
 

 
 

 
 

ALGEMENE KAMER 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAAK VAN VRM 
 

t. NV LIFE! TV BROADCASTING COMPANY 
 

(dossier nr. 2012/053) 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

BESLISSING 
nr. 2012/011 

 

14 mei 2012 
 





 VRM t. NV LIFE! TV BROADCASTING COMPANY 1 

 
In de zaak van VRM tegen NV Life! TV Broadcasting Company 
 
De Vlaamse Regulator voor de Media (algemene kamer), samengesteld 

uit: 
 Dhr E. BREWAEYS, voorzitter, 
 Dhr C. ADAMS, ondervoorzitter, 
 Dhr R. LANNOO 
 Mevr P. VALCKE 
 Mevr K. VAN DER PERRE, leden, 
en  Dhr D. PEEREMAN, griffier, 
 
 

Na beraadslaging op 14 mei 2012, 
Neemt op dezelfde datum de volgende beslissing 

PROCEDURE 

 
1. Ingevolge de algemene opdracht, vastgesteld bij kaderbeslissing van 
31 mei 2010 tot het uitvoeren van een regelmatige monitoring van de 
Vlaamse televisieomroeporganisaties, heeft de onderzoekscel van de 
Vlaamse Regulator voor de Media (hierna: de VRM) de uitzendingen van 
diverse televisieomroeporganisaties op 9 maart 2012 van 17u tot 23u 
onderzocht. 
  
Het betreft hier onder meer de uitzendingen van het omroepprogramma 
Life! TV van NV Life! TV Broadcasting Company (hierna: Life TV), met 
maatschappelijke zetel Keetberglaan 1 B te 9120 Melsele.  
 
2. Op 17 april 2012 legt de onderzoekscel van de VRM aan de algemene 
kamer van de VRM een rapport inzake de naleving van de regelgeving 
voor. 
 
3. Op 23 april 2012 beslist de algemene kamer van de VRM om, op basis 
van het onderzoeksrapport, tegen Life TV een procedure op tegenspraak 
op te starten.  
 
4.  Deze beslissing wordt samen met het onderzoeksrapport bij 
aangetekende brief van 23 april 2012 aan Life TV meegedeeld. 
 
5. Life TV bezorgt de schriftelijke opmerkingen aan de VRM op 14 mei 
2012. 
 
6. Op de hoorzitting van 14 mei 2012 wordt Life TV vertegenwoordigd 
door G.V. M., CEO, en advocaat P. M. 
 

. 



2 VRM t. NV LIFE! TV BROADCASTING COMPANY 

DE FEITEN 
 
7.1. Tijdens de onderzochte periode wordt op het omroepprogramma Life! 
TV een programma uitgezonden onder de benaming ‘TV CC’. De 
onderzoekscel stelt vast dat in het programma productplaatsing voorkomt 
door de doorlopende visuele aanwezigheid van diverse automerken. Zowel 
bij de aanvang als aan het einde van het programma en na de onderbreking 
voor reclame ontbreekt het logo dat de kijkers wijst op de aanwezigheid van 
productplaatsing.  
 
Volgens de onderzoekscel begaat de omroeporganisatie een inbreuk op de 
toepassing van artikel 100, § 1, 4°, van het decreet van 27 maart 2009 
betreffende radio-omroep en televisie (hierna: het Mediadecreet) en 
artikelen 1 tot 3 en de bijlage van het besluit van de Vlaamse Regering van 
10 september 2010 betreffende het gebruik van een logo voor de 
aanduiding van productplaatsing (hierna: het besluit van 10 september 
2010). 

 

7.2. Life TV geeft door het tonen van het PP-logo aan dat het 

programma ‘Blame the Game’ productplaatsing bevat.  
 
De onderzoekscel stelt vast dat het programma als enig onderwerp het 
testen en bespreken van de nieuwe spelconsole Playstation Vita heeft. 
 
Volgens de onderzoekscel komen de Playstation Vita en de spelmodules in 
kwestie door de becommentariëring en de speldemonstraties gedurende 
de gehele uitzending op een commercieel en promotioneel gunstige wijze 
in het programma voor. De presentator is enthousiast over de nieuwe 
spelconsole en laat de diverse vertegenwoordigers uitgebreid aan het 
woord die zich lovend uitlaten over het eigen product. De kijker wordt ook 
warm gemaakt voor de lancering van het product met vermelding van de 
basisprijzen voor de verschillende versies. 
 
De onderzoekscel stelt vast dat het product in kwestie alle aandacht krijgt 
gedurende de gehele duur van het programma. De presentator - en 
bijgevolg de omroeporganisatie zelf - verlenen hun volledige medewerking 
aan de promotionele lancering van de spelconsole in kwestie en de 
bijhorende spelmodules. Er zijn specifieke aanprijzingen en aansporingen 
tot het aankopen van het betrokken product.  
 
De onderzoekscel leidt hieruit af dat de omroeporganisatie een inbreuk 
begaat op de toepassing van artikel 100 §1, 1° tot 3° van het Mediadecreet. 
 
7.3. Het programma ‘Blame the Game‘ wordt aan het einde gevolgd 
door de volgende visuele sponsorvermeldingen: ‘in samenwerking met: 
Officieel Playstation Magazine & www.PlayStationPure.be’ en ‘met dank 
aan: Sony Entertainment Europe’. 
  
 



 VRM t. NV LIFE! TV BROADCASTING COMPANY 3 

Uit de vaststellingen die worden beschreven in punt 7.2. leidt de 
onderzoekscel af dat de omroeporganisatie een inbreuk begaat op de 
toepassing van artikel 91, 1° en 2° van het Mediadecreet. 
 

 
TOEPASSELIJKE REGELS 
 
8.1. Artikel 91 van het Mediadecreet luidt als volgt: 
 
‘Gesponsorde omroepdiensten en programma's moeten aan de volgende 
voorwaarden voldoen: 

1° de inhoud en, in geval van lineaire uitzendingen, de programmering, 
worden nooit dusdanig beïnvloed door de sponsor dat daardoor de 
verantwoordelijkheid en de redactionele onafhankelijkheid van de 
omroeporganisatie worden aangetast; 

2° ze sporen niet rechtstreeks aan tot aankoop of huur van goederen of 
diensten, in het bijzonder door die goederen of diensten specifiek aan te 
prijzen; 

(…)’ 
 
8.2. Artikel 100, § 1, van het Mediadecreet bepaalt:  
 
‘De programma's die productplaatsing bevatten, voldoen aan al de 
volgende voorwaarden: 

1° de inhoud en, in geval van lineaire uitzendingen, de programmering 
ervan, worden nooit dusdanig beïnvloed dat de verantwoordelijkheid en de 
redactionele onafhankelijkheid van de omroeporganisatie worden 
aangetast; 

2° ze sporen niet rechtstreeks aan tot aankoop of huur van goederen of 
diensten, in het bijzonder door die producten of diensten specifiek aan te 
prijzen; 

3° het product of de dienst in kwestie krijgt geen overmatige aandacht; 

4° als het programma in kwestie is geproduceerd of besteld door de 
omroeporganisatie zelf of door een aan hem verbonden onderneming, 
worden de kijkers duidelijk gewezen op de aanwezigheid van 
productplaatsing. Het programma in kwestie wordt in het begin en op het 
einde ervan, en als het na een reclamepauze wordt hervat, op passende 
wijze als zodanig aangeduid om verwarring bij de kijkers te voorkomen. De 
Vlaamse Regering kan daarover nadere regels bepalen.’ 

 
 



4 VRM t. NV LIFE! TV BROADCASTING COMPANY 

8.3.  De artikelen 1 tot 3 van het besluit van 10 september 2010 schrijven 
voor: 
 
‘Artikel 1. Omroeporganisaties wijzen de kijkers op de aanwezigheid van 
productplaatsing in de programma's zoals vermeld in artikel 100, § 1, 4°, 
van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie, 
door het tonen van het logo dat in de bijlage bij dit besluit is opgenomen. 

Art. 2. De manier waarop het logo, vermeld in artikel 1, in beeld wordt 
gebracht, voldoet aan de volgende criteria: 

1° het wordt op een duidelijke en contrasterende wijze gedurende ten 
minste vijf seconden ononderbroken in beeld gebracht in het begin van het 
programma, op het einde van het programma en na elke hervatting van het 
programma na een reclamepauze; 

2° het wordt rechts bovenaan of rechts onderaan in beeld gebracht en 
voldoet aan de volgende minimumnormen : 

a) grootte : 1) SD : breedte 35 px en hoogte 35 px; 

  2) HD : - resolutie 720 lijnen : breedte 42 px en hoogte 42 px; 

   - resolutie 1080 lijnen : breedte 63 px en hoogte 63 
px; 

b) kleur : 255 (R) 255 (G) 255 (B) / 0 (R) 0 (G) 0 (B); 

c) transparantie : 45 %. 

Art. 3. Het logo, vermeld in artikel 1, wordt op een neutrale manier in beeld 
gebracht. De aanduiding van de aanwezigheid van productplaatsing in een 
programma mag de producten of de diensten waarop de productplaatsing 
betrekking heeft, niet vermelden of vertonen.’ 

 

 
 
 
 
 
 
 



 VRM t. NV LIFE! TV BROADCASTING COMPANY 5 

A. Argumenten van de aangeklaagde omroeporganisatie. 
 
  
9.1. Life TV erkent dat er productplaatsing aanwezig was in het programma 
‘TV CC’ en dat het herkenningslogo ontbrak in de uitzending van 9 maart 
2012. Volgens Life TV gaat het hier om een eenmalige nalatigheid te 
goeder trouw.  
 
9.2. Life TV voert aan dat het programma ‘Blame the Game’ de kijker wil 
informeren en up-to-date houden over de ontwikkelingen in de wereld van 
de computergames. Life TV benadrukt dat er met Sony Entertainment geen 
commerciële afspraak werd gemaakt  waardoor in ruil voor betaling of een 
soortgelijke vergoeding de Playstation Vita wordt aangeprezen. 
 
Volgens de omroeporganisatie is de inhoud van het programma objectief  
en is er geen sprake van aantasting van de verantwoordelijkheid en de 
redactionele onafhankelijkheid van de omroeporganisatie.  
 
Life TV betwist dat er geen neutrale benadering van het product zou zijn. 
Het feit dat de kijkers door de presentatoren op enthousiaste wijze worden 
geïnformeerd is eigen aan dit soort producties dat zich in de eerste plaats 
tot de jeugd richt. Volgens Life TV wordt het onderwerp kritisch behandeld. 
De omroeporganisatie verwijst hiervoor naar beelden waaruit blijkt dat de 
spelconsole slecht reageert op de instructies van een testpersoon. De 
omroeporganisatie wijst er op dat zij geen ‘vertegenwoordigers’ van het 
product aan het woord laat, maar spelontwikkelaars. Volgens Life TV is het 
onmogelijk te verwachten van personen, die in hun levensonderhoud 
voorzien door het ontwikkelen van computergames, dat zij niet enthousiast 
over hun eigen ontwikkelingen zouden mogen spreken. Life TV wijst er nog 
op dat het vermelden van prijzen op zich niet rechtstreeks aanzet tot 
aankoop. 
 
Life TV voert nog aan dat de Playstation Vita in het programma veel 
aandacht krijgt omdat de makers het in deze productie specifiek over de 
ontwikkeling van dit product hebben. Er is geen overmatige aandacht in de 
zin van artikel 100, § 1, 3°, van het Mediadecreet. 
 
 
B. Beoordeling. 
 
10.1. Uit het onderzoek en uit de beelden blijkt dat het logo voor 
productplaatsing in het programma ‘TV CC’ ontbreekt. 
 
De omroeporganisatie betwist deze vaststelling niet. 
 
Hieruit volgt dat Life TV een inbreuk begaan heeft op artikel 100, § 1, 4°, 
van het Mediadecreet en artikelen 1 tot en met 3 van het besluit van 10 
september 2010. 
 



6 VRM t. NV LIFE! TV BROADCASTING COMPANY 

De omroeporganisatie maakt aannemelijk dat het om een eenmalige 
nalatigheid te goeder trouw gaat. Een waarschuwing is in dit geval een 
gepaste sanctie. 
 
10.2. Uit het onderzoeksrapport blijkt dat in het programma ‘Blame the 
Game’ sprake is van specifieke aanprijzingen bij de bespreking van de 
diverse mogelijkheden van de nieuwe spelconsole Playstation Vita. Het 
gegeven dat er beelden worden getoond, waarbij de spelconsole tijdens een 
test niet onmiddellijk op een correcte manier wordt gebruikt, doet hier geen 
afbreuk aan.  
 
De positieve belichting van de spelconsole in kwestie en het lovende 
woordgebruik bij de bespreking vormt een inbreuk op artikel 100, § 1, 2° 
van het Mediadecreet dat voorschrijft dat de omroeporganisaties 
programma’s met productplaatsing mogen uitzenden indien zij niet 
rechtstreeks aansporen tot aankoop of huur van goederen of diensten, in 
het bijzonder door die producten of diensten specifiek aan te prijzen.  
 
De onderzoekscel heeft terecht vastgesteld dat het product in kwestie alle 
aandacht krijgt gedurende de gehele duur van het programma. Hierdoor is 
er sprake van overmatige aandacht. Het gegeven dat het programma in 
kwestie specifiek handelt over de ontwikkeling van het product verandert 
niets aan deze vaststelling. Nu in het programma slechts één enkel 
onderwerp wordt behandeld, namelijk de lancering van de Playstation Vita, 
wordt door de productplaatsing de redactionele onafhankelijkheid van de 
omroeporganisatie aangetast. Hieruit volgt dat de bepalingen van artikel 
100, § 1, 1° en 3°, zijn overtreden. 
 
Het programma ‘Blame the Game’ wordt onder meer gesponsord door ‘Sony 
Entertainment Europe’, de producent van Playstation Vita. De hierboven 
vermelde vaststellingen impliceren dat tevens de bepalingen van artikel 91, 
1° en 2°, van het Mediadecreet zijn overtreden. 
 
Bij het bepalen van de sanctie voor de bovengenoemde inbreuken op artikel 
100, § 1, 1°, 2° en 3° en artikel 91, 1° en 2° van het Mediadecreet houdt de 
VRM er rekening mee dat het om ernstige inbreuken gaat. Daarnaast kan de 
VRM er niet aan voorbij gaan dat de omroeporganisatie eerder reeds werd 
gesanctioneerd voor een inbreuk op artikel 100, § 1, 2°, van het 
Mediadecreet (beslissing 2011/028 d.d. 24 oktober 2011). Een 
administratieve geldboete van 1250 euro is dan ook een gepaste sanctie.  
 
 
 
 
OM DEZE REDENEN, BESLIST DE VLAAMSE REGULATOR VOOR DE 
MEDIA 
  
  

1. In hoofde van NV Life! TV Broadcasting Company met betrekking 
tot het programma ‘TV CC‘ een inbreuk vast te stellen op artikel 



 VRM t. NV LIFE! TV BROADCASTING COMPANY 7 

100, § 1, 4°,van het Mediadecreet en artikelen 1 tot 3 van het 
besluit van de Vlaamse Regering van 10 september 2010 
betreffende het gebruik van een logo voor de aanduiding van 
productplaatsing; 

 
Overeenkomstig  artikel  228, 1°, van het Mediadecreet NV Life! TV 
Broadcasting Company te waarschuwen; 
 

 
2. In hoofde van NV Life! TV Broadcasting Company met betrekking 

tot het programma ‘Blame the Game’ een inbreuk vast te stellen op 
artikel 91, 1°, en 2°, en artikel 100, § 1, 1°, 2° en 3° van het 
Mediadecreet; 

 
Overeenkomstig artikel  228, 4°, van het Mediadecreet NV Life! TV 
Broadcasting Company een administratieve geldboete van 1250 
euro op te leggen. 
 

 
Aldus uitgesproken te Brussel op 14 mei 2012.  
  
  

 

 D. PEEREMAN E. BREWAEYS 
 griffier voorzitter 

 

 

 

 
Tegen deze beslissing kan beroep tot nietigverklaring worden aangetekend bij de Raad van 

State. Dat beroep moet worden ingesteld bij aangetekende brief binnen zestig dagen na de 

kennisgeving, overeenkomstig de bepalingen van de gecoördineerde wetten op de Raad 

van State en het besluit van de regent van 23 augustus 1948 tot regeling van de 

rechtspleging voor de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.  

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


