1.4.2 Reclameregies en mediacentrales

De meeste websites zijn “gratis” toegankelijk, d.w.z. dat de eindgebruiker geen betaling verricht die rechtstreeks naar de website-eigenaar terugvloeit. Daardoor verschilt het businessmodel fundamenteel van dat van de overige Vlaamse media. In tegenstelling tot betalende kranten en magazines, moet een websitebeheerder zijn inkomsten grotendeels halen uit reclame.

Gedeelten van de ruimte op websites worden vrijgehouden voor allerlei vormen van online reclame. Internetreclame is een specifieke reclamevorm waarvoor mogelijkheden uitgebreider zijn dan de klassieke reclamevormen. Interactive Advertising Bureau Belgium (IAB) vermeldt onder meer banners, splash pagina’s, overlayers, keyword advertizing, content integration, email, newsletters en IDTV. De grote variëteit brengt met zich mee dat enkele reclameregies zich gespecialiseerd hebben in internetreclame.

Het toenemend belang van internetreclame wordt gestaafd door de cijfers van het IAB[36]. Belgische adverteerders investeerden volgens IAB 372 miljoen euro in 2012, een toename van 2% t.o.v. 2011. Dit heeft als gevolg dat 1 reclame-euro op 6 naar online reclame gaat. De interesse van adverteerders in ‘mobiel internet’-reclame blijft zeer gering.
België scoort hierdoor laag ten opzichte van Europa. Volgens IAB is een eerste reden voor de achterstand dat ‘real time bidding’[37] nog niet ingeburgerd is in België. Daarnaast is het mobiel internet met de bijhorende mogelijkheden om te publiceren nog niet sterk ontwikkeld in België.[38]    

Tabel 33: Online reclame investeringen[39]

Advertentie-
vormen

Absolute waarde (mio euro) 2010

Absolute waarde (mio euro) 2011

Absolute waarde (mio euro) 2012

Procentuele waarde 2010

Procentuele waarde 2011

Procentuele waarde 2012

Display advertising

96,5

105,4

107,51

29,05%

28,86%

28,90%

Online zoekertjes

114

119,9

122,02

34,27%

32,83%

32,80%

Zoekmotoren

122

139,9

142,48

36,68%

38,31%

38,30%

Totaal

332,5

365,2

372

100%

100%

100%


Het aandeel van de digitale media in de portfolio van de reclameregies is duidelijk het grootst (in vergelijking met andere mediavormen). Daarna volgen in dalende volgorde: de magazines, de dagbladen, radio en televisie. Hi-Media, dat onder andere samenwerkt met AppNexus, heeft tevens de meeste titels over de verschillende media in zijn portfolio (ongeveer 160 titels), gevolgd door Beweb en Roularta Local Media die beide ongeveer 130 titels verzorgen.[40]

In tabel 34 vindt de lezer enkele reclameregies terug die niet actief zijn op de klassieke mediaplatformen. De belangrijkste spelers zijn Beweb, Hi-Media en Pebble Media met elk meer dan 100 titels.

Tabel 34: Reclameregies voor websites

Onderneming

Website

Belgacom Skynet Advertising[41]

autofans.be, immoweb.be, skynet.be, netlog.be, zoomin.tv, 2dehands.be, yahoo.com, m.skynet.be, resto.be

Beweb Regie[42]

6minutes.be, agenda.be, autolive.be, clint.be, nr10.be, p-magazine.be, demotorsite.be, femistyle.be, gezondheid.be, vroom.be, zdnet.be, mtv.be, auto55.be, cnet.com, belgiumdigital.be, beslist.be, beursduivel.be, goudengids.be, marieclaire.be

Corelio

nieuwsblad.be[43], standaard.be, spotter.be

De Persgroep Advertising

autozone.be, demorgen.be, hln.be, goedgevoel.be, joepie.be, nina.be, zonemagazines.be

Hi-Media Belgium

express.be, analist.be, beursgazet.be, thomascook.be, thomascookairlines.com, neckermann.be, dailymotion.com, femistyle.be, zoover.be, springintveld.be, showbizzsite.be, freegamez.be, ik.be, kapaza.be, autoblog.be, fbmtv.com, bmi-berekenen.be, nostalgie.be, nostalgie.eu, wewomen.be, brunetteblogging.com, it-girl.be, mountainbike.be

Humo Media

humo.be

Pebble Media[44]

een.be, sporza.be, canvas.be, garagetv.be, gva.be, hbvl.be, hebbes.be, koopjeskrant.be, radio2.be, stubru.be, studio100tv.be, zita.be, mnm.be, nickelodeon.be

People Communication

seniorennet.be

Proxistore[45]

nieuwsblad.be, standaard.be, radiocontact.be, elle.be, zdnet.be, auto55.be, marieclaire.be, knack.be, vroom.be

Roularta Media Group

knack.be, knackfocus.be, moneytalk.be, datanews.be, kanaalz.be, weekend.be, plusmagazine.be, trends.be, rnews.be, sport/footmagazine.be, streekpersoneel.be, autovlan.be immovlan.be, focus-wtv.be, ikgabouwen.be, kw.be

Sanoma Media Digital Solutions

flair.be, libelle.be, zappybaby.be, storymagazine.be, humo.be, teveblad.be, kieskeurig.be, feeling.be, studio100.be, njam.tv

Think Media

che.be, fundalize.com, moto-online.be, 4gamers.be, chief.be, menzo.be, motorwereld.be, motorentoerisme.be, modelspoormagazine.be, souschef.be, ambiance.be

Trustmedia België

tijd.be

VMMTV

vtm.be, 2be.be, jim.be, vtmkzoom.be, vitaya.be, iwatch.be, q-music.be, joefm.be, anne.be, vtmkoken.be

(laatste update: juli 2013)

Sinds 1 juli 2012 verzorgt Sanoma Digital Belgium, dochteronderneming van de Sanoma mediagroep, haar eigen regie onder de naam Sanoma Media Digital Solutions. De samenwerking met Beweb Regie werd anders ingevuld. Sanoma Digital Belgium staat in voor de sitespecifieke campagnes op de websites. Beweb verzorgt de display advertising in bestaande pakketten zoals Women, Culture, Cooking, en in thematische of nationale combo’s (bv. humo.be (NL) + moustique.be (Fr)).[46]

Tussen Think Media en BEWEB bestaat sinds april 2013 een strategische samenwerking. Hierdoor versterken beide ondernemingen hun portfolio. Beweb Regie verkreeg de website nr10.be, p-magazine.be, demotorsite.be, femistyle.be en clint.be. Think Media verwierf langs Nederlandstalige kant chief.be en playstationpure.be.

Ook Belgacom Skynet Advertising en Pebble Media werken reeds geruime tijd samen voor de regie van websites. Dit gebeurt onder de naam Brands4Brands.

Smartphones en tablets laten het gebruik van applicaties (kortweg: apps) toe. Door deze apps kan een gebruiker extra functies aan een apparaat toevoegen. Voorbeelden zijn de apps van kranten (De Standaard, De Morgen, …) en sociale media (facebook, twitter, …). Op dit moment wordt er gezocht naar mogelijkheden om hier een business model met reclame rond te bouwen. Een gekend voorbeeld is Facebook dat zijn mobiele applicatie probeert te verzilveren door hogere advertentieinkomsten te bekomen. Een ander voorbeeld is de applicatie “Waze” die locatiegebaseerde reclame gaat tonen. De app bepaalt de locatie van de gebruiker en stuurt persoonsgerichte, plaatsgebonden reclame zodat de consument niet overstelpt wordt met advertenties. Bedrijven betalen maandelijks een vast bedrag aan de ontwikkelaar voor deze reclame.

Pebble Media verzorgt sinds juni 2012 ook de regie van HBVL iPad, GVA iPad, Studio Brussel iPad en Studio Brussel Android.

 


[36]  IAB brengt als beroepsvereniging alle actoren binnen de digitale en interactieve communicatiemarkt samen, www.iab-belgium.be

[37] “Real Time Bidding” houdt in dat het artikel van de adverteerder die het meest biedt op het moment dat een consument op een bepaalde webpagina komt, zal verschijnen. Dit proces gebeurt volautomatisch en neemt slechts een fractie van een seconde in.

[38] De Tijd, “2012 was boerenjaar voor onlinereclame”, 29 mei 2013

[39] De Tijd, “2012 was boerenjaar voor onlinereclame”, 29 mei 2013

[40] Mediaspecs, “Reclameregies beschikken gemiddeld over kleiner portfolio”, http://news.mediaspecs.be/reclameregies-beschikken-gemiddeld-over-kleiner-portfolio, 25 maart 2013

[41] Belgacom Skynet Advertising en Pebble Media werken samen onder de naam Brands4Brands voor het beheer van advertenties op websites en mobiele apparaten.

[42] Voor de volledige lijst wordt doorverwezen naar de website van Beweb: http://www.beweb.be/nl/portfolio/sites/

[43] Hiertoe behoort ook Het Nieuwsblad op Zondag dat niet langer in papieren versie beschikbaar is.

[44] Voor de volledige lijst kan doorverwezen worden naar de website van Pebble Media : http://www.pebblemedia.be/nl/pagina/websites

[45] Gespecialiseerd in online en geogelokaliseerde reclame. Op 11 augustus 2013 ging Proxistore op zelfstandige basis verder. Daarvoor maakte het deel uit van Beweb. Roularta verwierf een aandeel van 32% in deze onderneming.

[46] Sanoma Media Belgium, “Sanoma Digital Belgium: meer dan ooit dé specialist op het gebied van digitale vrouwenmedia, infotainment en e-commerce”, http://www.sanoma-magazines.be/nl/4d3007cf-8593-4e1e-9510-04f26513a68a/43fe4f7d-544e-4c63-9a8d-297dbe280097/DetailBlog/?id=c07b1b08-43fa-4f07-b713-adb0391a5ab9, 30/06/2011