1.2.2 Aggregatie: televisieomroeporganisaties

Televisieomroeporganisaties kunnen in eerste instantie worden onderverdeeld in openbare en particuliere omroeporganisaties. Binnen de particuliere omroeporganisaties maakt het Mediadecreet een onderscheid tussen private televisieomroeporganisaties en regionale televisieomroeporganisaties.

Televisieomroeporganisaties bieden televisiediensten aan. Deze diensten kunnen worden onderverdeeld in lineaire[7] en niet-lineaire[8] omroepdiensten. Er kan ook op technisch vlak een onderscheid gemaakt worden tussen analoge en digitale uitzendingen, uitzendingen in standaard- en hoge definitie (SD en HD).

In de volgende punten wordt eerst ingegaan op het lineaire aanbod van de televisieomroeporganisaties. In een laatste punt komen de niet-lineaire televisiediensten aan bod.

1.2.2.1 De openbare omroep en zijn lineair televisieaanbod

Op 1 mei 2012 werden Ketnet en Canvas ontkoppeld en sindsdien beschikt de openbare omroep over drie televisiekanalen: Eén, Canvas en Ketnet/Op12. Het derde VRT-kanaal richt zich na 20 uur met een specifiek aanbod op jongeren en buitenlanders in Vlaanderen.

Het merk Sporza brengt het televisiesportaanbod van VRT hoofdzakelijk op het tweede kanaal.

Tabel 13: Openbare omroep en zijn lineair televisieaanbod

Naam

Aanbieder

Ondernemingsnummer

Eén

VRT

244142664

Canvas

VRT

244142664

Ketnet/Op12

VRT

244142664

1.2.2.2 Private televisieomroeporganisaties en hun lineair aanbod

Volgens het Mediadecreet kan iedereen - mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan – private lineaire televisiediensten aanbieden. De private omroeporganisaties die een dergelijk lineaire televisiedienst willen aanbieden hoeven zich enkel aan te melden bij de Vlaamse Regulator voor de Media. Tabel 14: Private televisieomroeporganisaties en hun lineair aanbod geeft een overzicht van de televisiediensten van private televisieomroeporganisaties die op 1 september 2013 waren aangemeld bij de VRM.

Een samenwerkingsverband tussen De Persgroep en Roularta, onder de benaming Vlaamse Media Maatschappij (VMMa), introduceerde met VTM de eerste private televisieomroep in Vlaanderen. Sinds zijn ontstaan is VMMa de grootste Vlaamse particuliere televisieomroeporganisatie gebleven. In eerste instantie bereikte de VMMa al een breed publiek met VTM, 2BE en JIM. Daar kwam in juli 2009 de zender Anne bij, die zich specialiseert in muziek van Vlaamse bodem. Op 1 oktober 2009 ging VMMa van start met een kinderzender VtmKzoom. Bovendien nam de VMMa op 5 november 2010 Media ad Infinitum met de lifestylezenders Vitaya en Vitaliteit over. Deze laatste werd ondertussen stopgezet.

Na VRT en VMMa was SBS Belgium met de zenders VT4 en VijfTV de derde grootste speler op de Vlaamse televisiemarkt. Deze zenders werden in december 2010 te koop aangeboden en in april 2011 overgenomen door De Vijver Media. Op 17 september 2012 werden de zenders opnieuw gelanceerd onder de noemers VIER en VIJF. Door het aflopen van het exclusiviteitscontract tussen productiehuis Woestijnvis (een van de dochterondernemingen van De Vijver Media) en de VRT, zijn een aantal van de meest succesvolle VRT-programma’s, zoals “De Slimste mens” of “Man bijt hond” sindsdien op VIER te bekijken. Uit de kijkcijfers blijkt echter dat ze niet hun volledige publiek naar de nieuwe zenders hebben kunnen lokken.

MTV Networks Belgium, onderdeel van het Amerikaanse entertainmentbedrijf Viacom, onderging een grote wijziging in zijn bedrijfsstructuur ten gevolge van een reorganisatie in september 2011. De bedoeling van Viacom was om drie clusterhoofdkantoren te creëren die elk zich toespitsen op één contentgroep. Zo zullen in Berlijn de kinder- en gezinszenders (bv. Nickelodeon) gemaakt worden, in Stockholm de jongeren- en muziekzenders en in Amsterdam de comedy-zenders. Het Belgische kantoor zal 3 departementen behouden, nl. mobile, distributie en adsales waarbij de verkoop van reclameruimte sinds januari 2012 in samenwerking met SBS Belgium verloopt. MTV Networks zal voortaan bekend staan onder de naam “Viacom International Media Networks”.

Telenet richt zich met zender Studio 100 TV tot de jongere kijkers. Verder biedt Telenet ook betaaltelevisie aan via Prime en kunnen sportliefhebbers tegen betaling sport zien via de verschillende kanalen van Sporting Telenet waaronder ook voetbal uit Jupiler League.

Het kanaal Zoom is een lineair kanaal dat een selectie van series, films en documentaires uit de op-aanvraag-catalogus in de kijker zet. Via de rode knop kan de kijker vervolgens toegang krijgen tot het VOD-aanbod (Video-On-Demand) van Belgacom. Het kanaal zelf behoort niet tot het VOD-aanbod want wordt lineair uitgezonden.

Verder zijn er nog enkele kleinere zenders die veelal een bepaald doelpubliek voor ogen hebben. Voorbeelden zijn Kanaal Z, Actua TV, Life!TV en Njam!. In augustus 2013 werd door Sanoma Media Belgium Libelle TV met een aanbod gericht op de vrouwelijke kijker gelanceerd.

Onze TV is een digitaal televisiekanaal op Telenet Digital TV en Belgacom TV dat voor en door inwoners wordt gemaakt om hun buurt, activiteiten en gebeurtenissen in de kijker te kunnen plaatsen.
Mobistar zette zijn tv-aanbod stop en verdween uit de lijst.

Tabel 14: Private televisieomroeporganisaties en hun lineair aanbod

Naam zender

Onderneming

Ondernemingsnummer

Actua TV

Actua TV bvba

859875603

Kanaal Z

Belgian Business Television nv

461874705

Acht

Bites Europe nv 

466252967

Lacht

Bites Europe nv 

466252967

Dobbit TV

Dobbit tv

454023544

Life!TV

Life!TV Broadcasting Company

873859736

Sport10

Lint Media

859635774

Culture7

Lint Media

859635774

Vitaya

Media ad Infinitum

461344866

MENTtv

Ment Media bvba

820484495

Njam!

NJAM! nv

830498855

NTV

NTV nv

459509388

Libelle TV

Sanoma Media Belgium nv

404802477

VIER

SBS Belgium

473307540

VIJF

SBS Belgium

473307540

ZOOM

Skynet Imotion Activities

875092626

TV Overal

Skynet Imotion Activities

875092626

Movie Me

Skynet Imotion Activities

875092626

Belgacom 5

Skynet Imotion Activities

875092626

Belgacom 11+

Skynet Imotion Activities

875092626

Prime Star

Telenet

439840857

Prime Action

Telenet

439840857

Prime Series

Telenet

439840857

Prime Fezztival

Telenet

439840857

Sporting 1

Telenet

439840857

Sporting 2

Telenet

439840857

Prime Star +1

Telenet

439840857

Prime Family

Telenet

439840857

Studio100 TV

Telenet

439840857

Sporting Golf

Telenet

439840857

Sporting 3

Telenet

439840857

Sporting 4

Telenet

439840857

Sporting 5

Telenet

439840857

Sporting 6

Telenet

439840857

Sporting 7

Telenet

439840857

Sporting 8

Telenet

439840857

Onze TV

Via Plaza nv

818465610

Stories TV

Via Plaza nv

867273634

VTM

VMMa

432306234

2BE

VMMa

432306234

JIM

VMMa

432306234

Anne

VMMa

432306234

VtmKzoom

VMMa

432306234

VtmKzoom+

VMMa

432306234

Q-Music

VMMa

432306234

1.2.2.3 Regionale televisieomroeporganisaties en hun lineair aanbod

Regionale televisieomroeporganisaties hebben een specifieke decretaal vastgelegde opdracht. Volgens het Mediadecreet zenden ze eigen programma’s uit waarin ze er naar streven om “de uitdrukkingsmogelijkheden van de plaatselijke bevolking te ontwikkelen en haar deelname eraan aan te moedigen”. De omroepprogramma’s van de regionale televisieomroeporganisaties moeten voor minstens 80% betrekking hebben op het eigen regionale verzorgingsgebied.[9]

Vlaanderen kent 10 regionale televisieomroepen. Deze hebben zich verenigd in de koepelorganisatie Niet-Openbare Regionale Televisieverenigingen Vlaanderen (NORTV). Erkenningen voor regionale televisie worden uitsluitend verleend aan vzw’s, die verantwoordelijk zijn voor de inhoud van de zenders. De exploitatie van de zenders gebeurt meestal door exploitatiemaatschappijen. Deze maatschappijen maken het mogelijk om private investeerders aan te trekken en vormen aldus het zakelijk management van de regionale zenders. In tegenstelling tot de vzw’s is het voor de exploitatiemaatschappijen wel mogelijk om banden te hebben met andere commerciële (media)bedrijven. In onderstaande tabel vindt de lezer een overzicht van de regionale televisieomroepen, de erkende vzw’s en de exploitatiemaatschappijen.

Tabel 15: Regionale televisieomroeporganisaties

Regionale omroepVZWOndernemings- nummerExploitatie-
maatschappij
Ondernemings- nummer
ATVAntwerpse Televisie VZW432073038Antwerpse Televisie Maatschappij NV448844140
AVSAudio Video Studio Oost-Vlaamse Televisie VZW424806847 -  - 
FocusFocus TV – Regionale TV voor het noorden van West-Vlaanderen VZW 448696363Regionale Media
Maatschappij NV
475952274
Ring TVRegionale Televisie Vlaams-Brabant-Halle-Vilvoorde VZW 451344166 -  - 
ROB tvRegionale Omroep Oost-Brabant VZW 433509331Vlaams Brabantse Mediamaatschappij NV8448442084
RTVTV Kempen en Mechelen VZW 454986517RTV BVBA461812545
TV BrusselNiet-Openbare Regionale Televisievereniging Brussel VZW 448745655 -  - 
TVLTele-Visie-Limburg VZW 448289854Televisie Limburg NV455948795
TV OostRegionale Televisie Aalst-Dendermonde-Sint-Niklaas, Dagelijkse Regionale Informatie en Educatie VZW448803063TV Oost Vlaanderen NV477802303
WTV ZuidWest-Vlaamse Televisie Omroep Regio Zuid VZW 431247746Regionale Media
Maatschappij NV
475952274

In figuur 5: Regionale televisieomroeporganisaties in Vlaanderen worden de dekkingszones van de verschillende Vlaamse regionale omroepen uitgetekend.

Figuur 5: Regionale televisieomroeporganisaties in Vlaanderen [11] - Tekstuele beschrijving figuur 5

1.2.2.4 Niet-lineaire televisiediensten

Naast de “klassieke” lineaire kanalen kan een televisieomroeporganisatie ook niet-lineaire televisiediensten aanbieden. Dit zijn diensten die de gebruiker de mogelijkheid bieden om audiovisuele programma’s te bekijken op zijn individuele verzoek en op het door hem gekozen moment op basis van een door de omroeporganisatie geselecteerde programmacatalogus.[11] Het gaat hier dus in de eerste plaats over de zogenaamde Video-On-Demand (VOD) diensten die de omroepen aanbieden (catch-up tv zoals “net gemist” en “ooit gemist").[12] In een ruimere definitie omvat dit tevens andere televisiediensten die op een niet-lineaire wijze worden aangeboden door distributeurs zoals het pauzeren en terugspoelen van live uitzendingen en de interactieve toepassingen die binnen het digitale aanbod van Telenet en Belgacom zitten (foto’s, spelletjes, digitext, muziek,…).

Tabel 16: Niet-lineaire diensten geeft een overzicht van de niet-lineaire diensten die op het moment van redactie bij de VRM zijn aangemeld.

Tabel 16: Niet-lineaire televisiediensten

Benaming televisiedienst

Onderneming

Ondernemingsnummer

2BE

Vlaamse Media Maatschappij

432306234

Acht

Bites Europe

466252967

Actua +

Actua Tv

859875603

Actua TV

Actua Tv

859875603

Anne

Vlaamse Media Maatschappij

432306234

Belgacom Movie Me

Skynet Imotion Activities

875092626

Belgacom TV Overal

Skynet Imotion Activities

875092626

Belgacom Video Op Aanvraag

Skynet Imotion Activities

875092626

I-watch (niet-lineair)

Vlaamse Media Maatschappij

432306234

I-watch (niet-lineair)

Media ad Infinitum

461344866

Jim

Vlaamse Media Maatschappij

432306234

Kids Pass

Belgacom

202239951

Meer VIERSBS Belgium473307540
Meer VIJFSBS Belgium473307540

Mobistar Selectie

Mobistar

456810810

Njam!

Njam!

830498855

NTV

NTV

459509388

Onze TV

Via Plaza

818465610

Rainbow Pass

Belgacom

202239951

Re:PlayViacom International Media Networks464213393

Seniorennet

Seniorennet

475811427

Studio 100 TV

Telenet

439840857

Telenet à la carte

Telenet

439840857

TMFViacom International Media Networks464213393

Transactional Video On Demand

Base Company

463193905

Video-On-Demand

Numericable

403107452

Vitaya

Media ad Infinitum

461344866

Vtm

Vlaamse Media Maatschappij

432306234

VtmKzoom

Vlaamse Media Maatschappij

432306234

X-Adult Pass

Belgacom

202239951

Z-on-demand

Belgian Business Television

461874705



[7] Lineaire televisiedienst: een door een omroeporganisatie aangeboden omroepdienst voor het gelijktijdig bekijken van audiovisuele programma’s op basis van een programmaschema, m.a.w. “klassiek” tv-kijken.

[8] Niet-lineaire televisiedienst (of audiovisuele omroepdienst op aanvraag): een door een omroeporganisatie aangeboden omroepdienst die de gebruiker de mogelijkheid biedt om audiovisuele programma’s te bekijken op zijn individuele verzoek en op het door hem gekozen moment op basis van een door de omroeporganisatie geselecteerde programmacatalogus.

[9] Op 19 juli 2013 wijzigde de Vlaamse Regering principieel diverse bepalingen over de regionale televisie-omroeporganisaties in het decreet over de radio-omroep en televisie. Het omvat onder meer een verduidelijking van de algemene opdracht van de regionale televisie-omroeporganisaties, de decretale verankering van het principe van de vijfjarige samenwerkingsovereenkomst, de vergoeding op basis van de bereikmeting van hun programma's en de creatie van exploitatiemaatschappijen waarbij de omroepen zich kunnen aansluiten. Over dit voorontwerp van wijzigingsdecreet wordt nog advies ingewonnen van de Sectorraad Media en daarna van de Raad van State.

[10] RTVM, "Zendgebied", http://www.rtvm.be/zendgebied.php?hmID=38 met aanpassingen door VRM

[11] Deze definitie werd overgenomen uit het Mediadecreet.

[12] Telenet en Belgacom bieden nog andere programma’s aan via VOD, maar deze maken geen deel uit van het Vlaamse aanbod. Daarom werden de VOD-diensten van bijvoorbeeld Discovery Channel, Karaoke Channel, La Une, La Deux, History Channel niet in dit overzicht opgenomen.