KPI 24. Elk aanbodsmerk maakt een informatieaanbod op maat van de gebruikers van haar aanbod.

De VRT bood in 2021 een kwaliteitsvol, gevarieerd en gedifferentieerd informatieaanbod aan. Elk aanbodsmerk stemde dat aanbod af op de behoeften van zijn gebruikers.

Eén

  • Het informatieaanbod op Eén bestond in de eerste plaats uit de dagelijkse journaals (13 uur, een update rond 18 uur, 19 uur en Laat), Pano (onderzoeksjournalistiek), De markt (economische thema’s), De zevende dag (maatschappelijke en politieke thema’s) en politieke verslaggeving in Villa Politica. Informeren deed Eén nog in andere programma’s, zoals Factcheckers (dat de waarheid naging over tal van beweringen) en #Weetikveel (achtergrondinformatie bij specifieke onderwerpen).

Canvas

  • Canvas bood op reguliere basis informatie en duiding in Terzake (interviews en reportages), De afspraak (debatten), De afspraak op vrijdag (debatten over politieke gebeurtenissen) en Vranckx (buitenlandse onderwerpen). In verschillende andere programma’s werd de kijker ook geïnformeerd over diverse onderwerpen, zoals Privacy & ik (over hoe onze privacy onder druk staat) en Op slot (over de maatschappelijke gevolgen van de coronacrisis).

Ketnet

  • Op weekdagen bood Ketnet nieuws op kindermaat in het jeugdjournaal Karrewiet, in het weekend in De week van Karrewiet. Karrewiet was ook te vinden op TikTok met aangepaste content (het aanbod op Instagram werd eind juni stopgezet wegens de verminderde impact). De berichten waren tevens beschikbaar in de Ketnet-app en op Ketnet.be. In andere programma’s werd nog meer informatie gegeven, zoals in Ket & doc (documentaires over bijvoorbeeld familiale veranderingen) en Schijtluizen (over inheemse fauna en flora).

Radio 1

  • Radio 1 bood als actuazender elk uur en in de ochtend- en avondspits ook elk halfuur nieuwsuitzendingen. Duiding werd gebracht in De ochtend (elke dag) en De wereld vandaag (op weekdagen). Bij actuele gebeurtenissen werden de andere programma’s onderbroken voor verslaggeving en duiding. De luisteraar werd verder geïnformeerd door andere Radio 1-programma’s, zoals Nieuwe feiten (dat achtergrondinformatie bood bij kleinere nieuwsfeiten, en de rubriek Nieuwe feitenchecker (met factchecks)) en De wereld van Sofie (bijvoorbeeld met een special over democratie naar aanleiding van de bestorming van het Capitool).

Radio 2

  • Radio 2 bood nieuws op maat van zijn luisteraars. Daarbij hoorde ook nieuws uit de eigen regio in de ontkoppelde provinciale uitzendingen. Informatie kreeg de luisteraar tevens in ander aanbod, zoals het radioprogramma Spits (onder andere over de gevolgen van de coronacrisis) en op de online Radio 2-platformen.

MNM

  • MNM bood eigen nieuwsuitzendingen op maat van jongeren. Ook in De grote Peter Van de Veire ochtendshow werd nieuws geïntegreerd. Datzelfde gold voor Gillis & Govaerts (met Halfnieuws met Hannah). Berichten van NWS NWS NWS (op Instagram) werden overgenomen door de Instagrampagina van MNM. Informatie werd daarnaast gedeeld in andere programma’s, zoals in Hot N Cold (over seksualiteit en relaties).

Studio Brussel

  • Studio Brussel bracht elk uur een nieuwsuitzending op maat van zijn doelpubliek, aangevuld met extra bulletins tijdens de spitsuren. In de verschillende spitsprogramma’s werd regelmatig geïnformeerd over actuele thema’s zoals cyberveiligheid, politieke gebeurtenissen, de corona-vaccinatieplanning en NFT’s in de muzieksector.

Klara

  • Klara bood naast de nieuwsuitzendingen een dagelijks overzicht van de perscommentaren. De culturele actualiteit kwam aan bod in Espresso en Pompidou. Berichtgeving over de muzikale actualiteit gebeurde door Music Matters.

VRT NU

  • VRT NU bood alle informatie-uitzendingen van Eén, Canvas en Ketnet. Daardoor konden de mediagebruikers op het online platform naar die programma’s kijken op het moment dat zij dat zelf wensten. Het platform bood nog extra duiding, onder andere met “beroemde” of “beruchte” reportages uit het VRT-archief. Sinds 29 april 2021 werd het vragenuurtje van De Kamer van volksvertegenwoordigers gestreamd (met VGT).

VRT NWS

  • VRT NWS was de producent van het merendeel van het journalistieke informatieaanbod dat gebracht werd door de andere aanbodsmerken. Op de digitale platformen bood VRT NWS verder onder andere nog: de website Vrtnws.be (dat sinds 2021 meer regionaal nieuws bracht (in samenwerking met Radio 2)), een nieuwsapp (inclusief gepersonaliseerd nieuws met Mijn NWS), nieuwsaanbod in het Frans, Duits en Engels, VRT NWS-aanbod op Instagram, Karrewiet op TikTok, nieuwsaanbod voor tieners met NWS NWS NWS op Instagram en korte uitlegvideo’s voor diverse online platformen.

Sporza

  • Sporza was aanwezig met een sportaanbod op radio en televisie, maar bood ook sportnieuws en duiding bij sporten en sportgebeurtenissen op Sporza.be en in de Sporza-app. Sporza berichtte daarnaast over de sportactualiteit op diverse sociale media-platformen (Facebook, Instagram, Twitter en TikTok).

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2021 behaald te zijn.