 het project KLAAR (cfr. supra). Dat is een aanbod van audiovisueel lesmateriaal voor de eerste en de tweede graad van het middelbaar onderwijs. Het bestaat uit korte items over actuele begrippen en thema’s, uit de leefwereld van de jongeren of uit het wereldnieuws. De items van KLAAR kunnen worden gebruikt als opstap voor een klasgesprek of inleiding van een lesonderwerp.

De videoclips worden beschikbaar gesteld via de platformen van het Archief voor Onderwijs en Smartschool. Bij elk item voorziet Het Archief voor Onderwijs extra beeldmateriaal dat leerkrachten kunnen inzetten in de klas om de onderwerpen van KLAAR nog beter te contextualiseren. De verspreiding van de KLAAR-filmpjes startte begin 2018.

VRT NWS ontwikkelde in 2018 ook het educatieve concept EDUbox, in samenwerking met het Vlaamse kenniscentrum Mediawijsheid en Imec (cfr. supra). EDUbox laat jongeren op een andere manier kennismaken met allerlei maatschappelijke thema’s. De EDUbox bestaat uit een fysieke doos met fiches in combinatie met een digitaal luik met audiovisuele content (via YouTube, Pinterest, Facebook en het speciaal ontwikkelde platform Medium). Elke EDUbox focust op één thema.

De samenwerking met het Vlaams Instituut voor Archivering (VIAA) werd in 2018 voortgezet, zowel op het vlak van digitalisering van het archief als van de ontsluiting ervan. In opdracht van het VIAA zochten zes archivarissen/researchers in het VRT-archief naar relevant audiovisueel materiaal voor het platform ‘Het Archief voor Onderwijs’. In 2018 werden 2.887 nieuwe items toegevoegd aan het platform, waardoor in totaal meer dan 17.000 VRT-items beschikbaar waren. Meer dan 46.000 leerkrachten die op het platform geregistreerd waren, konden ze gebruiken om lessen te illustreren.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.3.2.4. De VRT overlegt twee keer per jaar met maatschappelijke actoren over de integratie van maatschappelijke thema's in haar aanbod

De VRT overlegde regelmatig met andere organisaties over de integratie van maatschappelijke thema’s in haar programma’s en initiatieven. Enkele voorbeelden:

  • Ketnet overlegde met verschillende organisaties, zoals de vzw Kies kleur tegen pesten (voor de actie Move tegen pesten), Awel (voor het programma @Elindo, over mediawijsheid, en de fictiereeks 4eVeR), Pleegzorg Vlaanderen (voor de actie Duivelse +scholen), Kom op tegen kanker (voor de actie Pet op tegen kanker), Sensoa, De gezinsbond, VUB en Thomas More Hogeschool (voor De dokter Bea show), de Belgische Ontwikkelingssamenwerking (voor Goed gezien!) en Sport Vlaanderen (voor Competitiebeesten).
  • Bij het ontwikkelen van verhaallijnen rond maatschappelijke thema’s voor de dagelijkse reeks Thuis overlegde Eén onder andere met Bednet, de ALS-liga, het Transgenderinfopunt, het Vlaams expertisecentrum alcohol en andere drugs, en de vakgroep palliatieve geneeskunde van de VUB. Verder waren er onder meer samenwerkingen met de Zoo van Antwerpen (voor Leve de Zoo), met het Vlaams onderwijs (voor het programma De klas) en met de stad Ieper en Gone West (voor het gelegenheidsprogramma Nooit meer ten oorlog).
  • Canvas zette samenwerkingen op met Imec, UAntwerpen en het Departement Economie, Wetenschappen en Innovatie van de Vlaamse overheid (voor Team Scheire), met het Koninklijk Belgisch instituut voor natuurwetenschappen (voor Er was eens), met Failing Forward en startups.be van het Agentschap innoveren & ondernemen (voor Durven falen), met UZ Leuven (voor Reset), met de vzw Scriptie (voor de PhD Cup), en met het Deeltijds kunstonderwijs (voor de wedstrijd Speel het hard).
  • Radio 1 overlegde met De Universiteit van Vlaanderen voor de gelijknamige reeks lezingen (in samenwerking met de Vlaamse universiteiten, Knack magazine en de Jonge Academie). Het net werkte samen met het openluchtwetenschapsfestival Sound of Science.
  • Radio 2 zette samenwerkingen op met onder meer het Vlaamse Energieagentschap en Wonen Vlaanderen (voor acties van het programma De inspecteur tijdens Batibouw), met het Netwerk duurzame mobiliteit en Mobiliteit Brussel (voor De week van de mobiliteit), met de Bond beter leefmilieu en de provincie Vlaams-Brabant (voor een initiatief rond elektrische deelwagens).
  • MNM overlegde met het Vlaamse onderwijs (voor de actie De strafste school), met de VDAB (voor de actie Spread the work over jongeren op de arbeidsmarkt), met Sensoa (voor acties rond seksualiteit), met de vzw XIU (voor een actie rond verkeersveiligheid en zichtbaarheid in het verkeer) en met Technopolis (voor De dag van de Wetenschap).
  • Studio Brussel werkte samen met diverse sociale actoren, wat resulteerde in live-uitzendingen vanop de Clean Beach Cup, Crystal Ship in Oostende, De 1000 km tegen kanker en de Studentenwelkoms in Brussel, Leuven en Antwerpen

Een overzicht van de samenwerkingen tussen de VRT en het middenveld is opgenomen als bijlage 8.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.