1.1.1 Contentleveranciers

Radioprogramma’s bestaan uit een combinatie van originele redactionele bijdragen en muziek. Op regelmatige tijdstippen wordt er ook reclame uitgezonden.

1.1.1.1 Redactionele bijdragen

Radio is vaak sterk verticaal geïntegreerd in het eerste deel van de productketen. Meestal worden de uitzendingen live vanuit de studio’s van de radio-omroeporganisaties verzorgd door medewerkers die in dienst zijn van de radio-omroepen of worden vooraf opgenomen bijdragen in het programma geïntegreerd.

Een belangrijke component van de redactionele bijdragen betreft de nieuwsuitzendingen waarvoor radiojournalisten instaan.

Journalisten zijn vaak actief via verschillende media. Het is niet mogelijk om het aantal journalisten die louter met radio bezig zijn af te bakenen. In augustus 2020 waren er volgens de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ) 2.501 geregistreerde Vlaamse beroepsjournalisten actief waarvan 636 omroepjournalisten.[4] Op 10 jaar tijd (2009-2019) noteerde de VVJ een vermindering van 110 beroepsjournalisten.[5]

1.1.1.2 Muziek

Muziek kan gezien worden als een belangrijke “grondstof” voor de aanmaak van radioprogramma’s.

Er dient door de radio-omroepen betaald te worden voor de uitzending van muziek, onder de vorm van auteursrechten en naburige rechten (via onder andere SABAM - de Belgische Vereniging van Auteurs, Componisten en Uitgevers en SIMIM - beheersvennootschap van muziekproducenten).

Met een aantal leveranciers van radiosignaaltransmissiediensten (bv. de kabel) heeft SABAM rechtstreekse afspraken over vergoedingen die worden betaald om aan de auteursrechtelijke verplichtingen te voldoen.

Ten slotte moeten ook bepaalde categorieën uitbaters die voor publiek toegankelijk zijn (zoals horecazaken, winkels, beoefenaars van vrije beroepen, organisatoren van evenementen,…) een vergoeding betalen aan auteurs en ook aan uitvoerders en producenten (de zgn. billijke vergoeding).

De wettelijke basis hiervoor is terug te vinden in boek XI van het Wetboek Economisch Recht (WER)[6].

Hoewel muziek in veel programma’s het merendeel van de zendtijd vult, valt het bestuderen van de economische logica die schuilt achter de aanmaak van muziekopnamen buiten het opzet van dit rapport. Bovendien is de auteursrechtenwetgeving een federale bevoegdheidsaangelegenheid.

1.1.1.3 Reclame

Een derde soort inhoud van radio-omroep betreft reclameboodschappen.

De verkoop van reclameruimte zorgt voor het merendeel van de inkomsten van de particuliere radio-omroepen en ook de openbare omroep wordt gedeeltelijk gefinancierd met reclame-inkomsten.

Het Mediadecreet somt een aantal regels op betreffende radioreclame: radioprogramma’s mogen worden onderbroken voor reclame maar die moet duidelijk herkenbaar zijn en moet kunnen worden onderscheiden van redactionele inhoud.

Voor de Vlaamse openbare omroep VRT gelden bijkomende regels. In de beheersovereenkomst met de Vlaamse overheid wordt een regeling vastgelegd ten aanzien van de opbrengsten uit commerciële communicatie[7] en boodschappen van algemeen nut (BAN).[8] [9]

De aanmaak van reclamespots gebeurt door reclamebureaus, in productiestudio’s of rechtstreeks in de (lokale) radiostudio. De commercialisering gebeurt ofwel via een interne reclameregie, ofwel via onafhankelijke ondernemingen die de externe regie verzorgen. Hieronder wordt een overzicht gegeven van de reclameregies van landelijke omroepen, netwerkradio’s en enkele lokale radio’s.

Naam

Ondernemingsnummer

Aard

Naam aanbod

IP Belgium nv

450484727

Extern

Nostalgie Vlaanderen

NRJ Vlaanderen

Radio ROXX

BNL

Yesterdayland Radio

Family Radio

Club FM

Radio Beverland

Christina

CityMusic

ZEN FM

Radio Land van Waas

Radio Stad

Minerva

Victoria

StadsRadio Halle

Reflex

Trendy FM

DPG Media Advertising (bedrijfsunit van DPG Media)

432306234

Intern

Joe

Qmusic

Willy

Extern

Topradio[10]

Pebble Media nv

809309701

Extern

VRT online (Radio 1, Radio 2, MNM en Studio Brussel)

Nostalgie (online)

NRJ (online)

Spotify

VAR nv

441331984

Intern

VRT

Spotify

Vlaanderen Eén nv

890243036

Intern

Nostalgie (regionaal)

Tabel 1: Reclameregie radio's

[4] Vijf jaar geleden (in 2015) waren er 2.586 geregistreerde Vlaamse beroepsjournalisten.
[5] VVJ (2020), Activiteitenverslag VVJ 2019, p. 4.
[6] Art. XI. 212- 214 WER.
[7] Radioreclame, radiosponsoring, inkomsten uit andere audioformaten bij en in niet-lineaire radiocontent, televisiesponsoring, sponsoring van niet-uitgezonden evenementen, videoformaten bij niet-lineaire videocontent, display en financiële productplaatsing.
[8] Vanaf 2016 wordt voor display en inkomsten uit videoformaten bij niet-lineaire videocontent, binnen de begrenzing voor inkomsten uit commerciële communicatie en boodschappen van algemeen nut, een bijkomende bovengrens vastgelegd op jaarlijks 3 miljoen euro (jaarlijks te indexeren vanaf 1 januari 2017).
[9] De huidige beheersovereenkomst loopt van 2016 tot en met 2020.
[10] DPG Media, “DPG Media Advertising wordt nieuwe regio van Topradio”, https://www.dpgmedia.be/nl/nieuws/dpg-media-advertising-wordt-nieuwe-re….