Telenet neemt De Vijver Media over: impact op mediaconcentratie

Op 7 maart 2018 werd er een transactie aangekondigd waarmee Telenet de overige aandelen in De Vijver Media koopt van Mediahuis (30%) en Waterman & Waterman (20%). Daarmee neemt Telenet De Vijver Media volledig over en wordt het dus de enige eigenaar van de commerciële tv-zenders VIER, VIJF, ZES en het productiehuis Woestijnvis. Het blijft voor 50% eigenaar (samen met Mediahuis, ook 50%) van de nog op te richten netwerkradio S-radio (werknaam).

Het is al voor de tweede keer in enkele maanden dat één van de aandeelhouders de macht grijpt bij een Vlaamse commerciële tv-groep. In oktober kocht De Persgroep Roularta uit bij Medialaan.

Gelijktijdig met deze transactie richten SBS Belgium en Mediahuis via een 50/50 joint venture een reclameregie op die commerciële partners online video-oplossingen en een cross-mediaal aanbod zal bieden.

De transacties zullen nu aangemeld worden voor goedkeuring bij de bevoegde mededingingsautoriteiten.

 Hieronder beschrijven we de gevolgen hiervan voor de mediamarkt.

Eerst kijken we naar het nieuwe merkenoverzicht van Telenet. Het historische merkenoverzicht van Telenet vind je in ons mediaconcentratierapport p. 138.

Er wordt een overzichtschema gemaakt met de verschillende merken waarmee de groep op het vlak van radio, televisie, geschreven pers en internet in Vlaanderen aanwezig is. Hieronder vindt u de legende voor de overzichtsschema’s:

 

Merkenverzicht Telenet:

Vervolgens kijken we naar de impact van deze transacties op de mediaconcentratie. Historische informatie hierover vindt u in ons mediaconcentratierapport p. 158 (radio), p. 180 (tv), p. 201 (kranten), p. 208 (magazines) en p. 218 (internet).

Wat betreft mediaconcentratie springt vooral de toegenomen verticale concentratie binnen het televisielandschap in het oog. Telenet, een dienstenverdeler, wordt nu volledig eigenaar van een productie- (Woestijnvis) en aggregatiespeler (VIER, VIJF en ZES). Doordat Telenet nu alleen eigenaar is van een belangrijke omroeporganisatie kan dit risico’s op concurrentieverstoring inhouden, o.a. door onderling meer informatie uit te wisselen dan met andere omroeporganisaties.

Door de oprichting van een nieuwe reclameregie, een joint-venture tussen Mediahuis en Telenet, neemt ook de cross-mediale concentratie toe. Er is echter ook een tegengestelde beweging doordat Mediahuis zich gedeeltelijk terugtrekt uit de televisiesector.

Deze transacties hebben weinig invloed op de concentratie-indexen op het vlak van radio of tv. Deze meten de horizontale concentratie en het aanbod blijft immers gelijk.

Als we kijken naar de mediagroepen zien we dat Waterman & Waterman zich terugtrekt uit de televisiebranche. En Mediahuis zijn positie in het televisielandschap verzwakt. Ze hebben nu enkel nog nichezender Evenaar in hun bezit en belangen bij regionale zenders ATV, ROB-TV, TVL en TV Oost.

In de figuur hieronder (die de historische marktaandelen herwerkt naar de recente transacties, zie mediaconcentratierapport p. 224) zien we dat er nog maar vijf mediagroepen de Vlaamse mediamarkt domineren, terwijl dit vorig jaar nog acht mediagroepen waren. Dit door de fusie tussen De Persgroep en Medialaan, de overname van Mass Transit Media door Mediahuis en het drastisch gezakte marktaandeel van mediagroep Sanoma Belgium door de verkoop van enkele belangrijke titels.