1.3.1 Contentleveranciers

Een publicatie wordt samengesteld uit verschillende redactionele bijdrages. Deze vormen het voornaamste onderdeel van een dagblad of magazine en bestaan uit nieuws en informatie. Enerzijds zorgen eigen redacties en (freelance) journalisten zelf voor de aanlevering van het nieuws. Anderzijds doen kranten en tijdschriften beroep op (inter)nationale persbureaus om nieuwsfeiten aan te brengen. Ook fotoagentschappen worden hierbij gerekend. Naast de artikels zelf, wordt een blad gevuld met advertenties. De verschillende reclamebijdragen worden verkocht door (interne en externe) reclameregies.

1.3.1.1 Redacties

De inhoud van een publicatie komt voornamelijk tot stand op de redactie. Die bepaalt welke onderwerpen in een blad komen en op welke manier deze worden behandeld.

Een uitgeverij heeft vaak meerdere deelredacties. Traditioneel bestaan er deelredacties voor politiek, binnenland, buitenland, cultuur, economie, sport,…. Aangezien artikels ook voor websites gebruikt worden, wordt soms ook een opsplitsing gemaakt tussen redacties die zich enkel bezig houden met geschreven media en deze gericht op digitale media.

Aan het hoofd van een (deel)redactie staat een hoofdredacteur, bijgestaan door redacteurs, eindredacteurs en gewone journalisten. Een gedeelte van de journalisten werkt in loondienst van de uitgeverijen. Uitgeverijen doen ook regelmatig beroep op de input van freelancejournalisten.

In 2013 maakt de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ) melding van 644 journalisten die als loontrekkenden in dienst zijn van dagbladen. Daarnaast waren er 227 beroepsjournalisten in loondienst van periodieke bladen. Bovendien zijn er ook nog 434 freelancejournalisten aangesloten bij de VVJ. Gezien zij vaak voor verschillende media werken, is het moeilijk te achterhalen hoeveel van hen voornamelijk bijdrages aan dagbladen of tijdschriften leveren. In totaal zijn er 2.399 geregistreerde Vlaamse beroepsjournalisten.

Bovendien zijn er nog “journalisten van beroep” die werken voor gespecialiseerde, periodieke informatiemedia.

INFOFRAGMENT: Soorten journalisten[17]

Uit het Vademecum Pers en Gerecht van de Koning Boudewijnstichting en de Algemene Vereniging van Beroepsjournalisten blijkt dat het beroep van journalist als een vrije activiteit wordt beschouwd. Dit betekent dat om het even wie het beroep kan uitoefenen en zich daarbij „journalist” kan laten noemen.De wetgeving voorziet echter wel in een titel en statuut voor wie journalistiek als beroep uitoefent. Er zijn twee officiële statuten die je als journalist kan hebben, elk met hun eigen beroepsorganisatie.

Beroepsjournalisten zijn journalisten die werk verrichten voor een algemeen informatiemedium: dagbladen, algemene tijdschriften, radio- of televisieomroepen, internetnieuwsdienst of persagentschap.

Een journalist kan de titel van beroepsjournalist verkrijgen na toekenning door een erkenningscommissie. Door deze erkenning krijgt de beroepsjournalist een nationale perskaart en eventueel een autopersplaat.

Een tweede officieel statuut is dat van de journalist van beroep. In tegenstelling tot de beroepsjournalist is de journalist van beroep werkzaam voor een gespecialiseerd medium. De wetgeving verwijst naar journalisten van de „periodieke pers van gespecialiseerde informatie‟. Deze journalisten van beroep hebben niet de mogelijkheid om erkend te worden. Wel krijgen zij een doorgangsbewijs van de periodieke pers, wat evenwaardig is aan de perskaart van de beroepsjournalist.

Wat de vergoeding van de bijdragen van freelancejournalisten betreft worden barema’s, vastgelegd in een nationale conventie, overeengekomen met de dagbladuitgevers.

Deze stellen per bestelde of gepubliceerde regel tekst een minimumbedrag voorop, afhankelijk van het feit of het artikel in opdracht van de krant of op initiatief van de journalist werd geschreven. Voor publicatie van het werk van freelance fotojournalisten hangen de minimale tarieven af van de oplage van de krant. Daarnaast bestaat de mogelijkheid een voor de journalist gunstiger regeling te bedingen.

Beroepsjournalisten en journalisten van beroep beschikken elk over een erkende beroepsvereniging, respectievelijk de Algemene Vereniging van Beroepsjournalisten in België (AVBB) en de Vereniging van Journalisten van de Periodieke Pers (VJPP).

Naast de reeds genoemde belangenverenigingen zijn er nog meer gespecialiseerde organisaties, met name:

  • BAJB - De Bond der Autojournalisten van België
  • BBS - Belgische Beroepsbond van Sportjournalisten
  • BVLJ - Belgische Vereniging van Landbouwjournalisten
  • OPPA - Online Professional Publishers Association
  • RVDJ – Raad voor de Journalistiek
  • VBB - Vereniging van Belgische Bierjournalisten
  • VBBJBP - Vereniging van Belgische en Buitenlandse Journalisten van de Periodieke Pers
  • VJV – Vlaamse Journalistenvereniging

1.3.1.2 Pers- en fotoagentschappen

Journalisten baseren hun artikels vaak in grote mate op berichten verspreid door (inter)nationale persagentschappen. Persagentschappen zijn bedrijven die tegen vergoeding nieuws opsporen, verzamelen, bewerken en verdelen onder de klanten. Veel zelfstandige journalisten of fotografen laten zich als persbureau opnemen in de Gouden Gids. Zo zijn er minstens 200 pers- en fotobureaus terug te vinden in de Gouden Gids. Tabel 23: Persbureaus in Vlaanderen werd echter beperkt tot de drie belangrijkste persbureaus in Vlaanderen. De buitenlandse persbureaus vallen buiten het opzet van dit rapport.

Tabel 23: Persbureaus in Vlaanderen

Onderneming

Ondernemingsnummer

Agentschap Belga NV

403481693

Press News NV

448740212

Marc Goossens Persbureau

477889702

In tabel 24 worden de grotere fotoagentschappen verzameld.

Sommige persbureaus hebben zich gespecialiseerd in het ontwikkelen van fotomateriaal.[18] De VVJ vermeldt 9 fotoagentschappen. Deze werden in de onderstaande tabel opgenomen[19]. Belga Picture is een bedrijfseenheid van Belga en Image Globe is een samenwerking tussen Belga en Van Parys Media en hebben dus geen eigen ondernemingsnummer. Gezien de omvang van Belga is het wel van belang Belga Picture en Image Globe hier te vermelden.

Het blijkt dat er meer dan 300 persfotografen actief zijn waarvan meer dan 80% een zelfstandig natuurlijk persoon is. Dit bevestigt de opmerking hierboven dat het moeilijk is om de juiste natuurlijke en rechtspersonen uit de lijst te lichten.

Tabel 24: Fotoagentschappen in Vlaanderen

Onderneming

Ondernemingsnummer

Belga News Agency

n.v.t.

Image Globe

n.v.t.

Isopix

425189404

Jan Verbeke

474456890

Mozkito

839012782

Persinfo

467101916

Photo News

419795313

Pixelmind (Imagedesk)

807126409

Reporters

430389691

Wouters & Fasseur

434895738

1.3.1.3 Reclameregies en mediacentrales

Reclameregies bieden in de eerste plaats reclameruimte aan in de periodieke publicaties die door adverteerders (hetzij rechtstreeks hetzij via mediacentrales) worden ingevuld. Hierdoor vormen reclameregies de link tussen adverteerders en uitgeverijen.

In de periode september 2012 en maart 2013 werden er volgens Mediaspecs in België meer titels beëindigd dan gelanceerd en dit grotendeels ten gevolge van de economische crisis. Er ontstaan meer kleine regies met een beperkt aantal titels in portfolio.[20]

Een onderscheid kan gemaakt worden tussen interne en externe regies.

Uitgeverijen hebben vaak een aparte bedrijfseenheid of dochteronderneming die een deel van de regie voor haar rekening neemt – de interne regie. Een op zichzelf bestaand bedrijf dat niet exclusief aan één uitgeverij kan worden gelinkt is een externe regie. In de dagbladsector is slechts één externe regie aanwezig, namelijk Scripta NV, een joint venture van de uitgeversgroepen Corelio, Concentra Media en IPM met nationaal bereik. In tabel 25: Reclameregies voor de Vlaamse betalende dagbladen zijn de interne en externe reclameregies opgenomen.

Concentra en Corelio hebben een joint venture opgericht met de naam “Het Mediahuis”. Indien deze fusie door de Belgische Mededingingsautoriteit (tot 20 augustus 2013 Raad voor de Mededinging)goedgekeurd wordt, verwerven zij op advertentievlak bij de kranten een marktaandeel van ongeveer 63%.[21]

Tabel 25: Reclameregies voor de Vlaamse betalende dagbladen[22]

Onderneming  PublicatieSoort regie
Concentra Media Regie NVGazet van Antwerpen interne regie
Concentra Media Regie NVHet Belang van Limburginterne regie
Corelio Connect NVDe Standaard interne regie
Corelio Connect NVHet Nieuwsblad / De Gentenaar interne regie
Persgroep AdvertisingDe Morgen interne regie
Persgroep AdvertisingHet Laatste Nieuws / De Nieuwe Gazet interne regie
Scripta NVGazet van Antwerpen externe regie
Scripta NVDe Standaard externe regie
Scripta NVHet Nieuwsblad / De Gentenaar externe regie
Scripta NVHet Belang van Limburg externe regie
Trustmedia België NVDe Tijd interne regie


Zoals getoond in tabel 26: Reclameregies van periodieke publicaties doen uitgeverijen van periodieke bladen voor de reclameregie vaker beroep op externe regies. De belangrijkste regies binnen deze groep zijn Roularta en Sanoma Media Belium met elk meer dan 40 titels in portfolio.

Tabel 26 : Reclameregies van periodieke publicaties

Regie FrequentiePublicatie Soort regie
Corelio Connect NVweekblad De Standaard Magazine interne regie
Corelio Connect NVweekblad De Standaard Weekblad interne regie
Corelio Connect NVweekblad Het Nieuwsblad magazine interne regie
Custom Regiejaarlijks Michelingids België/Luxemburg interne regie
De Groote Schuurmaandblad Wing interne regie
De Persgroep Publishingweekblad Dag Allemaal/Expres interne regie
De Persgroep Publishingweekblad DM Magazine interne regie
De Persgroep Publishingmaandblad Goed Gevoel interne regie
De Persgroep Publishingweekblad Joepie interne regie
De Persgroep PublishingweekbladNina interne regie
De Persgroep Publishingweekblad TV Familie/Blik interne regie
Golazomaandblad Cycling.be magazine[23]interne regie
IP Plurimedia (IP Press)maandblad Eos externe regie
IP Plurimedia (IP Press)maandblad Grande externe regie
IP Plurimedia (IP Press)maandblad Passie voor Voetbal externe regie
IP Plurimedia (IP Press)weekblad Primo TVgids externe regie
IP Plurimedia (IP Press)tweemaandelijks Psyche en Brein externe regie
Media Selling Placemaandblad Royals externe regie
Minoc Business Press[24]tweewekelijks Clickx Magazine interne regie
Minoc Business PresstweemaandelijksDiscovery Magazineinterne regie
Minoc Business Pressmaandblad PC Magazine België interne regie
Minoc Business PresstweemaandelijksFWD Home Entertainment Magazineinterne regie
Minoc Business PresstweemaandelijksShootinterne regie
Minoc Business PresstweemaandelijksSmart Business Strategiesinterne regie 
ProduPress Advertisingmaandblad Actief Wonen interne regie
ProduPress Advertisingtweewekelijks Autogids interne regie
ProduPress Advertisingmaandblad Autowereld interne regie
ProduPress AdvertisingmaandbladBeter Bouwen en Verbouwen interne regie
ProduPress Advertisingsemestrieel Miles interne regie
Roularta Local Mediaweekblad Krant van West-Vlaanderen interne regie
Roularta Media Groeptweewekelijks De Apotheker interne regie
Roularta Media GroepweekbladArtsenkrantinterne regie
Roularta Media GroepmaandelijksBodytalkinterne regie
Roularta Media GroepweekbladDatanewsinterne regie
Roularta Media Groeptweewekelijks De Specialistenkrant interne regie
Roularta Media Groeptweewekelijks De Tandarts interne regie
Roularta Media Groepweekblad Knack Focusinterne regie
Roularta Media Groepmaandblad Grafisch nieuws interne regie
Roularta Media GroepmaandbladGrandeinterne regie
Roularta Media Groepmaandblad Ik ga bouwen en renoveren interne regie
Roularta Media Groepweekblad Industrie Technisch & Manamement interne regie
Roularta Media Groepweekblad Knack interne regie
Roularta Media Groepsemestrieel M&C Magazineinterne regie
Roularta Media Groepmaandblad Cash / Moneytalk interne regie
Roularta Media Groepmaandblad Nest/Tempo Verde interne regie
Roularta Media Groepmaandblad Plusmagazine interne regie
Roularta Media GroepmaandbladRoyalsinterne regie
Roularta Media Groepweekblad Sport/Voetbalmagazine interne regie
Roularta Media Groepsemestrieel The Good Life interne regie
Roularta Media Groepweekblad Trends interne regie
Roularta Media Groeptweemaandelijks Trends Style interne regie
Roularta Media Groepweekblad Weekend Knack interne regie
Sanoma Media Advertisingmaandblad Feeling interne regie
Sanoma Media Advertisingmaandblad Feeling Wonen interne regie
Sanoma Media Advertisingweekblad Flair interne regie
Sanoma Media AdvertisingtweewekelijksGeronimo Stilton Magazineinterne regie
Sanoma Media Advertisingweekblad Humo interne regie
Sanoma Media Advertisingsemestrieel Kids Only interne regie
Sanoma Media Advertisingweekblad Libelle interne regie
Sanoma Media Advertisingweekblad Libelle Lekker! / Libelle Mama! interne regie
Sanoma Media AdvertisinghalfjaarlijksLUST (Zomer/Winter)interne regie
Sanoma Media AdvertisingmaandbladMarie Claire Vlaams interne regie
Sanoma Media Advertisingjaarlijks Pink Ribbon interne regie
Sanoma Media Advertisingweekblad Story interne regie
Sanoma Media Advertisingweekblad TeveBlad interne regie
Sanoma Media Advertisingmaandblad Vitaya interne regie
Think Media Magazinemaandblad Ché interne regie
Think Media Magazinemaandblad Chief interne regie
Think Media Magazinemaandblad Ambiance Culinaire/ Culinaire Ambiance interne regie
Think Media Magazineweekblad Menzo interne regie
Think Media Magazineweekblad Motoren en Toerisme interne regie
Think Media Magazinemaandblad MotorWereld interne regie
Think Media Magazineweekblad Officieel Playstation Magazine interne regie
Think Media Magazineweekblad P-magazine interne regie
Trevi Plusweekblad Kerk en Leven externe regie
Trevi PlusvakbladenNotarisblad, Elektro Visie, Bouwunie, Z.O. magazine, ...externe regie


Daarnaast zijn er nog regies die zich bezig houden met niche of merkgerelateerde magazines, zoals Media Service (bv. Boer en tuinder, Idee, Cactus, Management en Techniek, ...) en Custom Regie (bv. BeTV, IKEA …).

De meeste gratis bladen zorgen intern voor de reclameregie. Wanneer gratis bladen toch beroep doen op een externe regie komen ze vaak terecht bij Roularta Local Media.

Ter vervollediging lijst tabel 27 de belangrijkste mediabureaus/-centrales in België op. Zij verdelen het budget van de adverteerder tussen de reclameruimten binnen de verschillende mediavormen (internet, pers, radio, televisie). De meesten maken als business unit deel uit van een groep. Tussen haakjes staan de groepen waartoe de business units behoren.

Tabel 27: Mediacentrales in België

Mediabureaus

Ondernemingsnummer

BPN (ex Brand Connection) (IPG Mediabrands Belgium)

430415229

Carat Belgium (Aegis Media)

440208566

Havas Media Belgium (-)

476461723

IPG Mediabrands Belgium

430415229

Maxus (Group M)

  -

Mediaedge : CIA Belgium (Group M)

449462069

Mindshare (Group M)

427832356

Mundomedia (-)

452904084

OMD (Omnicom Media Group)

439833038

PHD Media

461882326

Space (-)

431666727

Universal Media (IPG Mediabrands Belgium)

430415229

Vizeum Belgium (Aegis Media)

862041968

Zenith Optimedia Belgium (-)

451263301

 



[17] Vademecum Pers en Gerecht, zie http://www.pers-gerecht.be

[18] Persfotografen in Vlaanderen en Brussel in de VKBO op basis van de NACEBEL-code 74.202 „Activiteiten van persfotografen‟.

[19] Jan Verbeke Producties behoort niet tot de door de VVJ opsomde lijst van fotoagentschappen, maar is wel als dusdanig actief.

[20] Mediaspecs, “Reclameregies beschikken gemiddeld over kleiner portfolio”, http://news.mediaspecs.be/reclameregies-beschikken-gemiddeld-over-kleiner-portfolio, 25 maart 2013

[21] Berekening VRM

[22] De interne regie van De Persgroep – De Persgroep Advertising – is een bedrijfsentiteit van de Persgroep en heeft dan ook geen eigen ondernemingsnummer.

[23] Voorheen was de regie van dit magazine in handen van Concentra Media Regie onder de naam Cyclo Sprint. Na overname van dit magazine door Golazo werd de naam in januari 2013 gewijzigd naar cycling.be magazine.
Mediaspecs, “Cyclo Sprint wordt cycling.be magazien en verdubbelt oplage”, 11 januari 2013, http://insights.mediaspecs.be/cyclo-sprint-wordt-cyclingbe-magazine-en-verdubbelt-oplage

[24] HUB Uitgevers vroeg in augustus 2013 het faillissement aan wegens liquiditeitsproblemen en de moeilijke marktsituatie.