KPI 18. Van de geregistreerde gebruikers komt minstens de helft één keer per maand in contact/interactie met 1 of meerdere van onze digitale kanalen en is hij/zij dus een actieve gebruiker. Voorbeelden van een interactie of contact zijn: een video bekijken op VRTNU, luisteren en/of interageren via de radio app, deelnemen aan een online wedstrijd en het bekijken van een item op VRTNWS of Sporza.

De relevantie van de eigen digitale platformen is het hoogst als de geregistreerde mediagebruiker er ook effectief gebruik van maakt, zoals bij het kijken/luisteren van programma’s op VRT MAX of het bekijken van een item op Sporza.be of Vrtnws.be.

Het aantal actieve VRT-profielen nam toe van 1.118.784 eind 2021 naar 1.358.728 eind 2022. 40,2% van de geregistreerde gebruikers was met andere woorden een actieve gebruiker (meting voor de maand december).

In 2022 ging de aandacht vooral naar de groei van het aantal geregistreerde gebruikers. VRT zal de komende maanden en jaren verdere initiatieven nemen waardoor ook de activiteitsgraad van Vlaamse gebruikers verder toeneemt. Dat zal er toe bijdragen om het VRT-bereik hoog te houden in het meer gedigitaliseerde medialandschap.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2022 nog niet behaald te zijn.