3.1.4.1 Verticale en horizontale integratie

In veel gevallen is er geen onderscheid tussen de inhoudleverancier van een website en de websitebeheerder. Websitebeheerders exploiteren ook vaak meerdere titels. De VRM kan op basis hiervan echter niet concluderen dat er een grote mate van horizontale concentratie in de schakel contentcreatie is: er is immers een zeer grote verscheidenheid aan website-aanbieders.
De beheerder van de website kan een internetredactie aangesteld hebben en de reclameregies zijn vaak verticaal geïntegreerd.

De portaalsites skynet.be (Belgacom), vandaag.be, zita.be en garagetv.be (Telenet) zijn voorbeelden van verticale integratie tussen de schakels websitebeheerder en netwerkbeheerder / internetprovider.

Wat crossmediale integratie betreft zijn Telenet, Belgacom en KPN in de distributieschakels van zowel de televisie- als de internetketen aanwezig. Ze behalen hun grootste resultaten echter in de telecomsector.
In hoofdstuk 1 werd de scope van het rapport beperkt tot “De op het Vlaamse publiek gerichte informatie die beschikbaar gesteld wordt via de website moet ofwel het equivalent zijn van een klassiek mediaproduct, aangeboden worden door een onderneming die reeds op andere wijze actief is in de Vlaamse mediasector ofwel moet de inhoud vergelijkbaar zijn met die van een “klassiek mediaproduct”.

Daardoor kunnen veel websitebeheerders automatisch tot een mediagroep gerekend worden. De organisatie van het mediabedrijf kan er zo op gericht zijn dat dezelfde content via verschillende platformen verspreid wordt. Een website is het element dat het vaakst voorkomt in een crossmediale mix.