3.4.1 Vlaanderen in de wereld

De graad van internationalisering varieert volgens het soort mediaproduct.

3.4.1.1 RADIO

Over het algemeen blijft het bereik van de Vlaamse radio-omroeporganisaties voornamelijk beperkt tot het Vlaamse grondgebied. Enkel de Persgroep dat Q-music in augustus 2005 in Nederland lanceerde, vormt hier een uitzondering op. Ondertussen is Q-music een vaste waarde geworden in Nederland. Bij de luisteraars boven de 10 jaar stond Q-Music voor de periode mei-juni 2012 op de 7de plaats met 6,7%. Een jaar later staat het één plaats hoger met 7,9% marktaandeel.

Tot 1 januari 2012 richtte de VRT zich met  RVi (Radio Vlaanderen en Radio Vlaanderen info) tot Vlamingen in het buitenland. Sinds 1 januari 2012 werden de uitzendingen van RVi stopgezet. De uitzendingen van Radio 1 en Radio 2 worden sindsdien wel via satelliet verspreid.

3.4.1.2 TELEVISIE

De meeste Vlaamse televisiebedrijven richten zich op de eigen regio. Toch bestaan er enkele uitzonderingen die zich ook tot kijkers buiten Vlaanderen richten.

Zo nam De Persgroep eind november 2011 AT5 over in samenwerking met de publieke omroepvereniging AVRO en de publieke regionale tv-omroep RTV Noord-Holland.

Het productiehuis Studio 100 richtte buitenlandse dochterondernemingen op in Nederland, Frankrijk en Duitsland. In 2008 nam Studio 100 EM Entertainment in Australië over waardoor het productiehuis “Flying Bark Productions” dat zich richt op producties voor kinderen, onderdeel werd van Studio 100. Ondertussen is het als eerste productiehuis ook actief in Amerika. “Het huis Anubis” is een voorbeeld van een productie van Studio 100 dat internationale successen boekt.

Een aantal van de formats die door Vlaamse productiehuizen bedacht werden, worden ook in andere landen op televisie gebracht. Voorbeelden zijn “Wie is de mol?”, een productieformat dat aan meer dan vijftig landen werd verkocht, en de tv-show "Benidorm Bastards” die werd uitgezonden door de VMMa. Deze productie van het productiehuis Shelter werd aan verschillende buitenlandse zenders verkocht en won in 2011 een International Emmy Award in de categorie ‘Beste comedy’.

De Vlaamse reclameregies voor televisie en de televisieomroeporganisaties zijn niet echt actief buiten het Vlaamse grondgebied. Sommige regies en omroepen hebben wel activiteiten in Wallonië. Concentra (beheerder van o.a. Acht en TV Limburg - Vlaanderen) is actief op de Nederlandse markt via het Nederlandse TV Limburg.

De VRT is leverancier van ongeveer een derde van de programma’s (in alle genres) van het Beste van Vlaanderen en Nederland (BVN), de publieke satellietzender voor Nederlandstaligen in het buitenland. Aan BVN is ook een website gekoppeld, bvn.nl.

In maart 2011 werd er een nieuw distributiebedrijf van Vlaamse formats opgericht: The New Flemish Primitives. Het heeft als doel aanspreekpunt te zijn voor de promotie en verkoop van Vlaamse formats in het buitenland. Het betreft een samenwerking tussen drie Vlaamse productiehuizen: Woestijnvis, deMENSEN en De Filistijnen.

Bij de Belgische bedrijven die instaan voor de omroepsignaaltransmissie van televisie in Vlaanderen, ontplooit Belgacom voornamelijk telecom-gerelateerde activiteiten in een tiental landen (bv. Telindus France).

3.4.1.3 GESCHREVEN PERS

De Vlaamse uitgevers zetten al enige tijd passen in de richting van het buitenland of op de Franstalige markt in België.

Roularta brengt verschillende titels in Wallonië uit en nam een aantal Franse uitgeverijen over. Daarnaast breidde het ook uit naar Nederland, Duitsland, Frankrijk, Slovenië, Servië en Kroatië.
In Frankrijk heeft de Roularta Media Group 3 uitgeverijen in beheer waardoor een uitgebreid aanbod van magazines zoals Expres, A nous, Guitar Past en Idéat uitgebracht worden. Daarnaast is het ook uitgever van stadsmagazine ‘City Magazine’ in Slovenië, Servië en Kroatië. In Nederland en Duitsland verdeelt Roularta onder meer Plus magazine.
Begin 2012 werd er een nieuwe divisie van Roularta Media Group opgestart, namelijk International Media Service (IMS). Het vertegenwoordigt Elsevier Media (Nederland) in België. Zij hebben het beheer over de magazines van Group Express Roularta Frankrijk en andere buitenlandse kwaliteitsmagazines en eveneens over de website mediaserviceinternational.be.

Concentra kijkt bij zijn internationalisering voornamelijk in Nederlandse richting. Naast de Nederlandse televisieactiviteiten is het tevens actief in de markt voor huis-aan-huisbladen in Nederlands Limburg en Noord-Brabant via A&C Media BV. In mei 2011 nam A&C Media BV de aandelen van Van Helvoort Uitgeverij BV over waardoor het nu ook actief is in Zuidoost-Nederland.

De investeringsmaatschappij Mecom wilde een Europese groep opbouwen van regionale krantenbedrijven, maar is hier niet in geslaagd. Hierdoor zet het zijn dochterbedrijven in de etalage. Concentra heeft ondertussen al interesse getoond in het Nederlandse Media Groep Limburg, de groep achter de kranten De Limburger en Limburgs Dagblad. In oktober 2012 bracht het een niet-bindend bod uit. Dit bod werd uitgebracht in samenwerking met de Duitse groep Rheinische Post. De Persgroep dat al actief is op de Nederlandse markt (bv. het Algemeen Dagblad), zou interesse hebben in een overname van Wegener. Door de overname kan De Persgroep in Nederland te groot worden. Daarom zal Wegener waarschijnlijk in delen verkocht worden. Tot op heden zijn er geen wijzigingen gebeurd.

Professional Media Group, een uitgever van vakbladen in België, breidde zijn portfolio in Nederland uit met 5 nieuwe titels door overname van de Industriële Pers. Daarvoor verkocht het reeds de Nederlandse vakbladen Metallerie en Chocolaterie.

Think Media brengt de printtitels Chief, Officieel Playstation Magazine, Modelspoormagazine, Spoorwegjournaal, MotorWereld en Motoren & Toerisme in Nederland op de markt.

Via Ackroyd Publications, dat sinds 2007 deel uit maakt van Corelio, heeft de groep de Engelstalige publicaties The Bulletin,  Flanders Today, Newcomer, Expat Directory in portfolio. Ackroyd is ook actief als organisator van internationale evenementen in Brussel, Antwerpen en Gent.

3.4.1.4 INTERNET

De media-activiteiten via het internet van de Vlaamse bedrijven zijn in de eerste plaats beperkt tot de Vlaamse en Waalse markt.

Mobile Vikings, een Hasselts telecombedrijf, biedt sinds december 2012 zijn telefonieproducten, waaronder ook mobiel internet, in Nederland aan.

De Persgroep nam in Nederland de websites autotrack.nl, Jobtrack.nl en carsom.nl over.

Corelio runt de website voor de internationale gemeenschap www.xpats.com.