
  
 
 
 

ALGEMENE KAMER 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ZAAK VAN VRM 
 

t. VZW REGIONALE TV VOOR HET 
NOORDEN VAN WEST-VLAANDEREN 

 
(dossier nr. 2012/058) 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

BESLISSING 
nr. 2012/019 

 
25 juni 2012





 VRM t. VZW FOCUS TV 1 

 
 
In de zaak van VRM tegen VZW Regionale TV voor het noorden 
van West-Vlaanderen, 
 
De Vlaamse Regulator voor de Media (algemene kamer), samengesteld 
uit: 
 
 Dhr E. BREWAEYS, voorzitter, 
 Dhr C. ADAMS, ondervoorzitter, 

Dhr R. LANNOO, 
Mevr  P. VALCKE, 
Mevr  K. VAN DER PERRE, leden 

  
en  Dhr D. PEEREMAN, griffier, 
 

Na beraadslaging op 25 juni 2012, 
Neemt op dezelfde datum de volgende beslissing: 

 
 
PROCEDURE 
 
1. Ingevolge de algemene opdracht, vastgesteld bij kaderbeslissing van 31 
mei 2010 tot het uitvoeren van een regelmatige monitoring van de Vlaamse 
televisieomroeporganisaties, werden door de onderzoekscel van de 
Vlaamse Regulator voor de Media (hierna: de VRM) de uitzendingen van 
de particuliere regionale televisieomroeporganisaties op 13 maart 2012 van 
18 uur tot 21 uur, onderzocht.  
 
Het betreft hier onder meer de uitzendingen van het omroepprogramma 
Focus TV van VZW Regionale TV voor het noorden van West-Vlaanderen.  
 
2. Op 15 mei 2012 legt de onderzoekscel van de VRM aan de algemene 
kamer van de VRM een rapport voor inzake de naleving van de 
regelgeving. 
 
3. Op 21 mei 2012 beslist de algemene kamer van de VRM om, op basis 
van dat onderzoeksrapport, tegen VZW Regionale TV voor het noorden 
van West-Vlaanderen (hierna: Focus TV), met maatschappelijke zetel 
Koningsstraat 104 bus 8 151b te 8400 Oostende, een procedure op 
tegenspraak op te starten.  
 
4. De beslissing om een procedure op tegenspraak op te starten wordt 
samen met het onderzoeksrapport bij aangetekende brief van 24 mei 2012 
aan Focus TV meegedeeld. 
 
5. Focus TV bezorgt op 5 juni 2012 de schriftelijke opmerkingen aan de 
VRM. 
 



2 VRM t. VZW FOCUS TV 

6. Focus TV maakt geen gebruik van de mogelijkheid om de schriftelijke 
opmerkingen mondeling te komen toelichten op een hoorzitting van 25 juni 
2012. 
 
 
DE FEITEN 
 
7. De onderzoekscel stelt vast dat tijdens de onderzochte periode na een 
aankondigingsspot een pancarte verschijnt met sponsorvermeldingen 
(‘Kleding nieuwsanchors Deleye Roeselare/Kuurne/Brugge; Kapper 
presentatoren Beauty Roeselare; Print Mona Visa Roeselare; Desk AVC 
Kortrijk’). Er wordt dus een pancarte getoond met de kledingsponsor voor 
de nieuwspresentatoren. 
 
Volgens de onderzoekscel stemt het vermelden van een sponsor voor de 
nieuwspresentatoren niet overeen met de toepassing van artikel 96 van het 
decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie (hierna: 
het Mediadecreet). 
 
 
 
TOEPASSELIJKE REGELS 
 
8. Artikel 96, eerste lid, van het Mediadecreet bepaalt :  
 
“Journaals en politieke informatieprogramma’s mogen niet worden 
gesponsord.”  
 
 
A. Argumenten van de aangeklaagde omroeporganisatie. 
 
9. Focus TV voert aan dat in de eindaftiteling na de volledige uitzendlus 
een pancarte verschijnt met vermelding van de sponsors die onder een of 
andere vorm medewerking aan programma’s of diensten leveren aan de 
omroeporganisatie. 
 
Focus TV was er zich niet van bewust dat de vermelding van kapper en 
kledingsponsor van de (nieuws)presentatoren een inbreuk vormde. 
 
Na kennisname van het schrijven van de VRM heeft Focus TV maatregelen 
genomen. 
 
 
 
 
 
 
 
 



 VRM t. VZW FOCUS TV 3 

 
B. Beoordeling. 
 
10. Uit het onderzoek blijkt dat Focus TV de vermelding van de 
kledingsponsor erkent. 
 
Het vergemakkelijken van en bijdragen tot de productie van het journaal 
door de betrokken sponsor is visueel duidelijk door de kleding van de 
nieuwspresentatoren. 
 
De VRM heeft reeds geoordeeld dat het leveren van faciliteiten of diensten 
zoals bijvoorbeeld kleding en haartooi, moet worden beschouwd als een 
bijdrage aan de financiering van het programma met het doel naam, 
handelsmerk, imago, activiteiten of producten meer bekendheid te geven 
en dus beantwoordt aan de definitie van sponsoring, zoals vastgelegd in 
artikel 2, 41°, van het Mediadecreet (beslissingen nr. 2012/010 dd. 14 mei 
2012 – nr. 2011/032 dd. 28 november 2011 - nr. 2011/020 dd. 26 
september 2011 – nr. 2010/004 dd. 18 januari 2010 – nr. 2008/072 dd. 17 
november 2008 – nr. 2007/047 dd. 19 oktober 2007). 
 
Hieruit volgt dat Focus TV met het vermelden van een sponsor voor de 
nieuwspresentatoren op 13 maart 2012 een inbreuk begaan heeft op artikel 
96, eerste lid, van het Mediadecreet. 
 
Rekening houdende met de gegeven omstandigheden is een 
waarschuwing in dit geval een gepaste sanctie. 
 
 
 
 
OM DEZE REDENEN, BESLIST DE VLAAMSE REGULATOR 
VOOR DE MEDIA 
 

In hoofde van VZW Regionale Televisie van het noorden van West-
Vlaanderen een inbreuk vast te stellen op artikel 96 van het Mediadecreet; 
 
Overeenkomstig artikel 228, 1°, van het Mediadecreet VZW Regionale 
Televisie van het noorden van West-Vlaanderen te waarschuwen. 
 

Aldus uitgesproken te Brussel, op 25 juni 2012. 
 
 

 D. PEEREMAN E. BREWAEYS 
 griffier voorzitter 



4 VRM t. VZW FOCUS TV 

 
 
 
 
 

Tegen deze beslissing kan beroep tot nietigverklaring worden aangetekend bij de 
Raad van State. Dat beroep moet worden ingesteld bij aangetekende brief binnen 
zestig dagen na de kennisgeving, overeenkomstig de bepalingen van de 
gecoördineerde wetten op de Raad van State en het besluit van de regent van 23 
augustus 1948 tot regeling van de rechtspleging voor de afdeling 
bestuursrechtspraak van de Raad van State. 


	ALGEMENE KAMER
	ZAAK VAN VRM
	t. VZW REGIONALE TV VOOR HET NOORDEN VAN WEST-VLAANDEREN
	BESLISSING

