1.1.1.4. Samenwerking

SD6: De openbare omroep stelt zich open en luisterbereid op naar de samenleving en creëert maatschappelijke meerwaarde in zijn aanbod door een structureel belanghebbendenbeheer op te zetten.

OD6.1.: De VRT werkt een kader uit waarin het belangenhebbendenbeheer verankerd is. De samenwerking met belanghebbenden is gebaseerd op wederzijds respect van de partners en beoogt een meerwaarde te creëren voor de betrokken partners. De samenwerking doet geen afbreuk aan de onafhankelijkheid en betrouwbaarheid van de openbare omroep, aan de profielen van zijn merken en netten en aan de doelstellingen en waarden.

OD6.2.: De VRT hanteert een diversiteit in partners.

Om deze maatstaf te behalen, dient de VRT:

  1. een kader uit te werken waarin het belangenhebbendenbeheer verankerd is;
  2. een diversiteit in partners te hanteren.

 

1.       Belanghebbendenbeheer

De VRT heeft een plan van aanpak inzake belanghebbendenbeheer.

  • Wat betreft het aanbod, stimuleerde de VRT de samenwerking met belanghebbenden op het vlak van cultuur, muziek, taal, diversiteit, educatie, recreatie, milieu, zorg en sport. Een uitgebreide oplijsting is ook terug te vinden in bijlage 6. 
  • Wat betreft mediawijsheid, ontwikkelt VRT, door middel van breed overleg met stakeholders, meer aandacht voor mediawijsheid. (voor meer informatie inzake mediawijsheid – zie strategische doelstelling 23) VRT werkte samen met stakeholders zoals in het kader van het project ‘NeLe’ ter bevordering van het Nederlands voor anderstaligen.. VRT ontwikkelde ook, samen met stakeholders uit het onderwijs en het middenveld, een inspiratie tweedaagse voor leerkrachten over mediawijsheid en cultuureducatie in de klas. 
  • Wat betreft samenwerking met het middenveld, ontwikkelde de VRT, in samenwerking met diverse belanghebbenden, in 2014 het project ‘Ervaring Werkt!’ dat jeugdtewerkstelling wil bevorderen. De VRT werkte voor dit project samen met de VDAB, Unizo, Voka en Adecco. De realisatie van dit project is voorzien in het voorjaar 2015. 

2.       Een diversiteit in partners hanteren

De VRT hanteerde een diversiteit aan partners: een overzicht van het aanbod gerelateerd overleg en samenwerking met de diverse partners en externe actoren is opgenomen in bijlage 6. Zowel nieuws, sport, cultuur, muziek, taal als diversiteit maakten deel uit van deze samenwerkingen. 

 

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.

 

SD7: De openbare omroep creëert maatschappelijke meerwaarde door rond zijn aanbod samenwerkingsverbanden op te zetten met zowel publieke als private partners. Deze partnerships realiseren meerwaarde voor de betrokken partners. De partners zijn financieel stabiel en ondernemen op een maatschappelijk verantwoorde wijze.

OD7.1: Inzake publieke partners zijn cultuur en onderwijs prioritair.

OD7.2: Inzake Nieuws en Sport werkt de VRT samen met andere Vlaamse omroepen rond uitwisseling en terbeschikkingstelling van audiovisueel materiaal, en dit op basis van het principe van non-discriminatie.

OD7.3: De VRT kan audiovisueel aanbod op deredactie.be, cobra.be en canvas.be uit de domeinen nieuws, cultuur en kennis en wetenschap waarvan zij rechtenhouder is beschikbaar maken via door niet-commerciële derden uitgebate niet-commerciële digitale initiatieven en dit op basis van het principe van non-discriminatie.

OD7.4: De VRT werkt samen met de EBU-omroepen waaronder meer bepaald de Nederlandse publieke omroepen en de RTBF, in functie van ondermeer programma-aankoop, coproducties, strategie openbare omroep en samenwerking nieuwsdienst.

Om deze maatstaf te behalen, dient of kan (punt 3) de VRT:

  1. cultuur en onderwijs als prioritaire publieke partners hebben;
  2. inzake Nieuws en Sport samen te werken met andere Vlaamse omroepen rond uitwisseling en terbeschikkingstelling van audiovisueel materiaal;
  3. audiovisueel aanbod op deredactie.be, cobra.be en canvas.be uit de domeinen nieuws, cultuur en kennis en wetenschap waarvan zij rechtenhouder is, beschikbaar maken via door niet-commerciële derden uitgebate niet-commerciële digitale initiatieven;
  4. samen te werken met de EBU-omroepen waaronder meer bepaald de Nederlandse publieke omroepen en de RTBF, in functie van onder meer programma-aankoop, coproducties, strategie openbare omroep en samenwerking nieuwsdienst.

 De VRT stelt dat ze in 2014 samenwerkingsverbanden ontwikkeld heeft met publieke en private partners. Die samenwerkingsverbanden waren financieel stabiel en handelden op een maatschappelijk verantwoorde wijze.

 

1.       Cultuur en onderwijs

Inzake publieke partners was de samenwerking met cultuur en onderwijs prioritair.

1.1   Samenwerking met publieke partners inzake cultuur:

  • Op inhoudelijk, productioneel en communicatief vlak werkte de VRT in 2014 samen met verschillende culturele organisaties.
  • Alle VRT-netten verleenden in 2014 via 395 ruilovereenkomsten advertentieruimte aan tal van cultuurpartners en om een bedrag van 13.226.431 euro.
  • De VRT werkte ook projectmatig samen met culturele partners. Op die manier realiseerde de VRT verschillende crossmediale projecten (op verschillende netten en platformen), zoals Gedichtendag, De Koningin Elisabethwedstrijd, De Boekenbeurs en De Gouden Boekenuil.
  • Jaarlijks organiseert de VRT in samenwerking met het departement CJSM en Cultuurnet Vlaanderen ontmoetingen met de culturele partners. In 2014 werden de ‘cultuursalons’ ingevuld als focusgroepen waarin telkens een aantal managers van VRT in dialoog gingen met vertegenwoordigers uit de cultuursector. Er werden drie focusgroepen georganiseerd rond de thema’s literatuur, podiumkunsten en erfgoed en media.
  • De VRT stimuleerde de cultuurparticipatie in Vlaanderen via het Uit-netwerk van de Vlaamse Overheid om zo mensen uit te nodigen voor culturele evenementen en projecten met culturele partners.
  • Cobra.be fungeerde ook als multimediale hub. Het aanbod van Cobra.be was beschikbaar voor verspreiding via platformen van partners en omgekeerd bood Cobra.be de ruimte aan content uit de culturele sector zelf.

 

1.2   Samenwerking met publieke partners inzake onderwijs

VRT had ook in 2014 samenwerkingsovereenkomsten met publieke partners inzake onderwijs:

  • KUL en STRAK fm: verschillende workshops en pop-up radio-uitzendingen.
  • REC Radiocentrum (in samenwerking met Universiteit Gent): radiopresentatoren gaven geregeld workshops aan jonge aankomende radiomakers.

Beide organisaties werden ook in 2014 betrokken en uitgenodigd voor het feest rond ‘100 jaar radio’.

  • In 2014 zette VRT de samenwerking met het Agentschap Onderwijscommunicatie van het Departement Onderwijs in verband met het platform rond mediawijsheid ‘Ingebeeld’ verder. Zo hebben ze in 2014 samengewerkt rond specifieke thema’s zoals een sessie over beeldgeletterdheid en een reeks workshops over mediawijsheid en cultuureducatie in de klas.
  • De VRT had in 2014 inzake mediawijsheid overleg met de VLOR (Vlaamse OnderwijsRaad), de VRWI (Vlaamse Raad voor Wetenschap en Innovatie), de SARC (Strategische AdviesRaad Cultuur), het AOC (Agentschap voor Onderwijscommunicatie), het BAM (Instituut voor Beeldende, Audiovisuele en Mediakunst), Mediawijs.be, het Vlaamse Kenniscentrum voor Mediawijsheid, VIAA (Vlaams Instituut voor Audiovisuele Archivering) en met de betrokken overheidsorganen bij Media, Cultuur en Onderwijs.

 

2.       Samenwerking inzake nieuws en sport

Voor nieuws en sport werkte de VRT in 2014 ook samen met andere Vlaamse omroepen met betrekking tot de uitwisseling en terbeschikkingstelling van audiovisueel materiaal.

VRT Nieuws werkte regelmatig samen met regionale en internationale omroepen. Voor buitenlandse verslaggeving werd er een beroep gedaan op NOS correspondenten en binnenlandse nieuwsfeiten werden gedeeld met regionale en EBU-omroepen. Zo werden beelden van onder andere de begrafenis van Koningin Fabiola samen met VRT, RTBF, Medialaan en RTL gemaakt en nadien verspreid naar regionale omroepen, EBU-omroepen en INEX. Voor de verkiezingen werkte de nieuwsdienst via een joint venture met De Tijd, De Standaard en KU Leuven samen voor ‘Rekening 14’.

Wat sport betreft, had VRT in 2014 een overeenkomst met betrekking tot het uitwisselen van news access beelden tegen vaste tarieven met Medialaan en SBS. Aan Medialaan werden ook accreditaties ter beschikking gesteld voor grote sportevenementen zoals het WK voetbal. Ook met de regionale zenders was er een beelduitwisselingsovereenkomst, en ook aan deze zenders werden accreditaties ter beschikking gesteld. Met Telenet werden beelden van buitenlands voetbal uitgewisseld, van de Cofidis Cup, de Europaleague, de thuiswedstrijden van de Rode Duivels, Formule 1, WK Hockey en het EK basketbal. Met Belgacom werden beelden van buitenlands voetbal en de nationale basketbalcompetitie uitgewisseld.       

 

3.       Audiovisueel aanbod op de thematische sites

De VRT stelde in 2014 audiovisueel materiaal ter beschikking van niet-commerciële organisaties: meer bepaald audiovisueel aanbod van thematische sites met betrekking tot nieuws, cultuur, kennis & wetenschap.

Elke VRT-website, dus ook de thematische sites Deredactie.be, Cobra.be en Sporza.be, stelden hun audiovisueel materiaal ter beschikking via de “permalinks”. Permalinks zijn links (zijnde een specifiek internetadres) die op de VRT-websites onder elk videofragment aanwezig zijn. Deze links staan ter beschikking voor iedereen en kan men gebruiken om vanop de eigen website te verwijzen naar inhoud van de VRT-websites. De videofragmenten worden niet gedownload maar zijn wel via de link beschikbaar. Zie hiervoor ook de gebruiksvoorwaarden m.b.t. de inhoud van de VRT-websites (http://www.vrt.be/gebruiksvoorwaarden). Aangezien het gebruik van de permalinks niet door de VRT gemeten werd, zijn er geen concrete cijfers beschikbaar.

  • Cobra.be fungeerde ook als multimediale hub. Het aanbod van Cobra.be was beschikbaar voor verspreiding via platformen van partners. Omgekeerd bood Cobra.be de ruimte aan content uit de culturele sector zelf. Cobra verspreidde zijn aanbod zo veel mogelijk (via bijvoorbeeld sociale netwerken) om de grootste diversiteit aan cultuurliefhebbers te bereiken. Sommige partners hadden op permanente basis een Cobra.be-venster op hun website, anderen namen en publiceerden content in functie van de culturele agenda. Cultuurpartners konden gemakkelijk zelfstandig de content van Cobra.be overnemen om op hun eigen site te publiceren, waardoor de publicaties niet altijd traceerbaar waren.

Het beschikbaar stellen van audiovisueel aanbod met betrekking tot kennis en wetenschap gebeurde ook via het platform voor Mediawijsheid ‘Ingebeeld’. Dit was een project in samenwerking met de Canon Cultuurcel van het Agentschap Onderwijscommunicatie van het Departement Onderwijs.

In 2014 zette VRT een samenwerking inzake uitwisseling van online nieuwsvideo met de printsector op: ‘het syndicatie project’. Hierbij wordt een selectie van nieuwswaardige en niet substitueerbare video aangeboden aan de websites van de partners[1] in het project. De video wordt via een insluitingscode (embed code) beschikbaar gesteld. Zo blijft VRT nieuws controle houden op het aanbod, wordt de video van op de VRT streaming servers afgespeeld, en is ook gedetailleerde meting en rapportering mogelijk. Via dit syndicatieproject konden andere Vlaamse mediabedrijven hun internetaanbod verrijken met videobeelden en kon de VRT-nieuwsdienst het bereik van haar online-video-aanbod vergroten.

 

4.       Samenwerking andere EBU-omroepen

De VRT werkte in 2014 ook samen met andere EBU-omroepen voor het uitwisselen en de terbeschikkingstelling van audiovisueel materiaal, onder meer op het vlak van programma-aankoop, coproducties, strategische positionering van openbare omroepen en het uitwisselen van nieuwsbeelden.

VRT werkte in 2014 in het bijzonder nauw samen met RTBF op en rond het WK voetbal in Brazilië, onder meer voor wederzijdse technische ondersteuning en het uitwisselen van beelden. Ook voor de Memorial Van Damme werd productioneel en journalistiek samengewerkt. De samenwerking met RTBF werd nog uitgebreid voor de thuiswedstrijden van de Rode Duivels vanaf september 2014, de wedstrijden van de Beker van België en de Cofidis Cup (afwisselend verzorgden de VRT en de RTBF de captatie).

Met RTL was er een samenwerkingsovereenkomst voor de productie van de thuismatchen van de Rode Duivels (tot aan het WK) en het Europaleague-voetbal. Daarnaast gebeurde er ook een uitwisseling van beelden voor het voetbalmagazine Extra Time (Canvas).

Met NOS werd er productioneel samengewerkt rond de Ronde van Frankrijk, de Wereldbeker schaatsen en vooral het WK voetbal.

VRT werkte met NTR samen met betrekking tot Het Groot Dictee der Nederlandse Taal. VRT coproduceerde met Nederland de reeks ‘Kleine handen in een grote oorlog’ en Caps Club. Ook voor programma-aankoop en dubbing sloegen NPO en VRT de handen in mekaar. Zo was er samenwerking rond dubbing voor Pieter Konijn, Jungle Book Safari, Tip de Muis, Jungle Book reeks 2 en Calimero reeks 1.

Met de RTBF coproduceerde VRT de Lotto- en Jokertrekking en De Koningin Elisabethwedstrijd. Vlaamse Kaai was een cultuurprogramma op Arte Belgique (waarvan RTBF voor België de zendgemachtigde is) met een selectie uit het VRT aanbod. VRT coproduceerde samen met BBC de serie The White Queen. Ook werd er met BBC samengewerkt via het Belgische productiehuis Czar voor de serie The Missing. In 2014 werd deze reeks gedraaid en de uitzending van deze reeks volgt in 2015. Daarnaast werkte de VRT ook samen met NPO voor het programma ‘De Wilde Keuken’ (Canvas).

Met EBU werd in 2014 samengewerkt voor Eurosong. Hierdoor konden programmamakers ervaringen uitwisselen met andere (buitenlandse) programmamakers.

Op strategisch niveau heeft de VRT in 2014 meegewerkt aan het opvolgproject van het EBU Vision 2020 project dat in het najaar 2014 gestart is. Het gaat meer bepaald om het ‘Return to society’-project dat in kaart wil brengen wat die unieke opdracht van publieke omroepen precies inhoudt en hoe men hieraan vorm kan geven.

Met RTBF is er geregeld (op informele basis) een uitwisseling van informatie over allerlei strategische onderwerpen.

In bijlage 7 is een meer gedetailleerd overzicht van de samenwerkingsverbanden met publieke en private partners beschikbaar. 

 

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.



[1] In 2014 waren Mediahuis (Destandaard.be, Nieuwsblad.be, HBVL.be, GVA.be), de Persgroep (HLN.be, Demorgen.be), Mediafin (Tijd.be) en Newsmonkey.be de syndication partners.