



ALGEMENE KAMER

**ZAAK VAN VRM**

**t. VZW REGIONALE TELEVISIE VLAAMS-  
BRABANT-HALLE-VILVOORDE**

(dossier nr. 2012/058)

BESLISSING  
nr. 2012/020

25 juni 2012



**In de zaak van VRM tegen VZW Regionale Televisie Vlaams-Brabant-Halle-Vilvoorde,**

De Vlaamse Regulator voor de Media (algemene kamer), samengesteld uit:

Dhr E. BREWAEYS, *voorzitter*,  
Dhr C. ADAMS, *ondervoorzitter*,  
Dhr R. LANNOO,  
Mevr P. VALCKE,  
Mevr K. VAN DER PERRE, *leden*

en Dhr D. PEEREMAN, *griffier*,

Na beraadslaging op 25 juni 2012,  
Neemt op dezelfde datum de volgende beslissing:

**PROCEDURE**

1. Ingevolge de algemene opdracht, vastgesteld bij kaderbeslissing van 31 mei 2010 tot het uitvoeren van een regelmatige monitoring van de Vlaamse televisieomroeporganisaties, werden door de onderzoekscel van de Vlaamse Regulator voor de Media (hierna: de VRM) de uitzendingen van de particuliere regionale televisieomroeporganisaties op 13 maart 2012 van 18 uur tot 21 uur, onderzocht.

Het betreft hier onder meer de uitzendingen van het omroepprogramma Ring TV van VZW Regionale Televisie Vlaams-Brabant-Halle-Vilvoorde.

2. Op 15 mei 2012 legt de onderzoekscel van de VRM aan de algemene kamer van de VRM een rapport voor inzake de naleving van de regelgeving.

3. Op 21 mei 2012 beslist de algemene kamer van de VRM om, op basis van dat onderzoeksrapport, tegen VZW Regionale Televisie Vlaams-Brabant-Halle-Vilvoorde (hierna: Ring TV), met maatschappelijke zetel Luchthavenlaan 22 te 1800 Vilvoorde, een procedure op tegenspraak op te starten.

4. De beslissing om een procedure op tegenspraak op te starten wordt samen met het onderzoeksrapport bij aangetekende brief van 24 mei 2012 aan Ring TV meegedeeld.

5. VRM ontvangt op 11 juni 2012 de schriftelijke opmerkingen van Ring TV.

6. Ring TV maakt geen gebruik van de mogelijkheid om de schriftelijke opmerkingen mondeling te komen toelichten op een hoorzitting van 25 juni 2012.

## DE FEITEN

7. De onderzoeksceel stelt vast dat tijdens de onderzochte periode na het weerbericht een pancarte verschijnt met volgende visuele sponsorvermeldingen : 'Kleding Dirk : Gentlemen Vilvoorde – kapper : Cocoon Meise – Panasonic ideas for life Color TV De Smedt'. Het weerbericht volgt onmiddellijk na het journaal en duurt ongeveer één minuut.

Volgens de onderzoeksceel blijkt uit deze visuele sponsorvermelding de feitelijke sponsoring van het journaal door de kledingsponsor van de nieuwslezer Dirk Demesmaeker en door de haartooisponsor.

Het 'Nieuws' (met Dirk Demesmaeker) is het enige programma met een presentator.

Volgens de onderzoeksceel stemt het vermelden van de kleding- en haartooisponsor van de nieuwslezer niet overeen met de toepassing van artikel 96 van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie (hierna: het Mediadecreet).

## TOEPASSELIJKE REGELS

8. Artikel 96, eerste lid, van het Mediadecreet bepaalt :

*“Journaals en politieke informatieprogramma's mogen niet worden gesponsord.”*

### **A. Argumenten van de aangeklaagde omroeporganisatie.**

9. Ring TV was van oordeel dat de sponsorvermelding door de plaatsing in tijd en ruimte in de uitzendlus in voldoende mate van de nieuwsuitzending gescheiden was om geen inbreuk te zijn.

De omroeporganisatie legt zich echter neer bij de mening van de onderzoeksceel van de VRM.

Na kennisname van het schrijven van de VRM heeft Ring TV de nodige maatregelen genomen.

## **B. Beoordeling.**

10. Uit het onderzoek blijkt dat Ring TV de inbreuk erkent.

Het vergemakkelijken van en bijdragen tot de productie van het programma 'Het Nieuws' door de betrokken sponsors is visueel duidelijk door de kleding en de haartooi van de nieuwslezer.

De VRM heeft reeds geoordeeld dat het leveren van faciliteiten of diensten zoals bijvoorbeeld kleding en haartooi, moet worden beschouwd als een bijdrage aan de financiering van het programma met het doel naam, handelsmerk, imago, activiteiten of producten meer bekendheid te geven en dus beantwoordt aan de definitie van sponsoring, zoals vastgelegd in artikel 2, 41°, van het Mediadecreet (beslissingen nr. 2012/010 dd. 14 mei 2012 – nr. 2011/032 dd. 28 november 2011 - nr. 2011/020 dd. 26 september 2011 – nr. 2010/004 dd. 18 januari 2010 – nr. 2008/072 dd. 17 november 2008 – nr. 2007/047 dd. 19 oktober 2007).

Hieruit volgt dat Ring TV met het vermelden van de kleding- en haartooisponsor na het weerbericht op 13 maart 2012 een inbreuk begaan heeft op artikel 96, eerste lid, van het Mediadecreet.

Rekening houdende met de gegeven omstandigheden is een waarschuwing in dit geval een gepaste sanctie.

## **OM DEZE REDENEN, BESLIST DE VLAAMSE REGULATOR VOOR DE MEDIA**

In hoofde van VZW Regionale Televisie Vlaams-Brabant-Halle-Vilvoorde een inbreuk vast te stellen op artikel 96 van het Mediadecreet;

Overeenkomstig artikel 228, 1°, van het Mediadecreet VZW Regionale Televisie Vlaams-Brabant-Halle-Vilvoorde te waarschuwen.

Aldus uitgesproken te Brussel, op 25 juni 2012.

D. PEEREMAN  
griffier

E. BREWAEYS  
voorzitter

Tegen deze beslissing kan beroep tot nietigverklaring worden aangetekend bij de Raad van State. Dat beroep moet worden ingesteld bij aangetekende brief binnen zestig dagen na de kennisgeving, overeenkomstig de bepalingen van de gecoördineerde wetten op de Raad van State en het besluit van de regent van 23 augustus 1948 tot regeling van de rechtspleging voor de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.