Bijlage 8: Overzicht samenwerking VRT en middenveld

CULTUURPARTNERS

Enkele voorbeelden van samenwerking:

  • Canvas organiseerde, samen met het AfricaMuseum, een debat naar aanleiding van het programma Kinderen van de kolonie in Bozar. Het merk bracht De afspraak live vanop het dak van Museum M in Leuven. Voor Hanne danst werd samengewerkt met het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Het filmevenement Cinema Canvas werd opgenomen in samenwerking met de Antwerpse cinema De National. Chris Lomme: een reverence was een samenwerking met KVS Brussel.
  • Eén organiseerde Pano live, een interactieve gespreks- avond, in Bibliotheek De Krook Gent, in samenwerking met Vorming Plus Gent. Voor de muzikale eerbetonen tijdens de marathonuitzending Nooit meer ten oorlog werkte Eén samen met Gone West.
  • Klara in deSingel was een samenwerking met het gelijknamige cultuurhuis. Iedereen Klassiek werd samen met onder andere Concertgebouw Brugge en Brugge Plus georganiseerd. Het Klarafestival werd opgezet in samenwerking met het Festival Van Vlaanderen/Brussel. Klara bracht regelmatig live-uitzendingen vanuit cultuurinstellingen, zoals Hof van Busleyden. Radio 1 organiseerde samen met deBuren een schrijf- actie (Op zoek naar het mooiste afwezigheidsbericht).
  • Radio 2 was partner van het Brusselse Stripfeest, een internationaal stripfestival.
  • Samen met Iedereen Leest en Boekenzoeker.org stelde Ketnet elke dinsdag een Boek van de week voor.
  • Om cultuurparticipatie aan te moedigen werkte Studio Brussel samen met Museum Night Fever, een evenement waarop Brusselse musea hun deuren ’s avonds openden en activiteiten organiseerden.

De omroep overlegde in 2018 veelvuldig met de cultuur- sector. Dat gebeurde met grote cultuurhuizen, maar evenzeer met kleinere cultuurcentra en cultuurorganisaties.

De VRT had op 21 maart en 21 november structureel overleg met een representatieve delegatie van de cultuursector (vertegenwoordigers van Cultuurconnect, Kunstenpunt, De Vooruit, Het Paleis, OKO, Forum voor Amateurkunsten, Publiq, Folio – Rekto:Verso, Herita, OCE / Museum Dr. Guislain, Museumoverleg, FARO, Socius en Flanders DC).

Het overleg ging onder andere over de uitwisseling van kennis en inzichten, de promotie van jong cultureel talent, cultuur voor kinderen & jongeren en de diverse cultuurprojecten van de VRT.

Daarnaast werden vertegenwoordigers van allerhande culturele organisaties (zoals Beaufort, Triënnale Brugge, Antwerpen Barok, Gone West, AfricaMuseum) uitgenodigd op het cultuuroverleg van de diverse cultuurredacties van de VRT.

De omroep overlegde in 2018 geregeld met Boek.be en twee keer met de uitgevers, onder meer in het kader van de actie LangZullenWeLezen en de aanwezigheid van de VRT op de Boekenbeurs in Antwerpen.

Verder had de VRT regelmatig overleg met de klassieke-muzieksector, zoals het Concertgebouw Brugge, De Bijloke, Brussels Philharmonic, DeFilharmonie, Bozar en deSingel, bijvoorbeeld met het oog op de grote publieksevenementen Klara in deSingel en Iedereen klassiek.

Er was overleg met de stuurgroep van Vlaamse Meesters, het cultureel-toeristische hefboomproject onder leiding van de Vlaamse minister van Toerisme. Dat leidde onder meer tot een driedelige documentaire televisiereeks over Rubens, Van Eyck en Bruegel (online aandacht in 2018, uitzending voorzien in 2019).

Na de uitreiking van de laatste Fintro Literatuurprijs in mei 2017 werd bekend dat deze literaire prijs zou ophouden te bestaan en dat de VRT met de partners zou overleggen voor een ander concept. Dat werd LangZullenWeLezen: een boekenproject van de VRT in samenwerking met Fintro, Boek.be, het BoekenOverleg, deBuren en mediapartners Humo en Metro. LangZullenWeLezen bestond uit een leesbevorderingsactie enerzijds en publieksprijzen voor boeken in tien categorieën anderzijds.

Om boeken en lezen te promoten, lanceerde de VRT in april het platform Langzullenwelezen.be. Het was een forum waar lezers inspiratie konden vinden en hun leeservaringen en favoriete boeken konden delen met andere lezers en met tien VRT-leesambassadeurs (een per aanbodsmerk). Met allerlei acties en redactionele bijdragen stimuleerden die ambassadeurs en hun respectievelijke merken hun doelpubliek om te lezen.

Daarnaast waren er de LangZullenWeLezen-trofeeën. Dat waren publieksprijzen voor Nederlandstalige boeken in tien categorieën. Met de verscheidenheid van die trofeeën wilden de VRT en haar partners de grote diversiteit en rijkdom van het Nederlandstalig boekenaanbod in de verf zetten. De tien categorieën, gekozen in overleg met de boekensector, waren: mens & maatschappij, strip & graphic novel, geschiedenis, poëzie, actualiteit, jeugd & young adult, fictie, kunst & cultuur, prenten- en kinderboek, en thriller & detective. Voor de samenstelling van een boekenlijst in elke categorie deed de VRT een beroep op een vakjury van boekenexperts.

CULTUURPARTNERS

  • Artiesten

Zowel gevestigde Vlaamse artiesten als nieuw talent werden opgenomen in het muziekaanbod van de VRT- merken. De VRT ging actief op zoek naar nieuw talent, onder meer in De nieuwe lichting (Studio Brussel), Start to dj (MNM), Speel het hard (Canvas en Klara) en Ketnet Musical.

Tijdens muzieksessies en radio-evenementen zoals The Tunnel (Studio Brussel), Zomerhit (Radio 2), UrbaNice (MNM), Iedereen klassiek (Klara) en de Radio 1-sessies kregen artiesten de kans om nieuw materiaal te brengen.

De VRT besteedde een deel van haar budget aan nieuwe muziekproducties voor generiekmuziek, jingles en muzieknummers zoals Weg Troep! van Ketnet Musical.

  • Concertcircuit

De VRT ging structurele samenwerkingen aan met concertpromotoren zoals Live Nation en Greenhouse Talent en concertzalen en cultuurhuizen zoals Bozar, De Vooruit, Muziekodroom, deSingel, Concertgebouw Brugge en Trix. De omroep ondersteunde tal van Vlaamse festivals, waaronder Pukkelpop, Gent Jazz, Rock Werchter en Afro Latino Festival. Tot slot coproduceerde de VRT diverse festivals en muzieksessies, zoals Het Klarafestival in samenwerking met het Festival Van Vlaanderen/Brussel, De Eregalerij (Radio 2) in samenwerking met Sabam en De Lage landen-sessie (Radio 1) samen met De Roma.

  • Platenmaatschappijen

Vertegenwoordigers van de Belgische platenfirma’s overlegden tweemaal met de muziekverantwoordelijken van de VRT-radionetten om samenwerkingen mogelijk te maken. VRT Brand Extensions bracht in samenwerking met de platenmaatschappijen heel wat VRT-muziekcompilaties uit, zoals Ketnet Hits, MNM Summertime, Rappers van eigen kweek (Studio Brussel) en 1000 klassiekers (Radio 2).

  • Koepelorganisaties uit de muzieksector

De VRT had met Kunstenpunt een vast aanspreekpunt voor overleg met de professionele muzieksector. In samenwerking met deze partner realiseerde de VRT de organisatie van de MIA’s en de Klara’s.

De VRT trad in overleg met Muziekoverleg, de koepel van 19 Vlaamse muziekorganisaties. Onder meer de promotie en aandacht van (nieuwe) Vlaamse muziek en de diversiteit in het muziekaanbod kwamen aan bod tijdens de beraadslagingen.

Verschillende belangenverenigingen en steunpunten zoals Poppunt (voor Vi.be) en Sabam for Culture (voor sponsoring VRT-muziekevenementen) werden betrokken bij de activiteiten van de VRT.

  • Beheersvennootschappen

Voor de collectieve inning van auteursrechten en naburige rechten werkte de VRT samen met Sabam, Simim, Imagia en Play Right.[1].

ONDERWIJSPARTNERS

De VRT werkte voor verschillende projecten en programma’s samen met onderwijspartners. Enkele voorbeelden:

  • Met KLAAR bood de VRT via de platformen van het Archief voor Onderwijs en Smartschool beeldmateriaal aan op maat van het onderwijs.
  • Bednet en de vakgroep Palliatieve Geneeskunde van de VUB werkten mee met de programmamakers van Thuis (Eén) om de verhaallijnen zo realistisch mogelijk te maken.
  • De dokter Bea show op Ketnet werd gerealiseerd in samenwerking met de VUB en de Thomas More Hogeschool, die voor logistieke ondersteuning zorgden.
  • Canvas werkte voor Team Scheire samen met Universiteit Antwerpen en Imec, bijvoorbeeld voor expertise over slaapstoornissen, sportmedische keuring, veilig sporten en gebruikersonderzoek.
  • Voor de fictiereeks Gevoel voor Tumor ging Eén een samenwerking aan met het UZGent, dat naast logistieke ondersteuning ook medische expertise en kennis ter beschikking stelde.
  • MNM en zes Vlaamse hogescholen, (AP Hogeschool (Antwerpen), Howest (Kortrijk), Hogeschool PXL (Hasselt), Arteveldehogeschool (Gent), RITCS School of Arts (Brussel) en Thomas More (Mechelen)) sloegen de handen in elkaar voor het studentenproject Student late night. Mediastudenten kregen drie weken lang workshops in de studio’s van de radiozender en mochten een radioprogramma maken.
  • Samen met de Vlaamse Scholierenkoepel organiseerde MNM de zoektocht naar De strafste school. In samenwerking met Ambrassade vaardigden verschillende jongerenorganisaties (zoals de Vlaamse jeugdraad en Conflixers) een schoolgaande vertegenwoordiger af, die als ervaringsdeskundige in de jury zetelde.

SPORTORGANISATIES

Om haar sportaanbod te realiseren (bijvoorbeeld qua productie of captatie) had de redactie van Sporza meermaals overleg met verschillende sportfederaties en -organisatoren. Dat was bijvoorbeeld het geval met de Belgische voetbalbond, de Pro League, de Belgische wielerbond, de Volleyballiga en -bond, de Basketbal-, Handbal- en Hockeyfederaties, de organisatie van de Memorial van Damme en de organisatoren van alle klassieke wielerwedstrijden in Vlaanderen, van het tennistoernooi van Antwerpen, van jumpings en van het gymgala in Antwerpen.

De VRT trad in overleg met de vertegenwoordigers van Sport Vlaanderen en de Vlaamse Sportfederatie en Sportraad.

Ook de andere aanbodsmerken zetten samenwerkingen op rond sportevenementen en sportbeleving. Radio 2 ondersteunde bijvoorbeeld verschillende veldritten (zoals de Soudal cross en de Zilvermeercross Mol), de Kerstjumping van Mechelen en de European Open (tennis). Radio 2 ging samenwerkingen aan met voetbalclubs STVV, Cercle Brugge, KV Oostende en Royal Antwerp FC. MNM besteedde aandacht aan sport en beweging en ondersteunde een aantal sportevenementen zoals Velofollies (fietsbeurs). Het merk was partner van Sport Vlaanderen voor De coolste Sportclub. Deze organisatie werkte ook samen met Ketnet voor Competitiebeesten, dat jongeren op een topsportschool volgde en met Studio Brussel voor de actie Goede voornemens waarmee het merk luisteraars steunde om hun gezonde en sportieve voornemens waar te maken. Studio Brussel was live aanwezig op verschillende sportevenementen zoals de 10 Miles in Antwerpen, De Ronde Van Vlaanderen Cyclo (voor amateurfietsers) en het Antwerp Skate Event.

ANDERE ORGANISATIES
Behalve met cultuurorganisaties, muziekpartners, sportorganisaties en onderwijsinstellingen werkte de VRT in 2018 samen met nog andere organisaties.

Enkele voorbeelden van samenwerking:

  • De VRT werkte samen met de Directie-Generaal Ontwikkelingssamenwerking en Humanitaire Hulp (DGD). Onder meer voor het Ketnet-programma Goed gezien, waarin Ketnet-gezichten op verschillende plekken van de wereld op zoek gingen naar duurzame oplossingen voor lokale problemen. Ook voor de Canvas-programma’s Amazones (over vrouwen die de wapens opnemen) en Kinderen van de kolonie (over het koloniale verleden van België) was DGD een partner.
  • Het Canvasprogramma Er was eens, dat een blik achter de schermen van het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen in Brussel wierp, kwam tot stand in samenwerking met het instituut. Voor het programma Durven falen (over ondernemers die een faillissement meemaakten) werkte Canvas samen met Failing forward en Startu.be.
  • Voor verschillende verhaallijnen in Thuis (Eén) was er een samen-werking tussen de makers en onder meer de ALS-liga, Transgenderinfopunt en het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs. DNA Nys (Eén) was een samenwerking met Toerisme Vlaams-Brabant. Eén organiseerde de marathonuitzending Nooit meer ten oorlog samen met de stad Ieper. De fictiereeks Over water (Eén) was een samenwerking met de Haven Van Antwerpen en de Stad Antwerpen. Voor Leve de Zoo zette Eén een samenwerking op poten met de Zoo van Antwerpen.
  • In samenwerking met Sensoa en de Gezinsbond maakte Ketnet nieuwe afleveringen van De dokter Bea show.
  • Studio Brussel zond live uit vanop Gameforce, een gamebeurs waar het publiek kennis kon maken met tal van games en ontwikkelaars.
  • Rond de Dag van de Wetenschap zette Radio 2 een samenwerking op met Technopolis. Het programma Plage préférée werkte samen met de Vlaamse Stichting Verkeersveiligheid aan een project om vakantiegangers te waarschuwen voor vermoeidheid achter het stuur.
  • De redactie van Radio 2 Vlaams-Brabant werkte samen met de Bond Beter Leefmilieu en de provincie Vlaams Brabant voor het project Testrijders over elektrische deelwagens. Radio 2 Vlaams-Brabant ondersteunde de actie “Je geraakt er zo” van De Lijn en de stad Leuven om pendelaars aan te moedigen om het openbaar vervoer te nemen.
  • Met de steun van VDAB gaf MNM jongeren in Spread the work tips om te gedijen op de werkvloer. Met de Bouwunie zette MNM een actie op om beroepen in de bouwsector en de knelpuntberoepen te belichten. In het kader van de Boekenbeurs in Antwerpen lanceerden MNM en VBK Uitgeverij in 2018 een ontmoeting tussen bekende auteurs en luisteraars. Fluodag, een actie over zichtbaarheid in het verkeer, kwam tot stand in samenwerking met XIU.

SANDBOX

VRT Sandbox zette nationale en internationale samenwerkingen op met start-ups, scale-ups en innovatieve organisaties uit Vlaanderen. De ondernemingen konden terugvallen op de infrastructuur, de expertise, de technologische middelen en de contacten die de VRT heeft.

Dat de aanpak van VRT Sandbox een positieve meerwaarde heeft, blijkt uit een studie naar de economische meerwaarde van de VRT. Tussen 2015 en 2017 groeiden de betrokken start-ups, mede onder impuls van VRT Sandbox, en verdubbelden ze hun bedrijfskosten (een goede indicator voor de groei van een bedrijf) op twee jaar tijd. De bedrijven haalden bovendien voor 19,7 miljoen euro nieuw kapitaal op.

In 2018 kregen zestien start-ups en kmo’s de kans om nieuwe producten, diensten en werkprocessen te testen en te demonstreren binnen de VRT:

  • Start-up Metachat bouwde een interactief platform voor het programma Pano op Eén. Na elke uitzending werden de berichten van kijkers gemodereerd door artificiële intelligentie. Dat gaf kijkers de kans om met elkaar in contact te komen en leverde tegelijkertijd feedback voor de redactie.
  • Door een samenwerking met start-up Selma.ai kreeg Eén een beter zicht op hoe ze haar nieuwsbrief kan personaliseren en een groter engagement kan verkrijgen bij abonnees met behulp van artificiële intelligentie.
  • Tijdens De grote Peter Van de Veire Ochtendshow op MNM heeft start-up Voizzup het aantal luisteraars, de luistertijd en de volumewijzigingen in de MNM-app gemeten. Deze dagelijkse metingen hielpen de radioredactie om content snel aan te passen en inhoudelijke en muzikale keuzes te maken.
  • In een samenwerking met VRT NWS hielp EzyInsights om nieuwsberichten te cureren en te selecteren op fake news.
  • Samen met MNM bood sCoolEdu een digitaal leerpakket en campagnes aan rond mediawijsheid aan jongeren van 18 tot 26 jaar.
  • Voor de Ketnet Fandag ontwikkelde start-up Reality Matters een “augmented reality”-applicatie waarmee kinderen de personages van Suske en Wiske “tot leven konden brengen”.
  • Dropbox hielp de radiospotcel van de VRT om spots en jingles vlot vanop locatie te maken en te delen. Tijdens deze test werd voor de eerste keer een volledig VRT-productiesysteem in de “cloud” ondergebracht.
  • Start-up Brobots zorgde ervoor dat VRT NU video-uploads naar YouTube kan automatiseren, aan hand van “Robotic Process Automation”.

In het kader van het Europees project MediaRoad ging in 2018 de Sandbox Hub van start. De Sandbox Hub stelde het VRT Sandbox- model voor aan internationale omroepen. Op die manier werd een internationaal “netwerk van Sandboxes” gebouwd. Dat moet toelaten om start-ups en scale-ups gemakkelijker internationaal te laten schalen, en expertise en kennis met elkaar te delen.

VRT Sandbox inspireerde andere omroepen om via ondernemerschap en samenwerking te innoveren. Ze bood hen een informatiepakket aan waarin het Sandbox-mechanisme beschreven staat en hielp nieuwe leden bij het opstarten van hun eigen Sandbox. Sinds haar start werden tien omroepen lid van de Sandbox Hub, waaronder BBC, Swedish Radio, France TV, Radio France en RTP. Dankzij Sandbox Hub kon de VRT diverse Vlaamse en internationale start-ups rechtstreeks introduceren bij andere omroepen (waaronder Tinkerlist, Setkeeper, On-Hertz, Reality Matters en Ezy Insights).

[1] Naburige rechten zijn een aantal rechten die een uitvoerend kunstenaar of producent het recht geven te beslissen over opname, vermenigvuldiging en uitzending van een uitvoering. Hij krijgt daar een billijke vergoeding voor.