1.1. Voor alle doelgroepen

1.1.1. De VRT bereikt met haar aanbod op weekbasis minstens 85% van de Vlaamse bevolking

De VRT stelt dat ze iedereen wil bereiken. De publieke omroep moet er voor alle bevolkingsgroepen zijn, ook de subdoelgroepen die onderverdeeld zijn op basis van gender, leeftijd, afkomst en opleidingsniveau. De VRT moet ook een aanbod hebben via verschillende media: radio, televisie en online.

In 2018 bereikte de VRT met haar aanbod op alle platformen samen op weekbasis 88,7% van de Vlaamse bevolking (15 jaar en ouder, in 2017: 89,5%). De VRT onderzocht dit totaalbereik door middel van een telefonische bevraging bij 2.501 Vlamingen in de periode september-oktober 2018. Het onderzoek werd uitgevoerd door het onderzoeksbureau TNS Research.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

1.1.2. De VRT rapporteert bereikscijfers voor radio, televisie en online apart en dit in afwachting van een continue, technologieneutrale meting van bereik

De VRT stelt dat het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) in 2018 een televisiemeting, een radiometing en een online-meting had, waardoor er in de markt enkel bereikcijfers per platform (radio, televisie, online) beschikbaar zijn en bijgevolg geen totaal bereikcijfer beschikbaar is.

De VRT stelt dat ze voorstander is van een continue technologieneutrale meting van bereik op alle platformen. Binnen het CIM bleek hierover echter (nog) geen eensgezindheid tussen de verschillende omroepen te zijn. Tot 2020 zal er volgens de VRT bijgevolg geen technologieneutrale meting zijn. Aangezien de VRT stelt dat ze een dergelijke meting (na budgettaire afweging) niet alleen kan financieren, kiest zij ervoor om één keer per jaar een totaalbereikstudie uit te voeren bij meer dan 2.000 Vlamingen. (zie studie TNS Research).

Volgende cijfers zijn door de VRT overgemaakt voor het bereik van televisie, radio en de VRT-websites. Het gaat om cijfers van CIM, GFK-Audimetrie, Comscore, Adobe Analytics, de VRT studiedienst en Engagor en You Tube:

  • Gemiddeld werden 2.666.339 Vlamingen per dag bereikt (In 2017: 2.755.523) door de VRT-televisienetten samen. De VRT-televisie haalde een marktaandeel van 37,3%. (In 2017: 37,1%) De Vlaming (ouder dan 4 jaar) besteedde gemiddeld 1 uur en 49 minuten per dag aan de VRT-zenders (inclusief de uitgesteld bekeken programma’s). 86,1% van de tv-uitzendingen van VRT werden in 2018 live bekeken en 13,9% uitgesteld (tot zeven dagen na de uitzending).
  • Eén haalde een marktaandeel van 30,4%; voor Canvas was dit 5,5% en Ketnet haalde een maktaandeel van 1,4%.
  • Het aantal accounts op het online videoplatform VRT NU steeg naar 1.542.167. In augustus werd VRT NU ook als app gelanceerd. Deze werd in totaal 233.564 keer gedownload en in de maand december was de app reeds goed voor 19,6% van het totaal aantal gestarte VRT NU-video’s. In totaal werden er 52.799.274 video’s gestart op VRT NU (zowel aanbod-op-aanvraag als livestreams).
  • De VRT was aanwezig op sociale media, waar ze onder andere videofragmenten deelde. Op Facebook werd 351.393.727 keer een VRT-videofragment gestart en op YouTube werden 195.972.048 starts geregistreerd.
  • De VRT-radionetten bereikten samen dagelijks 3.095.876 Vlamingen (55,7%, in 2017: 54,1% ) of wekelijks 4.073.030 Vlamingen (73,3%, in 2017: 71,7%).
  • In 2018 was Radio 2 de zender met het grootste marktaandeel (30,5%, in 2017: 31,2%). Studio Brussel, MNM en Radio 1 haalden op jaarbasis een marktaandeel van respectievelijk 11,1%, 10,0% en 7,9% (in 2017: Studio Brussel: 12,4%, MNM: 9,6% en Klara: 7,9%). Klara haalde een marktaandeel van 2,7%. (In 2017: 2,3%) De VRT-radionetten samen (Klara Continuo, MNM Hits, MNM UrbaNice, De Tijdloze en VRT NWS inbegrepen) haalden een totaal marktaandeel van 63,2% in 2018. (In 2017: 63,7%)
  • Eind december waren de verschillende apps van VRT-radio in totaal al 1.128.751 keer gedownload. (geen cijfers die vergelijkbaar zijn in 2017 wegens overstap provider)
  • 1.217.037 unieke bezoekers bezochten dagelijks een van de VRT-websites en/of VRT-apps. (In 2017: 1.070.174) Door het jaar heen was er een vrij stabiel bereik, met pieken in juni (onder meer door het WK voetbal) en december (met gemiddeld 1.340.706 bezoekers per dag, onder meer door De warmste week, VRT NU en de online diensten van VRT NWS).

Het surfen naar de VRT-websites en het gebruik van de VRT-apps gebeurde in 2018:

  • door gemiddeld 28,8% via pc of laptop (tegenover 34,6% in 2017)
  • door gemiddeld 56,4% via smartphone (tegenover 49,8% in 2017)
  • door gemiddeld 14,9% via tablet (tegenover 15,6% in 2017)

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

1.1.3. De VRT bereikt op weekbasis minstens 75% van elke relevante doelgroep (geslacht - leeftijdsgroepen - opleidingsniveau - afkomst)

De beheersovereenkomst stelt dat de VRT op weekbasis minstens 75% van elke relevante doelgroep dient te bereiken, meer bepaald:

  • Geslacht: M/V
  • Leeftijdsgroepen: 12-24, 25-44, 45-64, 65+
  • Opleidingsniveau: lager, LSO, HSO en HO
  • Afkomst: nieuwe Vlamingen (definitie: Nieuwe Vlamingen hebben minstens 1 ouder die geboren is buiten de EU-15. De VRT hanteert voorgaande definitie, tenzij de VRT omwille van beschikbare data (vb. van CIM) met een aangepaste definitie moet werken.)

In 2018 bereikte de VRT, conform de beheersovereenkomst, op weekbasis minstens 75% van elke relevante bevolkingsgroep. De bereikcijfers per bevolkingsgroep (gemiddeld weekbereik):

Opmerking: Aangezien Vlamingen jonger dan 15 jaar bij wet niet mogen deelnemen aan marktonderzoek, tenzij ze daarvoor de uitdrukkelijke toestemming hebben van de ouders, was het niet mogelijk om respondenten van 12 tot en met 14 jaar in de bevraging op te nemen. De VRT heeft samen met TNS Research onderzocht of toestemming vragen aan de ouders mogelijk en haalbaar was, maar dit bleek in de praktijk niet haalbaar.

mannen

88,6%

vrouwen

88,9%

leeftijd van 15 t.e.m. 24 jaar

87,9%

leeftijd van 25 t.e.m. 44 jaar

85,1%

leeftijd van 45 t.e.m. 64 jaar

90,6%

leeftijd 65 jaar en ouder

91,2%

opleidingsniveau: lager onderwijs

79,9%

opleidingsniveau: lager secundair onderwijs

85,2%

opleidingsniveau: hoger secundair onderwijs

88,4%

opleidingsniveau: hoger onderwijs

93,5%

nieuwe Vlamingen

81,1%

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.