3.1.1.1 Verticale, horizontale en crossmediale integratie

Met uitzondering van een aantal gastprogramma’s verzorgen de meeste radio-omroeporganisaties de productie van hun eigen programma’s. Radiozenders zijn dan ook verticaal geïntegreerde ondernemingen. Voor de reclameregie en omroepsignaaltransmissie doen sommige radio’s wel beroep op andere ondernemingen.
    
Wat betreft de horizontale integratie zijn er op landelijk vlak zeer weinig spelers en is er dus hoge concentratie. Op lokaal vlak zijn er in totaal veel spelers, maar aangezien ze elk actief zijn binnen kleinere zendgebieden, kunnen we toch vaak van een geografisch monopolie spreken. Bij de lokale radio’s is er ook sprake van ketenvorming, maar door de aanpassing van het Mediadecreet zal dat in de toekomst onmogelijk gemaakt worden.

Er bestaat een grote mate van crossmediale integratie: VRT en Medialaan bieden nog tal van andere producten en diensten aan die losstaan van de radiomarkt. Bovendien zijn alle radiozenders online aanwezig via websites en sociale mediaprofielen. Op de mobiele applicatiemarkt zijn de radiozenders ook actief.

Lokale radio’s zijn in het merendeel van de gevallen minder crossmediaal geïntegreerd en focussen veeleer op radio-omroepactiviteiten, hoewel sommige lokale radio’s gelinkt zijn aan lokale reclamebureaus en/of een website hebben.
    
Wat de distributieschakel betreft, verzorgt Norkring niet enkel de distributie van de radiozenders van de openbare omroep maar ook de tv-zenders. Ook DAB en DAB+-distributie wordt door Norkring verzorgd.