VLAAMSE
REGULATOR
VOOR DE MEDIA

Onafhankelijk toezichthouder voor
de Vlaamse audiovisuele media

ALGEMENE KAMER

ZAAK VAN VRM t. VZW ANTWERPSE TELEVISIE

(dossier nr. 2017/301Q)

BESLISSING nr. 2018/002

8 januari 2018






VRM t. VZW ANTWERPSE TELEVISIE 1

In de zaak van VRM tegen VZW Antwerpse Televisie,

De Vlaamse Regulator voor de Media (algemene kamer), samengesteld uit:

en

Dhr P. SOURBRON, voorzitter,
Dhr C. ADAMS, ondervoorzitter,
Dhr R. LANNOO,

Mevr  P. VALCKE,

Mevr K. VAN DER PERRE, /eden,

Dhr D. PEEREMAN, griffier,

Na beraadslaging op 8 januari 20718,
Neemt op dezelfde datum de volgende beslissing:

PROCEDURE

Ingevolge de algemene opdracht, vastgesteld bij kaderbeslissing van 14 juli
2014 tot het uitvoeren van een regelmatige monitoring van de Vlaamse
televisieomroeporganisaties, werden door de onderzoekscel van de
Vlaamse Regulator voor de Media (hierna: de VRM) de uitzendingen van de
particuliere regionale televisieomroeporganisaties op 14 oktober 2017 (15u
tot 18u) aan een onderzoek onderworpen.

Het betreft hier onder meer de uitzendingen van het omroepprogramma
ATV van VZW Antwerpse Televisie.

Op 22 november 2017 legt de onderzoekscel van de VRM aan de algemene
kamer van de VRM een rapport voor aangaande mogelijke overtredingen
van de regelgeving tijdens de bovengenoemde uitzending.

Op 27 november 2017 beslist de algemene kamer van de VRM om, op basis
van het onderzoeksrapport, VZW Antwerpse Televisie (hierna: ATV), met
maatschappelijke zetel Hangar 26-27, Rijnkaai 104 te 2000 Antwerpen, in
een procedure op tegenspraak te betrekken.

Deze beslissing wordt samen met het onderzoeksrapport bij aangetekende
brief van 29 november 2017 aan ATV meegedeeld.

ATV bezorgt per brief van 7 december 2017 schriftelijke opmerkingen aan
de VRM.

ATV maakt geen gebruik van de mogelijkheid om mondeling toelichting te
geven op de zitting van 8 januari 2018.



2

VRM t. VZW ANTWERPSE TELEVISIE

DE FEITEN

De onderzoekscel stelt vast dat de uitzendingen van ATV tijdens de
onderzochte periode een programmatie in lusvorm omvatten, waarbij
meermaals dezelfde programma’s worden uitgezonden.

Onder meer het programma ‘Relax’ wordt hierbij meermaals uitgezonden
(duurtijd 14min30sec). Het programma bestaat uit verschillende onderdelen
rond de thema'’s 'kleding’, "huisinrichting’ en 'voeding’ en wordt aangeduid
met een PP-logo.

Aan het einde van het programma ‘Relax’ volgt het programmaonderdeel
‘Relax Tips’ met een duurtijd van ongeveer 2 minuten. Het
programmaonderdeel wordt als volgt ingeleid door de presentatrice: “Voor
we onze aflevering van vandaag helemaal afronden, hebben we nog
Stifladvies klaarstaan voor de heren, maar dat wordt gegeven door SKM. Ik
neem hier afscheid. Bedankt voor het kijken. Heel fijn weekend en graag
tot volgende week”.

Na deze inleiding verschijnt centraal op het beeldscherm gedurende 3
seconden: ‘SKM presenteert: stijltips voor heren.” Het item start met een
gesprek in het decor van een kledingwinkel waar de verkoper (Wim) een
klant (Steve) advies geeft bij het kiezen van twee nieuwe outfits. Het
gesprek speelt zich af voor de kleedkamers waar aan de linkerkant een
tafeltje is geplaatst, waar duidelijk zichtbaar een pancarte met het ‘SKM'-
logo is geplaatst. De pancarte komt gedurende de uitzending van het item
afwisselend gedurende 35 seconden in beeld. De verkoper stelt de klant
tijdens het item twee volledige outfits uit het gamma van de
programmasponsor ‘SKM’ voor, waar de klant zeer opgetogen over is.

Aan het einde van het item komt gedurende 8 seconden aan de
rechterkant de volgende vermelding in beeld: ‘SKM. Boomsesteenweg 35
2630 Aartselaar. www.SKM.be’ (zonder sponsoridentificatie)l. Na de
eindgeneriek van het programma volgt gedurende 5 seconden een
sponsorboodschap voor ‘SKM" met vermelding ‘SKM. Thuis in mode, dat
merk je’.

De onderzoekscel is van oordeel dat het programmaonderdeel duidelijk tot
doel heeft om, naast het geven van stijltips voor heren (/n casu het
aanbieden van 2 klaarliggende outfits aan een mannelijke klant), de
sponsor van het programma op een positieve manier onder de aandacht
te brengen.

De invloed en inbreng vanwege de sponsor bij de totstandkoming van het
programma is zeer duidelijk, aldus de onderzoekscel. Dit blijkt uit de
auditieve en visuele aankondiging van het programmaonderdeel (met
telkens de duidelijke vermelding van ‘SKM’), de duidelijke aanwezigheid



VRM t. VZW ANTWERPSE TELEVISIE 3

tijdens de uitzending van het item van de pancarte met het sponsorlogo
en de vermelding aan het einde van het adres van de sponsor. De kijker is
gedurende een tweetal minuten getuige van een pasbeurt in de
kledingwinkel van de sponsor in kwestie, met als doel de sponsor op een
positieve manier onder de aandacht te brengen.

De onderzoekscel is dan ook van mening dat de inhoud van het
programmaonderdeel dermate is beinvioed door de sponsor dat daardoor
de verantwoordelijkheid en de redactionele onafhankelijkheid van de
omroeporganisatie worden aangetast.

Bijgevolg begaat ATV, aldus de onderzoekscel, een inbreuk op artikel 91, 1°,
van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie
(hierna: het Mediadecreet).

TOEPASSELIJKE REGELS

10. Artikel 91, 1°, van Mediadecreet luidt als volgt:

‘Gesponsorde omroepdiensten en programma’s moeten aan de volgende
voorwaarden voldoen:

7° de inhoud en, in geval van lineaire uitzendingen, de programmering,
worden nooit dusdanig beinvioed door de sponsor dat daardoor de
verantwoordelijkheid en de redactionele onarhankelijkheid van de
omroeporganisatie worden aangetast;

L.1”

A. Argumenten van ATV

1.

ATV verduidelijkt dat bij de uitzending van het programmaonderdeel
‘Relax Tips' werd nagelaten te vermelden dat het om een publi-reportage
ging. Zij neemt aan dat mocht dit wel gebeurd zijn, de aangehaalde
beinvloeding door de sponsor dan niet van toepassing zou zijn.

ATV wenst zich in ieder geval te verontschuldigen voor de nalatigheid die
zij in de toekomst zal vermijden.

B. Beoordeling

12. Artikel 91 van het Mediadecreet bepaalt de voorwaarden waaraan

gesponsorde programma’s dienen te voldoen. Eén van deze voorwaarden
schrijft voor dat de inhoud van gesponsorde programma’s nooit dusdanig



13.

14.

15.

VRM t. VZW ANTWERPSE TELEVISIE

mag worden beinvloed door de sponsor dat daardoor de
verantwoordelijkheid en de redactionele onafhankelijkheid van de
omroeporganisatie worden aangetast (artikel 91, 1°, van het Mediadecreet).

Uit de beelden en de vaststellingen van de onderzoekscel komt duidelijk
naar voren dat het programmaonderdeel ‘Relax Tips' erop gericht is om
‘SKM’" op een positieve manier onder de aandacht te brengen. De invioed
van deze sponsor blijkt meer bepaald uit zowel de inhoud van het item
(de verkoper stelt twee volledige outfits uit het gamma van ‘SKM’ voor,
waarover de klant zeer opgetogen is) als uit de veelvuldige auditieve en
visuele vermeldingen van ‘SKM" in het begin, tijdens, alsook op het einde
van ‘Relax Tips'.

De VRM is van oordeel dat de inhoud van ‘Relax Tips’, dat volledig in het
teken staat van de sponsor ‘SKM’, dusdanig door ‘SKM" werd beinvloed dat
daardoor de verantwoordelijkheid en de redactionele onafhankelijkheid
van de omroeporganisatie werden aangetast.

Hoewel de inbreng en invloed van ‘SKM’ bij de totstandkoming van het
item ‘Relax Tips' op zich niet wordt betwist door ATV, gaat het volgens de
omroeporganisatie niet om een eigen programmalonderdeel), maar wel
om een publi-reportage, die weliswaar in voorliggend geval niet als
dusdanig herkenbaar werd gemaakt. ATV meent bijgevolg dat er, mits
passende aanduiding als publi-reportage, geen sprake kan zijn van
aantasting van haar redactionele onafhankelijkheid wegens beinvioeding
van de sponsor.

Het verweer van ATV dat ‘Relax Tips' een publi-reportage zou betreffen,
kan in dit geval niet worden aanvaard. De presentatrice van het
programma ‘Relax’ leidt het item immers als volgt in: “Voor we onze
aflevering van vandaag helemaal afronden, hebben we nog stijladvies
klaarstaan voor de heren, maar aat wordt gegeven door SKM. Ik neem hier
arscheid. Beaankt voor het kijken. Heel fijn weekend en graag tot volgende
week”. Hieruit blijkt duidelijk dat ‘Relax Tips' een onderdeel vormt van het
programma ‘Relax’, waarop de voorwaarden met betrekking tot
gesponsorde programma’s uit artikel 91 van het Mediadecreet (m.n. het
verbod op inhoudelijke beinvloeding door de sponsor) van toepassing zijn.

Uit het voorgaande volgt dan ook dat ATV een inbreuk heeft begaan op
artikel 91, 1°, van het Mediadecreet.

Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met het gegeven
dat dergelijke inbreuk voor het eerst wordt vastgesteld bij ATV.

Een waarschuwing is in dit geval een gepaste sanctie.



VRM t. VZW ANTWERPSE TELEVISIE 5

OM DEZE REDENEN, BESLIST DE VLAAMSE REGULATOR VOOR DE MEDIA

In hoofde van VZW Antwerpse Televisie een inbreuk vast te stellen op artikel
91, 1°, van het Mediadecreet;

Overeenkomstig artikel 228, 1°, van het Mediadecreet VZW Antwerpse Televisie
te waarschuwen.

Aldus uitgesproken te Brussel op 8 januari 2018.

D. PEEREMAN P. SOURBRON
griffier voorzitter

Tegen deze beslissing kan beroep tot nietigverklaring worden aangetekend bij de
Raad van State. Dat beroep moet worden ingesteld bij aangetekende brief binnen
zestig dagen na de kennisgeving, overeenkomstig de bepalingen van de
gecodrdineerde wetten op de Raad van State en het besluit van de regent van 23
augustus 1948 tot regeling van de rechtspleging voor de afdeling bestuursrechtspraak
van de Raad van State.




